המהרה למעבדי אינטל סקיילייק, גם ללא מכפלה פתוחה: המדריך - אוברקלוקינג וקירור - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

המהרה למעבדי אינטל סקיילייק, גם ללא מכפלה פתוחה: המדריך


SilentBob

Recommended Posts

בפעם הראשונה מזה שנים, משמעותי למעבדים בעלי מכפלות נעולות זמין לכולם. לקחנו את הפנטיום G4400 של לסיבוב וראינו כמה ביצועים אפשר לסחוט ממנו בשיטה החדשה

כשפורסם בפני החומר לסיקור הדור החדש של מעבדי הסקיילייק הייתי מעט מבולבל. צוין בפני שתדר הבסיס של מעבדי ה-K החדשים בעלי המכפלה הפתוחה ניתן לשינוי דינאמי מלא. משמע, אפשר לשחק עם התדר מבלי להתעסק עם המכפלה וכך להעלות את תדר פעולת המעבד. באותו הרגע הבנתי שמשהו הולך להיות שונה בדור הזה. מאז, פעולת שינוי תדר הבסיס הייתה שמורה למעבדי ה-K היוקרתיים בלבד וחסומה לכל מעבד סטנדרטי אחר בתושבת LGA1151 החדשה.

לאחרונה נודענו כי יצרנית לוחות האם אסרוק פרצה את הסכר ואיפשרה המהרה למעבדים בעלי המכפלות הנעולות באמצעות יכולת לשנות את תדר הבסיס בלבד. אליה הצטרפה אסוס ונכון לעת כתיבת שורות אלו גם MSI ו- צפויות בקרוב.

איך זה אפשרי דווקא בדור הסקיילייק?

הנה תזכורת לגבי המבנה הפנימי במעבדי הסקיילייק החדשים. מהנדסי עבדו קשה והצליחו לגרום למנגון מורכב לעבוד בדרך בה הוא לא יכל בארבעת הדורות האחרונים שלה. היא הצליחה במעבד לנתק לחלוטין את תדר הבסיס שלו, ה-BLCK, מתדרי פעולה שונים שהיו מחוברים אליו כמו בקר ממשקי הPCI-Express, ערוץ התקשורת עם הזיכרון ובקרים נוספים שהיו מחוברים לו בסנכרון מלא. כך המעבד משתחרר משלשלאות בנות חמש שנים שהחזיקו אותו מלהוציא פוטנציאל אדיר, ולאפשר למשתמשים להעלות את ביצועי המעבד בתמורה לצריכת חשמל גבוהה יותר.

בשורה גדולה לדור החדש

בשורה גדולה לדור החדש

 

שחרור הפוטנציאל דווקא עכשיו בדור הסקיילייק מתעצם באופן משמעותי לעומת מה שהכרנו לפני חמש שנים בכך שמאז הספקנו לרדת לליטוגרפיה של 22 ננו-מטרים ואז שוב ל-14 ננו-מטרים. פליטת החום של המעבדים הונמכה בצורה משמעותית וכך היכולת שלנו לקרר אותם משתפרת.

ההגבלות הנוכחיות של המהרת מעבד סקיילייק

נכון לעכשיו יש כמה וכמה מגבלות ותנאים שבמסגרתם יכולה להתבצע למעבד נעול. ההגבלה הראשונה נכון לעת כתיבת שורות אלו היא שההמהרה יכולה להתבצע בלוחות אם מסויימים בלבד, ספציפית בעלי ערכת השבבים המתקדמת Z170. גם לא כל הלוחות שמבוססים על ערכת השבבים הזאת תומכים בהמהרת המעבדים. חשוב לבדוק באתר היצרן בפורומים השונים האם לוח האם שברשותכם נכלל ברשימה.

הגבלה נוספת היא כזאת שמוכרת לנו כבר כמה עשורים והיא קירור וניטור טמפרטורה. המהרת מעבדי סקיילייק באופן משמעותי לא תהיה מומלצת כלל עם קירורים פשוטים דוגמת ברירת-המחדל של אינטל או קירור Alpine פשוט של למשל. תדאגו שברשותכם קירור בעל צינורות נחושת ומאוורר רציני. בנוסף לזה, אחרי ביצוע בצורת העלת תדר בסיס אנחנו פשוט מנתקים קשר עם בקרי המעבד הפנימיים לטמפרטורה ומתח. לכן, חייבים לודא במאה אחוזים שהקירור יתפקד כראוי.

במידה ותחליטו לבצע המהרה לתדר הבסיס, אתם יכולים גם לשכוח מהליבה הגרפית המובנית. כרטיס מסך מוקדש שמותקן בממשק ה- הוא בגדר חובה.

ההגבלה או החסרון האחרון אותו אציין הוא איבוד של סטי פקודה מסויימים במעבד. זה אומר שבפעולות מאוד ספציפיות שתעשו, אתם מאבדים יתרון של תוספת כח עיבוד לעומת המעבד במצב ברירת מחדל. אילו פעולות? ובכן, קשה לפרט באופן ספציפי פשוט מהסיבה שזה תלוי בדרך בה כתבו את התוכנה.

אסרוק ממשיכה להשתולל – לוח האם בו נשתמש

כמובן שאי אפשר שלא לציין את אסרוק שהייתה הראשונה להודיע על טכנולוגיית ה-SKY OC שלה, טכנולוגיה שמאפשרת למעבדים נעולים לאחר עדכון ביוס. כמובן שלוחות האם הראשונים שמשתתפים ביכולת הם בעלי ערכות השבבים Z170 ומסדרות מתקדמות יותר. הסיבה לכך היא כנראה ההנדסה המתקדמת יותר שהייתה בנויה עוד מראש להתמודד עם צריכת חשמל מוגברת שהמהרת מעבדי K כופה על לוח האם. במדריך זה אני עושה שימוש ב-Z170 Extreme6 של אסרוק. מתקדם זה מאפשר לי בקלות לבצע איזה פעולה שארצה מבלי לדאוג לבריאותו.

asrockz170xtreme6

סביר מאוד להניח שנראה לוחות H170 ו-B150 בעלי הנדסה מתקדמת שיקבלו בעתיד הקרוב עדכוני ביוס. מדובר בחדשות מרעישות למדי לאוברקלוקרים שהולכים לצאת מתרדמת בת חמש שנים מדור ה-LGA1156 של שהיה האחרון שאיפשר משחק מלא עם תדרי הבסיס.

פנטיום G4400 – מהמשרד לשולחן ההמהרה

המעבד עליו אדגים המהרה במדריך זה הוא מה שמבחינתי מסמלת המהרה – לקיחה של רכיב פשוט ותקציבי ושיפור משמעותי שלו כדי להגיע לרמת ביצועים עליה בדרך כלל משלמים יותר. ה-G4400 הוא מבחינתי מושלם. מדובר במעבד סקיילייק לתושת LGA1151 המכיל 2 ליבות עיבוד ללא תוספת של HyperThreading כמו אחיו הגדול, ה- i3.

pentiumG4400

יש לו 3 מגה-בייט של מטמון, תדר פעולה של 3300 מגה-הרץ על 33 מכפלות של תדר הבסיס הקבוע, 100 מגה-הרץ. אני הולך להרים את תדר הבסיס הזה תוך שמירה של 33 מכפלות ולהדגים כיצד הוא עובד עם מעל ל-35 אחוזים של תוספת תדר. מחירו של מעבד זה נע סביב 280 שקלים נכון להיום.

השילוש שבאמצעותו המהרה יכולה להתקיים – הכנה להמהרה

ישנם שלושה רכיבים הכרחיים שרק אם שלושתם קיימים יכולה להתבצע המהרה למעבד. הראשון הוא כמובן מעבד. כל מעבד סקיילייק של לתושבת LGA1151 יתאים, גם בעלי K לצורך העניין למרות ששם ההעדפה היא מוחלטת לכיוון הגברת המכפלה.

הרכיב ההכרחי השני הוא מתאים. כמו שציינתי נדרש כרגע בעל ערכת השבבים Z170 אשר יש לו ביוס הפותח את נעילת שינוי תדרי הבסיס למעבדים שהם לא מסדרת K. במקרה הזה השימוש נעשה ב-Z170 Extreme6 של אסרוק בעל ביוס הבטא 1.82 המאפשר את הפתיחה.

הרכיב השלישי והחשוב לא פחות הוא גוף הקירור. המהרה מכל סוג מעלה את פליטת החום של הרכיב. כאן נעשה שימוש בקירור ה-TPC812 של Cooler Master. קירור מגדל זה יאפשר לקרר בקלות את ה-G4400 מבלי לדאוג לטמפרטורה גבוהה תחת תוספת מתח רצינית. מאז שעבר ביקורת, אימצתי את הקירור הזה לביצוע פעולות שכאלה. קל להתקנה, בעל ביצועים אדירים, פשוט תענוג.

לפני שניגשים להמהרה

הבהרה – אין האתר אחראי לכל נזק שיגרם לחומרה או לקורא כתוצאה משימוש במדריך זה. המהרה למעבד כרוכה בסיכון בנזק לרכיבי המחשב ולא מומלצת למי שאין לו את הידע המתאים ולא מכיר את הסיכונים.

אופן ביצוע ההמהרה

לאחר שעדכנתם את הביוס לגרסה התומכת בהמהרה למעבדים נעולים והתקנו מתקדם הגיע הזמן לפשול שרוולים ולגשת לביוס.

skyocbios1

לחץ להגדלה

 

לשונית ה-OC Tweaker מאפשרת להגדיר את תדר הבסיס, ה-BCLK של המעבד. לאחר הרמות מתונות, הגעתי ליעד שהצבתי לעצמי שהוא 137 מגה-הרץ לתדר הזה. הוא מביא את המעבד על 33 המכפלות שלו ל-4521 מגה-הרץ שהם תוספת של 1221 מגה-הרץ על פני ברירת המחדל.

skyocbios3

לחץ להגדלה

 

בכלל שאנחנו חוזרים למשחק עם תדר הבסיס, גם משחק עם תדר הזיכרון נכנס לפעולה. הפעם האחרונה שבה היינו צריכים לקבוע תדר לזיכרון בעקבות שינוי בתדר הבסיס היית הרחק בתחילת העשור. על 137 מגה-הרץ היה עליה לקבוע את התדר הקרוב ביותר לתדר הזיכרון הרגיל שהוא 2133 מגה-הרץ במקרה של מערכת הבדיקות הזאת.

2192 הוא לא מוגזם והיה יציב לזיכרון הזה. כדי לקחת פחות סיכון, אפשר לעבוד קצת פחות, אך לא כדי לרדת נמוך מדי. מבחינתי כל מה שמתחת ל-2050 מגה-הרץ לא יהיה מקובל. לחיצה על אפשרות ה-DRAM Frequency מאפשרת לי לבחור בתדרים הזמינים ביחס לתדר הבסיס.

skyocbios2

לחץ להגדלה

 

אחד החלקים הקשים בהמהרה למעבד נעול הוא המשחק עם המתח. אנחנו צריכים להסתמך על אסרוק שתנטר באופן הכי מדוייק ונכון את המתח אותו היא צריכה להעניק למעבד. ישנן שתי אפשרויות שבהן אפשר לתת מתח – Offset ו-Fixed. ב-Offset אנחנו מגדירים כמה מילי-וולט מעל לברירת המחדל אנחנו רוצים להעניק למעבד בכל מצב בו הוא נמצא. מצב Fixed מאפשר מתח אחד קבוע שלא משתנה הרבה. אם אני יודע שאני יכול לקרר את המעבד תחת 1.35 וולט בתדר גבוה, אעדיף Fixed עם המתח הזה. מפה, רק למשוך תדר ולראות לאן אני מגיע תוך כדי מאמץ.

בדיקת היציבות למעבד יכול להיעשות בכמה דרכים. נכון לעכשיו אני נמנע מלהמליץ על Prime95 בשל חשש לבאג שיכול לגרום לקפיאת המערכת. זאת, לפחות עד שיוציאו ביוס מתוקן ללוחות אם שימנעו את הסיכון. אפשר להשתמש ב-LynX למשל, או אפילו במבחן רינדור כבד כמו Cinebench בלופים. בין שלבים בהמהרה אפשר לבצע את הבדיקות למשך כ-10 דקות בלבד. אם רוצים לבדוק יציבות מלאה לחלוטין לכלל המערכת, רצוי להריץ LynX למשך כשעתיים.

כמה רחוק כדאי ללכת?

שאלה שנשאלת בכל פעם שמשתמש ניגש לביצוע ההמהרה. בואו נעשה קצת סדר בעניינים. דבר ראשון שצריך לזכור – המהרת תדר הבסיס תלויה בגובה המכפלות. אם יש ברשותכם מעבד בעל מכפלה של 40 על תדר הבסיס הקבוע של 100 מגה-הרץ, הרי שהעלאת תדר הבסיס ל-120 כבר תגרום לו לטפס בתדר אל 4800 מגה-הרץ, שזה תדר כשלעצמו גבוה למדי. לפניכם מד הקושי בו נתקלתי בהמהרת מעבד ה-G4400, מעבד בעל מכפלה של 33 לתדר הבסיס:

G4400clocks

לחץ להגדלה

 

בשימוש במעבד G4400 אלו הן דרגות הקושי שנתקלתי בהן. עד 120 מגה-הרץ לא הייתי זקוק אפילו לתוספת מתח למעבד. השגה של 3800 מגה-הרץ כתדר פעולה היא עניין של דקות בודדות. ב-130 דברים התחילו קצת להסתבך בכך שתוספת מתח נכנסה לתמונה. עם תוספות קטנות של מתח ותדר קבעתי לי ליעד 4500 מגה-הרץ ( 4521 ליתר דיוק) שהושגו עם 137 מגה-הרץ תדר בסיס. המתח הנדרש היה במקרה שלי 1.32 וולט אך זה ישתנה בין שונים אפילו באותו הדגם. אז, כיצד משפיעים עוד 1200 מגה-הרץ על פעולת המעבד?

להמשך:
https://hwzone.co.il/%D7%94%D7%9E%D7%94%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%9E%D7%A2%D7%91%D7%93%D7%99-%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%9C-%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%A7-%D7%92%D7%9D-%D7%9C%D7%9C%D7%90-%D7%9E%D7%9B%D7%A4/

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הקמת אותי מהמיטה בשביל לנסות את זה שתדע..

 

CORE I7 6700

MSI KRAIT Z170-A

TT WATER 3.0 360MM

HYPER 2400 16GB CL14

 

הייתי צריך לעדכן ביוס לגרסת - E7984IMS.A6T את מי שזה מעניין, פעם ראשונה שאני נכנס בכלל לביוס של הלוח הזה.

מריץ פריים עם בדיקת מאמץ - small FFTs כבר חצי שעה על 4500Mhz, אין בעיות בשלב הזה.

לגבי הטמפ', אין לי מושג כמו שנאמר, ה-REAL TEMP משובש לחלוטין ואפילו לא קורא את התדר נכון בניגוד ל-CPU-Z שכן, אבל

בבדיקה קודמת על תדר הטורבו של 4Ghz המעבד היה במקס' בין 40 ל-44 מעלות בין הליבות כך שאם העלתי את התדר ב-500 מגה-הרץ

מהטורבו ואת המתח סביב ה-1.31 בלבד אני לא דואג יותר מידי.

 

מצחיק שה-6700 שברשותי על תקן זמני עד שאקבל מחו"ל 6700K נמצא כעת על 4.5Ghz, הייתי שוקל לחסוך כמה ג'ובות בקניה של אחד

נוסף כזה, אבל כל עניין חוסר ניטור הטמפ' ובעובדה שהתדר והמתח קבועים בלי אפשרות למצב חיסכון\מנוחה די מייתר את כל העסק לדעתי.

 

לסיכום נחמד ומרענן העניין הזה, אבל בלי בקרת טמפ' וכ' לא פרקטי ובעייתי, למרות שלא התעמקתי בזה עדיין יותר מידי, למקרה שיש למישהו

משהו לחדש לי בעניין.

 

היכול להיות מעולה כמו שנאמר למעבדי הכניסה של בשידוך עם לוח תקציבי, טוב וזול

תמיד אפשר למצוא באיביי או יד 2 ממילא לרוב אין בעיות תאימות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...