פרויקט SpiderSense - מעגל בקרה/שליטה מבוסס PIC - עמוד 2 - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

פרויקט SpiderSense - מעגל בקרה/שליטה מבוסס PIC


alianyn

Recommended Posts

  • תגובות 67
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

אומר מראש - לא פשוט להפעיל את המסכים האלה, הם מעין crt קטן - משמע הם צריכים לעבור כל הזמן refresh ע"מ להציג תמונה, להערכתי גם אם לא ניתן יהיה להפעיל אותם אוטונומית על בסיס המיקרובקר, יהיה אפשרי להפעיל אותם ע"י כרטיס מסך נוסף ישן (Isa או pci).

תצטרך לעקוב אחרי הת'ראד ע"מ לגלות. כאשר יהיה לי אחד ביד ואתחיל לבצע עליו ניסויים אוכל לאמר יותר. לא הצלחתי למצוא באינטרנט הסברים לביצוע, הכי טוב שמצאתי זה סכמות החיבור (שזה לא רע אגב) וכמה רעיונות למימוש - ישנם גם כמה אתרים הטוענים שזה אפשרי, אך עוד לא יצא לי לראות מישהו שהוציא את זה אל הפועל או לפחות פירסם את זה כפרויקט מוגמר ועובד...

ברור לי שללא מעט מיכם יש כזה בבית ועל כן בחרתי דווקא בגיים בוי - זו שאלה שנשאלה כבר הרבה פעמים, לא רק בפורום הזה, בכוונתי לנסות לענות עליה כמיטב יכולתי (אני מקווה ודי בטוח, שלחיוב ;) )

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מי שרוצה דוגמא לפרויקט דומה, אני מאמין שזה גם מבוסס מיקרו בקר: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=56030

אכן - ללא ספק אחד מאלו ששווים מבט.

הרבה דברים שהוא יישם יכנסו לspidersense. יש שם כמה רעיונות מעולים לתצוגה.

נו טוף, בחזרה לשולחן השרטוטים, סידור הpcb אגב כבר הודפס וגוהץ אל הלוח, מחר בבוקר אצרוב את הנחושת בעזרת חומצה, אקח של הכל ואפרסם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כשאתה אומר

מחר בבוקר אצרוב את הנחושת בעזרת חומצה

אתה מתכוון לתהליך הזה שעוברים עם מין טוש מיוחד לפי הקווים שבהם רוצים את הנחושת ואז טובלים בחומצה וזה הדבר היחיד שנשאר?

ד"א-שתי הערות לא ממש קשורות:

(1)

מחר בבוקר... ...אקח של הכל ואפרסם.

האם זה אותו "מחר בבוקר" של המדריכים? במלים אחרות, האם זה בזמן תום או בזמן ישראל?  ;) ;)

(2) נכנסתי לקישור שטדי שם, ואיכשהו הגעתי לפרויקט שלך באותו אתר.... מסתבר שכל, אבל כל התמונות שם לא פועלות......

ואם כבר מדברים על -למה זה נראה כאילו שם יש יותר מאשר בפוסטים שלך פה? אפליה?  ;)>:(

[legal notice: חלקים מהפוסט הנ"ל הם "הומוריסטיים" ואין לייחס לנאמר בהם משמעויות אחרות. הכותב מתנער מכל פגיעה ו/או זלזול ביוצר הפרויקט....  ;) ]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אכן אני מתכוון לתהליך שבו חומצה מאכלת נחושת לא מכוסה - רק שהשיטה אותה אסביר ואדגים אינה דורשת ממך להיות גאון שרטוט אלא רק גישה למדפסת .

לגבי :

(1) לגבי המדריכים - כפי שכבר הסברתי כמה פעמים, יש כאן כמה גורמים שאינם תלויים בי, אני מניח שאתה מודע היטב, כמו כולם לחוסר הזמינות של האתר בשבועות האחרונים. את הגישה לFTP עוד לא סיימו להתקין, ברגע שזה יושלם יפורסמו המדריכים (הגמורים אגב...). בינתיים כמויות קטנות של (כמו כאן) אני מאכסן בspymac אבל האחסון שם לא ממש אמין או סדיר ובכל מקרה אצטרך בשלב מאוחר יותר להעביר אותן לכאן. לכן גם אין עדכונים מפורסמים בינתיים בפרוייקט (למרות שיש חדש).

(2) כנראה שזה בגלל שהftp בשרת החדש עוד לא מוגמר... אגב אם הן לא פועלות על סמך מה אתה אומר שיש שם יותר? ::) - ייתכן שיש שם תמונה או שתיים יותר מכיוון שפתחתי את הת'ראד ההוא הרבה יותר מאוחר, ולכן שבזמנו לא הכנסתי לכאן ייתכן והכנסתי לשם, אך באופן כללי העדכונים שם באים, תמיד, לאחר העדכונים כאן.

בקיצור - בעייתי הכללית היא שרת הftp שלנו שבתקווה יופעל שוב במהרה בימינו... (ואמרו אמן ;))

***אגב קיימות כבר וכיתוב לתהליך רק ששוב אין לי אפשרות להעלות שום דבר לspymac שכנראה שוב "מעודכן..."

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

למה לא אמרת קודם ? אם לזה כולנו מחכים , אני מוכן לתרום לך שטח איחסון על השרת שלי ( שעליו אני מאחסן את ISRWAR ) . שרת מאוד אמין , למרות שהוא נמצא בחו'ל .

צור קשר באייסיקיו או בה"פ אם אתה מעוניין , ואני אתן לך גישה ל FTP .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תום, אל תיקח את זה קשה (ותשים לב להערה החוקית בתחתית ההודעה)......

אני מודע לגמרי לכל הקשיים שהיו ועודם בדרך למדריכים הנכספים..... ;)

ובקשר למספר התמונות-לא בדיוק ספרתי אבל לפי כמות האיקסים האדומים זה נראה ככה.....

ושוב-הכל בצחוק, ואני לא, חס וחלילה, בא אליך בטענות כלשהן....

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ואני לא, חס וחלילה, בא אליך בטענות כלשהן....

לא עניתי כי חשבתי שיש טענות - אני מניח שמכיוון שהשאלה חוזרת ראוי לעדכן את כולם מה קורה ;)

הגיימבוי הגיע - אספתי אותו כבר בצהריים, לא הייתה לי גישה להודעות הפרטיות עד עכשיו, בדוק את ההודעות שלך עכשיו.

לעניינו, בקרוב אבצע כמה שיפורים ותיקונים בעיצוב הpcb, קודם כל ישנה איזושהי תקלה בeagle - הוא מזהה לא נכון את הרגלים של הטרנזיסטור, לא קלטתי את זה עד שעשיתי בדיקת חיבור ופתאום נידלק לי הלד האדום = כתיבה. לקח לי איזה חצי שעה של debugging להבין שהטרנזיסטור פשוט הפוך - חשבתי על כל כך הרבה אפשרויות אחרות וכבר כמעט שיניתי את המעגל כולו :-[.

שוב מכיוון שעוד לא ניסיתי את הצורב עצמו, לא אפרסם עוד תוצאות סופיות אבל הוא כבר מורכב.

בפוסט הזה אסביר בעיקר כיצד יוצרים pcb משל עצמך.

שלבים :

1. עיצוב מעגל+pcb.

2. הדפסה על שקף באמצעות מדפסת .

3. גיהוץ (כן, גיהוץ) ההדפסה ללוח - בצד של הנחושת.

4. השריה בחומצה לכ15-20 דקות.

5. ניקוי הpcb והורדת הטונר.

6. קדיחת החורים.

1. עיצוב מעגל+pcb : אם יתאפשר לי אכנס בעובי קורה זו בהזדמנות אחרת מכיוון שמדובר פה בתורה ממש. התוכנה עצמה פשוטה מאוד לשימוש ומגיעה עם חוברת הסבר (בpdf כמובן) מקיפה ביותר הכוללת גם מדריך קצר. ממליץ לכל מי שרוצה להיכנס לנושא האלקטרוניקה ברצינות לדעת להשתמש בה - מהרגע שהתרגלתי עברתי להשתמש בה כמעט באופן מוחלט! בכל מקרה - השימוש בתוכנה באופן כללי מתחיל בעיצוב מעגל כבכל תוכנת מעגלים אחרת (כאן חשוב גם לבחור את האריזה המתאימה לרכיב שלכם, בישראל משתמשים בעיקר באריזות אירופאיות סטנדרטיות). לאחר שסיימתם לשרטט את המעגל בחרו באפשרות ההעברה לpcb ויפתח חלון חדש ובו ריבוע ובצד הרכיבים מחוברים. העבירו את הרכיבים לתוך הריבוע (זהו גודל הpcb שלכם וניתן לשנותו) וסדרו אותם כרצונכם. לאחר מכן ליחצו על כפתור הautoroute וזהו יש לכם שרטוט pcb מוכן לשימוש (כמובן שעם ברצונכם בground plane עובי מוליכים גדול יותר וכד' העניין קצת יותר מסובך... וידני...).

2. הדפסה על שקף באמצעות מדפסת : כעת היכנסו לתפריט view ומשם לdisplay/hide ומיחקו אופציות כך שמה שישאר זה רק bottom,pads ו vias. כעת כנסו לתפריט הראשי -> הדפס - וסמנו את האופציה black (הדפסה בשחור/לבן...) והדפיסו במדפסת בלבד על שקף.

את זה ארצה להסביר בפירוט גדול יותר. הדרך הישנה לביצוע masking לpcb הנכנס לחומצה היתה ע"י שימוש במרקר לשקפים מה שהפך את ייצור הpcb לאפשרת למוכשרים בלבד, וגם אז תחת מגבלות לא קטנות (מבחינת עובי מוליכים ומרחקים ביניהם). כיום ישנן 2 שיטות עיקריות - הראשונה מבוססת על כך שבידיכם לוח שצד הנחושת שלו מצופה בציפוי מיוחד הרגיש לuv ואתם מקרינים עליה שקף מראה של הpcb באמצעות uv. כיוון שקשה מאוד להשיג לוחות כאלו בארץ וגם אם כן הם יקרים, בנוסף קטודת uv של המחשב לא תתאים אלא צריך קטודה חזקה יותר וספציפית לאורך גל מסוים = הרבה כסף ואנחנו מחפשים משהו זול ופשוט.

השיטה השניה מבוססת על כך שהטונר שבמדפסות לייזר מורכב ברובו מפלסטיק (באחוז גבוה מאוד - במיוחד במחסניות טונר של = עדיף). פלסטיק לא נאכל ע"י החומצה אלא רק מתכות ובמיוחד נחושת. מה שאנחנו נעשה זה נדפיס את השרטוט לשקף ואח"כ נגהץ אותו לpcb.

שקפים : קיימים כיום 2 סוגי שקפים עיקריים - למדפסות (ללא ציפוי) ולמדפסות דיו (עם ציפוי המיועד לספוג את הדיו). במיוחד למתחילים עדיף להשתמש בשקף המיועד למדפסות דיו ולהדפיס על צידו בעל הציפוי - זה מאפשר העברה קלה יותר וסלחנית יותר של השרטוט לנחושת. גם שקפים רגילים (למכונות צילום/מדפסות לייזר) עובדים ואפילו לא רע, אך דורשים מנסיוני מיומנות רבה יותר עם המגהץ. ישנם אתרים ברשת המעידים כי גם ניירות להדפסת בעלי ציפוי glossy מצוינים למטרה זו אך לדעתי הם יקרים יותר מהשקפים (לא בדקתי מעולם... תקנו אם אני טועה) ומוסכם על כולם שקשה פי כמה מונים להוריד אותם מהנחושת לאחר הגיהוץ בעוד שהשקפים מתקלפים/נפרדים בקלות וללא מאמץ.

לאחר שבחרנו בסוג השקף/נייר המתאים והדפסנו ניקח קרש גיהוץ, קרש עץ, מגהץ, דף נייר a4 רגיל וכמובן את הpcb וההדפסה וגמצא מקום שנוח לעבוד בו באופן חופשי וללא הפרעות וסכנות כויה לאחרים. על קרש הגיהוץ הפרוש נשים קרש עץ מכיוון שרוב קרשי הגיהוץ מבוססים על חומר רך המשנה את צורתו תחת לחץ וזה לא טוב לנו! על קרש הגיהוץ נשים את הpcb במקום נוח לגיהוץ כאשר הנחושת כלפי מעלה והפלסטיק כלפי מטה. על הנחושת נשים את החלק המודפס של השקף בהתאמה, כך שהצד עליו הדפסנו (הצד עם הציפוי בשקפים/ניירות המיוחדים) יהיה כלפי הנחושת - אנחנו רוצים שהטונר יעבור מהשקף אל הנחושת.

זה צריך להראות כך :

trans-on2.jpg

trans-on1.jpg

את שניהם נכסה בדף a4 לבן ע"מ למנוע מהמגהץ מלהמיס את השקף או להידבק אליו :

ready4iron.jpg

כעת ניקח את המגהץ, לאחר שהגיע לטמפ' המקסימלית, ופשוט נלחץ על המקום המתאים - בלי להזיז אותו - לכחצי דקה אחרי כחצי דקה נסובב את המגהץ 90מעלות ימינה ונלחץ שוב על אותה נקודה.

יש לשנות זווית כל כחצי דקה ואף לעשות את האלכסונים הגיהוץ כולו אמור לקחת כ2-3 דקות ולא יותר.

מה שאנחנו עושים זה גורמים למחושת להתחמם ו"להוריד" את הטונר מהשקף מפני שהיא יותר חמה. הציפוי לשקפים עוזר מכיוון שאז אין לטונר אחיזה טובה בשקף כמו בשקף רגיל אלא הוא יושב על ציפוי שנמס בחום. לשקף רגיל שאינו מיועד למדפסות דיו נגדיל את זמן הגיהוץ לכ4-5 דקות אך שוב, לא יותר.

לא להשתמש באדים, אם מדובר במגהץ אדים - הם יהרסו את הכל.

לאחר שעבר זמן הגיהוץ נקפל הכל וניקח את הלוח עם השקף הדבוק אליו ונשים במקום בו יוכלו להתקרר למשך כחצי שעה. לאחר כחצי שעה ניתן בקלות לקלף את השקף ומקבלים את התוצאה הבאה :

ironed1.jpg

זהו סיימנו את הקטע הקשה והמסובך להסברה, עם השמן תפתחו טכניקת גיהוץ משלכם הטובה יותר מפשוטה זו ותוכלו אף להשתמש בשקפים רגילים שיתנו תוצאות טובות תחת גיהוץ כפי שהסברתי אך לא כמו שקפי הדיו. - שאלות?

4. השריה בחומצה לכ15-20 דקות : החומצה עליה אני מדבר היא ferric chloride הנמכרת בישראל ברוב חנויות האלקטרוניקה (בעיקר באזור ת"א)

בצורתה הבאה :

acid-powder.jpg

או בצנצנאות פלסטיק.

לפני שנתחיל בעבודה עצמה נכין את המרכיבים כך :

ingridients1.jpg

רשימת מכולת :

2 קופסאות פלסטיק (אני משתמש בישנות של גלידה) שאחת יכולה להכנס לשניה - אלו קופסאות שתזרקו אח"כ או תשמרו במקום בטוח בלבד ואסור שלעולם ישמשו לאכסון או כל דבר אחר הבא במגע עם אדם - מדובר בחומר רעיל ומסוכן ביותר!

משקפי מגן.

כפפות - או כאלה של אימא לנקיון או כירורגיות כמו שאני משתמש.

כף חד פעמית.

שקית ניילון.

עיתונים ישנים.

חומצה.

הpcb - רצוי לעשות בו חור ולקשור או לחבר לחוט חשמל ארוך. שיאפשר לנו לבדוק את מצבו בלי להכניס יד לחומצה... ::)

נלבש את הכפפות ונשים את משקפי המגן, נפרוס את העיתונים - החומצה היא מכת מדינה - אם היא נוגעת במשהו - הוא מוכתם לעד.

נרתיח מים בקומקום ונמלא במים רותחים את הקופסא הגדולה יותר כרבע עד חצי מתכולתה.

נשים 2 כפות עד 3 של חומצה בקופסא הקטנה ונשפוך חצי כוס מים רותחים - נערבב ונוסיף עוד חצי או 3/4 כוס מים קרים. לא נבצע את איכול החומצה במים רותחים בלבד מכיוון שאז ימס הטונר וכל הנחושת תאוכל.

את הכלי הקטן נכניס לכלי הגדול כך שיצוף בו (המים הרותחים בכלי הגדול ישמרו על טמפ' גבוהה מספיק של שמים בכלי הקטן וכך האיכול מתבצע מהר יותר).

נכניס פנימה את הpcb - נחושת כלפי מעלה, פלסטיק כלפי מטה, נשאיר את החוט בחוץ ונמתין כ5 דקות.

אגב אם התערובת שקיבלתם שקופה מדי, לדוגמא כך :

bad mixture.jpg

אז היא לא טובה - על התערובת להיות בעלת צבע כהה דרכו לא ניתן לראות את הpcb - כך :

good mixture.jpg

אם הקפדתם על הכמויות הנכונות ועל טמפ' טובה לאחר כ5 דקות אם תוציאו את הלוח הוא יראה כך :

etch - 5 minutes.jpg

כעת יש לנענע בעדינות את הpcb במים או את הקערה הקטנה בגדולה ע"מ לעזור לחומצה לפעול את פעולתה ע"י זה שנסלק שאריות מתכת מאוכלת מהשכבה העליונה... לאחר כ10 נקבל תמונה אופטימית יותר :

etch - 10 minutes.jpg

ולאחר כ15 דקות עד 20 דקות הpcb אמור להיות מוכן, אם לא השתמשתם בתערובת בריכוז נמוך מדי, הוסיפו קצת חומצה לתערובת וערבבו.

קחו את הpcb, לאחר שנתתם לו לזלוף מעל הקופסא וספגתם ממנו את הנוזלים הנותרים בעיתון לכיור ושטפו אותו היטב.

עוד מעט נחזור אליו, אם סיימתם את ענייניכם עם החומצה דללו אותה בדלי או שניים גדולים של מים ורק אז שפכו לכיור - היא תזיק לביוב נזק גדול אם לא. את הקופסאות והכף הכניסו לשקית וזרקו לזבל. אם ברצונכם לשמור את הקופסאות סמנו אותם היטב, שמרו במקום מתאים ושטפו אותן!

5. ניקוי הpcb והורדת הטונר : את הpcb ננקה עם מטלית או חולצה ישנה וטינר (מדלל צבע) שימיס את הטונר מהpcb. אל תשכחו שטינר דליק במיוחד ולכן עשו זאת לא ליד מגהץ פועל :o

אח"כ שטפו היטב במים וסבון, יבשו עם מגבת או מגבון נייר (או אקדח חום/פאן למי שיש) ונקו עם אלכוהול. זהו הוא מוכן לקדיחה.

6. קדיחת החורים : השתמשו בדרמל ובמקדחה של 1מ"מ לקדיחת החורים הרגילים (מחברים, ג'וקים, טרנזיסטורים, נגדים, קבלים וכד') וזהו אתם מוכנים להלחמה.

drill.jpg

שימו לב שמההתרגשות והצילומים שכחתי להוריד את הטונר לפני שקדחתי זה לא ממש משנה מה עשיתם קודם, לי פשוט יותר קל לקדוח כשאני רואה את מוליכי הנחושת (תהיתי באמת למה קשה לי יותר הפעם, אבל נרגילה שלנו רצה תוצאות ומיד... :P)

זהו - כשמסתכלים על השלבים עצמם זה נראה מסובך וגדול אבל מדובר בעבודה קל וקצרה מאוד שאינה דורשת מאמץ מיוחד או אמצעים שאין ברוב הבתים (למעט הלייזר, אני משתמש בעבודה, ניתן גם להשתמש במכונת צילום לאחר שהדפסתם על נייר רגיל - לצלם על השקף).

אשמח לענות על שאלות ע"מ שכשנעלה את זה לסטיקי המדריכים זה יהי יותר ברור. השתדלתי לא לדלג על שום דבר ולגעת בדברים שהיו בעיתיים או כרוכים בדילמה עבורי בתחילת דרכי. נסיים בברכת נסו ותהנו - ובמיוחד תקפיצו את הפרויקטים שלכם בכמה רמות קדימה - הגימור מעולה וכעת נשאר רק להלחים את החלקים ולחבר.

בהצלחה...

***אגב - לכל מציעי האכסון, קודם כל המון תודה על התמיכה והרצון, אם שרת האתר לא יחזור לפעולה בימים הקרובים ו/או spymac לא ישתפר - אפנה אליכם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...