שרשור מצברים לאל-פסק - ספקים ומארזים - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

שרשור מצברים לאל-פסק


balagan777

Recommended Posts

אהלן,

יש לי אל פסק של חברת gamatronic מדגם smartcompact 650

קניתי לו מצבר חדש אחרי שהישן לא מחזיק מספיק זמן במקרה של הפסקת חשמל (המצבר הקיים הוא המקורי והוא עובד כבר 4 שנים עם לא מעט עבודה)

בכל אופן, רציתי לדעת אם יש דרך לשרשר את המצברים בצורה כלשהי כך ששניהם יתנו לי זמן עבודה ארוך יותר ?

כמובן בצורה כזאת שלא תסכן לי את האל-פסק עצמו או את המערכת כולה...

גוסטב

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני לא איש מקצוע בתחום אל פסק אבל ממה שאני יודע

יש סוגים שונים של אל פסק שיש להם חיבור אחד למכשירי חשמל וחיבור נוסף

כדי לחבר אליו סוללות/מצברים נוספים שהם בעצם חיצוניים, לא פנימיים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כן, את זה אני מכיר, אבל אמרו לי שחיבור כזה בשרשור יכול לשרוף את המעגלים של האל-פסק,

ות'כלס, מה שאני רוצה לבדוק זה,

כמה זה מסוכן לשרשר מצברים או בעצם האם זה בכלל נותן משהו ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חיבור סוללות במקביל (לאותו מתח כמו המקורי) אמור לעבוד כדיי לתת זמן ארוך יותר. מעגל הטעינה יכול להסתדר או לא להסתדר אם זה (לא להצליח לטעון עד הסוף / להחליט שהסוללה לא תקינה וכו) אבל לא אמור לדפוק אותו

בUPSים קטנים אין קירור (הגופיי קירור שיש שם קטנים מאוד ולא מספיקים) - הUPS בנוי לזה שהסוללה תיגמר לפניי שהוא מספיק להישרף. במקרה כזה חיבור גדולה יותר כן ידפוק אותו

אם אתה מחבר במקביל תחבר אותם קודם אחת אם השנייה דרך נגד (מנורה) לכמה שעות כדיי לאפס הבדלי מתח ביניהם (אחרת יופיע זרם גדול בין הסוללות כשתחבר אותם ביחד במקביל)

בהרבה UPSים הסוללה מחוברת ל 240 V - יש מתח גבוה מהסוללה לאדמה וניתן להתחשמל או לדפוק את ה UPS אם תיגע ב + - של הסוללה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אנסה להכניס קצת / הרבה סדר בהסבר שניתן כאן.

למצבר יש ארך חיים חזוי בן מספר שנים וזאת בהתאם לצורת העבודה שלו ובעיקר בטמפרטורת הסביבה בה הוא חי.

מצברים המותקנים באל פסק הם בעלי ארך חיים חזוי של 3 עד 5 שנים.

הירידה בקיבול המצבר הינה הדרגתית ומתבטאת חשמלית בעלייה בהתנגדות הפנימית של המצבר כך שבזמן פריקה עקב חלוקת מתח בין ההתנגדות הפנימית לזו של העמס, העמס מקבל פחות מתח.

מעגל הטעינה שקיים באל-פסק מותאם לקיבות המצבר לטעינה תוך פרק זמן כפי שהגדיר היצרן מתוך הבנה לתכיפות הפסקות החשמל (לא מעשה של יום יום).

מכאן שכאשר מחברים מצבר בעל קיבול גדול יותר הרי שלאחר הפסקת חשמל הוא "ידרוש" זרם טעינה גבוה.

אם מעגל הטעינה מכיל בתוכו רכיב המגביל את זרם הטעינה, אין בעיה לחבר מצבר בקיבול גדול יותר, תוך הבנה שזמן הטעינה יהיה ארוך יותר.

והיה ואין מעגל שמגביל את זרם הטעינה הרי שיווצר עמס יתר על המעגל והוא עלול להינזק.

מצבר 12 וולט מקבל טעינה של מתח בן 13.7 וולט.

במערכות אל פסק גדולות נהוג לחבר את המצברים החיצוניים בטור ומכאן שמתח הטעינה הינו מכפלה של 13.7 במספר המצברים.

אין לחבר מצבר ישן בטור לחדש וגם לא מומלץ לערב בחיבור בין יצרנים שונים שכן כל יצרן בונה את המצבר בצורה שונה (לוחות המצבר מיצרנים שונים) ולכן בעת הטענה יתכנו הפרשים בין מצבר למצבר, או אפילו חוסר בטעינה עקב התנגדות פנימית גבוהה של המצבר הישן.

מקווה שעזרתי ולו במעט להבנה בסיסית.

צביקה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

:goodposting:

אני רק עושים מספר דברים:

1. יש לקנות אל פסק מתאים מבחינת ההספק - משמע יש לחשב את ההספק הנדרש ולפי זה לקנות את האל פסק

2. בוללות בכללי מאוד מושפעות מהשפעה סביבתית - חום הוא בהחלט גורם שיש להתחשב בו. יש לשים את האל פסק במקום קריר, מוצל ומאוורר ככל האפשר

3. החלפת סולות באל פסק זה עניין יקר - מבחינתי תמיד השתלם להחליף אל פסק (שאת זה אני עושה באופן קבוע כל 3 שנים ללא שום קשר מהו מצבו)

כל טוב,

גבריאל

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כמה הערות אל מה שצביקה אמר

ההתנגדות הפנימית של של UPS היא אפסית. מה שאומר שאם מחברים לטעינה מה שמשפיע אל הזרם זה המעגל של המטען ומצב הפריקה של הסוללה. לגודל של הסוללה (AH) אין השפעה משמעותית

לגודל AH של הסוללה לאומת זאת יש השפעה אל זמן הטעינה

יתכן שהמטען של ה UPS לא בנוי לטעון ריקה במשך יותר מזמן X (של ה AH שאליה הוא בנוי). הוא יכול להתחמם יותר מדיי אבל זה לא נראה לי מה שיקרה (אם לוקח לו למשל שעה לטעון לחצי מלא אז המעגל לא יתחמם יותר מדיי תוך שעה. שעה זה לא 5 דקות ואם הוא החזיק שעה הוא נראה לי יחזיק גם יותר). מה שלדעתי כן יכול לקרות זה שה UPS יראה שאחריי X זמן הסוללה עדין לא נטענת והוא יאמר battery fail ויפסיק את הטעינה

ב UPS ים קטנים יש סוללה אחת בדרך כלל. חיבור נוספות חייב להיות במקביל ולא בטור לסוללה הקיימת כדיי להשאיר את אותו מתח

חיבור במקביל הוא הפוך מחיבור בטור מבחינת יציבות

בחיבור בטור הסוללות חייבות להיות זהות אחרת הסוללות החזקות יותר יהרסו לגמרי את הסוללות החלשות (לעיתים כבר אחריי הפסקת חשמל אחת)

בחיבור במקביל הסוללות יתחלקו בעומס בהתאם לחוזק שלהם והמעגל ישמור אל יציבות כל הזמן שהחיבור בין הסוללות מספיק יציב. ניתן לערבב בגדלים שונים ללא בעיות בתנאי שהמתח אותו דבר

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה טועה ומטעה.

אסביר קצת יותר בפשטות,

אשווה את המצבר לקבל.

כאשר המצבר/קבל פרוק ברגע הראשון שמחברים אותו למור מתח זורם בו זרם אין-סופי ובאנגלית In-rush Current

http://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current

מצבר/קבל בקיבול נמוך יצרכו 'זרם קצר' שונה ונמוך מאשר מצבר/קבל גדול !!!

רוצה לומר, מעגל הטעינה בנוי להטעין זרם מקסימאלי מסויים בהתאם למצבר שעליו נעשה התכנון החשמלי.

אם תחבר מצבר בעל קיבול גדול, הזרם הראשוני עלול לגרום לשרית מעגל הטעינה (והיה והמתכנן לא חשב שאתה עלול לחבר לו מצבר בעל קיבול גדול).

וסתם מחשבה לחידוד,

מדוע מצבר מסיים את חייו (רמז, מה ההבדל בהתנגדות הפנימית של מצבר טוב לבין מקולקל)

צביקה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

נקבל את ההשוואה בין מצבר לקבל. הקבל הריק הוא סוללה של 0 וולט. הזרם יהיה תלוי בנגד הטעינה בלבד (ההשפעה של ה ESR של הקבל אפסית כי הוא עצמו אפסי בהשוואה לנגד הטעינה)

הקיבול ישפיע אל המהירות שבה הזרם של הטעינה יורד. קבל גדול יותר יקח את אותו זרם כמו קבל קטן יותר אבל במשך זמן ארוך יותר

הלינק Inrush current אינו מתאים לכאן - שלא כמו ברשת חשמל כאן יש מעגל להגבלת זרם הטעינה כחלק מהמטען. המעגל לא יכול להסתמך אל ההתנגדות הפנימית של המצבר - היא פשוט הרבה יותר מדיי קטנה במצבר תקין

הלינק המתאים יותר יהיה : http://en.wikipedia.org/wiki/Rc_circuit

מצבר ב UPS נדפק מטעינת יתר אם המעגלי טעינה הדפוקים (מאוד) שיש ב UPSים זולים. ההתנגדות הפנימית הגבוהה היא התוצאה ולא הסיבה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חישובי ההספק של מערכת הגבלת זרם הטעינה (אם קיימים) נעשים גם לפי חישוב פרק הזמן שבו המעגל יספק את הזרם.

עבור זרם רגעי חישובי ההספק של הרכיבים יהיו בהתאם.

בכל מוצר חשמלי המספק חשמל יש נתון בו ניתן למשוך הספק למשך פרק זמן המוגדר באחוזים

כאשר ככל שפרק הזמן גדל, האחוז (מעל 100) קטן.

האם באל-פסק מהאיכות המעולה ביותר אין צורך להחליף מצברים?

מה הטעם שיצרני המצברים כולם קובעים את ארך חיי המצבר?

מדוע מחליפים מצבר ברכב?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בכללי זה נכון מה שאתה אומר לגביי חישוב פרק הזמן. אבל לא לכל המעגלים - קיימים מעגלים שניתן להפעיל לזמן ארוך לא מוגבל ללא בעיה

בדוגמה של ה UPS מעגל הממיר (שעובד בזמן הפסקת חשמל) בנוי לעבוד זמן קצר - הטמפ' הסופית שאליה הוא יכול להגיע גבוהה בהרבה מהטמפ' שאותה הוא בנוי להחזיק. אם המעגל לעולם לא יעבוד זמן ארוך (הסוללה תיגמר תוך כמה דקות) אין אם זה כל בעיה כי המעגל לא יגיע לטמפ' המקס' שלו

להבדיל ממנו מעגל הטעינה בנוי לטעון את הסוללה כמה שעות אחריי הפסקת חשמל - הוא דיי איטי. מתוך הכמה שעות האלה גם הזמן שבו הזרם מקס' הוא ארוך יחסית. אם בזמן הזה המטען מספיק להגיע לטמפ' המקס' שלו ולהתייצב בה - אם הזמן יהיה ארוך יותר המטען לא ימשיך לעלות בטמפ' אחריי השלב הזה אלא ישאר בטמפ' הקיימת. אם הוא מהתחלה בנוי לטמפ' הזאת - אין אם זה בעיה. אני חושב ששעה או יותר זה מספיק כדיי להגיע לטמפ' המקסימלית

בין אם כן או לא אין כאן השפעה אל גובה הזרם ההתחלתי של הטעינה - רק אל הזמן שבו יש זרם כזה

ב UPS איכותי אורך חיי הסוללות מהחלפה להחלפה ארוך בהרבה בהשוואה ל UPS זול. הסיבה היא מעגל טעינה חכם יותר

באוטו יש מעגל טעינה חכם בדומה ל UPS איכותי. כמו כן הסוללה של אוטו היא לא אטומה ובצורה טבעית יש לה אורך חיים ארוך יותר מסוללה אטומה שיש ב UPS

לכל יש אורך חיים מוגבל. הוא לא יכול להיות אינסופי

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יש לך שגיאה בהבנה הבסיסית שבין פעולה בעמס מלא לטווח זמן

לבין מה שקורה בזמן הפעלה ראשונית של המעגל בו קיימים זרמים רגעיים גבוהים מאוד,

ואני לא אחזור על התאורייה של "פרץ זרם" ראשוני כאשר המצבר פרוק.

השפעה על ארך חיי המצבר בין אל-פסק שונים מעבר לטמפרטורת עבודה (במערכות חכמות יש גם פיצוי טרמי של מתח הטעינה) ומספר מחזורי הפריקה/טעינה הינה תלוייה באדווה (Ripple) של מתח הטעינה.

המעגל טעינה ברכב אינו דומה לזה של מצבר אטום הנמצא במערכות אל-פסק וארך חיי מצבר אטום ארוך פי כמה מזה של מצבר , ולמצבר "יקר" יש אף ארך חיים חזוי של 20 שנה. (אבל כאן אנחנו כבר נכנסים לסיפור חדש).

צביקה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

השגיאה בהבנה הבסיסית היא שלך

ניקח את האנאלוגיה שלך של לקבל (לא מדוייקת אבל מספיק טובה לנקודה הזאת). תיקח את הנוסחא ל VR(t) מהויקיפדיה במעגל RC ותסביר איך בדיוק C משפיע אל V ההתחלתי בנגד (ובכך אל זרם הטעינה ההתחלתי)

VR( t ) = ( Vbat - Vc ) e^( -t / RC )

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...