עבור לתוכן

לאן הגענו? תלמידים מפגינים נגד פיטורי מורה שטען בפני תלמידיו ש"ישראל שייכת לפלסטינים"

Featured Replies

פורסם
  • מחבר

ניצן, אתה הסקת שאני מדבר על פגיעה פיזית, ועוד מאשים אותי בכך שאני קופץ למסקנות?

לא זו היתה כוונת דברי. דעתי פשוטה בהרבה - אדם שאינו יכול לקבוע מיהו "הטוב" ומיהו "הרע" בין המדינה שהוא חי בה לאלו המצדדים בהשמדתה, צריך להדרש לוותר על אזרחותו ותושבתו, ולעבור למקום בו לא יידרש לקבוע קביעה זו.

ולגבי דעתך, גבריאל - טוב לדעת שמבחינתך דברים בסגנון "(צה"ל הוא) הצבא הכי לא מוסרי בעולם ואני מתבייש בו" אינם מהווים הסתה, בעוד שחיבה יתרה לאלכוהול או סמים (דברים שאותם הבאתי בתור דוגמה למגוון הדעות שהיית אולי לא רוצה שילדיך ישמעו מהמורה שלהם) היא כן.

  • תגובות 205
  • צפיות 29.6k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

ויק הוא ידוע בדעותיו ומייצג לדעתי בצורה הולמת את התרבות שמאפיינת אוכלוסיה מאד גדולה מהחברה בה אנחנו חיים, חברה שנראית כפי שהיא נראית היום בגלל האלמנט הנידון: "חינוך".

ויק מתקומם לשמוע על החינוך הקלוקל שמקבלים התלמידים ואין ספק שהצדק עימו במקרה זה. על המורה אסור להתבטא בצורה הלא עניינית כפי שעשה (זאת לאחר שקראתי את הכתבה במלואה).

אבל - בנוגע להתמרמרות על הדבר הרי שיש בה מן הצביעות. על כל טיעון כזה אפשר בקלות לטעון שבאופן יומיומי, שעה שעה קיימות אוכלוסיות תלמידים יהודיות שלומדות על ארץ ישראל השלמה, על משמעות האדמה הזו, על כך שהערבים הם פליטים ירדנים ושיש לסלקם לאלתר מהאדמות הללו. שהערבים רוצים למחוק אותנו והם פשוט סוג של ווירוס שאמור להתפשט בקירבנו ולגרום לסופנו. [אני לא מביע דעתי על התכנים הללו - אני רק מציגם]. באותה שעה בדיוק - ערבים לומדים כמה היהודים הם מקור כל הרוע בחייהם, על כך שהיהודים צריכים למות, שצריך למחוק אותם מהמפה. שהאיסלאם הוא הכל וכו' וכו'... (נתתי פה שתי דוגמאות להסתות מהצד הימני של המתרס אבל כמובן הסתה מהצד השמאלי היא כזו של פציפיזם קיצוני, של רדיפת שלום עיוורת, של אנטי צה"ל והיא מתרחשת באותה מידה).

ויק - כל הכבוד לך הצלחת למצוא מקרה נקודתי של חינוך קלוקל הגובל (כנראה שאפילו לא גובל אלא בוודאות) המהווה הסתה. אבל אני מזמין אותך לפתוח עניים ולהסתכל גם על מעשייך שלך. התכנים אותם אתה תמיד בוחר להציג הם תכנים מאד מאד מבוססי הדעה שלך שהיא ימנית מאד ואף קיצונית לעיתים. אני לא מצפה ממך לשתף כתבות על אחווה ושיתוף בין ערבים ליהודים אבל דעתי האישית היא כי אילו אנשים משני צידי המתרס היו משקיעים יותר בחיוביות וחינוך לערכים ומוסר, (וזה אפשרי מבלי לוותר על צביון דתי לאומי), במקום לתת במה לתכנים קיצוניים => לדעתי היו הרבה פחות אנשים בעלי דעות קיצוניות שמקטבות ומלבות אחת את השניה והרבה יותר אפשרויות לפתרון קונפליקטים.

פורסם
  • מחבר

גם שתי דעות הפוכות במדוייק אינן שקולות זו לזו, אם אחת היא במקרה שקר והשניה אמת, או אם אחת היא ראקציה לשניה (אך לא להפך).

ובנוגע לתכנים "פרו ישראליים" מדי, לטעמך, שלומדים תלמידים בישראל - אולי כדאי שנשאיר את התלונות על תכנים אלו לצד השני?

פורסם

אבל זו בדיוק הצביעות.. להשאיר את התלונות לצד השני זה לא לטפל בבעיה, למה שאתה לא תפעל כדי למנוע הסתה. למה שלא תדאג לחנך את הילדים שלנו לא לשנוא. אני דוגמה טובה לכך - אני לא שונא את האוייבים שלנו כי אני חושב שהם גם אנשים, אבל אם יבוא אחד כזה וירצה לפגוע בי אני בקלות אוכל ללחוץ על ההדק. ואם יש משהו שלמדתי בשנים האחרונות זה שאין כזה דבר אמת אובייקטיבית. האמת שלך היא השקר של השני ולהיפך. וכך זה תמיד יהיה. אז השאלה היא איך כן להשתפר ואיך כן להביא למצב בו אפשר לחיות חיים טובים ורגועים.

פורסם
  • מחבר

אם זה מה שלמדת בשנים האחרונות, שאין אמת אובייקטיבית בהקשר של הקונפליקט הערבי-ישראלי, זה רק מראה עד כמה ההסתה השמאלנית (מסוג הדברים שאותו מורה דוגל בהם) עובדת - וגם מסביר למה התעמולה הערבית, שלא מגבילה את עצמה לפי "האמת של האחר", עובדת כל כך טוב. לצערי, את מחיר טיפשותך אתה ואני נשלם במידה שווה.

אם יש משהו שאני למדתי בשנים האחרונות, זה שהאוייב מבית מסוכן בהרבה מהאוייב שבחוץ.

פורסם

מה שהכי תמוה בעיני זו העבודה שויק שם בפורפיל שלו סמל של ארגון שהוכר בישראל ובמדינות רבות בעולם כארגון טרור, בלי שום בעיה.

פורסם
  • מחבר

פתחת משתמש חדש בפורום במיוחד בשביל לכתוב את ההודעה הזו?

* בנוסף, מצחיק אותי שכתבת את ההודעה הזו כנציג הצד שלכאורה מתנגד ל"סתימת פיות" בדיון הזה.

פורסם

אני חייב לציין שכשאתה אומר: "לצערי, את מחיר טיפשותך אתה ואני נשלם במידה שווה".. אתה בדיוק מחזק שוב ושוב את הנקודה שלי. אתה רואה את דעתי כדבר מטופש. אני מנסה לגרום לך לפתוח עניים ולא לקטלג - אלא לנסות להבין. אני מאד מבין את דעתך - אני יודע מדוע אתה חושב כפי שאתה חושב וחלק אני מסכים ובחלק אני לא.. אבל אני לא מקטלג כטפשית..ואני אשמח לנהל איתך דיון מורחב שבו כל אחד יציג את דעתו ומדוע הוא חולק על השני.. יאללה בוא נתחיל:

1. אני טוען שאם כבשת שטח - הוא שלך!. אין כזה דבר (אני שלטתי לפנייך וכו' וכו' - כבשת => שלך!!!).

לכן, השטחים "הכבושים" הם שלנו!. חד משמעית שלנו. תחת אחריותנו. כל הטענות של הערבים לגבי זכות שיבה או שהשטח שלהם לי זה נשמע כמו הטיעון הכי דבילי בעולם, בדיוק כפי שלטעון שארץ ישראל השלמה זה משהו רלוונטי. (ושוב, אתה מוזמן לצאת למלחמה עם ירדן וכו' ולכבוש את השטחים הללו, הצלחת? יופי.. שלך!).

2. בסופו של יום תחת שלטוננו חיה אוכלוסייה שמתנגדת לקיומנו. לא רוצה את השלטון הישראלי - יהודי כשלטון לגיטימי עליה.

3. מה הפתרון? האם טרנספר הוא דבר אפשרי? לא. פשוט לא ניתן לעשות דבר כזה מאלף ואחת סיבות. אשמח אם תוכל להציג בפניי איך אפשר לעשות טרנספר שיצליח.. האם התנחלויות הם דבר אפשרי? נתון לדיון, אני אישית סובר שקצב הילודה של הערבים באזור יותר גבוה ולכן בקרב הזה אני צופה שהם ינצחו. האוכלוסיה בשטחי יהודה ושומרון ככל שהזמן יתקדם תהיה מרובה יותר בערבים מאשר יהודים. האם זה לא מדויק?

4. מה הערבים מבינים מכל זה? הם מבינים שהם לא צריכים לעשות כלום, הם יתרבו ויגדלו ויהיו הרב. כשהם יהיו הרב הם ישלטו.

5. האם יש להם אינטרס לעשות שלום? בוודאי שלא. הם מנצחים עכשיו יפה יפה.. חכה עשור שניים שלושה והרי לך רב לתפארת מדינת ?..

6. מה הפתרון? הסכם וסיום הקונפליקט - התנתקות מהעם הזה. תן לו אוטונומיה, תן לו שחייה בשטח שהוגדר לו. הוא לא יתערבב איתך ולא ישלוט עלייך, אתה לא תשלוט עליו.. וביננו - אני אף פעם לא הייתי בירושלים המזרחית. כנראה שמרבית אזרחי ישראל לא היו ולא יהיו.. אני לא אהיה שבור לב אם האוכלוסיה שגרה שם תמשיך לגור שם..

ויק, הייתי שמח לו היית מנסה גם לפעמים להיכנס לנעליים של ה"אויב".. להבין למה הוא חושב ככה.. להבין מה מניע אותו. לי אין ספק שהיום גדלים בצד השני ילדים שכל מה שמלמדים אותם זה שנאה. שנאה כלפינו. אני זוכר בתור ילד שלא כך היה הדבר, היו תקופות בהן החינוך היה לדו קיום, לשלום אבל היום בתכלס הם לא צריכים את זה. הם לא צריכים כי האינטרס לשלום אבד - הם ינצחו כל עוד הם ימשיכו במה שהם עושים.

אנחנו צריכים ליצור אצלהם אינטרס לחינוך חיובי, חינוך לאחווה, בדיוק כמו שפה אנחנו בתוכנו צריכים את זה נואשות. לחנך לשנאה, שנאת צה"ל, שנאת ערבים, שנאה כלשהי - היא פשוט דרך להקצין ולהשאיר את המצב כפי שהוא.. ולצערי - סטגנציה היא לא האינטרס שצריך להיות לנו...

אשמח לשמוע ממך מהו התרחיש האופטימלי מבחינתך לעתיד הקונפליקט.. מה עבורך יהיה המצב הכי טוב שיכול להיות..

מתנצל על החפירה - אני דוחה למידה בתקופת מבחנים :)

פורסם
פתחת משתמש חדש בפורום במיוחד בשביל לכתוב את ההודעה הזו?

* בנוסף, מצחיק אותי שכתבת את ההודעה הזו כנציג הצד שלכאורה מתנגד ל"סתימת פיות" בדיון הזה.

מי אמר שאני נגד סתימת פיות? יש אנשים שרצוי לסתום להם את הפה.

פורסם
  • מחבר

אני לא רוצה להפוך את הדיון הזה לעוד דיון שמאל-ימין טיפוסי. הלנתי רק על התמיכה לה זוכה מורה שהוא בפירוש אנטי-ישראלי, מעבר לרמה של שמאל-ימין. אגיד רק שאתה, פלאפי, מניח לגבי הרבה יותר מדי אם אתה חושב שאני לא נכנס לנעליים של האוייב.

פורסם

ברור לי כל כך על מה מדבר VIC07.

המורים, המרצים, התקשורת, ה"עמותות לזכויות אדם" ושאר ירקות בארץ משמיצים את המדינה, את המתיישבים ואת הצבא בצורה חד צדדית מובהקת.

אין כמעט גוף בסדר גודל ארצי שמסוגל לעמוד בהסתה הזאת בצורה יום-יומית.

על פעולות "תג מחיר" "הנוראיות" שומעים בכל העולם. כשילדים מרססים כתובות על קיר בבית בכפר ערבי כל העולם צועק. אם זה על מסגד, גם תגיע התנצלות וזעזוע עמוק. אבל על בקת"בים ואבנים שנזרקים באופן יום-יומי (אפילו מספר פעמים ביום) אי אפשר אפילו לקרוא כהודעה לקונית באינטרנט, שלא לדבר על מבזקי חדשות או עיתונים. אבנים ובקת"בים יכולים להרוג, קשקוש על קירות עלול לכער בניין.

תוסיף את ההסתה החינוכית והממסדית לחוסר הידע אצל הנוער שגדל בבועה ושומע רק על פעולות "תג מחיר" מהתקשורת, ולא שומע מדוע הם קרו (יש סיבה שהן נקראות "תג מחיר") ותקבל חינוך חד צדדי שעלול לפגוע במדינה שלנו כמדינת היהודים. כמפלט היחיד בעולם שבו אפשר להסתובב (*לא כולל "השטחים", כפרים ערביים, דרום תל אביב, באר שבע ודרומה, כביש ירושלים-תל אביב, והרשימה רק גדלה..).

הייתה פה תגובה לגבי הרצון לחינוך הוגן ואנטי מסית משני הצדדים. ליישם אותו רק על צד אחד זה הרסני.

הטיעון שבגלל הכיבוש יש שנאה כלפינו הזויה מבחינתי. מספיק לחשוב מדוע האיראנים רוצים להשמיד אותנו. בטח שלא בגלל הכאב על אחיהם הפלסטינים.. או לשער מדוע ניסו להשמיד אותנו ב-48. עוד לפני שידעו מה זה שטחים וכיבוש.

אין לי בעיה שיהיו דיונים פוליטיים ודומיהם בבתי הספר. אני אפילו חושב שזה מאוד חשוב לתת לילדים כלים להבין איפה הם חיים.

אבל זה חייב להיות עם מידע לשני הכיוונים.

פורסם

"הייתה פה תגובה לגבי הרצון לחינוך הוגן ואנטי מסית משני הצדדים. ליישם אותו רק על צד אחד זה הרסני.

הטיעון שבגלל הכיבוש יש שנאה כלפינו הזויה מבחינתי. מספיק לחשוב מדוע האיראנים רוצים להשמיד אותנו. בטח שלא בגלל הכאב על אחיהם הפלסטינים.. או לשער מדוע ניסו להשמיד אותנו ב-48. עוד לפני שידעו מה זה שטחים וכיבוש."

למה ליישם חינוך הוגן ולא מסית זה הרסני? האם מדברייך משתמע שצריך לעודד הסתה בהנחה שהאחרים כן מסיתים? תסביר לי איך זה לא מוכיח בדיוק את הטענה שלי שהחינוך הדפוק בכל צד של המתרס הוא הגורם העיקרי לבעיות החברה...

אני לעולם לא טענתי כי שונאים אותנו בגלל כיבוש. אני טענתי ששונאים אותנו כי קל לחנך לשנאה (שעיר לעזאזל) במיוחד כשיש אינטרס במצב שנמצאים בו.. וככה אפשר ליצור קבעון שמוביל אותם בדיוק לאן שהם רוצים.. כשהיה אינטרס לשלום לא חינכו לשנאה.. היום זה כבר מרגיש מאוחר מדי..

וזה שרוצים להשמיד אותנו אומר שאנחנו לא נלחם בכל צורה אפשרית כנגד? לא מבין מדוע זה אמור לסתור איכשהו את הטענות שלי..

אני אישית חולק עלייך לחלוטין כשאתה מגדיר שפעולות "תג מחיר" מגיעות מסיבה כלשהי ושהסיבה הזו לגיטימית!. הרי שאתה מציג שאתה תומך בלחימה בטרור - בדיוק מה שאתה מלין שהאויב שלך עושה.. אתה מוזמן להיות טרוריסט. אני מעדיף ללבוש מדים וללכת להילחם בידיעה שאני מייצג את המדינה שעומדת מאחוריי ולא גחמת נקמה (מוצדקת ככל שתהיה) של אדם זה או אחר..

פורסם

החינוך בארץ חייב להיות ציוני. הדור הבא למדינה הזאת חייב לדעת למה הוא פה, ולמה חשוב שישאר פה.

לא מדובר על מחירים בסופר או מחירי הקפה. מדובר על סכנה קיומית. גם לנו וגם לילדים שלנו.

כשמחנכים את הילדים שלנו שהצבא הוא צבא כובש ולא מוסרי - אתה פוגע בביטחון המדינה. אתה מוריד מהלגיטימציה של הצבא. בחוגים מסוימים בחברה הוא כבר מזמן לא רלוונטי במקרה הטוב.

היות ואי אפשר לשנות את החינוך בצד השני - אתה חייב להמשיך ולדבוק בציונות שמשאירה אותך פה בחיים.

לא הצעתי או רמזתי לחנך לשנאה כלפי הערבים. אני חושב שכדאי שידעו ילדי ישראל למה אנחנו פה, ומה יקרה אם העולם יחשוב אחרת.

הסיבה שבגללה קורות פעולות "תג מחיר" היא בגלל שהמדינה מזניחה את התושבים האלה.

התקשורת כבר מזמן תייגה אותם כמשוגעים ורוצחים קרי דם. ולאדם שיושב בבית קפה וקורא על פעולת "תג מחיר" קל לצקצק..

קל כל כך לעקור מתנחלים מהבתים שלהם ומהשדות שלהם (חוקיים או לא), אבל לא יעלה על הדעת להזיז את הגדר מערבה במשולש, שמא הפלסטינים שחיים במדינה הזאת ומסיתים נגדה ונלחמים נגדה יאבדו את אזרחותם.

אני לא גר בשטחים. אפילו לא קרוב. אבל אם היו מתנכלים לי על בסיס יומי ומררים לי את החיים, ומהצד השני (בעצם הצד שלי) מקטלגים אותי כמשוגע או מופרע - כמו אחד שאין לו זכות קיום. יכול להיות שגם אני הייתי נוהג בצורה דומה.

הייתי מגן על הבית שלי בלי עזרת הצבא. כי אחרת אף אחד לא היה עושה את זה.

ואם אתה חושב שאני מגזים - אתה מוזמן לבדוק על הדעות בתקשורת לגבי מקרה "תג מחיר" שנכשל בכוסרא, ועל תגובת המשטרה שעצרה רק מתנחלים ולא את הערבים שניסו להרוג את המתנחלים.

אני לא חושב שיש לאדם זכות לקחת את החוק לידיים, כל עוד יש חוק.

באזור שבו החוקים לא חלים (או חלים רק על צד אחד) אין סיבה שאותו אזרח ישמור על החוק.

פורסם

מדוע אתה טוען שהמדינה מזניחה את התושבים? איזה הוכחה יש לך לכך? האם כוחות הצבא שמאבטחים את היישובים הם הזנחה? האם הבסיסים הצבאיים, עמדות הפילבוקס, הסיורים התמידיים הם הזנחה של התושבים?

אם כבר יש פה מצב אבסורדי לחלוטין שהצבא מגן על אנשים שאינם כלל וכלל מעונייינים שיגנו עליהם. ופה אני מוצא את אנשי תג המחיר כטרוריסטים לכל דבר ועניין, שכן הצבא רק מהווה מכשול עבורם להוצאות לפועל של פעולות נקמה לא חוקיות.

אין ספק שהמציאות איננה קלה למתיישב היהודי באזור. וכן, הוא עלול למצוא עצמו תחת אבן נזרקת שמסכנת את חייו בנסיעה בכביש.

השאלה שלי היא האם יש לך פתרון טוב יותר? ואם כן מהו? האם צבא שנוכח באזור איננו מספיק אז מה כן יפתור את הבעיה??? אני שוב חוזר לטיעון המקורי שלי, שאני פוסל מכל וכל את האפשרות של האזרח הקטן שלוקח את החוק ואת החיים לידיו האישיות פרטיות. יש פה חשיבות עצומה לנושא שהגורם שצריך להתמודד מול הטרור צריך להיות מדיני בטחוני צבאי בלבד.

מפריע לך ש"החוקים חלים רק על צד אחד". אכן בעיה. אשמח אם תציע פתרון קונקרטי אמיתי שניתן ליישום..

בתור אחד שהגן על תושבים בגזרה הזו במסגרת הצבאית, וזכה לבקבוק זכוכית שהתנפץ לי על החזה מרכב פלסטיני חולף אני חושב שאני רחוק מלהיות מי שאתה מנסה אולי בעדינות לרמז שאני מייצג בתור איזה שותה קפה תל אביבי.. אני סמוך ובטוח שדעתי ראויה ומשתווה לזו של כל אזרח אחר ללא תלות במקום מגוריו.

אם היו מתנכלים לי בחיים כל יום, יורים עליי טילים, זורקים עליי אבנים, הייתי עושה את המקסימום כדי לפתור את הבעיה. איך הייתי עושה את זה? הייתי מוציא את העוקץ מהיריב. הרי הוא מסכן וקטן וחלש ואסור להרים עליו יד.. אז אין בעיה... בוא נראה שהוא לא כזה תמים כמו שהוא מציג את עצמו, בוא נחשוף את מניעיו האמיתיים קבל עם ועולם. איך עושים את זה? מראים לעולם אם יש או אין באמת פרטנר בכך שכן מוכנים ללכת באמת ובתמים לכדי יצירת הסכם. אם יש הסכם - איזה יופי - פתרנו את הבעיה. אם אין הסכם - אוקיי.אין פרטנר אמיתי ואז. לפחות אנחנו מקבלים גב תומך יותר מהעולם וכך יכולים ליצור לחץ כלכלי לכדי ליצור אינטרס אצל הצד השני כדי כן להגיע להסכם. דעתי האישית היא כי כל דבר אחר משרת את האינטרס של הצד השני - שבנתיים מקבל גם תמיכה כלכלית ועולמית רחבה, גם מתרבה ומגדל דור שלם של צעירים מלאי שנאה וגם יקבל את המדינה היהודית על מגש של כסף עוד כמה עשורים..

לא ככה? :)

פורסם
תהיה סמוך ובטוח שהמתכון הבטוח לחורבן הבית השלישי זה המשך ההיאחזות בשטחים הכבושים. עוד שניה ואנחנו מוצאים את עצמנו מבודדים ממשפחת העמים

עוד שניה והסובסדיות מהדוד סאם יפסקו - ואז נראה מה יקרה כאן.

איזה בית שלישי? :) מה שעומד כרגע על הר הבית הוא מסגד.

ורק הערה קטנה לגבי ה"עוד שנייה". זה משהו שקולות מסוימים בארצנו מפמפמים כבר 10-20 שנה (אולי יותר, פשוט אני לא הייתי כאן כדי לשמוע). :) מי ש20 שנה צועק "זאב זאב", קצת קשה לקחת אותו ברצינות.

יש הבדל בין דעה לבין הסתה - מה שאתה ציינת (בדוגמאות) זה לא דעה זה הסתה.
לא בדיוק. למעט הדוגמה עם הג'ינגי'ם, אין שום הסתה בדוגמאותיו. נראה שאתה לא בדיוק מבין מה זו הסתה. המשמעות המקורית של המילה עוותה כדי לשמש מתקפה נגד כל הבעת עמדה/דעה שנראית לתוקף לא לגיטימית. הסיבה שהדעות בדוגמאות נראות לך לא לגיטימיות, ואילו הדעה של אותו מורה שהוא נושא הדיון כן נראית לך לגיטימית היא בשל דעותיך האישיות שלך. מבחינה לוגית אובייקטיבית - אין הבדל. אבל אתה (כמו מרבית האנשים, אגב) לא מסוגל להיות אובייקטיבי מספיק כדי לראות את זה או להודות בכך.
על כל טיעון כזה אפשר בקלות לטעון שבאופן יומיומי, שעה שעה קיימות אוכלוסיות תלמידים יהודיות שלומדות על ארץ ישראל השלמה, על משמעות האדמה הזו, על כך שהערבים הם פליטים ירדנים ושיש לסלקם לאלתר מהאדמות הללו. שהערבים רוצים למחוק אותנו והם פשוט סוג של ווירוס שאמור להתפשט בקירבנו ולגרום לסופנו.
לא יצא לי לשמוע על בית-ספר כלשהו בחינוך הממלכתי שבו לימדו מישהו תכנים כאלה (החלק המודגש) בשני העשורים האחרונים. וקשה לי להאמין שדבר כזה היה יכול להתקיים באופן יומיומי בלי שנשמע על זה (כמו ששמענו על המקרה הנגדי שעליו נפתח הדיון).
דעתי האישית היא כי אילו אנשים משני צידי המתרס היו משקיעים יותר בחיוביות וחינוך לערכים ומוסר, (וזה אפשרי מבלי לוותר על צביון דתי לאומי), במקום לתת במה לתכנים קיצוניים => לדעתי היו הרבה פחות אנשים בעלי דעות קיצוניות שמקטבות ומלבות אחת את השניה והרבה יותר אפשרויות לפתרון קונפליקטים.
זוהי דעה מאוד "נוחה" להחזיק בה, ללא ספק. היא נשמעת טוב, מתורבת, היא מאוד "פוליטיקלי קורקט", כמו שאומרים. אף אחד לא יתבייש להחזיק בדעה כזו או לומר אותה בפומבי. היא גם בהחלט מאוד הגיונית ואני לא מכיר כמעט אף אחד שלא יסכים איתה.

הבעיה היא שמעצם הניסוח משתמע כאילו החינוך לקיצוניות לעומת החינוך לחיוביות זהים משני צדי המתרס. וזוהי הנחת מוצא בעייתית למדי, שלעניות דעתי הרוב לא יסכימו איתה. למעשה, גם אתה לא מסכים איתה.

אם יש משהו שלמדתי בשנים האחרונות זה שאין כזה דבר אמת אובייקטיבית. האמת שלך היא השקר של השני ולהיפך.
זה לא נכון. מה שאולי התכוונת לומר הוא אין כזה דבר "טוב" אובייקטיבי, וש"טוב" של אחד יכול להיות "רע" של אחר. עם זה קשה להתווכח. אבל אמת אובייקטיבית קיימת. מה שכן, לא תמיד קל לגלות אותה, כי אנשים נוטים לשכוח, לשקר, להתבסס על הנחות שגויות וכו'.

כמו כן, האמת היא לרוב מורכבת, ולא חד-צדדית. הבעיה היא שבשלב זה חלק גדול מהאנשים נופלים במלכודת של לוגיקה קלוקלת. מההנחה (הנכונה) שהאמת היא לא חד-צדדית, הם מגיעים למסקנה (השגויה) שהאמת היא מאוזנת לחלוטין (כלומר ללא נטייה לשום כיוון). וכך כל דיון על העובדות וניסיון למצוא באמת איפה האמת עוברת הופך לבלתי-אפשרי.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים