זכות השביתה - כלי חשוב לשמירה על זכויות העובדים, או כלי שמחטיא כיום לחלוטין את מטרתו? - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

זכות השביתה - כלי חשוב לשמירה על זכויות העובדים, או כלי שמחטיא כיום לחלוטין את מטרתו?


vic07

Recommended Posts

תגידו, מתי לאחרונה שמעתם על שביתה של הקופאיות בסופרים? שביתה של עובדי הנקיון בבתי הספר? שביתה של המאבטחים בבנקים? שביתה של עובדי קבלן כלשהם?

איך זה שהעובדים החלשים ביותר, אלו שנפגעים הכי הרבה מידי מעסיקים תאבי בצע וחסרי מצפון, הם האחרונים להנות מזכות זו, ודווקא העובדים החזקים ביותר, כמו עובדי הנמלים או הרכבת, הם הראשונים?

האין משהו בהגדרת הזכות הזו מחטיא לחלוטין את המטרה?

מה דעתכם?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 36
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

ברור שזה המצב !!!!

מי ששובת במדינת אלה עובדים של הוואדים החזקים במשק : נמלים, חברת החשמל, רכבת וכד'.

הבעיה שאין פוליטיקאי שיש לו ביציים כמו של רייגן או טטצ'ר כדי לפרק אותם ולעשות סדר סוף סוף.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני חושב שאחת הסיבות למצב שהמערכת היום בנויה לייצר עובדים חלשים היא זה שהיא תוכננה מראש בדיוק כדי למנוע את אותן התאגדויות עובדים שנותנות לעובדים את כוח השביתה. אותם עובדים חזקים הם פשוט וועדים ותיקים, שקיימים לפני שהמערכת הפכה לכזו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני חושב שאחת הסיבות למצב שהמערכת היום בנויה לייצר עובדים חלשים היא זה שהיא תוכננה מראש בדיוק כדי למנוע את אותן התאגדויות עובדים שנותנות לעובדים את כוח השביתה. אותם עובדים חזקים הם פשוט וועדים ותיקים, שקיימים לפני שהמערכת הפכה לכזו.

אז אתה בעצם אומר שקיומו של כלי שאמור לעזור לעובדים החלשים מוביל בעצם לפגיעה בהם?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה נראה כמו מין מעגל כזה: נותנים כלי כדי לעזור לעובדים החדשים ==> העובדים מתחזקים ונהיים חזקים מידי, בצורה שבה המערכת סובלת מהם (ע"ע הועדים) ==> משנים את חוקי המשחק כדי שזה לא ימשיך לקרות ==> העובדים החדשים נחלשים אך הותיקים שומרים על כוחם (מתוקף הסכמים שכבר חתומים) ==> נוצרת אסימטריה אבסורדית בכוחות העובדים.

בשלב זה נשמע הגיוני לחזק את העובדים החלשים, ואז המעגל יתחיל מהתחלה.

אני באמת לא חקרתי את הנושא לעומק כדי לגבש עמדה של מה כדאי לעשות. בהנחה שמדובר בבעיה שאנו רוצים לפתור, מה שהיית רוצה זה לחזק את החלשים ובמקביל להחליש את החזקים. אבל החזקים תופסים אותך בביצים. אם תנסה לשנות חד-צדדית את ההסכמים שלהם, מיד יושבת כל המשק. כדי להתמודד עם זה תצטרך לחוקק חוקים / תקנות שיאסרו על שביתה בחוק, עם אחריות פלילית (וזו כבר פגיעה מהותית בחרויות - כנראה לא פשוט להעביר, ולא טריוויאלי לדעת איפה לעצור).

במקביל (או במקום) אפשר לנסות לחוקק חוקים להגנה על העובדים החלשים, אבל גם פה אתה חייב להיות זהיר, כי לפעמים הגבול דק מאוד, ואם אתה מנסה לחזק את העובדים, אתה מחליש את המעסיקים (שלא תמיד הם עצמם חזקים מידי), ואז הם קורסים והעובדים שנזרקו בפועל נחלשים עוד יותר.

כאמור, צריך ללמוד את הנושא לעומק כדי לגבש דעה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מה הסתבכת? עובדי קבלן קיימים בדיוק בשביל דבר לעקוף את זכות השביתה. כל מטרתם של עובדי הקבלן היא לספק עובדים זולים, שקל מאוד לפטרם במידת הצורך. מה שקרה בפועל הוא שעקב כוח הוועדים (ועוד כמה סיבות כמו הקושי בפיטורין וכו') חלה הבנה אצל המעסיקים שלא משתלם לבצע העסקה ישירה של עובדים. היות וכולנו יהודים ברור לחלוטין שימצא לכך פתרון, הרי בלי ע(ו)בדים המעסיקים לא ירוויחו כסף. אז מצאו את הפתרון הפשוט, נמצא חרא שמוכן להסתבך עם החוק בשביל עוד כמה פרוטות ועם של עוכרי דין והוא יהיה מעסיקם. מול החברה/מעסיק הוא יעבוד בחוזה, היות וכך כל בעיה שקושרה ביחסי עובד/מעסיק תהיה מול הקבלן ולא מול החברה.

למעשה הדרך היחידה לפתור את מה שאתה מתאר, הוא איסור בחוק להעסיק בשיטה קבלנית.

הבעיה עם הוועדים היא שפעם לא היה כסף לשלם משוכרת, אז במקום זה אמרו להם "טוב, כשיהיה כסף נשלם לכם יותר טוב" מה שבתאכלס זה אומר פנסיות גבוהות, תשלומי קופות גמל וכו', היום מתמרמרים על זה כאילו לא ידעו שזו העסקה המקורית. סה"כ צריך לזכור, אין שום הגיון להחליש את החזקים. המטרה היא לחזק את החלשים, אבל כמה מטומטמים חושבים שעל ידי החלשת החזקים נחזק את החלשים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

קצת סדר:

1. לא רק עובדי קבלן הם "עובדים חלשים". יש הרבה מאוד תחומים בהם עובדים מועסקים ישירות, ללא שום "קבלן" בדרך, בתנאים גרועים - ועדיין לא תראה שביתות. למה?

2. מי דיבר על החלשת החזקים כדי לעזור לחלשים? ברור שזה לא יעזור לחלשים. זה ישרת שתי מטרות אחרות - הגבלת יכולת של עובדי מדינה (או עובדים בחברות המתוקצבות באופן מלא או חלקי ע"י המדינה) לקבל מהקופה הציבורית הרבה מעבר ל"ערכם" מחד, והגבלת יכולתם לפגוע בציבור ע"י שביתות כל פעם שבא להם לשפר את התנאים שלהם עוד יותר מאידך.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני חושב שאחת הסיבות למצב שהמערכת היום בנויה לייצר עובדים חלשים היא זה שהיא תוכננה מראש בדיוק כדי למנוע את אותן התאגדויות עובדים שנותנות לעובדים את כוח השביתה. אותם עובדים חזקים הם פשוט וועדים ותיקים, שקיימים לפני שהמערכת הפכה לכזו.

לא מדוייק. שים לב לרכבת . זהו גוף חדש, אבל כבר עכשיו ברור לאיזה כיוון הוא הולך.

הבעיה לדעתי היא במדינה, הכל רקוב פה. כאשר המדינה מקימה תשתיות וחברות גדולות תמיד מעורבים שיקולים פוליטייים ושחיתויות. המינויים הם פוליטיים, השחיתות חוגגת, בזבוז כספי ציבור וקומבינות. שימו לב כמה עובדי רכבת הם אנשי ליכוד וש"ס, והם לא יוצאי דופן כולם חארות וכולם עושים את זה.

בעיה נוספת היא שהמדינה במקום ללכת פעם אחת לקרב אחד קשה וכואב ממשיכה לתת לארגונים האלה להתנהל כמו שהם מתנהלים- כמו מאפיה.

נעזוב רגע בצד את הנמלים/מקורות/רשות שדות התעופה... למה המדינה כבר עכשיו לא מפרקת את רכבת ישראל? למה היא ממשיכה לשפוך שם מיליארדים למרות כל השחיתויות, למרות ההתנהלות הבזיונית של העובדים שמתנהגים כמו מאפיה?

למה המדינה מחכה? כבר עכשיו הוועד הזה מחזיק את המדינה בביצים מה יהיה בעוד 10 שנים? לא לומדים מטעויות.

למה לא לעשות מה שעשו בכביש חוצה ישראל? לפרק את החברה להוציא מכרז על בניה ותפעול קווים ל20 שנה תוך מתן בטחונות של המדינה ושלום על .

לגבי השאר צריך לחשוב בצורה יצירתית יותר מאשר שביתה כל 3 שנים+תוספת של כמה מיליונים כדי להפסיק אותה.

בעיה נוספת היא השיטה. מי דואג לעובדים? ההסתדרות. הבעיה שההסתדרות דואגת אך ורק לוועדים החזקים.

מתי ההסתדרות הכריזה על שביתה כללית על התנאים הנוראיים של עובדי הקבלן?

מבחינתם הם יכולים למות, אבל אם חס וחלילה נוגעים לעובדי הנמ"ל בסטייקים נשבית את כל המדינה.

פשוט גוף בזיוני.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

גם לפה באת לשקר? ועד העובדים של הרכבת לא מקושר לליכוד, אלא דווקא למפלגת העבודה הכה אהובה עליך. שלי יחימוביץ (אז יו"ר העבודה) תמיד תמכה במאבקי הוועד מול נסיונות שר התחבורה (הליכודניק - כץ) לטפל בו. על מי אתה עובד?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא נמאס לך לריב? אתה כל הזמן מחפש סיבות? לך תוציא אגרסיות בשחיה יש ים סוער עכשיו.

"הביקורת מעירה כי "אחד המועמדים שנבחר לתפקיד הוא בנו של י.מ, המוזכר כחבר מרכז הליכוד בדו"ח מבקר המדינה על מינויים פוליטיים ברשות לעסקים קטנים". אולם, כבר באמצע מרץ 2008 - טרם פרסום מודעת הדרושים - התקבלו קורות חייו של ח.מ באגף משאבי האנוש. על גבי המסמך רשמה מנהלת אגף משאבי אנוש בכתב ידה: "יש לנו משהו עבורו?". תהליך הקליטה המיוחד לא הסתיים בכך. בתחילת אפריל 2008 נפגשה מנהלת אגף משאבי אנוש עם המועמד, אף ש"איש מבין המועמדים לא נפגש באופן אישי עם מנהלת אגף משאבי אנוש", נכתב בביקורת. בסוף אותו חודש שלחה המנהלת הודעת דוא"ל לרע"ן גיוס והשמה, וביקשה "לוודא שהמועמד מוזמן לתהליך התאמה לאתת. אנא עדכני אותי". ביוני 2008 התעניינה מנהלת אגף משאבי אנוש ושאלה: "יש חדש?"."

מקור: http://www.calcalist.co.il/articles/1,7340,L-3523894,00.html

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000498947

http://www.themarker.com/law/1.401144

מי אתה חושב שעובד שם? מי היה בשלטון בשנים האחרונות?

מאמין שאם העבודה היו בשלטון זה לא היה שונה בהרבה כולם מושחתים וחוטאים בקטע הזה, אפילו רשמתי זאת, אבל אתה כרגיל בוחר להתעלם ולחפש על מה לריב.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שאלת כמה שאלות שאני מופתע שלא הצלחת לענות עליהן:

1. הסיבה לכך שהחלשים תמיד נדפקים היא שאי-אפשר לדפוק חזקים. מאבטח בבנק למשל מאוד קל להחליף אותו, בטח במדינה כמו שלנו שכל אדם שני יוצא סיירת. מנקה, איזה הכשרה היא צריכה לנגב ישר או בסיבוב? תשים לב אלו גם האנשים שמועסקים ככוח אדם של קבלן. "הבעיה" מתחילה כשאתה צריך כוח אדם איכותי, מהנדסים למשל (לך תמצא בוגר אוניברסיטה שיודעה לתכנת מערכות BI), או חשמלאי שמכיר את המערכת שיש במפעל. לכן מן הסתם המעסיק צריך להחזיק אותם אצלו ולכן הוא צריך לתת תנאים.

2. וועדי העובדים "המושחתים" כלשונך זה שקר וכזב שהומצא על ידי אבירי הרעיון הקפיטליסטי הקיצוני. זה שאנשי נמלים משתכרים גבוהה לא אומר שהם מושחתים. למה כאשר מדובר בחברה של מדינה (נמלי , חברת החשמל וכו') זה לא לגיטמי שיקחו משכורת גבוהה, בעוד בחברה פרטית זה לא הגיוני שהעובדים מרוויחים מעט? התשובה כרגיל היא שהאמת היא באמצע. אכן המשכורת יחסית גבוהה בחברות ממשלתיות, אבל לדעתי המטרה היא לשאוף שיפור תנאי משכורת של המשק הפרטי לזה של הציבורי ולא הפוך, כלומר את זה של הציבורי לזה של הפרטי. ישנה תפיסה רווחת שחברה פרטית עם ביצועים כלכליים גבוהים עושקת את הציבור (ע"ע "הטייקונים"), הצפייה שלנו כציבור היא שחברה תהיה מאוזנת ככה אנחנו יודעים שהיא לא "עושקת" אותנו, כלומר שתרוויח אבל מעט. ואמנם זה לא נכון כשמדובר בחברה ממשלתית, שם אנו מצפים לרווחים גבוהים שיעשירו את קופת המדינה. רוצה לומר רוב האנשים הם בעלי סטנדרט כפול. כאשר מישהו שאינו קשור אליהם רווח הוא דופק אותם וכאשר זה שלהם אז ביצוע רווח הוא האידיאל. עד עכשיו רץ לך במוח מה הקשר בין רווחים לוועדי עובדים והשתלטות שלהם על חברות ממשלתיות. סעיף הרווח מורכב משני דברים, הוצאות אל מול הכנסות. עיקר ההוצאות בכל חברה הוא בכוח האדם שלה, במיוחד בחברות ממשלתיות אשר לרוב דורשות כוח עבודה גדול (צריכות לתת מענה למדינה שלמה). בחברה פרטית שרוצים להעלות את שורת הרווח מבצעים קיצוצים בכוח אדם או משכורת ובכך מקטינים את הצד של ההוצאה, זהו ברור לכולם צעד לא "מוסרי" (שלא עומד בציפייה שהגדרתי מקודם), לא רק שהוא מעלה את הרווח של החברה, אלא גם מייצר אבטלה. אולם כאשר מדובר בחברה ממשלתית קיצוצים בכוח האדם ובמשכורת נתפס אצלנו כניקיון משומנים, למה? שוב סטנדרט כפול. על מנת למנוע את שני המצבים נוצר הוועד. מטרתו של הוועד היא לבצע הגנה על העובדים, כאשר מדובר בחברה פרטית זהו מול בעלי המניות תאבי הממון, ואילו כאשר מדובר בחברה ממשלתית מדובר במדינה כלומר מול בעלי המניות שהם אזרחי המדינה, אזרחי המדינה זה אני ואתה ואשתך, וגם עובד הנמל ורשות החשמל. במקרה הזה עלינו לשמר את הסטנדרט שלנו אך אנו לא עושים זאת.

3. כאשר הוועד פועל למינוי חתימת הסכמים מול ספקים "מקורבים" המצב לא תקין. אבל כאשר הוועד משבית את הנמל או לא עבודות חשמל, הוא עושה את תפקידו ולא מועל בכוחו. המטרה של הוועד גם בחברה פרטית וגם בחברה ממשלתית היא לעמוד מול בעל המניות, כשזה בחברה פרטית זה נוח לציבור כי זהו "טייקון" מושחת, אך כאשר זו הממשלה אז לא נוח כי בעל המניות הוא אתה עצמך ולא בא לך לחשוב על עצמך כמושחת. קורים מקרים שבהם אנשים ספציפיים בעלי השפעה בוועד העובדים מפעילים תחת השפעתם לחצים לשכור מקרובים שלהם שלא לצרוך, כאמור זהו מצב לא תקין אבל מצאו גם לו פתרון, זוהי כבר סנקציה פלילית. אולם עדיין צריך להבדיל בין העסקת מקורבים לא קשרה לבין העסקה של בן ממשיך. למשל למה הגיוני שהבן של המוסכניק ימשיך לעבוד בתור מוסכניק ואילו הבן של הסוור לא יעבוד כסוור (עובד נמל לכל אלו שקיבלו 200 בפסיכו), כאמור סטנדרט כפול. אם יש חשד לפלילים יש משטרה שתטפל (ולה אגב אין וועד או זכות שביתה לפי חוק).

4. זה מוביל אותנו לשחיתות שמבוססת על מפלגות, פעילים כאלו ואחרים שמסדרים לחבריהם ג'ובים, מי שהמציא את השיטה היה השמאל ברשות מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל) והמערך, הם היו דופקים באופן כללי את כל מי שלא הזדהה עם האג'נדה שלהם, ואולם כשהימין שהתלונן על כך עלה לשלטון לא שינה את השיטה אלא רק שכלל אותה.

בסופו של דבר האמת היא תמיד באמצע, להיות קיצוני לשני הצדדים זה לא טוב...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כמה שטויות? איזה סטנדרט כפול?

קודם כל אני תומך ברעיון שהצגת. שבחברה הרבה אנשים ירוויחו הרבה כסף, ולא מנכ"ל אחד ירוויח הרבה וכל השאר גרעינים.

לגבי שאר הדברים שרשמת? הבל הבלים.

לגבי ההשוואה למוסכניק לא במקום. המוסך הוא של המוסכניק, לכן הוא יכול להוריש אותו למי שהוא רוצה. הנמל לא שייך לעובדים הוא שייך למדינה! למה שרק הבנים שלהם יעבדו שם? גם אני רוצה להיות סוור אני עומד בתנאי המכרז למה שאני לא ירוויח 40K בחודש? כי אני לא הבן של? איפה כתוב בחוזה שלהם שיש משרה לבנים ממשיכים?

השוואה לא במקום.

לגבי מה שכתבת על מוסר כפול/מגנים על עצמם בלה בלה בלה.

הבעיה היא שהם משביתים את הנמ"ל על דברים הזויים. הורידו להם את התלושים של הסטייקים אז הם משביתים את הנמל זה היה השיא, אבל לא חסרות סיבות דביליות שבגינן הם השביתו את הנמל.

עוד דבר ששכחת בהשוואה שלך למשק הפרטי הוא שמדובר בכספי מדינה. מבחינת העובדים שהחברה תקרוס ותמות המדינה תזרים כסף, לכן שוב ההשוואה אינה במקום. החברה לא חשובה לעובדים היא בשבילם פרת מזומנים ושכולנו נתפוצץ.

בקיצור המצב שתיארת הוא המצב בעולם אוטופי בו אין קומבינות, אין מקורבים, לעובדים אכפת מהחברה ומהביצועים שלה ולא מתלושים לסטייקים.

מה שקורה בפועל הוא בדיוק ההפך הכל מושחת, יושב ראש העובדים תופר מכרזים לחברות בבעלותו, ממנה מקורבים, משבית את הנמל כשהוא קם על צד שמאל, ולא שם ז*ן עליך ועליי.

אם הם היו עושים עבודה טובה, היו מתנהלים בצורה הוגנת, והיה להם כבוד לכסף שהם מקבלים ממני וממך אז בשמחה שירוויחו. יש בכנסת 120 פראזיטים שלא עושים כלום ומרוויחים כמוהם אז למה לא? הבעיה שזה ממש לא המצב.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...