מגמות עצובות בשוק מסכי ה-LCD - מסכי מחשב - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מגמות עצובות בשוק מסכי ה-LCD


QttP

Recommended Posts

ניתוח ההתפתחויות האחרונות בשוק המסכים גורם לי לעצבות מסוימת.

כידוע, תהליך התפתחות הטכנולוגיה משפר לא רק את תכונות המוצר, אלא גם את אמינות ויעילות הייצור, מביא בדרך-כלל להוזלה בעקבות תהליכים טבעיים של היצע וביקוש.

במקרה של מסכים, ההתפתחויות הטכנולוגיות הביאו למצב שמסכי IPS ו-VA הצליחו לסגור את הפער בתחום היחיד אשר בעבר היה ל-TN יתרון עליהם: זמן התגובה. אני (וודאי לא רק אני) קיוויתי שבמקביל יתרחש תהליך של ירידת מחירים כזו שתביא את המסכים האלה לתחום שבו הצרכן הממוצע יוכל להרשות לעצמו לקנות אותם בלי לשבור תכנית חסכון, וכשזה יקרה, כדור השלג ימשיך להתגלגל וסוף-סוף נגיע לעידן של מסכי LCD איכותיים לכל דורש.

למרבה הצער, במקום זה אנו עדים למגמה הפוכה. עוד ועוד יצרנים ועוד ועוד סקטורים נופלים באופן מוחלט לידי ה-TN, כך שלא נותרה שום אלטרנטיבה.

כמו שמסכי ה-IPS וה-VA נעלמו לחלוטין מסקטור ה-17" וה-18" (18" בכלל נעלם כדרך אגב), כך היום נראה שהם הולכים להיעלם לחלוטין גם משוק מסכי ה-19", והדוגמאות מבהירות זאת מעל לכל ספק.

בשנה האחרונה היו 3 מסכי VA ב-19" שהומלצו שוב ושוב על גבי הפורום: Samsung 971P, Viewsonic VP930 ו-Lenovo L192P. כל המסכים האלה הם דגמים שקיימים בשוק כבר כשנתיים-שלוש. בעוד שבשוק ה-TN זורקים כל כמה חודשים עשרות דגמים "חדשים ומשופרים" לשוק, למסכים האלה לא רק שאין יורשים - גרוע יותר, יש להם יורשים ומדובר במסכי TN.

למיטב ידיעתי Samsung לא מתכוונת להמשיך את סדרת ה-970 שלה. Viewsonic הכריזה זה מכבר על ה-VP950, מסך TN מן השורה. כנ"ל ה-L193P החדש של Lenovo.

ל-L192P של Lenovo דווקא יש יורש עם פאנל VA, מדובר ב-L190x, אבל הוא משווק כבר כמסך נישה לצרכים מיוחדים בלבד (ועל כן כנראה יתומחר גבוה מאוד, אם בכלל יגיע לארץ). גרוע מזאת, מדובר במסך VA ללא overdrive, מה שאומר שהוא לא מהווה שום שיפור ביחס לקודמו בכל הקשור למשחקים מהירים.

המגמה של Lenovo ו-Viewsonic פה היא ברורה: אם בעבר מסכים שהשתייכו לסדרות "professional" (למי שתהה, זו המשמעות של ה-P ב-VP930 או ב-L192P), צוידו בפאנלים מיוחדים, בעתיד ההבדלים היחידים ביניהם לבין "המסכים לפשוטי העם" יהיו אולי בארגונומיה או בתוספות, אבל הפאנל, הגרעין של המסך - הולך להיות אותו זבל שכבר יש מאות כמוהו בשוק.

וזה לא מוגבל רק לחברות הנ"ל או רק לגודל 19". גם במסכי ה-20" מספר האפשרויות הולך ופוחת. עדיין לא ברור אם יהיה יורש נורמלי למסכים של מסדרת ה-Ultrasharp 2007 הפופלרית, אבל יורשי TN כבר יש ובשפע, וגרוע יותר, מתחילה לשווק אותם תחת השם "Ultrasharp", שפעם הייתה שמורה למסכים איכותיים בלבד (ממש דומה למעשי Viewsonic ו-, הלא כן?)

פעם ב-24" לא היה כזה דבר פאנל TN. עכשיו הם כבר הרוב. נראה שברגע שמחירם של מסכי LCD בגודל כלשהו יורד לרמה שהצרכן הפשוט מתחיל להתעניין, נגרם תהליך מהיר של הצפת השוק במסכי TN, כדי להוריד את המחירים עוד יותר. וברגע שזה קורה, הצרכן כבר לא מוכן להשקיע עוד כמה מאות שקלים במסך יותר איכותי, כי אין לו מושג בכלל שזה יותר איכותי, וגם אם כן, המציאות שבה כמעט כל מסך שאפשר לראות הוא TN, גרמה לאנשים להשלים עם ה"עובדה" שעומק צבעים נורמלי וזוויות צפיה זה "מותרות" ולא משהו בסיסי שצריך להיות בכל מסך. ממש כמו שפעם תיבת הילוכים אוטומטית הייתה בגדר מותרות.

נראה, איפוא, שאנו הולכים לקראת שוק עצוב וריק, שיורכב ממשהו כמו 95% מסכי TN זולים, בינוניים ומטה, שכל ההבדל בין אחד למשנהו יהיה במיקום של הכפתורים ובכמות השקרים במפרט הטכני שלהם, ומ-5% של מסכי IPS/VA "למקצוענים בלבד", שיהיו סופר-יקרים ולא משתלמים בעליל (כמו הסדרות המקצועיות של EIZO ו-NEC).

ושלא נדבר אפילו על , שם ה-TN ניצח מזמן, באופן מוחץ, ועוד עם איכות כללית גרועה בהרבה מאשר במסך TN שולחני ממוצע. אבל מה, 90% מהמסכים של הניידים באים עכשיו עם ציפוי מבריק, כדי לכסות על זה. כנראה גם זו דרך.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 65
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

תראה זאת באמת בעיה כואבת, אבל גם כאן אנשים בפורום ממליצים לאנשים לקנות מסכים "איכותיים".

למשל

מסך מחשב LG 19" L1953TR 2ms LCD

¤1165

כמות:1

http://skypc.co.il/product.asp?pid=L1953TR

...

מסך 19" של אחת החברות המובילות בתחום המסכים כיום,

מה נשאר לחברה רצינית כמו לעשות?

כנראה לעבור למסך "אכותי" וזול

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם המצב לא ישתנה, בעתיד הלא רחוק לא יהיו יותר למכירה מסכים איכותיים במחירים סבירים.

לפי דעתי אלו הסיבות למצב לפי סדר החשיבות:

1. הצרכנים

כשצרכן נכנס לחנות ורואה מסך TN מעפן ואומר "וואו רואים ממש טוב" - כאן מתחילה הבעיה.

הצרכן הממוצע מסתפק בזה בעיקר משום שהוא לא יודע שיש טוב יותר, ולא ממש באשמתו...

2. מסכי ה-TN

עד לפני לא הרבה שנים מסכי ה-LCD היו כל כך גרועים שהיה עדיף עדיין לקנות CRT.

היחידים שקנו אותם היו early adopters, חנויות, משרדים ומתלהבים.

כיום מסכים מבוססי TN איכותיים הרבה יותר ממה שהיו פעם, מספיק כדי לספק את רוב הצרכנים.

אנשים שלא יצא להם לראות מסך איכותי באמת, נדיר מאד שיתלוננו כיום על האיכות של מסך TN ממוצע.

3. יצרניות הפאנלים

התמקדות בפס יצור אחד כנראה חסכונית יותר

4. יצרניות המסכים

לדעתי גם הן אשמות, בעיקר בכך שהן לא מציינות בפירוש את סוג הפאנל במפרט,

דבר שהיה גורם לדרישה גבוהה יותר של המסכים האיכותיים (כמו שאנשים מחפשים באובססיה 2ms)

והוצאת דגמים חדשים מבוססי TN של סדרות שבעבר היו מבוססות על פאנל איכותי

5. החנויות

הידע של המוכרים בחנויות בנושא בטוח לא תרם...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני חושב שמצאתי יורש ל - 971P וה - VP930, הוא גם זול מהם בהרבה.

ה - PHILIPS 190P7EG עם פאנל ה - P-MVA של AU, ה - M190EG01 V0 (לפי TFTCENTRAL).

עולה רק 1180 ש"ח, לינק - http://www.iqpc.co.il/Home/showItemMenu.asp?id=2137

ופה - 1200 ש"ח, לינק - http://www.plonter.co.il/detail.tmpl?sku=190P7EG

(בעוד שתי מזאפ חנויות יש ב - 1490 ש"ח).

יש גם את ה - NEC 1970NXP עם פאנל ה - MVA, אך הוא איטי מדי למשחקים כי לא עבר אוברדרייב.

הוא עולה 1700 ש"ח בפלונטר ובנועה והרבה פחות משתלם מהפיליפס, אבל לפחות הוא לא TN.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

דניס ...הפלח שצינתה ...זה פלח של רוב האוכלוסיה אני חושב.

זה לא עצוב ..זה כוחות השוק ...(יותר נכון המחיר מנצח..)

זה מאוד דומה שרוב רובם של האנשים נישארים עם הכרטיס קול אונבורד למרות שיש תחליפים איכותיים יותר ..

אני מתקשה להבין למה זה נראה לך חריג? :o

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

האמת שזה לא כל כך מפתיע. למעשה בכל תחום זה ככה, תמיד מה שאיכותי יותר יעלה יותר כסף, וממילא פלח שוק קטן יותר יהיה מעוניין בו. הרוב תמיד יעדיפו את מה שזול יותר על פני מה שיקר יותר, גם במחיר של אובדן איכות.

חוץ מזה שצריך לזכור שלרובם ככולם של המשתמשים במחשבים אין ממש חשיבות לפאנל.

בשביל גלישה באינטרנט ועבודה משרדית (שזה מן הסתם מה שבשבילו רוב המחשבים בעולם משמשים) אין הבדל ניכר במיוחד.

בשביל משחקים אין הבדל, ולמעשה בדרך כלל דווקא פאנל TN עדיף יותר כי יש לו זמן תגובה מהיר יותר.

בשביל סרטים, כאן אמנם יש יתרון ברור לפאנלים איכותיים, אבל למעשה אני מניח שרוב האנשים שצופים בסרטים על מסך מחשב קטן במקום בטלויזיה מראש מוותרים על האיכות, ולרוב המחשב אצלם טפל לטלויזיה בסלון ומשמש יותר לסדרות טלויזיה או סרטונים ביוטיוב, כך שהאיכות פחות משחקת אצלם.

אז ככה שבעצם פאנל איכותי בעיקר יהיה עדיף לגרפיקאים ולאנשים שאצלם מסך המחשב משמש לצפיה בלעדית בסרטים.

בהתחשב בהפרש המחיר העצום, זה לא מפתיע בכלל שרוב האנשים בוחרים בפאנל TN, במיוחד כאן בארץ עם המחירים המטורפים שההפרש מאוד מורגש.

לדוגמה, מסך של איכותי בגודל 20 אינץ עולה 2000 שח (2007WFP)

ואילו מסך 22 אינץ של עם פאנל TN עולה רק 1500שח (228WFP)

בשביל הצרכן הישראלי לשלם 500שח פחות (25% מהמחיר!) ולקבל עוד 2 אינץ' בגודל זה פיתוי שקשה מאוד לעמוד בו, במיוחד שהרבה מאוד אנשים לא מבחינים בכלל בהבדל שבין הפאנלים (אני לא טוען שאין הבדל, כמובן שיש, אבל מה לעשות ורוב האנשים לא מודעים לכך וזה פשוט לא מפריע להם)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא מדוייק בכלל.

דווקא לעבודה משרדית יש יתרון ברור למסכים עם הפאנלים האיכותיים.

וגם משלמים יותר בד"כ לא רק על הפאנל אלא גם על ארגונומיקה טובה פי כמה ולפעמים גם כניסות נוספות.

אי אפשר לטעון שרוב האנשים לא יבדילו בין הפאנלים כי רוב האנשים לא רואים את שניהם אחד מול השני.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

השוק ללא ספק צודק כאן ואי אפשר לנצח אותו.

מנקודת מבט אוביקטיבית (כשהמחיר כמובן משחק) אין שום סיבה להמליץ לרוב האנשים פאנל שונה מTN כי היתרונות שלו ממש לא ישנו להם שום דבר, אבל החסרונות שלו (מחיר מחיר מחיר) לעומת זאת ממש משמעותיים עבורו. מי החליט שצבעים ואיכויות תמונה טובות יותר, זוויות צפייה טובות יותר וכו' בכלל ישנו העדפה של צרכן מסויים ? יש הרבה אנשים שזה ממש לא מזיז להם אם הם מסתכלים במסך 17" ישן ומרצד או מסך LCD איכותי, אולי הם ידעו לשים לב ליתרונות וההבדלים אבל ישנם כאלו שבשבילהם זה אפילו לא שווה את המאמץ של לקחת את האוטו לחנות או לעשות הזמנה באינטרנט. וכשנחזור להשוואה מול מסך חדש עם פאנל TN לעומת פאנל אחר - אז הרבה אנשים בכלל לא ישימו לב להבדלים בלי הדרכה או "חיפוש מעמיק יותר" ואפילו אם יראו להם ויכוונו אותם - לא תמיד ההבדלים האלו בכלל יעניינו אותם ומבחינתם אולי להשקיע את העוד 100 ש"ח (בחלום כמובן - אבל אני לוקח הפרש מחיר קיצוני ונמוך בכוונה) במשהו אחר שיתן להם יותר תועלת.

צרכן חכם ידע להפיק את המקסימום תועלת והנאה מהכסף שיש לו, ובצער רב אני אומר שלהרבה צרכנים - יהיה חכם יותר לקנות TN מבחינת ניצול הכסף (בהנחה שלא כולם גאידמק). אני יכול להגיד לך שהמסך אצל ההורים שלי כבר הצטברה עליו כזו כמות של ליכלוך ואבק , שרק אם תנקה אותו האיכות תעלה פי2. לא רק שזה לא מפריע להם - רוב הסיכויים שהם בכלל לא שמים לב לזה.

לכן מה שקורה בשוק הוא סה"כ די הגיוני ולאו דווקא לא נכון. ואני יודע שבמבט ראשון זה נראה מוזר, אבל לא עשיתי שום מסקנות או המצאות מהראש, את החקירה דאגו לעשות חוקרים רבים במשך השנים, והכל נילמד בקורס מתמטי ומתיש שלוקח סמסטר שלם ועוסק אך ורק בחקר הצרכן.

באותו הקשר, כדאי לציין שלפני מספר חודשים יצרניות הפאנלים הכריזו על עצירה בירידת מחירי הפאנלים ואף עלייה קלה, מה שכמובן נותן מכה נוספת לכל פאנלי הVA - PS, כי עכשיו הצרכן עוד יותר מעדיף את הTN.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא מדוייק בכלל.

דווקא לעבודה משרדית יש יתרון ברור למסכים עם הפאנלים האיכותיים.

וגם משלמים יותר בד"כ לא רק על הפאנל אלא גם על ארגונומיקה טובה פי כמה ולפעמים גם כניסות נוספות.

אי אפשר לטעון שרוב האנשים לא יבדילו בין הפאנלים כי רוב האנשים לא רואים את שניהם אחד מול השני.

דניס, תקרא טוב מה שכתבתי, לא טענתי שלא קיים הבדל בין האיכויות, אלא שלרוב האנשים זה פשוט לא מפריע. אל תשכח שרוב האנשים הם לא גיימרים, ולא וידיאופילים ולא גרפיקאים - אלא פשוט אנשים רגילים שמשתמשים במחשב שלהם לכל מיני יישומים.

בעבודה משרדית קשה לי להבין מה היתרון הגדול, טוענים שפאנל איכותי מעייף פחות את העיניים, אבל למי שיושב שמונה שעות מול מסך מן הסתם כואב הראש גם ככה. הבדלים של ארגונומיקה ממש לא משמעותיים ולא קשורים בהכרח לסוג הפאנל, וחיבורים שונים ממש לא מעניינים את 99% מהאוכלוסיה שבכלל לא מבינים מה ההבדל בין חיבור VGA ל DVI או צריכים קורא כרטיסים וחיבור על המסך עצמו.

בסופו של דבר המצב לגבי מסכי המחשב הוא בדיוק כמו המצב בכל תחום אחר בחיים, אפשר להתפלא ולהיות נדהם מזה שרוב האנשים לא נוסעים בפורשה, לא אוכלים כל ארוחה במסעדת יוקרה צרפתית, לא לובשים רק בגדי מעצבים, לא מאזינים רק למערכות סטריאו יוקרתיות בעלות של מאות אלפי שקלים וכו' וכו'.

מה שבסופו של דבר קובע הוא כמה התחום הספציפי באמת חשוב לאותו אדם. מי שתחום מסויים קרוב לליבו יהיה מוכן להשקיע עליו סכומים גדולים של כסף, מי שלא יעדיף להוציא עליו כמה שפחות.

ברור שיש הבדל באיכות בין הפאנלים, ברור שכמעט כל אדם מהרחוב יבחין בהבדל הזה אם הוא ילמד קצת על התחום - אבל מה לעשות שלרוב האנשים זה לא כזה קריטי ולכן הם מעדיפים להוציא כמה שפחות כסף על קניית מסך מחשב. בדיוק כמו בכל תחום אחר בחיים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני נאלץ להסכים עם מה שנאמר לגבי הצרכן הממוצע, שמשוכנע שהוא לא צריך יותר מהאיכות שמסך TN מספק.

אבל לדעתי זה לא בגלל שמסך TN באמת איכותי מספיק כדי להצדיק את המחיר שלו.

ברוב המחולט של המקרים הצרכן בכלל לא ראה בחיים שלו מסך איכותי יותר מ-TN.

וגם יכול להיות שהרבה אנשים בכלל לא מבחינים בהבדל באיכות בין סוגי הפאנלים.

(למרות שאני בספק לגבי האחוזים שלהם באוכלוסיה, בהתחשב בעובדה שאחותי (בת 7) הבחינה בהבדלים בעצמה P: )

עדיין למסכים איכותיים ראוי שיהיה פלח שוק גדול הרבה יותר ממה שיש להם כיום,

וכבר ציינתי את הסיבות למה לדעתי זה לא המצב בהודעה הקודמת.

אני יודע שלא לכולם יש את האפשרות להשוות כמו שיש לי,

לשבת מידי יום מול שני מסכים, אחד S- ואחד TN (שביקורת שיבחו אותו בזמנו).

כמובן שאפשר לדון בנושא הזה ארוכות, אבל אני יכול לטעון שלפחות לפי דעתי,

ההבדלים בינהם מאד מצדיקים את התוספת במחיר ואני ימליץ לאנשים שישאלו אותי בהתאם לכך.

יכול להיות שיש לי דרישות גבוהות יותר מהמסך שלי מהצרכן הממוצע.

ואין לי טענות על צרכן שלא יכול להרשות לעצמו לשלם יותר בשביל מסך איכותי.

אבל לצערי בפורום ומחוץ לו נתקלים בהרבה אנשים שיש להם תקציב שמספיק לרכוש מסך איכותי אך בוחרים אחרת.

יכול להיות שחלקם באמת לא ישימו לב להבדל באיכות,

אבל רוב האנשים בצורה עיוורת נותנים עדיפות גבוהה מידי לגודל הפאנל,

ונמשכים לנתונים פיקטיביים כמו 2ms ו 1:10000 ניגודיות.

אז כן יש סיבה להמליץ לכל האנשים שיכולים להרשות לעצמם, לקנות מסך עם פאנל איכותי.

והשקעה בו לדעתי תשפר את ההנאה מהמחשב הרבה יותר מהשקעה בחלקים אחרים שאולי יתנו קצת יותר FPS

(שגם ככה סביר שרוב חלקי המחשב יתיישנו ויוחלפו הרבה לפני המסך).

לקנות מסך TN זה לדעתי כמו לקנות מכונית משפחתית מרווחת עם מנוע של מכונית קומפקטית.

אולי היא תיהיה גדולה ומרווחת מבחוץ ומבפנים, אבל לנהוג איתה יהיה הרבה פחות מהנה.

אתם אוהבים לטעון שהסיבה למצב היא רק הצרכן והעדפותיו. אבל יש עוד הרבה גורמים.

למשל אני בטוח שאם היצרניות היו מציינות את סוג הפאנל במפרט המצב היה שונה מאד.

הרי ממש לא חסרים צרכנים ששילמו יותר בשביל מסך עם 2MS במקום 8MS.

בטח גם הרצון לצמצם בפסי ייצור ולחסוך בעלויות גרם להחדרת הפאנל הנחות לסדרות יוקרתיות יותר.

אולי אפילו לייצרניות יש אינטרס להעלים את המסכים האיכותיים והזולים (יחסית) מהשוק,

כדי לאפשר להן להעלות את המחירים (או לפחות לא להוריד) של המסכים שזול יותר לייצר.

כמו כן אם המוכרים בחנויות והיבואנים היו מבינים יותר בנושא זה היה משפיע על המצב.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הדיון מזכיר לי סיפור דומה בשוק מסכי הפלזמות , לא מכבר הודיעה חברת פיוניר על הפסקת יצור מסכי פלזמה מתוצרתה , חברת פיוניר ידועים בזכות איכות התמונה

במסכי פלזמה , אבל מחיר המסכים מתוצרתה היה גבוה יותר

בקיצור אנשים מחפשים זול ולכן גם חנויות כמו אייבורי מצליחות

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אנשים מחפשים זול משום שהם נחשפים לתחרות יומיומית של רשתות שיווק וחנויות מחשבים במדיה התקשורתית.

כללי הבחירה של משתמשים ממוצעים מתחילים לדעתי מהמותג ועוברים למחיר

אם יצרנית המסכים מוכרת (סאמסונג/LG /פיליפס) אנשים יעדיפו לרכוש אותם

בהנחה שהמחיר של מסכים אלו לא גבוה בהפרש ניכר ממסכים אנונימיים .

מסך למשל הוא מסך אנונימי ביחס למשתמש הממוצע.

גם הגודל הוא פרמטר כמו שנכתב למעלה ואנשים יקנו בשופרסל מסך 22 של חברה עלומת שם

כי הוא היה במבצע של 999 שח.

משתמשים ממוצעים מהווים את החלק הארי בפלח השוק שיצרניות המסכים מכוונות אליו כיום

ואין מה לעשות בנידון משום שככל שהתחרות בין היצרניות מתחזקת,

המחירים יהיו אטרקטיבים יותר ועקומת איכות הפאנלים והמסך תהיה נגדית בהתאם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הגישה של הצרכן הממוצע לקנות בזול היא ברורה, אבל בשום שוק אין מצב קיצוני כמו שנראה שהולך להיות במסכים.

תארו לעצמכם מצב שבו המעבדים היחידים שהם ארבע-ליבות הם ה- 2 Extreme שעולים $1000+ (לעומת 2 Duo הכי חזק שעולה $300). או מצב שבו שוק כרטיסי המסך מתחלק בין 9800GTX לבין Integrated בלי שום דבר באמצע. כי שוק המסכים הולך לזה בצעדי ענק.

אם חושבים על זה, זה די ברור למה. כשמדובר בדברים כמו מעבד וכרטיס מסך, קל מאוד לערוך מבחני השוואה כמותיים שישכנעו את האנשים שיש הבדל ניתן למדידה בין הדגמים השונים, ויגרמו להם לחשוב ברצינות על השקעה ותמורה לכסף. כשזה נוגע לאיכות מסכים והבדלים בין TN ל- ל-, מדובר בהבדלים שקשה מאוד למדוד ולכמת (במיוחד כשיצרני TN ממציאים שיטות מפוברקות למדידת ניגודיות וזויות צפיה). תרצה או לא תרצה, אבל אנשים משתכנעים ממספרים, אז באמת מה הפלא שהצרכן נמשך ל-2MS עם ניגודיות 100000:1 ב-1100 שקל?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...