להוציא את המיטב מכונני ה-SSD שלכם: המדריך המלא - אמצעי אחסון - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

להוציא את המיטב מכונני ה-SSD שלכם: המדריך המלא


SilentBob

Recommended Posts

בשורת הזריזות והאמינות של כונני ה- כבר חדרה היטב אל השוק, וכמעט לכל אחד יש מוצר משלו בטכנולוגיה זו. בואו ללמוד כיצד לתחזק אותם ולוודא שהם פועלים באופן הטוב ביותר האפשרי

מזל טוב! גם אתה כנראה, כמו הרבה מאוד משתמשים בשנים האחרונות, התחדשת בכונן משלך. אתה מחבר אותו, מתקין את מערכת ההפעלה ומתרגש מהמהירות הגבוהה משמעותית שבהשוואה לקשיח. הימים חולפים ופתאום הכונן מרגיש פחות מהיר, ופעולות שלקחו כמה שניות מתארכות להן ואתה שואל את עצמך – לאן נעלמה ההבטחה שב-SSD?

כונן SSD: היום כמעט כולם עובדים עם אחד - אך האם אתם יודעים כיצד יש לעבוד איתו?

כונן SSD: היום כמעט כולם עובדים עם אחד – אך האם אתם יודעים כיצד יש לעבוד איתו?

 

אתה מגיע אל חבר שרק קנה את כונן ה- שלו, והפלא ופלא: הכונן שלו מהיר, בדיוק כפי ששלך היה. מה השתנה? אנו והיצרנים רגילים לאמצעי מכניים, שהיוו ועדיין מהווים את הסטנדרט בשוק. מערכות בהן אנו משתמשים בנויות לנצל את יתרונותיהם של הכוננים המכניים ולמזער ככל האפשר את חסרונותיהם.

אך כונני עובדים בצורה אחרת לחלוטין מכוננים מכניים, ותכנונים שנעשו ברמת מערכת ההפעלה לטובת שימוש בכונן מכני רגיל לא רק שלא יועילו בשימוש עם , אלא לפעמים אף יזיקו. על כן, עלינו לדעת את ההבדלים ולהבין כיצד כונן ה-SSD שלנו עובד – וכיצד יש לעבוד איתו.

קשיחים מנוגה, SSD-ים ממאדים

להלן ההבדל בין קשיח ל-SSD: בעוד שבקשיח על הראש הקורא או הכותב להגיע לנקודה שבה הולכת להתבצע פעולה, דבר הכרוך בזמן ותנועה, בכונן SSD הגישה מתבצעת ישירות. הבדל זה מתבטא בזמן תגובה אפסי לעומת קשיח, מה שמאפשר לו לטפל במספר קבצים מרובה בבת-אחת, משימה שתכריע קשיח מהר מאוד.

ארוכה דרכו של הקשיח אל הקובץ

ארוכה דרכו של הקשיח אל הקובץ

 

אך לכונן SSD יש גם חסרונות לעומת הקשיח: בעוד שבכונן קשיח מצוי אין הבדל בין כתיבה על מקום ריק בכונן לבין דריסת מידע קיים, ב-SSD המצב שונה. ישנם עיכובים רבים בכתיבה ומחיקת מידע קיים. אנו נגע בנקודה זו בהמשך המדריך בהרחבה.

כלל ראשון: עדכון קושחה

הפעולה הראשונה שנעשה עם הכונן היא לוודא שהקושחה שלו עדכנית. קושחה הינה מערכת של פקודות הניתנת לתכנות השולטת על הכונן ומאפשרת את התקשורת של המחשב אליו וממנו. למה חשוב כל כך לעדכן את גרסת הקושחה?

טכנולוגיית ה-SSD עדיין צעירה יחסית ולא הגיעה למלוא בשלותה, לפיכך נפוצים מאוד המקרים בהם כונן הגיע אל השוק והחברה מחפשת דרכים "לסחוט" ממנו עוד ביצועים. כמו עדכונים עבור כרטיס המסך שלנו, באמצעות עדכוני הקושחה נוכל לקבל בדרך כלל ביצועים משופרים ובעיקר תיקוני באגים שהתגלו.

עדכוני קושחה: לפעמים ההבדלים בביצועים גדולים למדי

עדכוני קושחה: לפעמים ההבדלים בביצועים גדולים למדי

 

לעיתים עדכוני הקושחה מוחקים את תוכן הכונן, לכן מומלץ ונהוג לעשות עדכוני קושחה לפני התקנת מערכת ההפעלה והעתקת הקבצים, ולא אחרי. גם בעת עדכוני קושחה יש סיכון לאבדן המידע, לכן כדאי לעשותם לפני שמשתמשים בכונן ולא אחרי.

על מנת לבדוק את גרסת הקושחה שברשותכם ואת עדכנותה, יש להיכנס לאתר היצרן ולחפש את המידע הרלוונטי. שימו לב! תהליך צריבת קושחה לא נכון או לא שלם עלול להביא להשבתת הכונן! מומלץ לוודא חיבור לאל-פסק או טעונה, וכמו כן חיבור לחשמל בניידים לפני עדכון הקושחה.

סביבה נכונה להתקנת כונן SSD

הפעולה הראשונה והחיונית ביותר היא להגדיר נכון בביוס את בקר ה-SATA: על מצב הבקר ליהיות מוגדר כ-AHCI ולא IDE. במחשבים חדשים בעלי ביוס מסוג UEFI הגדרה זו לרוב הינה ברירת המחדל, אך יש לשים לב. הסיבה לכך היא זה מיועד למערכות ישנות, ומשנמך את רוחב הפס לכשל IDE – דבר זה יתבטא באי ניצול מהירות כונן ה-SSD, ואף של קשיחים מודרנים.

בנוסף, פעולה חשובה בכונני SSD הנקראת TRIM מתאפשרת אך ורק במצב AHCI (או לחילופין RAID). פעולה זו לא רק חשובה כשמדובר ב-SSD, אלא החשובה ביותר. כפי שהוזכר בתחילת המדריך, לכונני SSD יש מגבלות משלהם שלא קיימות בכוננים קשיחים מסורתיים.

SATA Mode: תמיד הגדירו AHCI.

SATA Mode: תמיד הגדירו AHCI.

 

אחת המגבלות היא שבעוד שפעולת הכתיבה לכונן מתבצעת בגדלים של 4Kb, פעולת מחיקה מתבצעת אך ורק ב-"דפים" בגודל 128Kb. כאשר מתבצעת פעולת מחיקה מידע במערכת ההפעלה, הכונן "לא יודע" שהמחיקה התבצעה והמידע "המחוק" נשאר פיזית על הכונן.

בעייתיות מצב זה היא שכאשר הכונן מתמלא במידע, ויש צורך בלמחוק או לשכתב רק חלק מה"דף", קיים הצורך בלקרוא את כולו לזיכרון, למחוק את כל הדף ואז להחזיר את המידע הקודם שהיה בחלק שלא רצינו למחוק. כך נוצר מצב שבפעולת כתיבה "אחת" נעשות שלוש פעולות – כונן שהתמלא לחלוטין במידע כזה, על אף שפורמט, יכול לרדת בביצועיו עד לכ-50% מהמהירותו המקורית.

כיצד הבעיה מתבטאת, וכיצד TRIM פותרת אותה

כיצד הבעיה מתבטאת, וכיצד TRIM פותרת אותה

 

פקודת ה-TRIM פותרת בעיה זו. בעת שימוש בפקודה הנ"ל, מערכת ההפעלה "מיידעת" את הכונן איזה מידע נמחק, וכך הכונן עושה את פעולת הניקוי בזמנו הפנוי, כך שבפעם הבאה שנשתמש בכונן ה-SSD המקום כבר יהיה פנוי ומוכן לכתיבה ללא כל בעיה.

שימו לב, בדומה לעדכון קושחה, חשוב לעשות את כל ההכנות הנ"ל לפני התקנת מערכת הפעלה, שכן שינוי ה-SATA Mode לאחר ההתקנה יוביל לבעיות בעלית מערכת ההפעלה ולתהליך תיקון מסובך הכרוך בשינוי הגדרות הרישום של מערכת ההפעלה. כמו כן, חשוב להזכיר ש-TRIM נתמכת אך ורק במערכת הפעלה 7 ומעלה.

במערכת ההפעלה עצמה

לאחר שהתקנו את מערכת ההפעלה, יש לשנות חלק מהגדרות במערכת ההפעלה עבור עבודה מיטבית עם כונן ה-SSD, שחלקו כולל אף ביטול "שיפורים" מסויימים – שכפי שהזכרנו לעיל, חלק מהשיפורים הללו מיועדים לכוננים מכניים ואינם משפרים ואף פוגעים בביצועי ה-SSD.

כמו כן, חשוב להתקין את הדרייברים העדכניים של ערכת השבבים ובקר ה-SATA שלנו, שכן אלו מכילות תמיכה בכונני SSD. ועל מנת להמשיך, מומלץ שנוודא שפקודת TRIM עובדת במערכת ההפעלה שלנו, זאת בתנאי שהגדרנו הכל נכון כפי שמובהר בפרק הקודם.

נעשה זאת דרך הפעלת ממשק הפקודה (CMD) במצב של מנהל מערכת (Run as Adminstrator) – חיפוש הפקודה "CMD" בתפריט התחל, לחיצה ימנית בעכבר ובחירת הפתיחה במצב זה. בחלון ה-CMD נכתוב, ללא המרכאות: "fsutil behavior query disabledeletenotify".

trim

במידה והתוצאה שתוחזר תיהינה הספרה 0, סימן שפקודת TRIM מתפקדת. במידה וקיבלנו את הספרה 1, נריץ את הפקודה "fsutil behavior set disabledeletenotify 0" ונריץ שנית את הפקודה הראשונה על מנת לוודא שהמערכת אפשרה את TRIM.

כונני SSD ותהליך האיחוי

פעולת איחוי דיסק קשיח נחוצה לכוננים קשיחים המוגבלים מאוד בקצב הגישה. תהליך איחוי הדיסק דואג להצבת חלקי הקובץ ביחד כך שהראש הקורא או הכותב לא יצטרך להתרוצץ ברחבי הכונן. עובדים אחרת, ואיחוי כונן פוגע בביצועים שלהם. בנוסף, פעולות הכתיבה המרובות של שבתהליך האיחוי מקצרות את חיי כונן ה-SSD.

החל ממערכת הפעלה 8.1, מערכת ההפעלה יודעת לזהות כונן SSD ולבטל עבורו תהליך של איחוי. אך בגרסאות הקודמות, כגון 7 ומטה, איחוי דיסק מתבצע אחת לכמה זמן באופן אוטומטי, גם על כונן SSD – והבעיה ברורה. לכן, על בעלי 7 ומטה לעשות את הצעדים שבפסקה הבאה. השאר יכולים לדלג.

תפריט התחל, משם ל-"תוכניות" > "עזרים" > "כלי מערכת", ושם נבחר ב"מאחה הדיסק" (Defrag). שם נבחר ב-"קבע תצורת לוח זמנים" > "בחירת דיסקים" ונבטל את הבחירה בכונן ה-SSD שלנו. ניתן ומומלץ להשאיר את האפשרות על הכוננים הקשיחים הנותרים במערכת (אם יש).

defrag2 defrag1

הגדרות נוספות שנרצה לבטל או לאפשר

תרצו לשקול את האפשרות לבטל את מצב השינה במערכת ההפעלה שלכם – מהירות טעינת מערכת ההפעלה עם כונן ה-SSD מהירה כל כך שמצב שינה הפך אצל רבים למיותר. במידה ותעשו זו, תחסכו לעצמכם עוד מקום בכונן ה-SSD, קובץ שגודלו כגודל זיכרון ה- הפיזי שלכם.

דבר שני שלא נזדקק לו בעת שימוש ב-SSD הוא שירות האינדקס. שירות האינדקס מיועד לשמירת נתונים על מערכת הקבצים בצורה מרוכזת כדי לזרז את החיפוש בתוכה. כונני ה-SSD מהירים מספיק לחיפוש זה, ושימוש בשירות האינדקס בתוכם מיותר ותופס מקום.

נכנס ל-"מחשב זה" > לחיצה ימנית על כונן ה-SSD > "מאפיינים", ושם נבטל את האפשרות של "אפשר סידור תוכן באינדקס עבור קבצים בכונן זה". אם נקבל הודעת שגיאה נבחר "התעלם מהכל" – התהליך ימשך כמה דקות.

V

עבור ומחשבים בעלי אספקת מתח חיצוני (אל פסק לדוגמה), נרצה לבטל את הפעלת מטמון כתיבה, היות שהפסקת חשמל עלולה לגרום לאובדן מידע בעת שימוש בתכונה זו. נכנס למנהל ההתקנים ושם ל-"כונני דיסקים". נבחר את הכונן שלנו ונבחר בתפריט (לחצן ימני) מאפיינים. תחת הלשונית "מדיניות" נסמןאת האפשרות "בטל ריקון של מאגר מטמון כתיבה של Windows בהתקן" ונאשר.

V2

ולסיום, עבור כל מערכת, נרצה אולי לשקול לבטל את האפשרות של "שחזור מערכת" עבור כונן ה-SSD, התופסת מקום רב בדיסק אך יעילה למדי במקרים רבים, על כן יש לחשוב היטב אם נרצה לעשות זאת. במידה ונבחר לעשות כן, נלחץ לחיצה ימנית על "מחשב זה" ועל מאפיינים, שם נבחר ב-"הגנת מערכת", נסמן את כונן הכונן שלנו ונבחר ב-"קביעת תצורה", שם נבטל את שחזור המערכת.

לסיכום

במדריך זה ראינו כיצד על ידי למידה של מספר דברים חשובים, ועל ידי ביטול והפעלה של הגדרות מסויימות נוכל לא רק להוציא את המקסימום מהכונן, אלא לשמור על חיוו ועל רמת הביצועים שלו למשך שנים רבות, ואין זה דבר של מה בכך כלל וכלל.

עם העדכונים, מערכות ההפעלה המשתנות, מנהלי ההתקנים ובעיקר ערכות השבבים, משתנות לעיתים גם ההגדרות, על כן מומלץ להשאר מעודכן אחת לכמה זמן.

https://hwzone.co.il/%D7%9C%D7%94%D7%95%D7%A6%D7%99%D7%90-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%98%D7%91-%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%A0%D7%99-%D7%94-ssd-%D7%A9%D7%9C%D7%9B%D7%9D-%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%94/

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

גם את הSYSTEM RESTORE לא הייתי ממליץ לבטל.

הרבה אנשים יעשו זאת מבלי שיש להם גיבוי.

לכל הפחות הייתי מוסיף הערה מודגשת כדי שטיפשים לא ידפקו את עצמם OVER עצה שמיועדת לאנשים עם שכל וFORWARD THINKING.

 

ההערה הקיימת לא מספיק טובה.

ציטוט

ולסיום, עבור כל מערכת, נרצה אולי לשקול לבטל את האפשרות של "שחזור מערכת" עבור כונן ה-, התופסת מקום רב בדיסק אך יעילה למדי במקרים רבים, על כן יש לחשוב היטב אם נרצה לעשות זאת.

הבעיה עם טיפשים שהם לא יודעים איך ועל מה לחשוב.

ללא גיבוי אתם במצב בו תשלמו הרבה יותר ממה ש"תרוויחו" מביטול הSYSTEM RESTORE.

חד וחלק!

 

אל תהיו טיפשים.
 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ציטוט של sigler05

אז כן לבטל אינדקס לא לבטל אינדקס?

 

 

הטיפ במדריך קיים בשביל אלו שיש להם כונן קטן ומחפשים איך לפנות עליו עוד טיפה שטח.

אם אתה לא עונה על ההגדרה זה לא רלוונטי בשבילך לכאן או לכאן.

 

בלי שום קשר לקיומו של SSD:

אם אתה לא רוצה להתעסק עם הנושא אל תבטל כלום.

אם יש לך כוח להתעסק עם זה תבטל ותפעיל רק איפה שאתה צריך.

ואם אתה לעולם לא עושה חיפושים תרגיש חופשי לבטל את האינדקס בכל הכוננים.

 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כמה אי-דיוקים קטנים:

 

ציטוט של SilentBob

הפעולה הראשונה והחיונית ביותר היא להגדיר נכון בביוס את בקר ה-SATA: על מצב הבקר ליהיות מוגדר כ-AHCI ולא IDE. במחשבים חדשים בעלי ביוס מסוג UEFI הגדרה זו לרוב הינה ברירת המחדל, אך יש לשים לב. הסיבה לכך היא זה מיועד למערכות ישנות, ומשנמך את רוחב הפס לכשל IDE – דבר זה יתבטא באי ניצול מהירות כונן ה-, ואף של קשיחים מודרנים.

מצב IDE לא משנמך שום רוחב פס. ההבדלים במהירות הרציפה בין IDE לAHCI קיימים אבל מינוריים לרוב. מה שהכי נפגע במצב IDE הוא פעולות גישה במקביל (מה שיופיע בבנצ'מארקים השונים כ4K-QD32 או -64Thread וכו'). זאת בשל היעדר תמיכה בNative Command Queuing במצב IDE.

 

ציטוט של SilentBob

בנוסף, פעולה חשובה בכונני SSD הנקראת TRIM מתאפשרת אך ורק במצב AHCI

זה לא נכון. TRIM פועל גם במצב IDE.

 

למרות אי-דיוקים אלה, כמובן חשוב לעבוד במצב AHCI תמיד. אין שום סיבה לעבוד עם במצב IDE, כמו שאין שום סיבה לעבוד עם במצב IDE. פשוט בSSD ההבדל יהיה יותר משמעותי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יש כמה פנים לתקן. יש את הצד התוכנתי, הצד החומרתי, המאפיינים החשמליים. בלי שהתעמקתי בזה יתר על המידה, אני מניח ש"מצב תאימות IDE" מתייחס לצד התוכנתי בלבד, כי בבסיסו הוא נועד לאפשר שימוש בכונני SATA עם legacy בצורה שקופה. כנראה החלקים שזה מכסה לא קשורים באופן ישירה לשעון הבאס או לרוחב הפס שלו.

 

כמו שלדוגמה התקני AGP/PCIE נראים מהצד התוכנתי כמו התקני PCI, למרות המימושים החומרתיים שונים לחלוטין.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 2 חודשים מאוחר יותר...

שלום רב,

המדריך מאוד עזר לי אבל שאלה לי למי שמבין בזה, התקנתי כבר את הוינדוס 7 עם כל התוכנות והכיוונים, ורק אז נכנסתי לביוס לשנות ל- AHCI 

וזה תוקע לי את הווינדוס כבר בלוגו, שיני בחזרה ל- IDE והכל בסדר, (יש לי EVO 850 120GB).

עשיתי לזה גיבוי עם ACRONICS השאאלהשלי אם אשנה בביוס ל- AHCI ואז אעלה מחדש את הגיבוי האם זה יפתור את הבעיה או שבביטחון אני חייב להתחיל הכל מחדש?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...