צעצוע חדש - L/C/R/ESR/Transistor/etc tester מ-eBay - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

צעצוע חדש - L/C/R/ESR/Transistor/etc tester מ-eBay


anatoli

Recommended Posts

שלום לכולם,

אני מניח שהמוצר שאני אקשר אליו מוכר לחלק מבאי הפורום, אבל אני עדיין רוצה לפתוח את הפוסט הזה ולשתף למען אלה שלא מכירים אותו. המוצר עליו אני מדבר הוא מד קיבול\התנגדות\השראות\טרנ'\ESR\דיודות\ועוד.

מידע נוסף אפשר למצוא ב-PDF שאפשר להוריד כאן: www.mikrocontroller.net/svnbrowser/transistortester/Doku/trunk/pdftex/english/

מדובר על פרוייקט Open source שקיים כבר לא מעט זמן וכל הזמן נוספות לו עוד ועוד תכונות ואפשרויות. באיזשהו שלב הסינים החליטו לקחת את הפרוייקט הזה ולייצר אותו בתור מוצר ואז למכור בשביל הרווח שלהם. בזכות כך המחיר זול ביותר, ואפשר לקנות אחד כזה בפחות מ-20$ באיביי.

יש כמה גרסאות שהסינים מוכרים, כאשר הגרסא האחרונה היא כנראה מה שאני קיבלתי גרסא 2.4 (למרות שבתמונות של המכירה רואים את הגרסא הקודמת עם ה-crystal, ואני רציתי דווקא אותה ולצערי זה לא מה שקיבלתי).

אני לא רוצה לספר יותר מדיי על הדיוק שלו, כי ב-PDF שקישרתי אליו יש המון מידע. בקיצור, הוא עושה עבודה יפה, אבל ב-20$ לא לצפות שהוא יחליף את המיכשור היקר שיש בשוק. היופי שלו הוא שהוא נותן תוצאות דיי טובות ועקביות, והוא אפילו מזהה לבד את הרכיב (נגד, קבל, סליל, דיודה, טרנ' BJT, טרנ' MOS, טרנ' JFET, ועוד הרבה דברים נוספים), אז לא צריך לשבור את הראש, מכניסים את הרכיב ומקבלים מדידה. במדידת קבלים ונגדים הוא נותן תוצאות מאוד קרובות ל-Agilent U1253A שלי כך שאני מסופק.

אפשר למצוא לא מעט מידע עליו בדיון הזה: www.eevblog.com/forum/testgear/$20-lcr-esr-transistor-checker-project/

בעמוד 6 יש גם קצת מידע על המודים שכדאי לעשות למכשירים הזולים מסין.

יש שם כמה דברים שהם ממש לא הכרחיים, אבל לדעתי כדאי מאוד (ופשוט וזול מאוד) להוסיף 2 קבלים של 100nF על המיקרו-בקר, וכדאי להעיף את הדיודת זנר כי היא על הפנים (אצלי נמדדה על 2.03V במקום 2.5V).

IMG_0128.JPG

בגרסא הזו כפי שרואים, אין את ה-crystal. עם זאת, המתנד RC הפנימי כנראה דיי מדויק (אני מניח שהיה לי מזל), כי מדידת קיבול נותנת קריאה כמעט זהה לזו של ה-DMM שלי.

כדאי לעשות את המודיפיקציות של הסרת דיודת הזנר והוספת זוג קבלים קרמיים, שאר הדברים לא הכרחיים ואני בחרתי לוותר (הם רלוונטים בעיקר לחיסכון בסוללה, אותי זה לא מעניין כיוון שאני מתכוון לחבר לו מקור מתח קבוע):

IMG_0137.JPG

על הדרך אני כבר אתלהב מעוד צעצוע שקיבלתי לא מזמן (מיקרוסקופ), ואעשה קצת זום על ההלחמה של אחד הקבלים ל-ATMEGA:

IMG_0132.JPG

אני מתנצל מראש על זה שהפוקוס לא לגמרי בנקודה הנכונה, בשביל לצלם אני נאלץ להצמיד את העדשה של המצלמה אל העינית של המיקרוסקופ וזה בהחלט מקשה על הפיקוס.

כרגיל, אני מקווה שהפוסט הזה יעזור לאנשים שאולי יש להם צורך במכשיר כזה. אני יודע שיש כמה אנשים שיתעניינו באופצית ה-ESR, אז אני רק רוצה לציין שאין לי שום דרך לוודא עד כמה היא טובה כי אין לי מד ESR בבית אלא רק במעבדה ושם אני לא אהייה בעתיד הקרוב. חשוב לשים לב שהמדידה יכולה להגיע למתח גבוה מספיק לפתיחת צמתים של טרנ' ולכן היא לא מתאימה למדידות בתוך המעגל - זה לפחות היה נכון בגרסאות שאני התעניינתי בהן ואולי זה השתנה\ישתנה בגרסאות חדשות יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כמובן, אחרת לא הייתי רושם L בכותרת, ולא הייתי רושם שהוא מודד השראות :)

הדיוק שלו במדידת השראות לא מדהים (אתה יכול לפתוח את ה-PDF בקישור ולראות מדידות של כמה סלילים), אבל זה מספיק לגמרי בשביל לדעת מה הערך של הסליל לצרכים ביתיים. ממילא בדר"כ אין לנו בעיה לסבול חוסר דיוק של לפחות כמה אחוזים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עוד כמה עדכונים לאילו ששוקלים לרכוש אותו. דבר ראשון, למרות שהשימוש שלי במכשיר הזה מאוד מוגבל ואני מכוון רק למדידת ESR, השראות, והתאמה של טרנ' - אחד מהמשתתפים בדיון ב-EEVBLOG (צירפתי קישור בפוסט הראשון) - שהוא במקרה גם אחד מהמשתמשים שכתב את התוכנה המליץ לי לעדכן לגרסא חדשה יותר כיוון שיש שם שינויים במדידת ה-ESR וה-hFE של טרנ'.

למי שירצה לעדכן את גרסא התוכנה, צריך פשוט להלחים את חיבור 10 הפינים (ISP) כמו בתמונה:

IMG_0146.JPG

לי לא היה את החיבור עם מסגרת הפלסטיק כפי שנהוג לכן הסתפקתי בינתיים בסתם 10 פינים, כאשר פין 1 הוא בצד ימין למטה. את טעינת הקוד אני עשיתי עם WinAVR ומתכנת USBasp (שעולה גרושים ב-, נדמה לי שזה משהו כמו 3$ עם משלוח). אם מישהו מסתבך עם ההגדרות השונות בקובץ ה-makefile הוא מוזמן לפנות אליי בפרטי ואני אשלח לו את הקובץ שאני ערכתי, הוא עובד מצוין עם הגרסא הנוכחית של הלוח (v2.4).

שימו לב שיש לתוכנה גם וריאציות. מעבר למספרים השונים (1.0X כרגע), יש גם סיומת שונה של k או m בהתאם למי ערך את התוכנה הזו. אני משתמש בגרסאות עם סיומת k פשוט כי אני צריך מדידות ESR והשראות והגרסאות עם סיומת m לא עושות את זה (לפחות לא עם המיקרו-בקר שמגיע בלוחות מסין, כי יש לו מוגבל). בגרסאות עם סיומת m יש עוד אופציות נוספות כמו לדוגמא מחולל PWM וכו'. כל אחד יכול לבחור מה שהוא רוצה להשתמש בו.

עריכה:

ועוד דבר נוסף, הסינים עשו כמה שינויים קלים בלוח. הם הזיזו כמה רכיבים (לא משהו קריטי), והם גם שינו את השמות של חלק מהרכיבים. כך שלדוגמא R15 בלוח הוא לא הכרח R15 בסכימה. אז להיזהר עם זה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 3 שבועות מאוחר יותר...

תתחדש, זה צעצוע שטוב שיהיה בבית. במחיר שלו זה לא דורש הרבה מחשבה, היכולת למדוד (בצורה סבירה) ESR והשראות, והיכולת לבצע תיאום של טרנ' כאשר בונים דברים שאמורים להיות זהים בהחלט שוות את הסכום הזה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

mike, יש הכל בקישור שנתתי למעלה. או שפשוט תחפש את הmanual בגוגל ותראה.

כפי שרשמתי כבר, ההשראות לא מדהימה בכלל בדיוק, אבל זה מספיק להרבה שימושים.

ניר, כשאתה עושה את המדידה הזו אל תשכח מהמגבלות של המחולל שלך.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...