האם החלפת המארז המארז המתכתי הרגיל במארז פלסטיק עלולה לעשות בעיות מבחינה חשמלית? - ספקים ומארזים - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

האם החלפת המארז המארז המתכתי הרגיל במארז פלסטיק עלולה לעשות בעיות מבחינה חשמלית?


ASI89

Recommended Posts

כל הניידים עשויים ממעטפת פלסטיק.

כמעט כל הנייחים עשויים ממעטפת מתכתית.

האם יש מבחינה חשמלית ,איזו שהיא משמעות להרכב החומר שממנו עשוי המארז ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

המעטפת של הניידים היא מפלסטיק, אבל יש עליה מבפנים ציפוי מוליך, כך שהם עדיין "מתכתיים"

המטרה היא למנוע משדות שנוצרים במחשב לצאת החוצה ולהיות הפרעות (בעיקר לציוד אחר, אני לא חושב שהם מספיק חזקים בשביל שתהיה השפעה עלינו). המחשב במארז פלסטיק יעבוד בדיוק כפי שהוא עובד ללא בעיה כשהמארז המתכתי פתוח, פשוט יכול להיות שהוא לא יעמוד באיזה שהוא תקן FCC.....

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבנתי , בעצם מדובר ב-"כלוב פארדיי" , לכול דבר ועניין רק שהוא מחופה בפלסטיק

אם כך אז ,אין שום משמעות מבחינה חשמלית ,למארז המתכתי של מחשב נייח בייתי ,שלא צריך לעמוד בשום תקן fcc , מזורגג.

בשורה התחתונה ,אין שום מניעה להחליף את המארז המתכתי במארז מפלסטיק ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם כך הוא הדבר ,מה ההגיון בכלל שמייצרים את כל המארזים למחשבים נייחים מפח ?

הרי פלסטיק, גם יותר זול מפני שהוא תוצר לוואי של זיקוק הנפט ,גם הרבה יותר קל וגם יותר בטוח מבחינת בידוד חשמלי.

הרי בקטגורייה של מוצרי אלקטרוניקה כמו מסכים למשל הכל עשוי מפלסטיק ,

ובכלל העדפה שלי לפלסטיק נובעת מכך שאני חוטף מין מכת חשמל

כל פעם שאני נוגע במארז המתכתי .

לקחתי את הספק כוח לבדיקה והוא נימצא תקין,

כך שאין לי מושג מה הבעייה כאן ולכן החלטתי כצעד מונע פשוט לאלתר

מארז מפלסטיק כי לא מצאתי מארז כזה למכירה .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

התקן רוצה שהמארז יהיה כלוב פאראדיי, אז היצרנים עושים ממנו כלוב פאראדיי. במחשבים איכותיים כמו הדסקטופים של IBM יש אפילו "איטום פאראדיי" - פחיות דקות וקפיציות במקומות שבהם חלקי הפח מתחברים ביניהם, בשביל להבטיח שלמות גבוהה יותר של המגע ביניהם

מתכת היא חומר הרבה יותר עמיד מפלסטיק, ובכל רמת מחיר אליה המארז נבנה ניתן להגיע אם מתכת לתוצאה בחוזק מכאני טוב יותר בהשוואה לפלסטיק - החלקים מהם מורכב מארז מתכתי הוא פח שמקבל כמה מכות במכבשים וזהו, מארז מפלסטיק יחייב כל חלק שיהיה מיוצר ביציקה, ולא משהוא דק כמו הפאנל הקדמי של המארז (שלא עושה כלום מבחינת חוזק מכאני של המארז) אלא עבה אם קורות חיזוק פנימיות וכו' מה שהרבה יותר מסבך את צורת התבניות

(ללא קורות פנימיות, הלוחות הגדולים של המארז פשוט יתעקמו יחד אם הלחצים שהחומרה מפעילה עליהם, כמו המאמץ שלוחץ את הקירור של המעבד על המעבד ומעקם בדרך את הלוח אם וכו'. במארז מתכתי כל מה שנותן את החיזוק הוא קיפול הקצוות של הקיר הפנימי עליו מורכב הלוח)

אי שם לפניי 10..15 שנים היה קטע לתקופה של מחשבים אם מארז מפלסטיק, למשל כל סדרת ה Optiplex 150....280 (פנטיום 3..4), אלא ש.. המארז עדיין כולו ממתכת, אם פאנלי פלסטיק מלאים מעל למתכת מכל הצדדים

במסכים - חוץ מהכי גנריים שלא עומדים בתקנים - גם כן כל הרכיבים הפנימיים שעושים משהוא נמצאים בתוך כלוב פאראדיי פנימי. והחוזק המכאני לא מגיע מהפלסטיק אלא ממסגרת מתכתית של פאנל ה LCD, אליה בדרך כלל גם מורכב כל היתר

אם משהוא נחשב בטוח למגע משתמש (מבחינת חשמל), הוא אמור להיות בטוח מכל הצדדים, ובכל דרך שבה משתמש (שלא מחפש להתחשמל בכוח) יבחר לגעת בו :

נניח שעשית את המארז מפלסטיק, אבל המחשב אמור להיות בטוח למגע גם על הפורטים של הפאנל האחורי

נניח שעשית את כל הפורטים שקועים, אבל אם המשתמש מחבר כבל VGA או וכו' ומחזיק ביד את הקצה השני (המתכתי), גם הוא אמור להיות בטוח

וכן הלאה....

אם המשתמש בטוח כשהוא נוגע בפורטים/כבלים, הוא אמור להיות בטוח באותה מידה כשהוא נוגע במארז ישירות - ולא משנה אם המארז מתכתי או מפלסטיק. ההגנה הטובה יותר צריכה להיות לא בין המשתמש והמארז, אלא בין ה 240V שנכנסים לספק מהשקע והמארז - בשביל למנוע מהתחלה מצב שמגיעים אליו 240V (או במחשבים ניידים/מחשבים אם גוף מפלסטיק, מה ששקול למארז כמו חיבורים שניתן לגעת בהם או לחבר אליהם כבל). יש 2 גישות של איך לתת את ההגנה :

Class I :

הגנה על ידיי חיבור המארז לאדמה. אם בטעות מגיעים לשם 240V, הם יזרמו לאדמה דרך חיבור האדמה ולא יחשמלו את המשתמש

Class II :

בלי הגנות נוספות, פשוט בידוד הרבה יותר מחוזק במעגל ה 240V בספק, כזה שלא ייפרץ בקלות

במחשבי דסקטופ יש בספק רכיבי סינון EMI שמורידים רעשים מקווי ה 240V וחלק המתח הגבוה של הספק לאדמה, לכן הם צריכים אדמה. אם כבר יש אדמה, מחברים את כל המחשב לאדמה להגנה מהתחשמלות

הבעיה אצלך נמצאת במערכת החשמל של הבית :

המארז מחובר לאדמה דרך הכבל והשקע (החור התחתון בשקע). אבל במערכת החשמל של הבית האדמה הראשית מנותקת, כלומר, המארזים של מכשירי חשמל שונים בבית עדיין מחוברים ביחד לנקודה משותפת בלוח (פס אדמה), אבל לא לאדמה

במצב כזה כל מה שזורם ממכשירי חשמל "לאדמה" (לחור התחתון של השקע) במקום לרדת לאדמה, במקום זאת מגיע (דרך "האדמות" שמחוברות ביניהן) לכל מכשירי החשמל. במחשב יש פילטר EMI שמוריד רעשים במתח גבוה "לאדמה", אבל הן לא יכולות להגיע לאדמה. במקום זאת הן מגיעות למארז של החמשב (דרך החיבור שלו "לאדמה"), ואוליי גם למכשירי חשמל אחרים בבית ואתה מתחשמל גם מהם.....

עליך לתקן את חיבור האדמה בבית. בעיות שיכולות להיות איתו :

- בית ישן אם חיבור אדמה ראשי לצינור מים (הצינור נכנס לאדמה מתחת לבית וכך נותן את החיבור לאדמה), אבל בגלל פיצוץ צנרת וכו' החליפו צינורות מים מתכתיים לצינורות פלסטיק ולא חיברו מחדש את האדמה

- סתם חוט מנותק/קרוע איפה שהוא

- גנבי מתכות חתכו את חוט האדמה הראשי מחוץ לבית

.....

בתור התחלה, תבדוק מה גודל האזור שבו יש את התקלה :

אם המארז של המחשב מחשמל, הוא אמור להדליק טסטר כשאתה נוגע בו אם טסטר

כשהמחשב מחובר לשקע (אני מניח דרך מפצל שאליו מחוברים עוד דברים ?), תבדוק אם הטסטר את החור התחתון בשקעים, מהמחשב והלאה. האם הוא דולק בשקע אחר באותו מפצל ? בשקע אחר באותו חדר ? בשקעים אחרים בבית ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני אבדוק בהמשך את כל הנקודות שהעלית .

השאלה אם אפשר בתור פיתרון זמני לפתור את הבעייה באמצעות בידוד גוף ספק הכוח ,מגוף המארז עצמו ?

לפי עוצמת מכות החשמל שאני חוטף מהמארז כשאני נוגע בו באופן אקראי ,ברור לי שמדובר במתח של 230 וולט שאיכשהוא מצליח לפרוץ מהסליל הראשוני -סליל הכניסה שלתוכו ניכנס מתח הרשת ומגיע למעטפת של ספק הכוח ולא במתח נמוך של אחד מהמתחים שהספק מוציא מהסליל השניוני ,כלפי לוח האם - 3 ,5,12 וולט .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא ניתן - החיבור קורה במקביל דרך הספק עצמו, דרך הלוח, ודרך כל חומרה אחרת. תחשוב על זה כך : אם אתה תנתק את המסלול הישיר של הזרם, הוא ימצא מסלול עקיף וגם יכול לפגוע בדברים בדרך....

אין פריצה בתוך הספק (אם היתה היית מקבל מכות חשמל הרבה יותר חזקות). כן יש שם כמה קבלים שעומדים ישירות בין הפאזה והגוף, ובין מסילת ה DC 340V לגוף. הקיבול שלהם קטן מאוד ולכן הם כמעט לא מעבירים את רכיב ה 50 Hz, אבל כן מעבירים בצורה מושלמת את כל ה ripple ב 30 KHz ויותר, ורעשים דומים.... מכאן גם ההרגשה של החישמול מהמחשב, שבדרך כלל היא לא ממש מרגישה כמו רעידה ב 50 Hz

חוצמזה, יכול להיות שיש בידוד פרוץ במכשיר חשמל אחר בבית והזרם ממנו מגיע דרך האדמה בשקע (במקום לזרום לאדמה הוא זורם דרך חוטי האדמה של השקעים לשקעים אחרים כמו זה של המחשב)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם אני מבין אותך נכון , אז בניסוח במילים שלי ,יתכן מאוד שהתופעה שאני חווה בנגיעה במארז , מקורה בכלל במכשיר אחר לחלוטין שמקצר

ושבהעדר הארקה תקינה של הדירה , פשוט בא לידי ביטוי דרך ספק הכוח והמארז של המחשב וסוגר מעגל עם האדמה דרך גופי ברגע הנגיעה.

אפשר בעצם לומר שהמארז ,בהוליכו את זרם הקצר דרכי , בתכלס מגן

על הרכיבים הפנימיים מ-"טיגון" .

שאלה:

מצאתי איזה טסטר ישן ,אולם הוא לא דולק כשאני דוחף אותו לתוך אחד השקעים .

האם זה אומר שהמנורה שלו שרופה ? ,המנורה ניתנת להחלפה או

שעדיף כבר לרכוש טסטר חדש ? ואם כן ,על איזה טסטר אתה ממליץ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה משתמש בטסטר נכון ? עליך לגעת בחלק המתכתי בידית (נקודת נגיעה מתכתית וכו') בשביל לסגור את המעגל

דיי לא ניתן לשרוף נורה של טסטר..... יש לנורות האלה אורך חיים של שנים כשהן מחוברות למתח קבוע (כמו בלחצנים אדומים של תאורה), אז בטח בטסטר שכמעט לא מדליקים אותו. אם הוא לא עובד אין מגע, הנורה נשברה מנפילה, או הנורה לא היתה אטומה לגמרי ואם הזמן חדר לתוכה אוויר

תקנה טסטר פשוט אם נורת ניאון...... לי יש אחד שעל פי התווית שהיתה מחוברת אליו מיוצר בגרמניה, ועלה 10 ש"ח בחנות חומרי בניין (דיי לא מזמן)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ראיתי היום בחנות חומרי חשמל טסטר קצת יותר יקר שמסוגל על פי מה שרשום עליו ,לזהות כבלי חשמל העוברים בתוך הקירות .

האם זה שווה עוד כמה שקלים ,אם כבר קונים טסטר חדש ,או שמדובר סתם בגימיק מיותר ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הוא כלי נחמד, בעיקר מכיוון שניתן באמת להרגיש איתו ממרחק מתח AC על דברים וגם מתח נמוך מ 80V, שלא ידליק טסטר רגיל

אבל יש לו גם חסרונות שהוא פחות אמין - שדות חשמליים יכולים להביא אותו לדלוק (אתה בודק מתח בחוט A שאין בו מתח, והטסטר נדלק בגלל חוט B שעובר לייד), ומכיוון שיש בו יותר רכיבים ובפרט , הסיכויים שלו להיהרס ולא לדלוק כשיש מתח גבוהים יותר

כשמשתמשים בטסטר כזה לא צריך לגעת בחלק המתכתי של הידית, מספיק בפלסטיק (כשאתה נוגע בחלק המתכתי אתה מעלה את הסיכוי לכך שהוא ידלוק כשאין מתח)

לראות חוטים דרך קירות לא כל כך קל - בדרך כלל הוא יצליח בצורה אמינה רק דרך קירות גבס. חוצמזה אם בבית יש בעיות אדמה, זה אומר שיכול להיות מתח בינך (והטסטר) לבין קורות מתכת שנמצאות בתוך הקיר, ואז הטסטר יראה אותן במקום את החוטים

למטרה שלנו הייתי מעדיף לבדוק אם הרגיל בשביל לא לקבל קריאות שגויות, אבל אם יש איפה שהוא מתח נמוך יותר שהגיל כבר לא תופס (למשל : בין ברזים והרצפה) ניתן לנסות אם הטסטר השני

בכל מקרה, טסטרים הם כלי לבדיקה מהירה של יש/אין (מעבר לרמה מסויימת שהיא כ 80V בטסטר רגיל ונמוכה יותר בטסטר השני). אם אתה רוצה לדעת באמת מה המתח תשתמש במולטימטר

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

סבבה אני ארכוש את הפשוט .

אגב , אני מצליח להבין את עקרון הפעולה של הטסטר הרגיל .

הרי כדי שהמנורה שלו תדלק,כאשר מכניסים אותו לחור התחתון בשקע ,שמתייחס להארקה , חייב להיות הפרש פוטנציאלים בין הגוף (כשנוגעים בחלק העליון המתכתי שלו ) לבין האדמה .

כלומר מה שמדליק את הנורה זה בעצם המתח

החשמלי שהגוף מייצר בעצמו באופן טיבעי ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בטסטר יש מנורת ניאון. לוקח משהוא כמו 80V ומעלה בשביל להדליק אותה - הפרש פוטנציאלים של 80V בין הקצוות של הטסטר

קצה 1 הוא המברג - מה שאתה בודק

קצה 2 הוא הגוף שלך. מכיוון שאתה עומד על הרצפה אתה יכול לשמש כאדמה תקינה בדרך כלל (וזה לא משנה אם יש חומרים מבודדים בינך לרצפה - הקצת שבכל זאת עובר מספיק בשביל להדליק את הניאון)

המתחים שהגוף שלך מייצר הם בסדר גודל של mV, כלומר חסרי משמעות מבחינת הדלקת הטסטר. אתה בסך הכול משמש כמוליך במעגל

במצב תקין, יש 240V בין ההפאזה בשקע אליך, וקרוב ל 0V בין הניוטראל אליך / האדמה אליך. לכן הטסטר ידלוק כשתחבר אותו לחור הימני בשקע ולא ידלוק ב 2 החורים האחרים

כשהאדמה הראשית של הבית מנותקת, יש עדיין חוטי חשמל שעוברים בין החורים התחתונים (חורי האדמה) של השקעים, הם פשוט לא מחוברים יותר לאדמה ולא מתפקדים כאדמה. אם מגיע לשם מתח הוא יהיה שם, אין לו לאן ללכת. אם המתח הזה מעל 80V אתה תראה אותו אם הטסטר (ובדרך כלל בבית אם אדמה מנותקת יש שם 80 ויותר מכך)

השקעים בהם יהיה מתח בחור האדמה הם השקעים באזור שמושפע על ידי התקלה : אם אלה שקעים בחדר 1, הבעיה באדמה הראשית של אותו חדר. אם בכל הבית, הבעיה באדמה של הבית. כך ניתן למצוא את מקום התקלה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם הבנתי אותך נכון ,אז המשמעות שמנורת הטסטר דולקת ,היא שתכלס עוברים דרכך לפחות 80 וולט ואולי אף יותר מכך.

ערך בטיחותי ממה שאני זוכר הוא 12 עד 24 וולט .

איך בכך סיכון לאדם ,במיוחד אם לאותו אדם יש בעיות לב או גרוע מכך ,כבר קוצב לב מושתל ?

ואם באמת האדמה מנותקת ויש קצר והפחת למשל פגום ,האם קיימת האפשרות שאותו אדם שמבצע את הבדיקה בעזרת הטסטר וגופו כשהוא סוגר מעגל בין קוטב האדמה בשקע ,לאדמה עצמה, יחטוף את מלוא 240 הוולט שדולפים מהפאזה לקוטב האדמה שבשקע ובעצם מיתרוצצים להם בכל קוטבי האדמה בכל השקעים ומחפשים להם מוצא לאדמה ,כדי לפרוק את המתח הפוטנציאלי שבהם ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...