מחשב נייד ו SSD - מצב שינה או שנת חורף? - אמצעי אחסון - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מחשב נייד ו SSD - מצב שינה או שנת חורף?


itaysp

Recommended Posts

התחדשתי לפני כמה ימים במחשב נייד חדש עם .

עקבתי אחר המדריך בבאתר לגבי ההגדרות של מערכת ההפעלה וביטלתי את מצב השניה.. גיליתי שלא ממש נח לי עם זה כי אני רוצה להשאיר את המחשב במצב שעזבתי אותו ולא לכבות את כל התוכנות כל פעם.

אם אני משאיר אותו דולק ורק המסך כבוי, הוא לאט לאט מבזבז את הסוללה, ושלא נדבר שהוא עדיין חם ואם הוא נמצא בתיק אז.. בכלל זה לא בריא למחשב.

יש אפשרות לעשות גם שנת חורף. יש הבדל? כי שנת חורף נכתב לזכרון (לפי מה שאני יודע) אבל כשהוא יחזור מהשינה אז הכל יכתב בחזרה לדיסק קשיח? אז אולי לא עשיתי פה כלום?

ומה ההשפעה לטווח הארוך בהנחה שלפחות כמה פעמים ביום המחשב יכנס למצב שינה/שנת חורף?

תודה לעוזרים :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בשביל לשמור על מצב המחשב והתוכנות שרצות לפני ואחרי כיבוי כלשהו, נדרש שהמידע על הזיכרון הפנימי (ה-RAM) יישמר.

במצב שינה (Sleep) כל ההתקנים במחשב כבים חוץ מה-, וכך המידע עליו נשמר. ה- צורך מעט מאוד חשמל כדי להישאר דולק, וכך הסוללה יכולה להחזיק זמן רב (ימים או אפילו שבועות עם סוללה סטנדרטית).

במצב שינת חורף (Hibernate) תוכן ה- נכתב לכונן ואז כל המחשב כבה, כולל ה-. בזמן ההדלקה ה-RAM משוחזר מתוך הכונן (זה בעצם הפוך מהתהליך שאתה תיארת).

לגבי ההשפעה של כל אחד מהתהליכים על SSD:

Sleep: לא ברור בכלל ש-Sleep מסוכן לכונני .

בעבר היו מעט דיווחים על כך שבזמן חזרה מ-Sleep עלולים לקבל BSOD. לא מצאתי שום מקור רשמי שמסביר את הקשר שבין כונני לבעיה הזאת. אבל יש טענות שאומרות שזה נגרם בגלל פעולת ה-garbage collection (שבד"כ מתבצעת על -ים בזמן idle) וכניסה ל-sleep (שבד"כ מתבצעת אוטומטית גם בזמן idle). הטענה היא שאם sleep מכבה את ה- בזמן ה-garbage collection, מידע על הדיסק יכול להיהרס ולכן נתקלים ב-BSOD.

נראה שכיום, הבעיה הזאת פחות רלוונטית, מכמה סיבות:

1. מערכות הפעלה מודרניות (Windows 7 ומעלה) תומכות בפקודת ה-TRIM, ושימוש בה מקצר משמעותית את זמן ה-garbage collection עד לרמה שנדיר ש-sleep יפריע באמצע.

2. אם מעבירים את המחשב ל-sleep באופן יזום, ולא נותנים לו לעבור ל-sleep לבד ב-idle, ה-garbage collection בכלל לא מתחיל ולכן אין שום בעיה.

3. נראה שעדכוני firmware שיצאו בשנתיים האחרונות ל-SSD-ים פתרו/צמצמו את הבעיה כמעט לחלוטין.

Hibernate: העצה לבטל את מצב ה-Hibernate נועדה בשביל לחסוך מקום על ה-SSD ולא בשביל לשפר לו ביצועים או להאריך לו את החיים (כש-Hibernate מאופשר, מוקצה על הדיסק קובץ hiberfil.sys בגודל של כמעט כל ה-RAM שלך, שלתוכו ייכתב ה-RAM בעת ה-hibernation). אם אתה לא לחוץ מאוד על מקום פנוי על הדיסק, אני לא רואה שום סיבה לבטל את האפשרות לחלוטין.

ביצוע hibernation בפועל גורם, כאמור, לכתיבה של ה-RAM לדיסק וקריאה שלו בעלייה. כמו כל כתיבה וקריאה מ-SSD, זו פעולה ש"שוחקת" את הדיסק ומקצרת לו את אורך החיים. אבל היום הדעה הרווחת היא שבשימוש ביתי יומיומי ב-SSD (וזה כולל ביצוע hibernation פעם ביום), כונני SSD יכולים לשרוד לא מעט שנים, ואולי אפילו יותר מהזמן הממוצע של מגנטי.

שורה תחתונה:

- אני לא רואה סיבה לא לבצע Sleep עם SSD.

- אני לא רואה סיבה לא לבצע Hibernate עם SSD.

תבחר מה שנראה לך יותר מתאים מביניהם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לפותח הדיון,

בהמשך לדבריו של ThePorcher, מכיוון שיש לך כונן SSD - לך על מצב היברנציה (שנת חורף).

הסיבה לכך היא שבמצב שנת חורף (Hibernation) המחשב שלך לא צורך חשמל בכלל.

לעומת זאת, במצב שינה רגיל (Sleep) קיימת צריכת חשמל (קטנה ביותר, אבל עדיין קיימת) אשר חיונית לשם שמירת המידע שהועתק ל .

זאת מכיוון, שה במחשב למרות היותו מהיר מאוד הוא גם זיכרון נדיף.

כלומר: במידה וזרם חשמלי לא עובר דרך ה"צ'יפים" שלו - המידע שנכתב עליו מתנדף = נמחק.

ובחזרה לתחילת הפואנטה:

מכיוון שברשותך כונן , שהוא מהיר מטבעו אתה לא תבזבז הרבה זמן בהמתנה לכונן ה שלך שיטען את כל המערכת מחדש.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תודה רבה על התשובות המפורטות.

אם כך, המאמר מדבר על HIBERNATE ולא על SLEEP.

ביטול מצב שינה – הפעלת מצב שינה כרוכה בקובץ נוסף בגודל הזכרון הפיזי שיושב על ה-. מצב שינה אמור לאפשר חזרה מהירה לעבודה לאחר כיבוי אבל היות שזמן טעינת המערכת עם קצר בהרבה מצב זה די מיותר. כיבוי אפשרות זו תחסוך 4-8 גיגה של מקום יקר על הSSD-.

אבל בכל זאת, כשביטלתי את ה HIBERNATE לפי המדריך, המחשב במצב שינה לא ממש "ישן" והוא עדיין עבד בצורה כזו שהוא היה חם כאילו אני עובד עליו ברגיל, והסוללה נגמרה לאחר כמה שעות.. אבל באמת שמתי לב ש HIBERNATE נעלם מתפריט הכיבוי ו SLEEP כן נשאר..

אולי זאת בעיה אחרת שקשורה להגדרות צריכת חשמל, אני אבודק את זה.

אם כך, במידה ואני נשאר עם SLEEP, אני יכול למחוק את המחציה של ה HIBERNATION? יש לי מחיצה של 2 ג'יגה (ככה המחשב הגיע).

ו.. עוד שאלה שאולי לא קשורה.

יש לי מחיצה של 12 ג'יגה כמעט של ריקוברי.. באמת צריך 12 ג'יגה? כל ההתקנה של הווינדוס שם אני מאמין אבל 12 ג'יגה?

ויש עוד מחציה של ריקוברי של 600 מגה :S

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כפי שנאמר לך - במצב Sleep רק הזכרון אמור לצרוך חשמל, שאר ההתקנים אמורים להיות כבויים. לפי התיאור שלך נראה שיש בעיה במצב הSleep שלך - אולי דרייבר בעייתי או הגדרה לא נכונה בBIOS מונעים מהמערכת ללכת לישון כמו שצריך.

אני מסכים עם קודמיי - אין שום בעיה להשתמש בSleep או בHibernate על . קיים גם מצב ביניים - Hybrid Sleep שלמעשה משלב את שניהם - המחשב כותב את כל תוכן הזכרון לדיסק, אך במקום להיכבות, נכנס לSleep. כך לוקח לו שנייה להתעורר אך במקרה הנדיר של איבוד מתח מלא - ההדלקה הבאה תהיה מHibernate ולא מאפס.

עם זאת, מצב Hybrid Sleep לא ממש שימושי לדעתי למחשבים , אלא יותר למחשבים נייחים ללא UPS, שבהם הפסקת חשמל במצב Sleep תביא לנפילת המערכת.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...