פרויקט SpiderSense - מעגל בקרה/שליטה מבוסס PIC - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

פרויקט SpiderSense - מעגל בקרה/שליטה מבוסס PIC


alianyn

Recommended Posts

***מציע לכולם להיזהר - נגיעה קלה ולא מכוונת במקש esc וכל מה שכתבתם בעמל רב ימחק... (זו כבר הפעם השניה שאני כותב את הת'ראד הזה לדוגמא)***

כחלק מפרויקט ספיידי, כפי שפירסמתי כאן - SpiderSense יהיה מעגל בקרה ושליטה לחלק ממערכות המחשב כמו :

מתח - כיבוי/הדלקה עפ"י פקודה קולית או שלט. כיבוי מבוקר של המחשב במקרה של מתח בעייתי.

חום - בקרה ותצוגה של טמפ' חשובות.

אוורור - שליטה על מע' האוורור של המחשב ובכך שליטה על הטמפ' - שקט!

תאורה - מצבי תאורה אוטומטיים כולל תגובה לתאורת הסביבה או למוסיקה וכד'.

תצוגה - אינדיקציות לדים לפעולת הרדיסק, CD וכד' ושליטה במסך lcd (אנסה להשיג אחד גרפי - אגב אם מישהו מעוניין לנדב מסך מתאים למשל מאיזה גיימבוי ישן - זה הזמן...)

בהמשך תוספות לשליטה וניטור של מערכות ע"י מים - flowcheck בדיקות לחות דליפה וכד'.

ושאר תוספות והפתעות - הצעות אגב יתקבלו כאן בברכה.

המטרה היא ליצור פרויקט אלקטרוני מתקדם קצת יותר ע"מ לחשוף את מי שעדיין לא נחשף לרכיבים אלקטרונים שונים ומעגלים מעניינים.

מכיוון שלבנות כל מעגל בנפרד ולגרום להם לתקשר רק ע"י אלקטרוניקה אנלוגית זוהי משימה סיזיפית ומיותרת בחרתי לבסס את הפרויקט על מיקרובקר מסוג PIC (תודה לmicrochip בשלב הזה - שבטח לא קוראים עברית...). מיקרובקר או PIC כמו שאקרא לו מעכשיו הוא כמו כל אחר שמסוגל להריץ תוכנות הנצרבות לזכרונו - בדומה למעבד המחשב. הוא רק מוגבל קצת יותר מכמה בחינות שאפרט בהמשך הת'ראד.

לפני כשבוע/שבועיים התבשרתי סוף סוף ע"י משרד הדואר, שלאחר כל השביתות הגיעו אליי סוף סוף החבילות היקרות מפז. דוגמא לאחת :

    package-closed.jpg

פתחתי אותה נרגש וגיליתי בפנים את הקופסא העטופה בפצפץ הבאה

    package-in.jpg

הוצאתי אותה בזהירות מהפצפץ

    box-closed.jpg

וגיליתי בפנים - רובצים להם על מרבד מקטיפה שחורה יפהפיה את הצ'יפים הבאים :

    box-in.jpg

עכשיו אמרו את האמת - יש איזה חברה בארץ שהייתם פונים אליה והיתה טורחת כל-כך בחינם? במקרה הטוב - היא הייתה מתעלמת מכם, אך קיבלתי גם כמה יריקות לפרצוף. אין ספק שעוד יש מה ללמוד מהאמריקאים האלה.

שני הצ'יפים העליונים הם pic16f777 המיועדים לפרויקט אחר לחלוטין כמו גם הבודד מצד ימין - הלא הוא הpic16f84a המפורסם.

מי שמעניינים אותנו הם שני אלה שלמטה - pic16f628a - מתקדמים ביותר ואף כוללים מתנד פנימי = אין צורך ברכיבים חיצוניים נוספים כגון גביש, קבלים וכד'.

כעת לתיכנון הצורב - ע"מ להריץ תוכנה על הpic יש לצרוב אותה עליו קודם כל. לשם כך יש לבנות צורב. הכרתי בעבר ואף בניתי כמה צורבים, אך לשם פרויקט זה רציתי לחדש. אם תחפשו ברשת תמצאו כעקרון שני סוגי צורבים - הראשון מבוסס jdm (על שם הראשון שבנה את המעגל) - המתחבר ליציאה הטורית ומסתמך עליה למתחים, אינו מסוגל לבצע - icsp (צריבה גם כשהpic בתוך המעגל שלו - אלא יש לחבר אותו רק אל הצורב) וסוג שני מבוסס על היציאה המקבילית וכמה רכיבי לוגיקה, המקבל מתח חיצוני ומסוגל לפעול בגמישות רבה (icsp לדוגמא). מטרתי הייתה לשלב בין הפשטות של jdm לגמישות של המקבילי. עיינתי בהרבה מדריכים ברשת, קראתי את דפי הנתונים של הpic כמו גם את אלו הנוגעים לתכנותו וצריבה עליו, ספציפיקציות שונות של היציאה הטורית והמקבילית וגם של רכיבים שונים.

לאחר כמה ריביזיות התוצאה הסופית היא מעגל פשוט ביותר :

    programmer-ckt3s.jpg

ששומר על כל העקרונות שרציתי : icsp, מחובר למולקס או לספק 12V אחר בהתאם לרצונכם, עם אינדיקציות לכתיבה ומתח, מבוסס על רכיבים פשוטים, זמינים וזולים מאוד (למעשה לי כבר היו את כל הרכיבים אך בכל מקרה אין כאן יותר מ15 ש"ח ברכיבים בהגזמה... והכי חשוב אפשרות תכנות/צריבה למגוון של picים מכיוון שייתכן ונרצה להחליף אותו במהלך הפרויקט.

כפי שכבר ציינתי - מטרה נוספת לת'ראד זה היא לחשוף קצת גם למתחילים יותר וגם למתקדמים יותר, טכניקות שונות באלקטרוניקה, תכנון מעגלים וכד'...

שאלה העולה שוב ושוב בהודעות שקיבלתי ובת'ראדים בפורום היא כיצד לייצר pcb ועל כן, כל מעגלי הפרויקט הזה יקבלו pcb, כולל מעגל הצריבה.

בנוסף נלמד להכיר את התוכנה eagle (אני רגיל לעבוד עם orcad אבל eagle חינמית ומעולה כפי שהתברר לי מנסיונותיי) ולעבוד איתה ע"מ לתכנן pcb ומעגלים, על כן כל המעגלים, עיצובי הpcb וקוד המקור יפורסמו כאן תמיד ויעודכנו עם תמיחת הפרוייקט.

לא היה קל להתרגל לeagle (לינק אגב - כאן) אבל משהבנתי את עקרון פעולתה - וגם אתם עם קצת נסיון - היא נוחה מאוד לתפעול. בחרתי בלוח קטן בכוונה למעגל הצורב ועל כן היה קשה במעט ליצור pcb מתאים אך הנה לפניכם התכנון במלוא הדרו :

    programmer-pcb3s.jpg

את תהליך ייצורו ואת המוצר הסופי אפרסם במהלך שבוע הבא.

עד אז - שאלות, הצעות וכמובן הקבצים הרלוונטים - בכווץ RAR (המעגל ועיצוב הpcb) :

    הקבצים

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 67
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

עוד פעם אתה עושה את זה. כל פעם שאני רואה ת'ראד שלך אני כבר יודע שרשימת הדברים שאני רוצה לקנות/לבנות גדלה אפילו בלי לקרוא.

בהצלחה עם זה :)

קצת OT אבל מישהו יכול להמליץ על ספר אלקטרוניקה טוב שמתחיל מהבסיס ובסופו אני אוכל גם להבין את את כל זה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

קראתי ולא ממש הבנתי מה הדברים(הצ'יפים)האלה בעצם עושים ומה המטרה שלהם

חשוב על מיקרובקרים כעל מעבד מוגבל הוא מסוגל להריץ תוכנות קטנות. כשם שהמעבד במחשב שלך מסוגל לעשות כל מה שתוכנה תורה לו לעשות כך גם המיקרובקר - יש לו "ידיים (ובעיקר ;) ) רגליים" לעולם החיצון" דרכן הוא מסוגל לשלוח ולקבל מידע כך שתוכנה שנכתבת באופן מתאים למעגל המחובר עליו יכולה בעצם לעשות כל דבר. מיקרו בקרים נמצאים סביבך - פתח את הפלאפון שלך ותראה מלא ג'וקים בפנים - הם אלה ששולטים על הפלאפון - מריצים את התוכנה שלו ומאפשרים לו לתקשר עם שאר הרכיבים, כך גם במיקרוגל במקרר ובכל מכשיר חשמלי אחר היום - המיקרובקר מריץ תוכנה שהיא בעצם המכשיר. מקווה שקצת יותר ברור כעת.

קצת OT אבל מישהו יכול להמליץ על ספר אלקטרוניקה טוב שמתחיל מהבסיס ובסופו אני אוכל גם להבין את את כל זה?

אני לא כ"כ מכיר ספרים בעברית אז אולי המלצה של מישהו אחר תהיה יותר מתאימה - אבל ספר מצוין בו השתמשתי כבר יותר מפעם אחת הוא "the art of electronics" ספר מעולה כולל הסברים וסכמות, כתוב בשפה די ברורה ופשוטה - אבל אנגלית. כמו כן - האינטרנט - ואתרים העוסקים בנושא - מכל מקום לומדים קצת וביחד זה הרבה ;)

ותודה לכל שאר המגיבים והמעודדים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...