עבור לתוכן

Anti-Aliasing - המדריך המהיר להחלקת קצוות משוננים

Featured Replies

פורסם

החלקה היא בדרך כלל לא אפשרית, חלום לבנאדם הממוצע.

מאז ומעולם היו לי כרטיס מיד רנג' כי מה לעשות אני רק יכול לחלום כספית על כרטיס יקר.

כרטיסי המיד פשוט לא מחזיקים AA אין מה לעשות. AA היא אחת ההגדרות הכי פחות חשובות לאיכות התמונה, דברים כמו איכות טקסטורות וAF משפיעים בצורה משמעותית הרבה יותר, וברגע שאלו על ההגדרות הכי גבוהות שלהן לא נשאר מקום לAA.

יש שיפור עם AA, להגיד שAA זה סתם זה לא נכון, אבל מבין כל ההגדרות לטעמי השיפור הוא בין השוליים, וגם ככה, כמו שאמרתי לא ממש אפשרי (כן אפשר לשים את כל שאר ההגדרות על LOW אבל מה הטעם)

  • תגובות 45
  • צפיות 20.8k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

עזרת לי מאוד להבין ולמדתי המון.

תודה רבה

פורסם

מדריך מבורך :)

פורסם

יפה

כל הכבוד!

כרגיל.

פורסם
  • מחבר

כדי להבהיר הבדלים, החלפתי את התמונות המדגימות ללא MSAA ועם MSAA

פורסם

זוהי אכן תמונה יותר טובה, ועדיין - אין שום הבדל. ללא ספק שווה להשקיע עוד 1000 שקל בכרטיס מסך כדי שהשתי קורות וחצי ואדן החלון ייראו יותר חלקים בלי קצוות משוננים. אני בטוח שזה בדיוק מה שעומד במרכז תשומת הלב של כל אחד שמשחק את אחד מהמשחקים האלה. :)

פורסם

בזמן משחק כל ה"חיתוכים" האלה בתמונה הרבה יותר מפריעים לעין. יש כאלה שזה מפריע להם יותר ויש כאלה שפחות. אפשר לחיות עם זה, אבל הרבה יותר כיף לראות תמונה חלקה עד כמה שניתן.

פורסם
זוהי אכן תמונה יותר טובה, ועדיין - אין שום הבדל. ללא ספק שווה להשקיע עוד 1000 שקל בכרטיס מסך כדי שהשתי קורות וחצי ואדן החלון ייראו יותר חלקים בלי קצוות משוננים. אני בטוח שזה בדיוק מה שעומד במרכז תשומת הלב של כל אחד שמשחק את אחד מהמשחקים האלה. :)

לא, כי דיוק הצללה או פירוט טקסטורות או כל פאקינג הגדרת איכות ספציפית אחרת תהיה "בדיוק מה שעומד במרכז תשומת הלב של כל אחד שמשחק

את אחד מהמשחקים האלה"

והכי משעשע שדווקא ל-AA בחרת להטפל, הגדרה מאוד מבוקשת ומשותפת כמעט לכל המשחקים ב-PC, שנים על גבי שנים, עם אין ספור טכניקות. כן, זה בטח בזבוז זמן של כל התעשיה...

עוד מעט תגיד שאין סיבה לשחק ברזולוציה הטבעית כי הרי מבחינתך אין שום משמעות לדיוק ביצוג של פונקציות מתמטיות על גבי רשת הפיקסלים...

אם איכות גראפית לא מעניינת אותך, מה הטעם שתבוא לפסול, לקרוא לאנשים פלצנים חסרי חיים ולקבוע פה עובדות משלך :nixweiss:

טוב שאתה לא נכנס לפורום אודיופילים, מנפנף באוזניות 50ש"ח בטענה שאין שום הבדל.

פורסם
בזמן משחק כל ה"חיתוכים" האלה בתמונה הרבה יותר מפריעים לעין. יש כאלה שזה מפריע להם יותר ויש כאלה שפחות. אפשר לחיות עם זה, אבל הרבה יותר כיף לראות תמונה חלקה עד כמה שניתן.
אני לא מאמין שיש מישהו שההבדל בין תמונה (א) לתמונה (ב) יכול להפריע לו בעין בזמן משחק, אלא אם כן כל המטרה שלו במשחק זה לחפש דברים שיכולים להפריע לו בעין.
לא, כי דיוק הצללה או חדות טקסטורות או כל פאקינג הגדרת איכות ספציפית אחרת תהיה "בדיוק מה שעומד במרכז תשומת הלב של כל אחד שמשחק

את אחד מהמשחקים האלה"

ואכן, כמו שאתה יודע, יש גם קיצוניים לצד השני, שבשביל כל חלקיק FPS יוותרו על כל תוספת איכות, כולל הצללות וטקסטורות ברזולוציה גבוהה, ואפילו פאקינג ישחקו על 1024X768 ופחות מכך.

ולמרות זאת, כאשר משווים את ההשפעה של הצללה או של טקסטורות על איכות תמונה - מגלים שההבדל לרוב הרבה יותר משמעותי מאשר עם AA או בלי AA. לטעמי, על אלה לרוב יש טעם להתעקש, ועל AA לא.

הנה דוגמה לאיך נראית אותה סצנה בCrysis ברמות פירוט שונות:

http://www.tweakguides.com/Crysis_6.html

ההבדל ניכר כמעט בכל רמה, חוץ מבין High לVery High שהוא לא משמעותי.

והנה דוגמה מModern Warfare 2 עם פחות או יותר אותם ממצאים:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-modern-warfare-pc-tech-comparison-article

דוגמה מBF3:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Battlefield-3-Beta-Performance-Testing-and-Image-Quality-Evaluation-Day-1/Gam

ההבדל הניכר ביותר הוא בין Low לMedium, בעיקר בכל הנוגע לצללים.

עוד דוגמאות מBF3:

http://www.geforce.com/whats-new/guides/battlefield-3-beta-performance-guide#3

כאן, אגב, מצאו כנראה פחות או יותר את המקרה המייצג היחיד שבו AA באמת משפיע (ארטיפקטים ספציפיים של תבנית צפופה בגדרות).

הנה עוד דוגמה מCrysis:

http://www.techspot.com/article/73-crysis-performance/page2.html

כאן רואים היטב כמה גדול ההבדל בין Low/Medium/High/Very High לעומת כמה אפסי ההבדל בין 0XAA ל2XAA ל4XAA.

דוגמה אחרונה להיום (אבל אולי הכי טובה) - מSkyrim:

http://www.pcgaming-forum.com/showthread.php?3030-The-Elder-Scrolls-V-Skyrim-Nvidia-Tweak-Guide

כאן יש לך השוואה מסודרת באותו עמוד של רמות שונות של:

פירוט - השפעה גדולה מאוד

AF - השפעה גדולה מאוד על פירוט הטקסטורות של פני השטח, אך די קטנה באופן כללי. למרות זאת יש הבדל בין "בלי" ל"עם" ודי קל לשים לב אליו

AA - כלום

והכי משעשע שדווקא ל-AA ברחת להטפל, הגדרה מאוד מבוקשת ומשותפת כמעט לכל המשחקים, שנים על גבי שנים, עם אין ספור טכניקות. כן, זה בטח בזבוז זמן של כל התעשיה ?
"נטפלתי" לAA ספציפית כי מדברים על זה הרבה וההשפעה של זה על איכות התמונה כמעט בכל מקרה שראיתי היא אפסית. זה שההגדרה היא מאוד מבוקשת עוד לא אומר שהיא משמעותית. אולי היא מבוקשת כי במשך שנים על גבי שנים כולם חופרים בפורומים עד כמה זה חשוב, ושאם אתה לא מפעיל את זה אתה "מפסיד המון"?

האם זה באמת הולך להיות המקרה הראשון בכל הזמנים שבו הרוב טועה ו"common knowledge" הוא בולשיט?

הסיבה שמדובר בהגדרה משותפת לכל המשחקים היא כי מדובר באלגוריתם גנרי למדי שיחסית קל לממש (וגם קל לחשוב על ווריאציות שלו), ומהרגע שמימשת אתה יכול להפעיל אותו על כל תמונה. בגלל זה זה ממומש בכלל בדרייבר / בAPI וכל המשחקים סתם רוכבים על זה, כי מה אכפת להם? זה לא דורש מהם פיתוח ולא עולה כסף. זה לא כמו להוסיף אופטימיזציות ספציפיות למנוע או למשחק.

בזבוז זמן של התעשייה? ממש לא. כל עוד יש מי שמוכן לשלם (אפילו על אוויר) - זה לא בזבוז זמן שלהם. בזבוז זמן שלך - אולי כן.

עוד מעט תגיד שאין סיבה לשחק ברזולוציה הטבעית כי הרי מבחינתך אין שום משמעות לדיוק היצוג של פונקציות מתמטיות על גבי רשת הפיקסלים...
מה פתאום. לשחק ברזולוציה טבעית יש סיבה. אפילו שתיים. גם האינטרפולציה שתמיד גורמת לאובדן דיוק ואיכות במסכי LCD, וגם (ואפילו במיוחד) - ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, כך הכל חד יותר, הכל מפורט יותר והכל נקי יותר. שים לב - הכל, לא השלושה וחצי מקרים שבהם הAA תורם משהו. כמו כן, יש קשר הופכי ברור בין רזולוציה לבין בעיות aliasing, ובדיוק מסיבה זו ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, הצורך בanti-aliasing פוחת, עד שבשלב מסוים הוא הופך (לדעתי, שאותה אינך חייב לקבל) למיותר לחלוטין, חוץ למטרות פלצנות / מדידת אורך פין / מה שלא יהיה.

מה שאני כן דואג לומר לגבי רזולוציה טבעית, הוא שכל דבר צריך לקחת בפרופורציה ולא לרתום את העגלה לפני הסוס. כשמישהו בא ואומר שהוא חושש לקנות מסך מסוים כי כרטיס המסך שלו לא יריץ משחקים ברזולוציה הטבעית, ולכן מתפשר על מסך קטן יותר / רזולוציה נמוכה יותר - אני אומר לו שזו גישה עקומה. כי לוותר על יתרון תמידי של רזולוציה גבוהה רק בגלל שחלק מהמשחקים עם הכרטיס הנוכחי שלו לא ירוצו טוב על הרזולוציה הטבעית זה טיפשי. באותם משחקים ספצפייים אפשר להוריד רזולוציה. זה יהיה יותר רע, אבל לא הרבה יותר רע מאשר לשחק אותם מראש על מסך ברזולוציה הנמוכה יותר (פגיעת האינטרפולציה פחות מורגשת במשחקים מאשר בעבודה עם טקסט). אפשר להוריד הגדרות (בטח את הAA הטיפשי קודם כל) לפני שמורידים רזולוציה. יגיע למאסה קריטית של משחקים שלא עובדים טוב בטבעית בהגדרות מספקות - ישדרג כרטיס מסך. אבל לא יפסיד מסך מעולה. זה הדבר שאליו אני חותר כשאני אומר ש"רזולוציה לא טבעית היא לא סוף העולם".

זה נכון שבמרבית המקרים מקפידים לומר לאנשים שתמיד יותר כדאי לשחק על רזולוציה גבוהה מאשר להפעיל AA, אבל לא בטוח שכולם מפנימים את זה עד הסוף.

הAA היה אולי מאוד שימושי כשאנשים שיחקו עם מסכי "19 עם 1280X1024 וגודל פיקסל ענק, או רחמנא ליצלן על מסכי CRT ב1024X768 או 800X600. התקדמנו מאז.

כמובן, אם המערכת שלך היא כזו שיחסית למשחק מסוים אתה יכול להפעיל את כל הAA שבעולם ברזולוציה המקסימלית שלך ועדיין לקבל קצב פריימים מעולה - לך על זה. הרי אתה לא מפסיד שום דבר. אבל אם אתה במצב שבו הAA מוריד אותך מתחת לסף המשחקיות - ריבונו של עולם, תפסיק לחשוב על שדרוג כרטיס מסך, פשוט תכבה את הדבר המיותר הזה וזהו.

אם איכות גראפית לא מעניינת אותך, מה הטעם שתבוא לפסול, לקרוא לאנשים פלצנים ולקבוע פה עובדות משלך
אני לא קובע עובדות משלי, אני סך הכל מפרש שונה ממך את העובדות שאני רואה. :nixweiss: איכות גרפית כן מעניינת. לא אוותר על משחק כיפי רק כי הגרפיקה שלו לא משהו (חוץ ממקרים קיצוניים במיוחד), אבל כשאני משחק - אני כן אוהב להנות גם מהגרפיקה. פשוט מבחינתי להנות מהגרפיקה לאו דווקא אומר לשים את כל הסליידרים על MAX בלי לחשוב ולהבין מה כל אחד מהם באמת תורם, בטח לא כשיש השפעה ישירה ומורגשת על ביצועים.
טוב שאתה לא נכנס לפורום אודיופילים, מנפנף באוזניות 50ש"ח וטוען שאין הבדל.
טוב, האמת היא, שאני כן מרגיש הבדל בין אוזניות זבל של 50 שקל לאוזניות איכותיות. למרות שהיו לי גם אוזניות של 20 שקל שנשמעו מעולה יחסית לאוזניות של 100+. עם זאת אני לא אודיופיל, לא קונה לעצמי ציוד מוזיקה במאות ואלפי שקלים ולא אכנס לדיונים מעמיקים איתם. למרות שזה לא סותר את העובדה שגם בקרבם יש כנראה אודיופילים ויש "אודיופילים" (קרי, פלצנים). אני בטוח שחלק ניכר מאותם אלה שמחזיקים מעצמם "אניני טעם" בענייני מוזיקה ייכשלו במבחני double-blind. זה ככה פחות או יותר בכל תחום. :)
פורסם

אולי נסכם בזאת שלכל אחד יש את הEYECANDY שלו? :)

פורסם

אני מסכים עם QTTP.

אני דווקא מקנה לגרפיקה חשיבות רבה יותר ממנו. מפאת חוסר זמן אני לא משחק הרבה, אבל במשחקים שאני כן משחק אני מאוד אוהב ומעריך גרפיקה איכותית שנראית טוב, זה אחד הפרמטרים החשובים בעיניי.

רזולוציה, טקסטורות, מידת הדיוק של הפוליגונים וצפיפותם, mesh, חדות התמונה, עומק השדה, אנימציה, תאורה, הצללה, השתקפויות - בעיני, כל אלה ועוד משפיעים באופן משמעותי על איכות הגרפיקה.

אבל לגבי AA, אני באמת מתקשה לשים לב להבדלים. אני מביט בתמונות וברגע הראשון הן נראות לי אותו הדבר. ואז אני מתחיל לחפש קווים אלכסוניים בתמונה, כשאני מוצא אחד אני מחליף כמה פעמים את התמונות ורק אז שם לב איך הזיגזגים מוחלקים כאשר משתמשים ב-AA. ההשפעה של זה מבחינתי פשוט זניחה. את ההבדלים בין X2 לפילטרים הגבוהים יותר אני ממש מתקשה לראות, גם אם אני מתאמץ לחפש אותם.

זה ממש "המלך עירום".

פורסם

^

זה מאוד אישי אני מניח. כשמדי פעם יוצא לי לשחק במשהו, אני מרגיש את הקצוות המשוננים די חזק אם אני מבטל את ה-AA. זה לא מאוד נעים, ויותר כיף עם-AA מהבחינה הזו.

זו גם פונקציה של רזולוציית מסך אולי. אולי על 1920X1080 לא מרגישים את השיניים כמו על 1366X768 :)

פורסם

רזולוציה גבוהה יותר מפצה על היעדר AA, קרא מה שכתב QTTP: ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, הצורך ב-AA פוחת.

עבורי ב-1080P הצורך ב-AA קטן. אני שם לב לזה אם אני מחפש את זה, אבל זה לא צורם לי בעין ואני בטח לא צריך יותר מאשר X2.

יש מבחינתי סייג אחד לכל מה שרשמתי: ישנם מקרים בהם שוליים וקצוות של אובייקטים מהבהבים/מנצנצים. זה כבר משהו שמאוד מפריע לי.

פורסם
יש מבחינתי סייג אחד לכל מה שרשמתי: ישנם מקרים בהם שוליים וקצוות של אובייקטים מהבהבים/מנצנצים. זה כבר משהו שמאוד מפריע לי.

ישנם סוגים שונים של aliasing, ביניהם geometry aliasing / temporal aliasing / shader / specular aliasing / texture shimmering...

MSAA לבדו נלחם ב geometry aliasing בלבד (וכתלות בטיב האימפלמטציה גם את זה הוא לא תמיד עושה כראוי). יש פה אנשים עבורם זה מיותר, אבל האמת היא שאפילו MSAA במקרה הכי טוב - לא באמת מספיק.

הבהובים ונצנוצים זו דוגמא (כללית) אחת. וגם יש פתרונות אבל עם ה-"common knowledge" העיקש שרץ פה, נראה שחבל על הזמן.

פורסם
MSAA לבדו נלחם ב geometry aliasing בלבד (וכתלות בטיב האימפלמטציה גם את זה הוא לא תמיד עושה כראוי). יש פה אנשים עבורם זה מיותר, אבל האמת היא שאפילו MSAA במקרה הכי טוב - לא באמת מספיק.
אז אם נתרכז ספציפית בMSAA, הוא מצד אחד כבד, מצד שני לא תורם שום דבר משמעותי (לפחות לפי התמונות), ואת המעט שהוא כן אמור לעשות, לדבריך הוא לא תמיד עושה טוב. למה להשתמש בו? אם יש אלגוריתמים אחרים של AA, שאולי פותרים בצורה טובה יותר חלק מהבעיות שצוינו פה (למשל הנצנוצים - זה משהו שסביר להניח עשוי להציק במקרים רבים) - בוא נשתמש בהם ונדבר עליהם. :)

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים