קבלו את הגיבור החדש של מחאת הצדק החברתי! - עמוד 7 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

קבלו את הגיבור החדש של מחאת הצדק החברתי!


radioactive

Recommended Posts

  • תגובות 317
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

הצעת חוק הריכוזיות אושרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 28 חברי כנסת וללא מתנגדים

הצעת החוק מציעה איסור שליטה בתאגיד ריאלי משמעותי במקביל לאחזקה או שליטה בגוף פיננסי משמעותי. תאגיד ריאלי משמעותי הוא בעל מכירות או אשראי של מעל 6מיליארד שקל בישראל. גוף פיננסי משמעותי מנהל נכסים בשווי של 40 מיליארד שקל ומעלה. כמו כן, תיאסר כהונת דירקטור בתאגיד ריאלי משמעותי במקביל לכהונה בגוף פיננסי משמעותי. בנוסף,יוטלו מגבלות על קיומן של קבוצות עסקיות הבנויות במבנה פירמידה ותיאסר שליטה ברמת שכבה שלישית ומעלה.

.....

שטייניץ התייחס לסוגיית הפירמידות ואמר: "יש פירמידות בת, נכדות ונינות, וגם של שש ושבע שכבות. אני לא אפרט את כל הפגמים שמצאנו, אבל הצעת החוק תאסור על פירמידות של שתיים - שלוש רמות. מדינת הולכת להיות הראשונה בעולם שמגבילה את גודל ועומק הפירמידות של בעלי שליטה יכולים להחזיק. מישור הפעולה השני חשוב לא פחות וקובע הפרדה בין אחזקה בגופים פיננסים כמו בנקים וחברות ביטוח לבין אחזקה בנכסים ריאליים, כמו חברות הייטק, תעשייה, מלונאות וכו. החקיקה מטילה מגבלות גם על כהונה של דירקטורים בין חברות פיננסיות לריאליות כדי ליצור הפרדה ותחרויות. הצעד השלישי נוגע להפרטות. בעבר כשישראל הפריטה ונתנה רישיונות ומכרזים, כל המרבה במחיר הרי זה משובח, וכך קרה שכל גוף גדול שהציע הכי הרבה, הפך לעוד יותר הרבה ומשמעותי במשק. הצעד הזה נועד למנוע פגיעה בתחרויות ולתת לרגולטורים לשקול שיקולים של תחרויות, ולא רק לפי כל המרבה במחיר".

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

השאלה היא מה עומד מאחורי חוסר הייעול הזה.

אגד היא חברה שמטרתה להרוויח כסף - הייתי מצפה מהחברה השלישית בגודלה בעולם בתחום התחבורה הציבורית כן להתייעל וכן להוסיף אוטוביסים

במקומות בהן יש דרישה. אז כנראה שאו שאין דרישה (או שהביקוש מועט) או שאגד לא חברה יעילה וצריכה לעשות בדק בית.

אבל אגד (או כל חברה ציבורית אחרת) מוגבלת ע"י משרד התחבורה. אגב, כולן חברות ...

בגדול זה עובד ככה - יש צורך בקו מסוים (או בתחבורה ציבורית באזור מסוים) - מוציאים מכרז - חברה זוכה בו. במכרז מוגדר בדיוק כמה קווים, באיזה תדירות וכו' ישתמשו בו, ועל זה החברות מקבלות סבסוד מהמדינה. כן - התעריף שאתה משלם הוא תעריף מסובסד, לא התעריף המלא. יותר מזה, לא חברת התחבורה הציבורית קובעת אותו, אלא משרד התחבורה.

אין לך מספיק עומס בארץ בשביל להפעיל מספר חברות על אותו קו וליצור משהו רווחי.

שלא לדבר על זה שאין תחבורה בסופ"ש בארץ, שזה עונש לא נורמלי.

זה, אגב, נכון גם לגבי הרכבת - זה גוף שלעולם לא יוכל לשמור על תעריפי נסיעה שפויים, לבנות מסילות חדשות ולשמור על רווח, ולכן כגוף פרטי הוא נדון למוות. אלא אם כמובן תעניק לו מונופול, אבל זה רק ירע את המצב או לכל הפחות לא ישנה אותו - הרי על אותה מסילה להפעיל כמה חברות זה ברדק לא נורמלי מבחינה תפעולית (גם ככה מספר המסילות בארץ לא עומד בביקוש), ואין מספיק עומס בשביל להצדיק כלכלית או סביבתית בניית מסילות נוספות עבור אותו קו ע"י חברה פרטית, זו הוצאה של מיליארדים. כלומר, ע"מ להפוך רכבת לגוף פרטי רווחי, אתה תפגע בתשתיות, תיצור מונופולים ותפגע בתנאי ההעסקה וכתוצאה מכך השירות יפגע ואתה במקרה הטוב תשלם אותו דבר (או יותר במקרה הסביר).

זה בדיוק כמו הנושא של הפרטת חברת החשמל - ע"מ ליצור תחרות אמיתית צריך מספר חברות שיפעילו תחנות כוח שונות על תשתיות נפרדות שיחוברו לכל בית ובניין. בפועל זה לא יקרה (הוצאה של מיליארדים ונזק סביבתי עצום) כך שהפרטה כזו תיצור בפועל מונופולים בכל אזור של הספקת חשמל - שכמובן ידאגו לך כלקוח בשוק תחרותי ויורידו מחירים למינימום.... (כן, זה היה ציני למקרה שלא הבנת - ולא, פיקוח ממשלתי לא יעזור - או שהוא יהיה הדוק מידי והחברה תפסיד, או שכמו שכנראה יקרה הוא יהיה רופף למדי ויתפקד כחותמת גומי לדרישות חברת החשמל המקומית).

הדבר הזה נכון לגבי כל חברה ששירותיה תלויים בתשתיות יקרות מאוד ושתפעולה אינה רווחי מאוד במידה ולא רוצים לעשוק את הציבור יותר מאשר מה שקורה כרגע.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יואב, נוסח התגובה שלך מעיד על כך שאין לך שמץ של מושג איך עובדת תחרות בתחומים כאלה. בתחום החשמל, למשל, אין הכוונה לחיבור מקביל של הצרכנים לשתי תשתיות. תחת זאת, הכוונה היא, שכשנדרשת תחנת כוח חדשה פותחים מכרז, והמפעיל שיכול להתחייב לספק חשמל במחיר מינימאלי (ויעמוד בשאר התנאים) יזכה. מה זה אומר מבחינת הלקוחות? שאם היצרן החדש מספק חשמל במחיר X ומכסה 10% מהצריכה, והיצרנים הקיימים מספקים חשמל במחיר 1.5X ל90% מהצרכנים, אזי מעתה תעריף החשמל לצרכן כבר לא יהיה 1.5X, אלא הממוצע המשוקלל החדש, כלומר 1.45X. לחילופין, ייתכן ובתחומים אחרים התעריף ישאר, אך הסבסוד הממשלתי ירד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ומי אמר שזה יקרה? בסה"כ החשמל בארץ די זול באופן יחסי לחשמל במדינות אחרות (הבעיה היא שגם ההכנסה יחסית נמוכה למדינות אחרות). ידעת שיש תחנת כוח בנגד, של האחים עופר אם איני טועה, שעומדת מיותמת וכבויה בנגב? אתה יודע למה? כי בתעריפים ובמחירי הדלק הנוכחיים פשוט לא משתלם להפעיל אותה.

יתכן שבסיטואציה מסוימת זה כן רווחי - לא אומר שלא. אני לא בטוח בכלל שהסיטואציה הזאת היא הנוכחית, בה מחירי החשמל יחסית נמוכים ומחיר הדלק די גבוה. אלא אם, כמובן, תרצה שמדינה תסבסד גם את החברה הפרטית..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

נדמה לי אגב, לא בטוח בזה אז ייתכן שאני טועה - שמחיר החשמל אינו נמוך, אלא נמוך בצרכן על ידי סובסידה וגלגול חוב של חברת החשמל. כלומר, זה שעכשיו אנחנו משלמים X על חשמל, לא אומר שהוא עולה X או אפילו פחות מX, אלא עולה X+ וחברת החשמל "משלימה" את העלויות על ידי גיוס חוב וסובסידות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...