בעידן בו הדלק יקר ויש יותר עניין באיכות הסביבה, למה מנועי דיזל עדיין לא נפוצים? - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

בעידן בו הדלק יקר ויש יותר עניין באיכות הסביבה, למה מנועי דיזל עדיין לא נפוצים?


vic07

Recommended Posts

הרי אם להשוות בין שני מנועים בעלי הספק זהה, האחד דיזל והשני בנזין, מנוע הדיזל ישתה פחות דלק (במקרה שלו סולר, שהוא גם זול יותר), יפלוט פחות מזהמים ויתן יותר מומנט. למה בעצם רכבי הדיזל לא זוכים לפופולאריות? האם האחזקה\תיקונים יקרים יותר? האם מנועי הדיזל פחות אמינים?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 54
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

איך הגעת למסקנה שהדיזל מזהם פחות?

כי בתכל'ס, במזהמים לק"מ, בהשוואה למנוע בנזין, הוא מזהם אותו דבר או פחות ברוב המקרים.

מנועי דיזל זה אחלה פתרון כדי להפחית מזהמים אפילו בקצת, אבל מדינת ערכה חיסול ממקוד לרכבי הדיזל מסיבה לא מובנת. הוציאו את המחיר מפיקוח ככה שהוא זינק לשמים (נע בין 6.5 ל 13 שקל לליטר בתחנות הדלק.) ודאגו בהתחלה להעלות את מחיר הטסט לשמים, דבר שלאחרונה די התאזן.

vic07- התחזוקה של מנועי דיזל בד"כ קצת יקרה יותר, והחלפים יקרים יותר (כמו למשל מזרקי לחץ שנמצאים בחלק מהרכבים שמונעים בסולר אבל לא בבנזין), והם משתלמים בעיקר לאנשים עם הרבה נסועה.

בנוסף, מי אמר שהם לא פופולריים? באירופה מתים על השילוב של דיזל+ידני, אין שנמכר שם בלי אופציית דיזל. לעזאזל, יש אפילו יגואר דיזל.

לגבי בנזין VS דיזל, מה שאתה אומר לא נכון ב 100%. לדיזל יש בעיה בעניין המומנט- זה נכון שיכולים לקבל הרבה מומנט בסל"ד נמוך, אבל עקומת הכוח תלולה ורצועת הכוח מאוד קצרה. כלומר- אתה נוסע בלי כוח, ואז פתאום בסל"ד מסוים, בין עם עקב תכנון של המנוע או עקב טורבו שמורכב עליו אתה מקבל פרץ מטורף של כוח, אבל כמעט מיד אחריו נאלץ להחליף הילוך.

מהבחינה הזו האופטימליים הם דווקא מנועי בנזין עם טורבו, גם רצועת כוח ארוכה מאוד וגם מומנט גבוה בסל"ד נמוך.

חוץ מזה שרכבי הבנזין מתחילים להדביק את הפער בחיסכון, כל חברה עם הפטנטים שלה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

^^^ בדיוק. עד כמה שאני יודע סולר מזהם יותר בהשוואה לבנזין, פשוט השימוש בטורבו דיזל מפחית את הצריכה ביחס לקילומטר ובעקבות כך גם את הזיהום. לאט לאט נכנסים לשוק הביתי רכבי טורבו בנזין (מנועי הTSI של VAG לדוגמא) שאמורים לשפר את הצריכה ובעקבותיה את הזיהום.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זהו שלא. סולר פולט פחות CO2 מבנזין, אבל יותר NOX וחלקיקים. במכוניות דיזל חדשות מותקן קולט חלקיקים שהוא בעצם המקביל למימר קטליטי במכוניות בנזין.

בכלל זה לא דוגמא לשום דבר בתחום המוטורי. באירופה בשנים האחרונות נמכרות יותר מכוניות דיזל מבנזין. באירופה אפשר לקנות פיאט פנדה 1.3 טורבו דיזל שעושה 20+ ק"מ/ל בנהיגה על 110-120. מטורף.

בישראל דיזל סובל מהמון דעות קדומות שלא רלוונטיות יותר מעשור + שילוב של גיר ידני שמרתיע אנשים כמו פסולת גרעינית. אז מר' ישראלי קונה 1.6 בנזין אוטומט שעושה בלחץ 1:12 במקום סולר שעושה 1:17 ובוכה על מחירי הדלק כמו ילדה קטנה.

העניין עם מנועי TSI שאף אחד לא יודע מה תהיה האמינות שלהם 5-6 שנים מיום הרכישה. מנוע דיזל מטופל היטב יכול לעשות 350,000 - 400,000 ק"מ לפני שיזדקק לשיפוץ ובכלל מדובר בטכנולוגיה בדוקה ואמינה. זמן יגיד מה תהיה האמינות של טורבו-בנזין ושאר הפטנטים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבעיה של טורבו היא בעיקר התחממות, ובמקום השני בעיות בצנרת.

כל חברה נתנה מענה בצורה שונה. דבר ראשון, כל החברות הגבילו את ההספק שהן סוחטות מהמנועים כדי לא לאמץ יותר מדי את הטורבו שרגיש יחסית ואת המנוע גם כן.

במקרה של VAG לדוגמה פשוט שילבו מגדש על עם הטורבו, וככה הגיעו להספק הרצוי בלי לאמץ את המנוע והטורבו יותר מדי.

במקרה של פיאט הם משתמשים בטורבו גדול יותר כדי לאמץ אותו פחות במקרה של מנועי ה Tjet, ולאחרונה עברו לשימוש במודול קטן יותר במנועים שיש בהם גם Multiair. השילובים האלו מאפשרים להגיע להספקים גבוהים מאוד ביחס לנפח המנוע, ועדיין לא לקרוע לו את הצורה.

מה שכן קרע למנועים את הצורה זה ה TSI כפול הטורבו שסבל וסובל מבעיות אמינות עד לנקודה שכמעט החליטו לגנוז אותו.

אגב, lev27, מר ישראלי כבר לא ממש קונה 1.6 בנזין אוטומט. בשנה האחרונה מסירות של רכבים עם תיבה ידנית קפצו ב 200% ויותר. הבינו סוף סוף בישראל שיש גם דרך אחרת. בנוסף, עם עליית מחירי הדלק, חברות שונות הציגו אלטרנטיבה חסכונית (יונדאי הציגו I30 ידניות בגרסת 1.4 ו 1.6. אתה קולט? הרכב שהכי צועק "ליסינג" בישראל, מוצע בידני.), רכבים קטנים יותר נמכרים יותר, ופתאום חברות שהיו חלשות במסירות התחזקו (פיאט עד תחילת השנה פחות או יותר היו עם ממוצע של 350-400 מסירות בחודש. בחודשיים האחרונים המספרים האלו קרובים יותר ל 700-800)

עד כמה שמבאס להודות בזה, עליית מחירי הדלק לגובה מפלצתי גרמה לכמה דברים טובים לקרות בשוק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עד כמה שמבאס להודות בזה, עליית מחירי הדלק לגובה מפלצתי גרמה לכמה דברים טובים לקרות בשוק.

יכלה להיות גם דרך אחרת, בצורת מתן הטבות לרכישת קטן, ומיסוי ירוק, שמוריד מחירים במקום להעלות אותם.

אבל בשוק הישראלי, השינוי תמיד אומר העלאת מחירים. אני לא משוכנע שככה זה עובד בכל העולם.

גם אם בתיאוריה, הרכבים ה"ירוקים" נמכרים עם מיסוי נמוך יותר, הם עדיין יקרים משמעותית מרכבים רגילים.

זה נכון שמחירי הדלק גרמו לאנשים לחשוב פעמיים, אבל יש גם דרכים אחרות..

כמו עם משבר המים. יש דרכים אחרות לצלוח את המשבר, עם מתקני התפלה וצמצום דליפות ותחזוקה שוטפת (תתפלאו כמה זה משפיע)

אבל הפתרון הטוב ביותר של הממשלה היא העלאת מחירים לרמה לא רציונלית, שגורמת לאזרח הקטן לחשוב פעמיים לפני שהוא פותח את הברז.

אולי רק ככה אנחנו לומדים, וזה מגיע לנו. אבל יש גם פתרונות יצירתיים אחרים לא פחות טובים.

זה הפתרון שמכניס הכי הרבה כסף למדינה, ובגלל זה הוא מונהג

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אגב, lev27, מר ישראלי כבר לא ממש קונה 1.6 בנזין אוטומט. בשנה האחרונה מסירות של רכבים עם תיבה ידנית קפצו ב 200% ויותר. הבינו סוף סוף בישראל שיש גם דרך אחרת. בנוסף, עם עליית מחירי הדלק, חברות שונות הציגו אלטרנטיבה חסכונית (יונדאי הציגו I30 ידניות בגרסת 1.4 ו 1.6. אתה קולט? הרכב שהכי צועק "ליסינג" בישראל, מוצע בידני.), רכבים קטנים יותר נמכרים יותר, ופתאום חברות שהיו חלשות במסירות התחזקו (פיאט עד תחילת השנה פחות או יותר היו עם ממוצע של 350-400 מסירות בחודש. בחודשיים האחרונים המספרים האלו קרובים יותר ל 700-800)

עד כמה שמבאס להודות בזה, עליית מחירי הדלק לגובה מפלצתי גרמה לכמה דברים טובים לקרות בשוק.

שילוב של עלייה בשווי שימוש שגרמה לישראלים רבים להחזיר את הליסינג ותג מחיר לרכב חדש שלא נראה כמותו בישראל. הצגת I30 ידנית זה מעין ניסוי לבדוק אם יש ביקוש לגיר ידני בשוק המשפחתיות שהוא השוק הכי גדול ומשמעותי בארץ. אף אחד לא יודע אם מדובר בתופעה חולפת או קטגוריה שתמשיך לגדול. בינתיים נתח שוק של רכבי מיני זינק מ-3% ל-7% בשנתיים. בשנת 2012 נראה את פיאט פנדה החדשה ופיג'ו 108. יהיה מעניין.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יכלה להיות גם דרך אחרת, בצורת מתן הטבות לרכישת קטן, ומיסוי ירוק, שמוריד מחירים במקום להעלות אותם.

המחיר של ההיברדיות למינהן,לדוגמא, בשמיים למרות שהמיסוי עליהן נמוך ב40%!!! אתה מוזמן לפנות בטענות ליבואנים שמשלשלים את ההפרש לכיסם וצוחקים כל הדרך אל הבנק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

המחיר של ההיברדיות למינהן,לדוגמא, בשמיים למרות שהמיסוי עליהן נמוך ב40%!!! אתה מוזמן לפנות בטענות ליבואנים שמשלשלים את ההפרש לכיסם וצוחקים כל הדרך אל הבנק.

הפתרון הוא תחרות הוגנת, עם יבואנים מקבילים, או פיקוח.

אני מניח שהאופציה הראשונה יותר הגיונית, אבל בשביל שזה יקרה, צריך שהממשלה תעזור להם, כי בינתיים היבואנים ה"רשמיים" שמים להם מקלות בגלגלים.

אגב, הטריק על הדלק הוא כפול. יש מיסים גם על הדלק, וגם על המס עצמו.. גם את זה צריך לדרוש מהממשלה להוריד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

המיסוי על הרכבים בישראל הוא ביזיון, שום "מיסוי ירוק" ושום דבר. נתחיל בזה שאפילו הרכבים הקטנטנים למיניהם שעושים מליון קילומטר לליטר (עם פיאט פנדה ופיג'ו 107 אפשר להוציא צריכה משולבת של 1:20!! ) לא נכנסים לקטגוריית זיהום "1", שמשום מה שמורה רק להיברידיות ולחשמליות.

למה?

מאיזו סיבה?

תראו לי היברידית שמזהמת פחות מפיג'ו 107.....

בנוסף, דירוג הזיהום בישראל נמדד רק עפ"י כמות הזיהום, לא סוג.

שוב, למה?

עפ"י השיטה הנוכחית, קיים מצב שבו שפולט הרבה פחמן דו חמצני וקצת מאוד פחמן חד חמצני יקבל דירוג זיהום גבוה יותר מרכב שפולט יותר פחמן חד חמצני וקצת פחמן דו חמצני.

זה מעוות ודפוק, ב "מיסוי הירוק" בישראל אין שום מרכיב של שמירה אמיתית על הסביבה או על נקיון האויר.

ישראל היא מדינה כושלת מאוד בכל הנוגע לשוק הרכב, מבין מדינות ה "עולם הראשון" כביכול, הרכב הישראלי הממוצע שמתגלגל על הכביש ישן ומיושן, ומופקע במחיר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

באירופה רכבי דיזל פרטיים דווקא נפוצים מאד.

בעיקר בזכות העובדה שהמחיר של דיזל ובנזין דומה מאד, אבל דיזל עושה יותר ק"מ לליטר.

בארץ יש מיסוי כבד יותר על רכבי דיזל, כי משום מה הממשלה לא מוכנה שאזרחים ישלמו פחות על כל ק"מ שהם נוסעים.

אפילו לא תמיד זולה משמעותית מנסיעה ברכב פרטי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בתחום הרכב בישראל השיקול היחיד שיש לממשלה ולרשויות הוא השיקול הכלכלי, בפרט המיסוי על בדלק וקנסות החנייה.

*רכבי דיזל חסכוניים יותר? נוציא את מחירי הסולר מפיקוח ונטיל מס ייבוא גבוה יותר.

*אופנועים שותים פחות דלק ולכן גם פחות מזהמים את הסביבה? לא ניתן להם שום הטבות במסגרת "מיסוי ירוק", נעלה להם את הביטוח ונאסור את חנייתם על המדרכה גם כשאינם מפריעים לאיש (ניסו את זה בת"א).

*רכב מונע גפ"מ חסכוני יותר (לא במונחי ליטרים, אבל כן כשמדובר בכסף ומזהמים)? נטיל הגבלות דרקוניות על רכבים כאלה, כגון איסור כניסה לחניונים תת-קרקעיים ודרישה לחדר נפרד במוסכים, אפילו לטיפול בתקלות שכלל לא קשורות למערכת ההנעה, ונאבק בהקמת תשתית תדלוק.

*רכב היברידי\חשמלי? נשקול העלאת מחירי חשמל ונדרוש טעינה רק בתחנות טעינה או באמצעות מכשיר מיוחד בבית.

*אופניים חשמליות? נטיל מיסים הגבלות יבוא חמורות כך שאדם בוגר אינו יוכל לשקול אותם כאמצעי תחבורה יעיל (עקב הגבלת הספק שלא תאפשר לאדם במשקלי להשתמש בהם בעיר שאינה מישורית לחלוטין).

*אופניים לא חשמליות ככלי תחבורה עירוני זול? נדאג לחוקק חוקים שירתיעו את המשתמשים הפוטנציאליים, כגון חוק הקסדה (כאן יש לציין את ת"א לחיוב דווקא, עם פרוייקט ההשכרה ושבילי האופניים שמתחילים לצמוח פה ושם).

*תחבורה ציבורית? נדאג כמובן שיהיה המינימום ההכרחי, שאחרת מחוסרי לא יוכלו להגיע לעבודה, אבל נדאג גם שזו תהיה אופציה ממש גרועה עבור מי שיכול להרשות לעצמו , כמו גם שהמחירים לא יהיו חלילה נמוכים מדי (עשיתי חישוב ומבחינה כספית יוצא לי יותר זול לשלם על הדלק מהטכניון לבית הורי בפ"ת כל עוד מדובר ברכב דיזל או בנזין חסכוני מאשר לשלם על רכבת+אוטובוס בכל צד. בנסיעות עירוניות יוצא זול אפילו יותר).

אה, ועוד * אחרונה: בנזין, פרטי, רגיל? כבר נדאג שיהיה לך יותר משתלם ללכת על ליסינג פרטי. למה שלא יגזור עוד קופון בדרך?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

במהלך השנים יבואנים ניסו להחדיר לשוק מכוניות דיזל, מכוניות מיני, מכוניות ידניות. כולם נכשלו בצורה מחפירה. השוק הישראלי מאוד, מאוד מקובע על משפחתית 1.6 סדאן אוטומט. בשנתיים האחרונות המצב משתנה, אבל אי אפשר לדעת אם מדובר באופנה חולפת או קטגוריה חדשה שתתבסס ואפילו תתרחב על חשבון המשפחתיות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...