איך אפשר למנוע את הניצוץ הזה? - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

איך אפשר למנוע את הניצוץ הזה?


card

Recommended Posts

שלום

במשך שנים הייתה לי בחדר נורת ליבון רגילה, של 100W.

לפני כמה שנים עברתי לנורת PL 18W, עם אותו בית מנורה והכל,

והתחילה תופעה קצת מעצבנת:

אם אני מכבה את המתג ואני לא עושה את זה בצורה מספיק מהירה, אז שומעים ניצוץ בתוך המתג..

אני מניח שזה קורה בגלל שלנורת PL יש Starter, בניגוד לנורות הישנות שהן פשוט כמו נגד ולא יותר מזה.

האם יש איזה רכיב שאני יכול להוסיף בטור/במקביל לסיפור, כדי שהניצוץ המעצבן יפסיק?

תודה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

"מנורות פלורסצנט קומפקטיות" בכללי נקראות CFL. מתוכן PL זה הסוג שיש לו חיבור פינים ולא E27

ב CFL E27 אין סטרטר, יש מעגל שהוא פחות או יותר switching power supply

"ההתחלה" של המעגל הזה היא נגד-פיוז, 4 דיודות, וקבל אלקטרוליטי גדול על ה DC

ברגע החיבור למתח, הקבל נטען במכה של זרם טעינה גבוה, שיכול להיות בסדר גודל של 10..20A

ברגע הניתוק מהמתח, הנורה ממשיכה לדלוק מהמתח הטעון בקבל - שיש לו קיבול דיי קטן של כמה uF בודדים - ופורקת אותו מיידית. וחוצמזה, כשהקבל חם ה ESR שלו נמוך יותר וזרם הטעינה הראשונית יהיה גבוה יותר בהשוואה למנורה קרה

אם הניתוק של המפסק לא חלק, כלומר, המוליכים מתנתקים ואז שוב נוגעים, בחיבור מחדש יש שוב את הניצוץ של הטעינה של הקבל. וגם אם לא. כשהקבל נפרק (עד למתח שבו הנורה לא דולקת, בסדר גודל של 50-100V), מתח ה peak בין המוליכים במפסק הוא 340V פחות אותם 50..100V בהתאמה = 250..300V. אם המוליכים במפסק מתנתקים ולא מייד מתרחקים אחד מהשני, אלא ממשיכים לעמוד לרגע במרחק של הרבה פחות מ mm, ברגע שהקבל נפרק והמתח על המפסק מגיע ל 250-300V, הוא יכול להספקי לפרוץ מחדש את המרחק בין המוליכים

במפסק אמור להיות מבנה קפיצי שמוודא שתמיד המוליכים יוצרים מגע במכה ומנתקים אותו במכה - בדיוק על מנת להקטין את הניצוץ, ובמפסק תקין הוא יהיה כזה שלא תשמע אותו אם CFL קטן של 18W

בכמה מפסקים - כמו הישנים אם הידית הקטנה של tadiran citor / דיג / וייסבורד, המבנה הזה מבוסס על קפיץ שמושך מוליך קטן אחריי הידית, והוא אמין ויכול לעבוד עשרות שנים

בכמה מפסקים - כמו הישנים אם הידית הקטנה של טילון ("שקע תקע") / אלקטרו נתך, אין בכלל מבנה כזה - הקפיץ מושך את הידית מהצד ורק מחזיק אותה במצב שבו המשתמש משאיר אותה, אבל המוליך הקטן מחובר ישירות לידית - המהירות שבה הוא יוצר או מנתק מגע היא בדיוק המהירות שבה המשתמש מזיז את הידית - אם המשתמש לא מזיז אותה במהירות הניצוץ יכול להיות דיי גדול, במיוחד אם CFL

בכמה מפסקים - כמו רוב ה "מעוצבים" אם הידית הגדולה על כל המפסק, המבנה הזה מבוסס על חלק קפיצי שמחובר לידית ומחליק על הצד האחורי של המוליך הקטן. על מנת שהוא יחליק מהר הוא מרוח בגריז - יכול לקרות שאחריי כמה שנים הגריז מתייבש והמוליך הקטן מתחיל לזוז בצורה "סטיקית" במקום במהירות

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רציתי לשאול בקשר למנורות הפלורסנטיות הכביכול חסכוניות .

זה נכון שאם מדליקים ומכבים אותם לעיתים קרובות אז יהיה צריכת חשמל גבוהה בגלל שההדלקה שלהם צורכת הרבה זרם ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

"מנורות פלורסצנט קומפקטיות" בכללי נקראות CFL. מתוכן PL זה הסוג שיש לו חיבור פינים ולא E27

תודה על התיקון

אוקיי אז הנורה הנ"ל היא CFL.

ב CFL E27 אין סטרטר, יש מעגל שהוא פחות או יותר switching power supply

"ההתחלה" של המעגל הזה היא נגד-פיוז, 4 דיודות, וקבל אלקטרוליטי גדול על ה DC

אז בעצם הניצוץ הוא בגלל קבל ולא סליל?

מעניין.

במפסק אמור להיות מבנה קפיצי שמוודא שתמיד המוליכים יוצרים מגע במכה ומנתקים אותו במכה - בדיוק על מנת להקטין את הניצוץ, ובמפסק תקין הוא יהיה כזה שלא תשמע אותו אם CFL קטן של 18W

אולי באמת כדאי לנסות מפסק אחר - אנסה את זה..

המפסק שלי הוא לא הישנים עם הפלסטיק הקטן, אלא החדשים יותר המעוצבים.

(יש עדיין בתים עם הישנים? נראה לי שעברו 3 דורות של מתגים כבר מאז)

הפלסטיק שזז הוא בגודל כמעט כמו כל המלבן של המתג, למעט מסגרת קטנה - כמו שכתבת: ה"מעוצבים" עם הידית הגדולה על כל המפסק.

אוקיי אחליף את המתג בהקדם,

ורצוי לאחד כזה שכשמשנים לו את המצב, אז ממש שומעים קליק בפנים, שמלמד על הרחקה בין שני המצבים.

תודה רבה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

CFL

המכה הראשונית בהפעלה של CFL היא מהטעינה של הקבל. ב CFL של 18W עומד קבל של 4.7 uF או דומה

האנרגיה שנטענת בו E = 1/2 C V^2 = 1/2 * 4.7e-6 * 340^2 = 0.3J

האנרגיה שנופלת על הפסדים במעגל בזמן הטעינ הגם היא שווה ל 0.3J

ביחד, כמות האנרגיה שה CFL צורך במכה ברגע ההדלקה היא 0.6J

בעבודה רגילה, CFL צורך 18W = 18J/sec. כלומר, האנרגיה שנצרכת במכה הראשונית קטנה פי 30 ממה שה CFL צורך בשניה אחת של עבודה רגילה

פלורסצנט + סטרטר

בטור לפלורסצנט יש סליל. בפלורסצנט 36W הערך של הסליל הוא כ 0.87H והתנגדות החוט כ 50 ohm (מדדתי על סליל של עין השופט מדגם Mini40NS)

בעבודה רגילה בפלורסצנט עובר זרם של 0.43A. הפלורסצנט צורך 36W, הסליל 50 * 0.43^2 = 9.2W, ביחד 45.2W

בהדלקה הסטרטר סוגר ופותח כמה פעמים את המעגל, דיי באקראיות - שונה בכל הדלקה. כזהמעגל סגור, נופל על הקצוות של הפלורסצנט משהוא כמו 10V בכל קצה, כלומר, על הסליל נופל 220V

על מנת להימנע מחישובים של זויות פאזה וכו' נניח שעדיין נופלים עליו כל ה 240V, לא הבדל משמעותי. בסוף נוסיף את האנרגיה שנופלת על הקצוות של הפלורסצנט. בכך הטעות שאנחנו מכניסים היא בכיוון של יותר צריכת חשמל בהדלקה, כלומר, מה שנחשב יהיה יותר חמור ממה שקורה במציאות

ההיגב של הסליל :

XL = 2pi F L = 2pi * 50 * 0.87 = 273 ohm

הוא גדול יותר מההתנגדות של הסליל, לכן שוב על מנת להימנע מחישובי פאזות נניח שההיגב של הסליל הוא כל מה שמגביל את הזרם במעגל. כמו קודם, אנחנו מוסיפים טעות בכיוון של יותר צריכת חשמל בהדלקה

הזרם שיעבור במעגל במצב הזה 240V / 273 ohm = 0.88A

ההפסדים על התנגדויות במעגל : 10V * 0.88A = 8.8W על כל קצה של הפלורסצנט + 50ohm * (0.88A)^2 = 38.7W על ההתנגדות של החוט בסליל, ביחד 56.3W, כל זמן שעובר זרם דרך הסטרטר והפלורסצנט דולק בקצוות

כמות האנרגיה שנטענת לסליל כאנרגיה מגנטית ומשתחררת בכל פלאש שהפלורסצנט עושה : E = 1/2 L I^2 = 1/2 * 0.87 * 0.88^2 = 0.33J

ניקח פלורסצנט worst case שממש לא רוצה להידלק - 10 שניות של מאמץ להדלקה, בהן מתרחשים 5 פלאשים, 3 שניות של רגעים שבהם הפלורסצנט דולק לרגע ונכבה, ו 5 שניות של פלורסצנט דולק בקצוות

5 פלאשים = 5 * 0.33J = נניח 2J

3 שניות של פלורסצנט דולק לרגע = 45.2W * 3sec = 136J

5 שניות של פלורסצנט דולק בקצוות = 56.3W * 5sec = 281J

ביחד, בהדלקה של הפלורסצנט הלכו 419J

10 שניות של עבודה רגילה = 45.2W * 10sec = 452J

כלומר, בהדלקה הוא לוקח פחות מעבודה רגילה

BUSTED

תפרק את המפסק ותשחק איתו, יכול להיות שהוא צריך קצת גריז מחדש וכדומה או סתם נתקע בגלל שנכנס לתוכו צבע כשצבעו את הקיר

אם אתה הולך לקנות מפסק היום, מתוך מה שיש בחנויות Nisko (מיוצרים על ידיי Mepa טורקיה) נראים לי בנויים בצורה הכי נורמלית

המפסקים "הישנים" עדיין מיוצרים היום : http://www.waisbord.co.il/prodlist.asp?idCategory=301&idParentCategory=19. וייסבורד היום לא משתמשים בפלסטיק באותה רמה כמו החברות שייצרו מפסקים דומים בעבר, מפסקים איכותיים יותר שעשויים מ phenolic resin (פלסטיק קשיח שלא נהרס אם הזמן) מחזיקים בקלות 50 שנה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בינארי -

אני נפעם בכול פעם מחדש מההסברים המפורטים והמדויקים שלך - תענוג לקרוא אותם!

יישר כוח על האנרגיה הטובה שאתה משקיע לטובת כלל חברי הפורום!

ותודה רבה רבה לך!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...