מחירי הדלק שוב עולים, והפעם בהרבה. נמשיך לשתוק ולחטוף? כנראה שכן. - עמוד 25 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מחירי הדלק שוב עולים, והפעם בהרבה. נמשיך לשתוק ולחטוף? כנראה שכן.


nineball

Recommended Posts

  • תגובות 561
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

כל מומחה שהתראיין הסופש בעיתון אמר בדיוק אחרת ממך.

כיוון שבחלק העליון של האוכלוסיה רוב המשפחות מחזיקות 2 רכבים ויותר - זה פוגע יותר בהם.

בעשירונים התחתונים אין בכלל מכוניות - אבל שלא תיתן לעובדות לבלבל אותך.

על המעמד הבינוני - שזה אני מניח מה שהתכוונת ומה שמעניין היום ועל זה הדיון - מיסוי הדלק משפיע, אבל עדיף לו מיסוי על הדלק מאשר מיסוי אחר - כמו עוד מס הכנסה (שטוב למעמד הנמוך כי ההכנסה שלו קטנה ולכן זה לא משמעותי) או העלאה של כל המע"מ (שרע למעמד הנמוך כי הוא משלם מע"מ כמו כולם).

קודם כל, אני רוצה לציין שאין לי שום הכשרה או ידע מקצועי בכלכלה, אלא אני כותב פה רק לפי ההיגיון.

אתה צודק שמדובר במיסים ישירים - לתלק 2 רכבים יעלה יותר מלא לתדלק בכלל או לתדלק אחד. מצד שני, סביר להניח שלאנשים מהמעמדות הכלכליים הנמוכים אם יש מדובר ברכב ישן וקיים סיכוי סביר שהוא שותה הרבה דלק יחסית לרכב מודרני.

דבר נוסף - הטענה של דן לא נוגעת למיסוי הישיר. אמת, אם תסתכל על מחיר תחזוקת נטו להחזיק 2 רכבים יעלה יותר (הרבה יותר, כמה אלפי שקלים בחודש) מאשר להחזיק אחד או כלום.

הטענה של דן, והיא נכונה - המיסוי על הדלק גורם בעקיפין לעליית מחירים במשק שמשפיעה על אנשי המעמד הנמוך הרבה יותר. אם הדלק עולה לי 100 שקל יותר למיכל, כפול כמה מאות משאיות שתנובה (לצורך העניין) מממנת בדרך זו או אחרת התוספת היא עצומה. התוצאה הישירה היא שמחיר הלחם, החלב, הביצים, הגבינה ובעצם כל מוצר שהוא עולה. זה נכון גם לגבי מחירי התחבורה הציבורית (הדלק עולה יותר, מישהו צריך לשלם את זה).

נכון שכולם נפגעים מזה. אבל סביר להניח שמי שיכול לממן שני רכבים בבית יוכל לספוג את העלייה בלי להצטמצם יותר מידי ביחס למי שגר בדירת חדר וחצי עם שני ילדים ומשכורת מינימום, נכון?

מצד שני, זה גם לא מדויק לגמרי - המחירים עולים אבל המשכורת לא תמיד...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יש לך טעות בסיסית

אתה מחשב את המס על הדלק של תנובה כפול מאות משאיות. אבל אתה לא מחשב את זה שמוניות, אוטובוסים ורכב מעל 4 טון מקבלים החזר של מחצית המס.

ואם אני לא טועה כל עליית המס האחרונה מוחזרת להם.

כלומר, מבחינתם העליות היחידות שמשפיעות על המחיר זה עליית הדלק בעולם. ומה לעשות שממשלת לא יכולה להשפיע על זה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מומלץ לקרוא:

http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3507984,00.html

מצד אחד:

האוצר קיווה לשלשל לכיסו כ־2.5 מיליארד שקל במהלך 2012–2011 מהעלאת המס על הבלו. ההתייקרות במס הוכנסה במקור בדלת האחורית וכחלק מחוק ההסדרים. כעת בוטל המס על בנזין בלבד, וההפסד לאוצר עומד על 760 מיליון שקל לשנתיים.

ומצד שני:

הפער בין העלות של שכר המינימום לפי ההסכם לעלות כתוצאה מהעלייה הטבעית בגובה שכר המינימום הוא כמילארד שקל בשנה.

כלומר העלות של העלאת שכר המינימום גבוהה כמעט פי 3 מהעלות של ביטול העליה האחרונה בבלו, וזה בטח לא "מאות מיליונים בודדים" מור כמו שאתה טוען.

ובנוסף:

אחד הגופים שעתיד לגלגל את ההתייקרות לכיסו של הצרכן היא חברת החשמל, שמשתמשת בפחם (50% מכלל הייצור) ובסולר (5% מכלל הייצור) כדי לעמוד בביקוש לחשמל בישראל. העלאת הוצאות הדלקים תגיע אוטומטית לכיסו של הצרכן, כך שבטווח הארוך יעלה תעריף החשמל של כלל האזרחים - אבל רק לעשירונים התחתונים זה יכאב בכיס. התייקרות הסולר לתעשייה עלולה להוביל לעלייה במחירי המוצרים, ששוב תגולגל לכיסו של הצרכן.

אבל היי, העיקר ש"כל המומחים" אמרו אחרת ממני, ושכל ההודעה שלי מלאה הנחות ורובן שגויות.

מע"מ אגב הוא מס ישיר, וכל מס שאיננו יחסי פוגע בשכבות החלשות הרבה יותר ממה שהוא פוגע בשכבות החזקות. בפועל, כל מס אמנם פוגע בסופו של דבר בכולם כי הוא מקטין את הצריכה הפרטית. כמובן שיש מסים שפוגעים יותר מאחרים, אבל מעטים מאוד פוגעים יותר מאשר הבלו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מע"מ אגב הוא מס ישיר,

וכל מס שאיננו יחסי פוגע בשכבות החלשות הרבה יותר ממה שהוא פוגע בשכבות החזקות.

תיקון קטן: מע"מ הוא מס עקיף. כל מס שמוטל על הוצאה הוא מס עקיף.

לגבי החלק השני של המשפט שכתבת - מסכים בהחלט , כמו גם לסייפא של כלל דבריך.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ב 2010 הקטינו את הגרעון הממשלתי ב- 30% ולא האמינו שיגיעו אפילו לחצי מזה (ספיגה של בערך 10 מליארד שח!)

אז עכשיו שיתכבדו ויגדילו קצת בחזרה ע"י מכירת אג"ח לציבור והנה הכסף בלי מט"ח ובלי בבל"ת.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בהחלט לא, אפשר להקטין את הגרעון בהדרגתיות ולא בבת אחת.

אז אם ב 2010 היו מקטינים רק 15% במקום 30 זה הישג נאה ושימשיכו כך גם בשנים הבאות והילדים יהיו מסודרים.

הקטנת הגרעון אינה יעד ראשון במעלה.

כמובן שניתן להקטין גרעון גם ע"י הקטנת הבזבוז הממשלתי כפי שכבר נאמר פה קודם אבל זה יעד בלתי אפשרי במקומותינו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ב 2010 הקטינו את הגרעון ב 30 אחוז מול הגרעון המתוכנן לאותה שנה הגרעון האמיתי (המצטבר) גדל וימשיך לגדול. הילדים שלנו יהיו מסודרים כי כל דור מוכר את הדור הבא עד שאי אפשר למכור יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

צר לי אבל ההקטנה הייתה בגרעון הממשלתי כולו (מה שקראת מצטבר).

ב 2010 סה"כ הגרעון הממשלתי קטן מ 34- מיליארד ל 24- שזה 30% אמיתי לגמרי לטווח ארוך גם לנכדים שלנו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אז אתה רוצה שכדי שאתה לא תשלם מיסים היום על ידי שהילדים שלך ישלמו את אותם מיסים + ריבית?

תפקיד המחוקק השקול (משהו שאין לנו) להחליט מה לעשות עם ההכנסות מתוך ראיה לעתיד, לא תמיד הפחתת מיסים או לחילופין הפחתת הגירעון הם הפתרונות הטובים ביותר. לפעמים - בדיוק כמו בניהול כל עסק - הפתרון הטוב הוא בהשקעה מושכלת של הכסף - בעיקר בתשתיות שיניבו עליה בתוצר, השקעה בחינוך ובהשכלה הגבוהה ולפעמים (במצב של איום בטחוני) - השקעה לטווח ארוך בפרויקטים בטחוניים (כי אם נפסיד במלחמה - מה זה משנה מה יקרה עם הגרעון, מלבד זאת פרויקטים בטחוניים רבים נותנים דיבידנדים כלכליים משמעותיים).

בדיוק כמו בניהול עסק, אין בעיה להחזיק חוב שאתה משלם עליו 5% ריבית שנתית אם במקביל אתה משקיע את הכסף שלך באופן שנותן לך 7% הכנסה (סתם לדוגמא).

למרות שאני לא חושב שחיסול הגירעון הוא יעד קדוש - אני דווקא לא חושב שצריך להפחית את המס על הדלק, או את המס בכלל, כבר התייחסתי לעניין זה בעבר מספר פעמים.

אבל אם לא מפחיתים מיסים לפחות שיציגו תוכנית סדורה להשקעות ארוכות-טווח כאמור, פתרונות לאוכלוסיות מתקשות או תוכנית מסודרת להפחתת הגירעון ומה יעשו עם הכסף שיחסך מהריבית.

מה שעצוב הוא שאף אחד לא יודע מה ביבי חושב, רוצה או מתכוון - הוא זורה חול בעיני הציבור, עשה ספין עם תוספת המס על הדלק על חשבון שטייניץ (אפשר לחשוב ששטייניץ עושה צעד בלי לקבל אישור נתניהו) - מקווה שהציבור לא ישים לב שמתוכננת העלאת בלו נוספת בינואר הקרוב. עשה משחקים עם מחירי המים אבל השאיר אותם ברמה שערורייתית וממשיך לשחק עם הקמפיין האידיוטי של "ישראל מתייבשת", אם אתה לא מושבניק, קיבוצניק או קומבינטור אתה משלם על המים פי כמה ממחיר ההתפלה שלהם - שהוא 2 ש"ח לקוב, למעשה אם כל הכסף שהציבור משלם היום על מים היה הולך באמת לתשתיות מים - לא יהיה צורך לשאוב ליטר מהנחלים, כנרת ואקוויפרים ואפילו יהיה עודף למלא מחדש את כל הכנרת והחולה כמו שהם היו לפני מאה שנה, מישהו עושה סיבוב רציני ע"ח הציבור בסעיף הזה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

צר לי אבל ההקטנה הייתה בגרעון הממשלתי כולו (מה שקראת מצטבר).

ב 2010 סה"כ הגרעון הממשלתי קטן מ 34- מיליארד ל 24- שזה 30% אמיתי לגמרי לטווח ארוך גם לנכדים שלנו.

הגרעון הוא הרבה יותר מ 500 מליארד שקל לא כולל ערבויות שונות שהמדינה נותנת שקשה מאוד להעריך כמה הם בסך הכל.

תפקיד המחוקק השקול (משהו שאין לנו)

מחוץ לתיאוריה אין דבר כזה "מחוקק שקול", במציאות יש פוליטיקאים שצריכים להבחר שוב.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מחוץ לתיאוריה אין דבר כזה "מחוקק שקול", במציאות יש פוליטיקאים שצריכים להבחר שוב.

"מחוקק שקול" הוא כמובן אידאל אפלטוני.

אבל לא חסרים פוליטיקאים בעלי חזון שסיכנו או אף הקריבו את הקדנציה הבאה שלהם למען הדורות הבאים. גם פה בישראל תראה כמה צעדים מרחיקי ראות נעשו על ידי בן-גוריון.

הגרעון הוא הרבה יותר מ 500 מליארד שקל לא כולל ערבויות שונות שהמדינה נותנת שקשה מאוד להעריך כמה הם בסך הכל.

יחסית לשאר מדינות המערב ובמיוחד מתוך שקלול תקציב הביטחון העצום והעדר אוצרות טבע - ממשלת והמשק הישראלי הוא אות ומופת עולמי ויצוק בדמותו של "דן חסכן".

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...