כאשר המעבד עצמו לא תמוך במהירות זכרונות גבוהה, האם יש משמעות לזכרון מהיר? - מעבדים, לוחות-אם וזכרונות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

כאשר המעבד עצמו לא תמוך במהירות זכרונות גבוהה, האם יש משמעות לזכרון מהיר?


benyben

Recommended Posts

שלום.

לפי הבנתי, המעבד שלי (Phenom II X4 840) תומך בזכרון 1333Mhz.

מכיוון שכך, האם יש משמעות לזכרונות מהירים ממהירות זאת?

או שיהיה מדובר בבזבוז, שהרי ממילא המעבד לא יכול "להתמודד" עם אלה?

תודה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

באופן כללי לתדר ולתזמוני הזכרון אין משמעות מיוחדת. ההפרשים בין זכרון בתדר מסוים לבין זכרון בתדר גבוה בעשרות אחוזים הוא קטן עד זניח בהתאם לשימוש.

יש מעט שימושים שבהם לתדר הזכרון יש בכל זאת השפעה כלשהי, אבל גם אז מדובר בהשפעה קטנה מאוד (שאני בדרך כלל מגדיר כזניחה) ולכן ההשקעה במערכת עם זכרונות בתדר גבוה משמעותית מהממוצע הזמין בשוק עבור הפלטפורמה לרוב לא מצדיקה את עצמה. בדרך כלל השימושים הללו לא נופלים בדיוק גם כך להגדרה של שימושים של משתמש ביתי ממוצע.

כבר כ-6-7 שנים שבקר הזכרון נמצא במעבדי בתוך המעבד, ועכשיו זה המצב גם עם מעבדי משני הדורות האחרונים. כך שאם פעם בקר הזכרון היה חלק מהגשר הצפוני של ערכת השבבים שבלוח האם, היום הוא כבר נמצא בכל המעבדים בתוך מעטפת ה מעבד. כמובן שזה לא משנה את אופן הפעולה הבסיסי. בקר הזכרון מסוגל לעבוד בתדר מסוים (עליו מצהיר היצרן) אך אין זה אומר שהוא לא יכול לעבוד גם בתדרים גבוהים יותר. לפעמים תהיה בעיה, ברוב המקרים לא. כל עוד שאתה יכול לשנות ב-BIOS/UEFI את מכפלת (או מחלק) הזכרון כדי להגיע לתדר הרצוי לך (וכמובן בהנחה שמודול הזכרון מסוגל לעבוד בנתוני העבודה הללו), ברוב הפעמים תוכל לעבוד בתדרים גבוהים מהתדר הרשמי שבו תומך בקר הזכרון.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מעולה !!!

יוצא מכך, שכאשר אני מכוון ידנית את תדר הזכרון ב אני בעצם "overwrites" על המהירות ה"טבועה" במעבד ומשנה אותה?

האם אני מבין נכון?

אם התשובה לשאלה זאת היא חיובית, אזי למרות שבקר הזכרון הוא חלק ממעטפת המעבד, ומגיע native במהירות של 1333MHz, הרי שכאשר אני רוכש [למשל] זכרונות של 2000MHz ומכוון אותם ברמת ה למהירות זאת, הרי ששיניתי את מהירות בקר הזכרון של המעבד?

[כל יום לומדים משהו חדש :) ]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא בדיוק, זה קצת יותר כמו OC במובן מסוים. מה שאתה עושה ב- זה לשנות את התדר של רכיבי הזכרון.

האם הבקר מסוגל להתמודד עם זה או לא זאת שאלה אחרת. ברוב המקרים בקרי הזכרון המיועדים לעבודה עם זכרון מתמודדים בלי בעיה עם בתדר של עד 1600 ואף יותר, למרות שהתמיכה הרשמית שלהם היא בתדר (רוחב פס) נמוך יותר.

אך כאמור, אין לתדר ולתזמונים של הזכרון חשיבות מיוחדת מלבד הגדרתם בצורה נכונה כדי שהמערכת תהיה יציבה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

"רוב המקרים בקרי הזכרון המיועדים לעבודה עם זכרון DDR3 מתמודדים בלי בעיה עם בתדר של עד 1600 ואף יותר, למרות שהתמיכה הרשמית שלהם היא בתדר (רוחב פס) נמוך יותר."

מעניין.

האם יש דרך לדעת עם איזה מהירות מקסימלית יכול הבקר להתמודד?

כי כפי שאני מבין, כל שעובר את יכולת רוחב הפס - לא יעשה בו כל שימוש (הוא "מת", או מבוזבז).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אין ממש דרך לדעת באופן ודאי, אבל גם לא צריך לחשוש יותר מדי מכך שהבקר יגביל (כבר שנים זה ככה ואנשים מגיעים לפעמים עם הזכרונות לתדרים גבוהים מאוד עם הזכרון ב-OC).

כאשר הזכרון במערכת מוגדר לעבוד בתדר גבוה מזה של בקר הזכרון, היא עובדת בתדר המלא ואין פה בזבוז.

הסיבה שלתדר ולתזמונים אין כמעט השפעה היא שונה (בגדול, כי לא שם נמצא צוואר הבקבוק).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הייתי רוצה להוסיף סיפור מהניסיון האישי שלי עם זכרונות שקשור לנושא.

לי יש את המעבד פנום 2 965 ולוח אם

Crosshair IV Formula של אסוס

עכשיו , אם תסתכלו באתר של אסוס במאפייני הלוח אם שלי אז שם רשום שהוא תומך בזכרונות בתדר עד 1333 ללא אוברקלור , אני קניתי לעצמי זכרונות עם תדר של 1600 והופתעתי לראות שמשום מה הם עובדים אצלי על תדר 1066 למרות שלפי הנתונים צריכים לעבוד על 1333 כי זה מקסימום שהלוח אם שלי תומך בלי , אז אני אמרתי לעצמי , אני אנסה לעלות את התדר של הזכרונות (אוברקלוק) ואם כבר אז אעלה אותם ישר לתדר 1600 שבמקור זה התדר שלהם , אבל אחרי שעשיתי זאת שמתי לב שהזכרונות התחילו כל פעם להביא לקריסות המערכת , עכשיו זה לא אמור לקרות בלוח אם שלי כי הוא תומך בתדר זכרונות של עד 2000 באוברקלוק ואני שמתי סך הכל רק 1600 אז מפה אני מבין שאולי באמת יש איזו הגבלה מבחינת המעבד שיכול להתמודד עד תדר מסויים של זכרונות כמו שרשם בשאלתו פותח התרד.

עכשיו מה שמעיד על זה זאת גם העובדה שרשמתי בהתחלה שגם בלי הזכרונות שלי אמורים לעבוד על 1333 כסטנדרט כי זה התדר המקסימלי שהלוח אם שלי תומך אבל גם זה לא קורה , ולמה ?? , כנראה באמת למעבדים מסויימים יש איזו השפעה על תדרי הזכרונות ואם זה אכן כך אז אני בכלל לא מרוצה מהעניין הזה כי זה אומר שצריך להסתכל לא רק בלוחות האם את המאפיינים שנוגעים לזכרונות אלא גם במעבדים , רק מה , עוד לא ראיתי מעבד אחד שבכלל מפרט משהו שנוגע לזכרונות , משהו פה לא בסדר , משהו ''מסריח''

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אין פה שום דבר חשוד ובטח לא משהו שאינו כשר.

כפי שהסברתי לבקר הזכרון יש תמיכה רשמית בתדר מסוים. הנתון הזה מתפרסם במפרט ואינו מוסתר.

מצד שני, התדר הזה הוא ממש לא מגבלת העבודה בפועל.

ברוב הלוחות אתה יכול לשנות את מכפלת (או מחלק) הזכרון כדי שתוכל להביא את הזכרון לתדרים המפורטים במפרט הלוח.

לדוגמה, אם תדר הבסיס במערכת שלך הוא 200Mhz אז אתה צריך לשנות את מכפלת הזכרון ל-x8. בנוסף עליך לודא שגם התזמונים והמתח מוגדרים על-פי נתוני היצרן. הגדרות שגויות של הזכרון עלולות לגרום לאי יציבות של המערכת. את הסיבה שהזכרון לא תמיד (למעשה ברוב המקרים) לא מזוהה תוכל לקרוא בסעיף 6.11 בסטיקי שאלות נפוצות מעבדים, לוחות-אם וזכרונות.

אז כן, קיים סיכוי שבקר הזכרון יגביל אותך ולא יאפשר לך לעבוד עם הזכרון בתדר גבוה יותר, אבל בפלטפורמה שלך הסיכוי הזה נמוך. קודם הייתי מוודא שנתוני הזכרון מוגדרים כמו שצריך ב-, אחר כך מריץ בדיקה עם Memtest (גרסת Bootable) במשך 3-5 שעות לפחות. אם הבדיקה יוצאת יציבה אז הכל בסדר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לדעתי כדאי לקנות זיכרונות מעט יותר טובים מהנדרש

לדוגמא אם המהירות הנדרשת היא 1333 כדאי לקחת 1600 ולא בשביל לעשות OC אלא כסוג של בטחון ליציבות המערכת.

סתם תחושת בטן

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לדעתי זה מיותר ואני אסביר למה.

הנתונים שעליהם מצהיר היצרן במפרט הזכרון הם הנתונים שבהם מודול הזכרון הזה נמצא כעובד בצורה יציבה. כלומר בתדר, תזמונים ובמתח (נתון מאוד חשוב) הנקובים מודול הזכרון יעבוד בצורה יציבה ואין צורך לקחת טווחי בטחון. קניית שעליו מצהיר היצרן כעובד בנתונים מסוימים ואז הרצתו בנתונים נמוכים יותר עלולה דווקא להוביל לחוסר יציבות, אם כי הסיכוי לכך נמוך מאוד מכיוון שבדרך כלל ניתן להריץ בתדר ותזמונים נמוכים (במקרה של תזמונים, נמוכים זה למעשה ערך מספרי גבוה יותר) יותר ללא בעיה מיוחדת, אבל באופן תיאורטי הסיכוי קיים כי מודול הזכרון עובד בנתונים שונים מאלו שבהם הוא נמצא כעובד בצורה יציבה. הבעיה היותר גדולה כמובן היא כשמנסים לדחוף את רכיב הזכרון מעבר לנתונים שבהם הוא נמצא כעובד בצורה יציבה (OC).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...