דת ואמונה - דיון מרוכז - V2.0 - עמוד 176 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

דת ואמונה - דיון מרוכז - V2.0


karpad

Recommended Posts

^

בפסוקים שהבאת נאמר מי הוא החוזר מן המלחמה.

לא נאמר שם מי אינו יוצא כלל למלחמה.

חתן מחדרו - נכון. כלה מחופתה - נכון מאוד. לומדי תורה אמיתיים - לא ולא.

והדברים מפורשים ברמב"ם בפרק שלושה עשר מהלכות שמיטה ויובל, הלכה י"ב וי"ג.

חבל שאתה לא קורא גם בלינק מה שכתוב למטה -אין הלכה כרבי יהודה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 4.6k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

התפלספת כתלמיד חכם (או עו"ד חוזים) אמיתי! ולא, זו לא מחמאה.

זה לא מי חוזר - מה זו השטות הזו? חוזר מי שלא נהרג. זה מי מקבל פטור מגיוס למלחמה. ה"ישב לביתו" מתייחס ללפני שיוצאים למלחמה ולא אחרי. זה ברור גם מהטקסט וגם מההקשר.

ובנוגע לרבי יהודה - 'צטער, אולי אתה להסביר בעברית? אני לא להבין מה אתה מתכוונת. אתה מתכוון שההלכה לא מסכימה איתו? אז מה, האפשרות הראשונה היא של הרמב"ם: "במה דברים אמורים במלחמת הרשות אבל במלחמת מצוה הכל יוצא אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה." כלומר הבנאי, החקלאי החתן והפחדן מקבלים פטור במלחמת רשות, במלחמת מצווה גם הם מגוייסים. או אולי גם הרמב"ם לא מקובל עליך?

אתה שוב מנסה לתרץ את הפרשנות שבבירור מנוגדת לנאמר בתורה בתירוץ השחוק של "אלוהים שכח"? או אולי בתירוץ המורחב "אלוהים שכח בתורה שבכתב אבל הוסיף אח"כ בתורה שבע"פ"? כי גם זה לא רציני. מה הבעיה להוסיף עוד פסוק בספר דברים שיבהיר שגם תלמידי חכמים פטורים? או שהם נכללים בסעיף הפחדן?

הלכות שמיטה ויובל, מה? כרגיל, לא טרחת להביא קישור. מאחר שכשאתה רוצה אתה יודע לספק קישורים, אני רואה רק שתי אפשרויות: לא טרחת לקרוא בכלל אלא הסתמכת על מה שאמרו לך (כפי שכבר הודית שאתה עושה) או חששת שאם נקרא את המקור נראה שלא דייקת בדבריך. אז הנה המקור:

http://www.mechon-mamre.org/i/7713.htm

י [יב] ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו: מפני שהובדל לעבוד את ה' ולשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים--שנאמר "יורו משפטיך ליעקוב, ותורתך לישראל" (דברים לג,י). לפיכך הובדלו מדרכי העולם--לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן; אלא הם חיל ה', שנאמר "ברך ה' חילו" (דברים לג,יא), והוא ברוך הוא זיכה להם, שנאמר "אני חלקך ונחלתך" (במדבר יח,כ).

יא [יג] ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם--הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים; ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים. הרי דויד אומר "ה', מנת חלקי וכוסי--אתה, תומיך גורלי" (תהילים טז,ה).

אז נגיד שנקבל את הטענה שלו בנוגע ללויים, מאיפה באה ההרחבה שכל תלמידי חכמים? על איזה פסוק זה מבוסס? זה לא מבוסס על כלום. אגב, הרב צבי יהודה קוק גם לא מסכים איתך. הטענות שלו, כפי שהבנתי (הספר "בנתיבות ישראל" לא זמין ברשת) הן שלא מדובר בפסק הלכה אלא דברי מוסר ושהדברים לא הופיעו בהלכות מלכים ומלחמות, המקום בו היה עליהם להופיע לו היה זה פסק הלכה, אלא בסוף הלכות שמיטה ויובל. והוא לא היחיד שטוען כך.

ומה כותב הרמב"ם בהלכות מלכים ומלחמות?

http://www.mechon-mamre.org/i/e505.htm

אין המלך נלחם תחילה, אלא על מלחמת מצוה. ואיזו היא מלחמת מצוה--זו מלחמת שבעה עממים, ומלחמת עמלק, ועזרת מצר שבא עליהם. ואחר כך נלחם במלחמת הרשות--והיא המלחמה שנלחם עם שאר העמים, כדי להרחיב גבול ולהרבות בגדולתו ושמעו.

ההדגשות שלי כמובן. כלומר הגנה על עם מאויב שקם עליו היא מלחמת מצווה, ממנה אף אחד לא פטור, גם לא חתן וכלה בליל החתונה.

אבל אין בעיה, תמשיך בקריאה הסלקטיבית שלך, שמאפשרת לך לראות רק את מה שמתאים לך בטקסט.

הבעיה היא שהאדרת התורה משמשת כתירוץ גם לאותם אלו שלא יכולים או לא רוצים ללמוד ולכן הולכים לעבוד (בשחור) או סתם מסתובבים ברחוב (ועדיין רשומים בישיבה כי הישיבה מקבלת כסף לפי מספר התלמידים שבה). למה אותם אי אפשר לגייס? כי ראשי הציבור החרדי לא מסכימים. איך אתה מסביר את זה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אוי

הפסוקים מדברים על אלו שבאים לצבא - "והיה כקרבכם אל המלחמה... ונגשו הכהנים ודברו אל העם" וכו'.

אפשר לקרוא פה בעיון

http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2972

את הרמב"ם רצוי לקרוא שוב. בעיקר בהלכה י"ג. [אדם שלומד תורה -יבין זאת בקלות] בקובץ [שצויין בהמשך ]י ש שם הסבר מפורש יותר גם על שבט יששכר שאינם יצאו למלחמה ולמדו תורה להגנת המלחמה.

הרב צ"י לא מסכים אתי, אך החזו"א [החזון אי"ש]והרב מבריסק מסכימים אתי. לי זה מספיק

[גם בקובץ בלינק בסוף יש הסבר לגבי רבני הציונות]

שמתי קובץ לפני כמה עמודים לגבי אי גיוסם ....[כמובן הכותרת שם לא מתאימה לך -לכן זאת הודעה אחרונה + הזילזול שיוצאת ממך ,לומר עלי שקרן.

לחשוב עוד שלכתוב כמה דברים בגוגל ולקרוא שתי דקות -זה מספיק.]

שם יש באריכות את דברי חז"ל, מהם למדים שתלמידי חכמים הם המקיימים את הצבא .נאמר גם במסכת בבא בתרא דף ז וח', שתלמידי חכמים אינם צריכים לשאת בנטל הגנת העיר מפני אויב.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שם יש באריכות את דברי חז"ל, מהם למדים שתלמידי חכמים הם המקיימים את הצבא .נאמר גם במסכת בבא בתרא דף ז וח', שתלמידי חכמים אינם צריכים לשאת בנטל הגנת העיר מפני אויב.

ואת זה כמובן המציאו "חכמי התורה"... כמה מפתיע, חבורת עצלנים פחדנים מושחטים בעלי שררה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

גועל נפש ,להגיד על חז"ל שהם עצלנים ופחדים ומושחטים ,אין לי אלה למחות

בכל אופן תמיד אני מייחס תדברים למי שהכותרת מתאימה לו [אפשר לראות בקובץ]

ברור ששם מביאים הוכחות מהתנ"ך עצמו. -זה שאתה עצלן -זה ידוע.

[מלחמת מדיין, יואב ודוד, שבט יששכר ושבט לוי, ועוד]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רוני, בוא אני אגיד את זה ככה: לעניות דעתי האמור בתורה בעניין זה הוא חד משמעי (ואומר שכשצריך - כולם נלחמים), אבל בוא נניח שבאמת הוא נתון לפרשנות לכאן ולכאן, ואולי ננסה להבין את הרקע לדברי חז"ל. האם בתקופתם היתה לנו מדינה? האם בתקופתם היה לעם צבא? הרי העם ישב בגלות זו או אחרת (ותסלח לי על בורותי בעניין הסטורי זה, אני לא זוכר מהי בדיוק תקופת חז"ל), בתוך עם זה או אחר, ולא היה לו שום עניין להלחם מלחמות לא לו - למרות שאני בטוח שאת בניו ניסו לעיתים לגייס לשורות הצבא המקומי. ברוח הזמנים, ניתן לדברי התורה הפרוש אשר ניתן.

האין הזמנים השתנו? אם חז"ל פרשו את הדברים ברוח תקופתם, אולי כדאי שמישהו יפרש את הדברים מחדש ברוח תקופתינו ויחזיר להם את המשמעות המקורית?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

VIC אתה חושב שזה רק חז"ל ? זה הרשב"י (זוהר ) זה הגאונים והפוסקים בעלי הקבלה בעלי המוסר בעלי החסידיות השונות

אין לך סכוי לשנות את עיקרי ההלכה , אולי בהלכות שאחד פוסק ככה והשני פוסק ככה יש לך סכוי לשנות משהו יותר מזה כלום .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם הפטור הוא לתמידי חכמים אז כולכם צריכים להיות הראשונים שמתגייסים רוני...

אל תגן על העיר שלך, אבל אל תבכה אחר כך שמגיע לך ואתה מסכן (700 שקל אויי אויי אויי), כי הדבר היחיד שמגיע לך זו סטירה מצלצלת.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה רוצה רשימה באורך כל הדיון הזה של הלכות שהשתנו בהתאם לזמנים?

התכוונתי למשל בנושא הגיור או הלכות שבת מועד וחג תפילין וכולי וכולי אין סכוי

אבל למשל לא להתגייס לצבא או לחיות על קצבאות ....אני ממש לא מבין איפה המצווה הגדולה הזאת להיות נטל על כל העם

"אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות "

בגלל זה יש את הדתיים הלאומיים שנגד הרעיון הזה לגמרי

עריכה :

הקטע בתלמידי הישיבות הוא שתורת לא תשכח ...מי שמכיר את הנושא יודע שהתרומות למוסדות תורה מגלגל מיליוני שקלים ואף יותר בשנה

אז היו לוקחים את המובחרים ביותר ..ממנים אותם מהתרומות ובא גואל לישראל ..

וכל הצדדים היו מאושרים , רק חבל שלא נראה לי שזה יקרה בקרוב .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...