מטוסי קרב - כמה שאלות - עמוד 10 - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מטוסי קרב - כמה שאלות


mrsph666

Recommended Posts

ושאלה שחשבתי עליה: למה טייסים ישראלים לא יכולים להראות פרצופם בתקשורת או לפני מצלמה, ולא יכולים להפציר באנשים שהם טייסים, לעומת הטייסים האמריקאים (או כל מדינה מערבית) שיכולים להראות את פרצופם בתקשורת ובתמונות?

http://media.militaryphotos.net/photos/My-favourite-pics/aaf

יש פה תמונה של מטוס חמקן F-117 SkyHawk עם הטייס שלו, שפניו נראים לכל עבר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 265
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

ההבדל העיקרי ביננו לאר"הב הוא ששם טייס מסיים קורס טייס ואז להיות מוצב כמה שנים בטייסת טובלה.

ואחרי כמה שנים להיות מוצב בתור טייס F16 ,שזוהיא טיסה אחרת לגמרי.

אצלנו טייס קרב משרת רק על מטוסי קרב.

חוץ מזה הם לא פחות טובים.

יש לנו יתרון טכנולוגי לא קטן ומזל שיש לנו כמה בחורים מוכשרים באמת.

היה פעם טייס שמפק' טייסת אמריקי לא הצליח להפיל אותו אפילו פעם אחת.

בסוף הטיסה שאל אותו האמריקאי "אך אתה עושה את זה ?"

אז הישראלי משך מכתפיו.

אף אחד לא סיפר לאותו מפקד טייסת שגם אצלנו אף אחד לא מצליח להפיל את אותו בחור :xyxthumbs:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הFBW הוא המצאת המאה בתעופה ,זה לא רק הקלות שבה מבוצעים תרגילים זה גם ההפחתת משקל על המטוס והיכולת תמרון היותר גבוהה .

במקום מוטות סחף דחף יש חיווט שעובר בכל המטוס והוא שולט על התנועות שלו הJS לא זז יותר מ6 מ"מ לכל צד .

ההבדל הטכנולוגי הוא גדול מאוד מספיק שתסתכלו על הזנב של הF-16 שלנו ותסתכלו על זנב במטוס אחר יש הבדל בולט מאוד לעין .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הFBW הוא המצאת המאה בתעופה ,זה לא רק הקלות שבה מבוצעים תרגילים זה גם ההפחתת משקל על המטוס והיכולת תמרון היותר גבוהה .

במקום מוטות סחף דחף יש חיווט שעובר בכל המטוס והוא שולט על התנועות שלו הJS לא זז יותר מ6 מ"מ לכל צד .

ההבדל הטכנולוגי הוא גדול מאוד מספיק שתסתכלו על הזנב של הF-16 שלנו ותסתכלו על זנב במטוס אחר יש הבדל בולט מאוד לעין .

גם במטוסים יותר ישנים לא הייה צורך להזיז את הסטיק יותר מידי... ואני לא מדבר על המטוסים משנות השישים ומטה...

אני מסכים שזו המצאה חשובה, אבל לפי דעתי פיתוח תרכובות העל בשביל הטורבינה ופיתוחים אחרים (שוב: אמר"לים, והקסדה הזו שמאפשרת לנעול טיל בלי לסובב את המטוס אלא רק ע"י סיבוב הראש...) לא פחות חשובים מהFBW...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ממש לא, רוב הדברים שאתה מתאר הם למטוסי קרב בלבד. FBW אפשר לייצר שאנשים לא חלמו להטיסם, גם עם מערכות הידראוליות מתקדמות נראה לך שמישהו באמת היה מצליח לעשות פניה חדה ב+7G או להטיס את הענקים שיש לנו היום? פליי ביי וייר זה הmilestone הכי חשוב של טכנ' הטיסה המודרנית, מה שאתה מתאר אלו הם באמת פיטשרים נחמדים ותו לא.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בקשר ל FBW, אני לא אוהב לסווג המצאות להמצאה החשובה ביותר או חשובה פחות אבל, היא בהחלט מהווה ציון דרך.

מטוסים כמו F-16 שדובר פה רבות עליו תוכננו מראש להיות נשלטים ב FBW ולכן ה ה- F16 הוא בעל יציבות דינאמית שלילית. כלומר המטוס יכנס למצבים לא יציבים ולחוסר שליטה אם ההגאים לא יתפקדו כל הזמן. וזאת בניגוד למטוסים שתוכננו לטוס באופן יציב וההגאים רק גורמים להם לשנות מיציבותם וממסלולם.

ה F-16 בנוי על כך שמחשב כל הזמן ינטר ויתקן את מסלולו, טייס לא יכול לעשות את זה כי זה יקח את כל תשומת הלב שלו להשאיר את המטוס בנתיב ולא יוכל לעשות דבר מלבד זה. לכן מערכת ה FBW מקבל פקודות מהטייס (דרך הסטיק) ופשוט דואגת להעביר את זה להגאי המטוס.

אם המערכת הוגבלה לפני הטיסה ל - לדוגמא לצורך טיסת אימונים. אין שום מצב שהטייס יוכל לעבור את המגבלה כי ה FBW ידאג להישאר במעטפת שהוגדרה לו מראש.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה ממש לא בכיון

פליי ביי וייר בעצם אומר שהג'וי סטיק לא מחובר פיסית לכנפיים ע"י מערכת מכנית או הידראולית, אלא ע"י מיכשור אלקטרוני שמחובר למנועים חשמליים

זה בעצם מאפשר לכל אחד להיות טייס, מכיוון שלא צריך להיות חזק במיוחד כדי להטיס את המטוס זה אמין יותר יציב יותר ומאפשר אופציות שלא חשבו עליהם לפני זה כמו תיקונים עדינים לטיסה מבלי להזיז את הג'ויסטיק

פליי ביי וייר הוא מה שמאפשר להטיס את כל ענקי השמיים של ימינו, תשאל כל טייס של ג'מבו והוא יגיד לך שזה כמו להטיס סצנה

ל747 אין FBW ד"א, יש לו power steering - הגה כוח. רוב הפיתוח של הFBW נעשה בשנות ה70-80 בזמן הפיתוח של הF117A והF16.

BTW לF15 יש FBW?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא הצלחתי למצוא את הנקודה המדויקת, אבל בשלב מסוים כל ה747 הוסבו לFBW

המטוס נוסעים הראשון שהכיל FBW היה הקונקורד, כבר ב72, אז בטוח שהטכנולוגיה לא הייתה זרה לבואינג (שגם רכשה אותה ממקדולנד דאגלס-מפתחת הF16)

אני חושד שלF15 עוד אין FBW

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ל F-15 הראשונים מדגמי A/B היתה מערכת אנאלוגית לניהוג שנקראה Control Augmentation System - CAS

אם כי המטוס יכול להשלט על ידי הטייס גם ללא המערכת - היות וה F-15 בעל יציבות דינאמית חיובית.

לדגם E כבר הוכנסה מערכת דיגיטלית של Lear-Siegler לצורך FBW.

לא הצלחתי למצוא את הנקודה המדויקת, אבל בשלב מסוים כל ה747 הוסבו לFBW

הדגמים של 777 כוללים FBW. לא כל מטוסי ה 747 כוללים FBW, אלה הכוללים FBW כוללים מערכת חלקית השולטת במאזנות ובמחבלי הזרימה בלבד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הקסדה של הטייס זה פיצ'ר כי זה מה שמבדיל אותו מטייס אחר מבחינת שליטה על טיל וזה לא נכון להגיד שהוא לא ייצטרך לסובב את המטוס כדי לפגוע במטוס אחר אלא אם מדובר בטיל מדגם פיתון 4 ומעלה שמסוגלים לעשות תמרונים אווירים .

ה FBW מאפשר לטייס להתרכז בטיסה עצמה יותר מאשר בהטסת המטוס ופה קבור הכלב במקום לחשוב ולחשב כל דבר יש לו מחשב שעוזר לו מגביל אותו כשצריך ועוזר לו כשהוא אפילו לא מבקש ומתקן טעויות שלו ההבדל עצום בין מטוס כזה למטוס שאין לו את הטכנולוגיה הזאת , זה שהיא מסוכנת כי אתה תלוי במחשב זה לא מוטל בספק כי ה F-16 זה אבן כשהמנוע שלו מת או כשאין לו הגאיים,ומי שזוכר את המטוס שהתרסק לפני 3 שנים בערך באזור התענכים זה פשוט מהסיבה שהמנוע שלו לא תיפקד ,במטוס אחר סבירות קטנה מאוד שהוא לא היה מספיק לחזור לבסיס כמו המקרה של ה F-15 שנחת עם כנף אחת לאחר שמטוס אחר יירט לו אותה .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

FBW עובדת כך :הטייס נותן פקודה למחשב שהוא רוצה לבצע תימרון כזה וכזה ,המחשב מחליט ומבצע איך וכיצד לבצע את התימרון.

בניסויים שנערכו הובהר שאי אפשר להטיס F16 (וגם לא F117,B2) בלי FBW ,הוא חסר יציבות לחלוטין ומכאן זריזותו, ל F15 אין FBW.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שוב, הוכחה ליכולת העיצוב האווירודינאמי והמנועים המוגבלים של האמריקקים ;D

הקסדה של הטייס זה פיצ'ר כי זה מה שמבדיל אותו מטייס אחר מבחינת שליטה על טיל וזה לא נכון להגיד שהוא לא ייצטרך לסובב את המטוס כדי לפגוע במטוס אחר אלא אם מדובר בטיל מדגם פיתון 4 ומעלה שמסוגלים לעשות תמרונים אווירים .

ה FBW מאפשר לטייס להתרכז בטיסה עצמה יותר מאשר בהטסת המטוס ופה קבור הכלב במקום לחשוב ולחשב כל דבר יש לו מחשב שעוזר לו מגביל אותו כשצריך ועוזר לו כשהוא אפילו לא מבקש ומתקן טעויות שלו ההבדל עצום בין מטוס כזה למטוס שאין לו את הטכנולוגיה הזאת , זה שהיא מסוכנת כי אתה תלוי במחשב זה לא מוטל בספק כי ה F-16 זה אבן כשהמנוע שלו מת או כשאין לו הגאיים,ומי שזוכר את המטוס שהתרסק לפני 3 שנים בערך באזור התענכים זה פשוט מהסיבה שהמנוע שלו לא תיפקד ,במטוס אחר סבירות קטנה מאוד שהוא לא היה מספיק לחזור לבסיס כמו המקרה של ה F-15 שנחת עם כנף אחת לאחר שמטוס אחר יירט לו אותה .

יש טילים "שגר ושכח" ישנים יותר מהפיתון 4... גם להם יש יכולת תימרון סבירה...

ובוודאי שרצוי לסובב את המטוס לעבר המטרה כדי שהטיל יפגע מהר יותר ולא יצתרך לעשות סיבובים באוויר כדי להתבייט על המטרה ולהיכנס למסלול פגיעה...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שוב, הוכחה ליכולת העיצוב האווירודינאמי והמנועים המוגבלים של האמריקקים ;D

אתה לא מבין,זאת חלק מהגאונות ,זה מאפשר לך תמרונים במהירויות שפעם רק חלמו עליהם,

אף אחד לא יכול על ה F16 בקרבות אוויר הדוקים מאוד.

גם הלביא (ז"ל) שלנו היה בנוי על העיקרון הזה ואולי בגלל זה ארה"ב לחצה לבטל אותו (לא רצתה מתחרים)

דרך אגב אתה אוהב רוסים אז בסוחוי 37 (ידוע גם כS47) השינוי העיקרי הוא הוספת כנפי קנארד (כנפונים קטנים לפני הכנף הגדולה)

ש...נכון, מורידים את היציבות לטובת זריזות,

רק שהרוסים לא הצליחו כל כך עם זה והחזירו את המטוס לתצורה רגילה(וזה לא עזר לו כי גם כך הוא התרסק).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...