כפייה חילונית, האין דבר כזה? - עמוד 9 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

כפייה חילונית, האין דבר כזה?


DXM

Recommended Posts

כי נישואים ברבנות(כנגד רצון הנישאים) זו גם התערבות הזויה במרחב האינטימי, גם השתלטות עויינת על אופי הטקס, וגם כפיית הסכמה לסמכות עתידית בענייני הנישואים.

וגירושין ברבנות זה כמעט אותו הדבר(למעט ההתערבות בטקס רב משתתפים בעל חשיבות רבה מאוד לנישאים/משתתפים), אבל כשבית המשפט האזרחי מנהל את ההליך, ובסופו של דבר חותמים על גט כדי לסיים באופן תקין את הנישואים הרבניים(שכבר נעשו בעבר, בהסכמה או בכפיה כי לא היתה ברירה), אז אפשר לצמצם את כל העניין למסמך אחד קטן בלבד ללא שום! מטענים ושום! התערבות של הרבנות בתהליך.

וזה באמת! שלא בעיה בשביל אף אחד!

הפיתרון אפשרי, ואין איתו שום בעיות ממזרות.

ההתנגדות אינה נובעת מבעיות טכניות, אלה מנסיון לכפות מוסר וסמכות דתית על כולם, מבלי להתחשב כלל באלו שקבעו לעצמם מחשבה עצמאית.

זו בדיוק אותה התופעה שמתרחשת תדיר במשפחות חרדיות כשאחד הילדים מחליט להיות חילוני.

שלילה, כעסים, התעמרות, השפלות, סחיטות, איומים, החרמה, נידוי.

אתה צריך להבין שהחרדים, כולל הרבנות האורטודוקסית, לעולם לא יקבלו את החילונים כמו שהם.

תמיד ישימו ערך מוסף וביקורת קשה מאוד על חילוניותם.

זוהי דרכה של היהדות האורטודוקסית, והיא לא הולכת להשתנות.

פשוט צריך לנתק את אלו שנמצאים בעימות הגורר פגיעה.

שכל אחד ילך בדרכו, וימנע מפגיעה בשני.

אני לא רואה שום סיבה שמצדיקה את כפיית הרבנות על חילונים חופשיים, שחייהם דעתם ונפשם מבוססים על עקרונות שחלקם המהותי מנוגד לאלו של הרבנות.

זוהי תאונת דרכים עם פוטנציאל נזק אקפוננציאלי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 419
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

שימור הזהות האתנית של מדינת חשוב מאין כמותו. אין למדינה אינטרס לאפשר לכל אחד לעשות ככל העולה על רוחו, וע"י כך להתרחק מהזהות היהודית. דבר ידוע הוא שככל שאנו מתרחקים מהזהות שלנו כך קל לנו לקבל את זהותו של אחר. ברור שלמי שאינם רואים בזהות היהודית דבר חשוב או אפילו כדבר פוגע, יש אינטרס לאפשר לעצמו התרחקות מהתרבות והוא עושה זאת על ידי שימוש במילים בעלות ערך אוניברסלי כמו חופש וכו', בלי הצורך לציין שחופש במהותו הכוללת הוא דבר רע לכשעצמו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חופש במהותו הכוללת הוא דבר רע לכשעצמו.

במשפט הקצר הזה אמרת את כל מהותה של הדת, בצבעים אמיתיים וללא ייפוי המציאות. הוא גם מסביר למה צריך להעמיד אנשים כמוך מול כיתת יורים בהקדם האפשרי - ולא לחכות עד שתתפתח כאן דיקטטורה מלאה, שבדומה לכל דיקטטורה בהסטוריה, בשם אידאולוגיות שונות (דתיות ולא דתיות) בשילוב עם המשפט הקטן הזה, תוביל למחנות "חינוך מחדש" ולרצח המוני של המתנגדים לאותה אידאולוגיה.

אתה מוזמן, בתור הכלי הנבוב שהנך, לתת למישהו אחר (במקרה שלך, רב כלשהו) ליצוק לתוכך כל אידאולוגיה שיבחר, בלי בקרה מצדך על תוכן הדברים - אבל ביום בו תבוא לביתי ותדרוש גם ממני להקריב את חופש המחשבה "הרע" שלי לטובת האידאולוגיה של אותו רב, תגלה מקרוב את מידת ההומאניות של השחיטה הכשרה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שימור הזהות האתנית של מדינת חשוב מאין כמותו. אין למדינה אינטרס לאפשר לכל אחד לעשות ככל העולה על רוחו, וע"י כך להתרחק מהזהות היהודית. דבר ידוע הוא שככל שאנו מתרחקים מהזהות שלנו כך קל לנו לקבל את זהותו של אחר. ברור שלמי שאינם רואים בזהות היהודית דבר חשוב או אפילו כדבר פוגע, יש אינטרס לאפשר לעצמו התרחקות מהתרבות והוא עושה זאת על ידי שימוש במילים בעלות ערך אוניברסלי כמו חופש וכו', בלי הצורך לציין שחופש במהותו הכוללת הוא דבר רע לכשעצמו.

:lol:

תגיד, אתה מצליח לקשור שרוכים לבד?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שימור הזהות האתנית של מדינת חשוב מאין כמותו. אין למדינה אינטרס לאפשר לכל אחד לעשות ככל העולה על רוחו, וע"י כך להתרחק מהזהות היהודית. דבר ידוע הוא שככל שאנו מתרחקים מהזהות שלנו כך קל לנו לקבל את זהותו של אחר. ברור שלמי שאינם רואים בזהות היהודית דבר חשוב או אפילו כדבר פוגע, יש אינטרס לאפשר לעצמו התרחקות מהתרבות והוא עושה זאת על ידי שימוש במילים בעלות ערך אוניברסלי כמו חופש וכו', בלי הצורך לציין שחופש במהותו הכוללת הוא דבר רע לכשעצמו.

רצית לומר "שימור הזהות האתנית כפי שאני מגדיר אותה". אנחנו לא בני 10, אנחנו אנשים משכילים ויודעים שאתה מדבר שטויות. מספיק טיול קצר בעולם כדי להיווכח שאתה מלא בהרבה חרא ואין לך מושג על מה אתה מדבר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה צריך להבין שהחרדים, כולל הרבנות האורטודוקסית, לעולם לא יקבלו את החילונים כמו שהם.

תמיד ישימו ערך מוסף וביקורת קשה מאוד על חילוניותם.

זוהי דרכה של היהדות האורטודוקסית, והיא לא הולכת להשתנות.

אז במקום שאנחנו נתנהג כמבוגר האחראי מתוקף היותינו פתוחים לחשיבה רציונלית ורוב אנשי המדינה (לפחות בנתיים..), אתה מציע שנעשה אותו דבר.

לעולם לא נקבל אותם כמות שהם תמיד נשים ערך מוסף וביקורת על חרדיותם

זוהי לצערי דרכה של מיעוט לא מבוטל מקרבינו , מקווה מאוד שזה ישתנה.

זו בדיוק אותה התופעה שמתרחשת תדיר במשפחות חרדיות כשאחד הילדים מחליט להיות חילוני.

שלילה, כעסים, התעמרות, השפלות, סחיטות, איומים, החרמה, נידוי.

אני לא חושב שאנחנו מתנהגים יותר טוב למי שעוזב הכל ועובר לבני ברק.

ברור שלא כולם אבל גם אצלם זה ממש לא כולם , למעשה אני אפילו לא בטוח שזה רובם (אצל הספרדים הרוב המוחץ מקבל את בניהם כמות שהם, מה שאתה מצייר זה בעיקר אשכנזים)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אז במקום שאנחנו נתנהג כמבוגר האחראי מתוקף היותינו פתוחים לחשיבה רציונלית ורוב אנשי המדינה (לפחות בנתיים..), אתה מציע שנעשה אותו דבר.

לעולם לא נקבל אותם כמות שהם תמיד נשים ערך מוסף וביקורת על חרדיותם

זוהי לצערי דרכה של מיעוט לא מבוטל מקרבינו , מקווה מאוד שזה ישתנה.

אני מקבל אותם כמו שהם, רק לא כקובעי מדיניות אצלי בתוך הבית והנישואים.

זה לא אני שכופה את דעתי על אחרים, אני רק נלחם כדי להשתחרר מכפיה שאינה רצויה במרחב הפרטי שלי.

אם חבורה של כמרים נוצרים היו כופים לקיים בחתונה של דתיים טקס נוצרי, ואחר כך כשיש גירושין הם מצדדים בצד שמציע לגדל את הילד כנוצרי אדוק, הדתיים היו משתוללים באלימות צעקות ובכי.

אין הבדל מבחינתי כשהדתיים עושים זאת לי.

זאת בדיוק אותה הרגשת כפיה וחבלה בחיי הפרטיים וחיי משפחתי.

צריך להיות ממש אטום כדי לא להבין זאת, וממש רשע כדי לאנוס אותי בכל מקרה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עכשיו בואו נוכיח כמה דברים, כדי שאנשים חסרי יכולת הסקה מילולית כמו VIC יבינו:

בואו נגיד שיש חופש מוחלט בעולם, כל אחד עושה ככל העולה על רוחו, מחר אני אגנוב לא' וב' יאנוס את ג' וג' ירצח את ב' ואף אחד לא יעשה עם זה כלום. כי זה החופש שלהם. ברור כי להראות את טיעון האבן המתגלגלת הוא עניין פשוט, זה לכשעצמו מוכיח את הטענה כי חופש בלתי מוגבל הוא רע (אלא אם כן נראה לכם שלגנוב, לאנוס ולרצוח לגיטימיים). היות והטענה הייתה כי חופש בלתי מוגבל רע, די להראות מקרה אחד שכזה. כמובן שיש מקרים רבים שכאלה והם המעניינים יותר (כמו המשך טענתי כי טיעון האבן המתגלגלת הוא מיותר, אבל יש פה כאלו שצריכים הסברים של ילד מטומטם).

לאחר שהסכמנו על כך שיש למתן את החופש, נדרש קו המגדיר היכן יש להגביל את החופש של אדם.

ניתן לחלק חופש למספר נושאים, נושאים אלו רבים ולכן אמנה רק כמה מהם:

א. חופש ביטוי: ברור לכל כי חופש ביטוי הוא דבר נדרש לשגשוג של דמוקרטיה אמיתית. יחד עם זאת קריאה לרצח אדם אחר, הסתה לטרור וכו', לא יכולה להתאפשר בידי מדינה דמוקרטית. לכן נדרש קו המגדיר את מה אסור לומר. בשיטה זו כל מה שאינו אסור, מותר.

ב. חופש ההתאגדות: ברור לכל כי בכל דמוקרטיה האפשרות הניתנת לאדם לאגד את חבריו על מנת ליצור קבוצת לחץ לצורך שמירה על זכויותיו כעובד, כקבוצה וכו', היא נחוצה. יחד עם זאת ישנם גורמים שאנו אוסרים עליהם להתאגד: משטרה וצבא. זאת ועוד, קיימים איגודים שהשיגו כוח ושליטה רבים, למשל חברת החשמל או הנמלים, לעניינו יש צורך למתן את השפעת ארגונים אלו אם הם משתמשים בכוחם לצורך העלאת דרישות לא סבירות תוך סחטנות של כלל הציבור. גם כאן החופש מוגבל בשיטת מה שאינו אסור מותר.

מדינת קמה על ברכי ההסטוריה היהודית והאתוס בו לעם קיימת זכות ראשונים על הארץ. זו הסיבה היחידה למיקומה של מדינת היכן שהיא היום. בעבר הועלו מספר הצעות למיקומים אחרים, כולם נפסלו על הסף.

להלן ציטוט ממגילת העצמאות:

בארץ- קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.

כבר בראשית המדינה, עולה הצורך בראש ובראשנה להסביר מדוע לעם היהודי מגיעה מולדת בארץ ישראל. הסבר זה אינו מיועד רק כלפי אומות העולם, אלא גם לעם היהודי עצמו. מדינת ישראל לא תוכל לשרוד ללא קישור של כלל היהודים אליה.

על מנת לקשר בין כל היהודים באשר הם מובאת הפסקה:

מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ-ישראל בשלמותה.

אין יד המקרה בכך שמיד לאחר שנכתב "יסודות החירות, הצדק והשלום" מופיע גם המשכו "לאור חזונם של נביאי ישראל". הסיבה לכך היא הצורך לפנות לא רק ליהודים המאמינים בערכים אוניברסלים (חירות, צדק, שלום) ולהסביר להם שיתאפשר להם לבצע את צו מצפונם אלא גם ליהודים הדתיים, שרואים בחלק מהערכים אלה מוגזמים, בייחוד המילה חירות. לכן על מנת למתן את ההשפעה מובא ההסבר שלאחריו, בו טוענים שערכים אלו אינם אותם ערכים אוניברסליים, אלא הערכים כפי שמכירה בהם הדת היהודית. כלומר נאפשר לתת מקום גם לאלו וגם לאלו, היה ויהיה מתח נחליט על פי חזונם של נביאי ישראל.

ובכן מי הם אותם נביאים? רק שמואל, יהושע ודומיהם המופיעים בספר נביאים? גם כאן אין יד המקרה, ההחלטה מאפשרת לקבל לא רק את הדת כפי שהיא בתנ"ך אלא גם את הרמב"ם ואפילו הרצל. יחד עם זאת לא נוכל לרמוס ביד רמה את האמונה היהודית, אין אנו רוצים מדינת כל אזרחיה. אנו רוצים במדינה לאומית, לכן יש צורך לקבץ סביב אותה המדורה את כלל עם ישראל. בנוסף אנו מקבלים את העובדה כי מדינת ישראל מורכבת לא רק מיהודים בלבד אלא גם מנוצרים, מוסלמים ומיעוטים אחרים, לכן על מנת לשמור על היהודים מרעייה בשדות זרים, מחליטים כי נאפשר לכולם להתפלל לפי דתם. כמו כן לדת יהיה מקום בחייו של כל אדם במדינת ישראל (כך אם אינך חלק מדת לא תיגשה לדת השניה).

חלק מהחלטות שמונעות את אותה "רעייה בשדות זרים", נוגעות לנישואין, זהו כלי מעולה. במידה ויתאפשרו נישואים אזרחיים בישראל יתאפשר ליהודים ולבני מיעוטים אחרים להיות תחת אותה מדורה. ברור כי למדינה הרוצה רוב לאומי אין רצון בהתערבבות בין הלאומים. קיימות החלטות נוספות כמו הצורך לרשימת דת ולאום במשרד הפנים, זאת על מנת להחדיר בכל אחד מהי תרבותו ו"שלא יתבלבל".

כל דרישה שהיא למתן אפשרות ביצוע ע"י דרך אזרחית עוקפת סמכות תרבותית-דתית, יש בה מן הפגיעה ברצון לשימור הזהות האתני. יש אנשים ששימור הזהות האתנית אינו נר לרגלם, מאידך קיימים שאנשים ששימור הזהות היא לא נר לרגליהם אלא שריפה מודל "כרמל 2012" לרגליהם. לצורך כך ששניהם יוכלו להתקיים הוקם מצב בו מרבית הדברים אינם תלויים תרבות למען אותם אנשים שזהותם האתנית נמוכה, אך גם למען אלו שחשוב להם שימור הזהות ומניעת אותה "רעייה בשדות זרים" קיימים מסלולים המחייבים אותך לחזור לתרבותך (בין אם יהודית, מוסלמית דרוזית וכו').

כך במרבית הזמן לסמננים האתניים אין השפעה ישירה ומבטיח לך חופש מצפון ודת (או חוסר דת), ואילו במקרים מאוד ספציפיים יש דרישה שתחזור לתרבותך. דרישה לאפשר מסלול עוקף תרבות, יש בה משום כפייה לקבל את העובדה כי אינך רוצה בתרבות יהודית, דבר לחלוטין לא מקובל על פי אותן קבוצות שציינתי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

על מה לעזאזל אתה מדבר? אנחנו מדברים על חופש מהתערבות דת בחייו הפרטיים של אדם

נו..

החוקים בנוגע לגידול קנביס בחצר הם שוללי חופש,

להתחתן ברבנות ...

נו..

(בלי קשר להתנהגותם שלפי שמועות היא לא יפה ואפילו משפילה, זה כבר האנשים עצמם)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

העניין עם הרצח והגניבה היה להבהיר כוונתי בעניין כך ש"חופש בלתי מוגבל הינו דבר רע". יש אנשים שצריכים את המקרים הברורים כמו גניבה ורצח. אך קיימים מקרים קצת פחות ברורים או קופצים מיד לראש בעניין זה. לכן גם המשכתי באומרי "כמובן שיש מקרים רבים שכאלה והם המעניינים יותר". וצירפתי שני דוגמאות למשל הגבלה בחופש הביטוי וחופש ההתארגנות.

לאחר שהבנו שיש צורך בהגבלה, פניתי לנושא הדיון, עניין ההגבלה בחופש דת. הבאתי טיעונים שללא הזהות היהודית אין לנו זכות על הארץ (ע"ע פסקה ראשונה שהבאתי ממגילת העצמאות"). כמו כן הסברתי את הצורך בשימור הזהות כיוון שאנו רוצים מדינה לאומית, על מנת לאפשר לכל היהודיים לחיות בשלום זה עם זה. כאשר יש אלו שרוצים חופש מוחלט ויש אלו הרוצים כפייה דתית מוחלטת, מוצאים דרך אמצע, שאפילו נוטה יותר לחופש המוחלט (במקרים ספציפיים יש צורך בדת).

ליוסי:

האם איני חושב שיש מקום לקצת יותר מתירנות ברבנות ונהיגה יותר בדרכי בית הילל? כן. אבל זו לא הנקודה שלי. הנקודה היא שבכל מקרה יש צורך במקרים כמו נישואין לשימור הזהות היהודית.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ונחזור שוב פעם על אותו הדבר(למרות שאם לא הבנת בפעם הראשונה שאתה טועה, אין סיבה שתבין עכשיו).

למה לעזאזל נראה לך, שלא צריכה להיות אלטרנטיבה לרבנות בצורה של נישואים אזרחיים? או קבורה? או מילה?

אף אחד לא מערער על הצורך ברבנות, מערעים על הסמכויות שלה. אתה מעוניין להכנע לסמכויות שלהם! לך על זה! שיהיה לך לבריאות.

אני לא מוכן וכך עוד הרבה אנשים(הם אפילו לא צריכים להיות הרוב, כי במדינה דמוקרטית קיים מנגנון הגנה שנקרא עריצות הרוב וחופש מדת,

שלא מאפשר לרוב לכפות את דתו ותרבותו על מיעוט שלא מעוניין בכך).

אני לא יהודי וחברה שלי כן, ביום מן הימים אולי נרצה להתחתן וזה נראה לי אבסורד שאין לי אפשרות לעשות זאת בשטח מדינה

שבה אני אזרח שומר חוק, משלם מיסים, עובד ותורם, משרת בצבא או במילים אחרות - פראייר.

אני מניח שאם אתגייר, אלך ללמוד בישיבה וימצאו לי איזה שיידעך טוב הבעיות לעיל לא יהיו רלוונטיות לגביי.

מה לעשות, שאני לא מעוניין לעשות אף אחד מהדברים האלה, הרבה מאוד אנשים חילונים בסביבה שלי לא מעוניינים לעשות זאת גם כן

ואין סיבה לכפות את זה עליהם.

חבל שזה משהו שנשגב מבינתך(ואני נותן לך המון קרדיט בזה שאני איכשהו מרמז שיש בך שמץ של בינה :)).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אולי נרצה להתחתן .

מישהו מפריע לך לשכור אולם וללבוש טוקסידו?

למה אתה צריך יותר מזה?

וזה נראה לי אבסורד שאין לי אפשרות לעשות זאת בשטח מדינה

שבה אני אזרח שומר חוק, משלם מיסים, עובד ותורם, משרת בצבא או במילים אחרות - פראייר

קודם כל וסליחה על הבוטות, אתה לא פראייר אתה עושה מה שהחוק מחייב, בגלל זה לא תקבל עונש. כולם פיירים.

למה מגיעה לך מדליה?

חוצמיזה למה זה מה שמפריע לך ולא עוד הרבה חוקים שמגבילים את זכותך החופשית לדוגמא: נשיאת או צריכת סמים.

אני מניח שיכולות להיות 3 סיבות 1.החוקים האחרים לא מפריעים לך כי ממילא לא רצית לעשן\להסתובב עם אקדח.

2.החוקים האחרים לא מפריעים לך כי אתה עושה בהם מה שאתה רוצה בניגוד לחוק. 3.למרות שהחוקים האחרים מפריעים לך אתה מבין את ההגיון ומעוניין בהם.

עכשיו אם אתה עובר על החוקים (2) אז אתה עבריין ומה הבעיה שלך לעבור על עוד חוק.

אם אתה לא עובר וגם לא מתלונן מחוסר עניין (1) אז זה לא מציב את החוקים האלו במקום אחר אלא מבחינתך כאדם יחיד, ואין זה אלא חוק אחד מיני רבים השנויים במחלוקת בגלל הגבלת חופש היחיד.

אם הנקודה שכאן אתה לא רוצה בחוק כי לדעתך האישית הוא פשוט מיותר, ולכן למרות שיש דעות נוספות בכל הציבורים , אתה ההית רוצה שהתעלמו מהם. אז אוקיי...

אני מקווה שבתור מומחה לשמצי בינה למינהם תבחר בחסדך הגדול להעניק גם כן איזה שמצוץ קטן.

אולי בזכות זה שאני שומר חוק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

העניין עם הרצח והגניבה היה להבהיר כוונתי בעניין כך ש"חופש בלתי מוגבל הינו דבר רע". יש אנשים שצריכים את המקרים הברורים כמו גניבה ורצח. אך קיימים מקרים קצת פחות ברורים או קופצים מיד לראש בעניין זה. לכן גם המשכתי באומרי "כמובן שיש מקרים רבים שכאלה והם המעניינים יותר". וצירפתי שני דוגמאות למשל הגבלה בחופש הביטוי וחופש ההתארגנות.

לאחר שהבנו שיש צורך בהגבלה, פניתי לנושא הדיון, עניין ההגבלה בחופש דת. הבאתי טיעונים שללא הזהות היהודית אין לנו זכות על הארץ (ע"ע פסקה ראשונה שהבאתי ממגילת העצמאות"). כמו כן הסברתי את הצורך בשימור הזהות כיוון שאנו רוצים מדינה לאומית, על מנת לאפשר לכל היהודיים לחיות בשלום זה עם זה. כאשר יש אלו שרוצים חופש מוחלט ויש אלו הרוצים כפייה דתית מוחלטת, מוצאים דרך אמצע, שאפילו נוטה יותר לחופש המוחלט (במקרים ספציפיים יש צורך בדת).

ליוסי:

האם איני חושב שיש מקום לקצת יותר מתירנות ברבנות ונהיגה יותר בדרכי בית הילל? כן. אבל זו לא הנקודה שלי. הנקודה היא שבכל מקרה יש צורך במקרים כמו נישואין לשימור הזהות היהודית.

לא מובן ולא הסברת למה אתה חושב הדת היהודית היא מה שנותן לנו את הזכות על הארץ ולמה חילוניות היא אויב הזהות היהודית.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...