טיפים לצילום נכון בטיול (תאילנד) - צילום דיגיטלי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

טיפים לצילום נכון בטיול (תאילנד)


scylla

Recommended Posts

שלום לכולם,

אומנם צילום אי אפשר ללמוד על רגל אחת ובשעה אחת, אבל אשמח אם מהנסיון שלכם תוכלו לתת כמה טיפים קטנים כדי להוציא תמונות גדולות.

הטיול הוא טיול "שגרתי" של אחרי לתאילנד - נופים, חיות, עצמים וכו'.

המצלמה - אולימפוס SP570 (בהמלצתכם, תודה!)

אם יש לכם כמה רעיונות איך אפשר בכמה מילים להסביר לצלם חובב חסר נסיון במצבים ספציפים להוציא טובות - אשמח לשמוע!

קראתי כאן הרבה והבנתי את רוב המושגים בצילום, אבל בפועל לא יצא לי להשתמש בכולם.

אשמח אם תוכלו לעזור, אפילו במקצת,

אופיר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בחודשים האחרונים YNET עשו כמה מאמרים בנושא דומה. לא משהו מקצועי מידי, אפילו מאוד חובבני.

מסבירים שם קצת עם קומפוזיציה, חשיפה ועוד לא זוכר כבר מה..

לדעתי לצלמים חסרי נסיון, זה מאוד פרקטי ויכול לשפר מאוד צילומים.

הנה מאמר אחד לדוגמא:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3622050,00.html

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני לא יודע מה זה צילום "נכון". אותם דברים שהופכים צילומים לצילומים טובים נכונים גם בתאילנד. בפוסט הזה העליתי כמה צילומים שלי משם, אתם יכולים לשאול שאלות ספציפיות לגביהם אם אתם מוצאים בהם עניין.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

צודק לגבי "חוקי הצילום" כאן ובתאילנד.

אבל יש פעמים שבגלל הגדרות או פעולות פשוטות שעם טיפה ידע אפשר להוציא תמונה גדולה במקום תמונה מטושטשת / רעשים / לא מיוחדת, ואפשר לתפוס את הרגע במקום להתמהמה...

לדוגמא משחקים עם ISO ומהירות תריס, הגדרות לובן ועוד שלל דברים שאני לא לגמרי מבין בהן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה פשוט צריך ללמוד מה אומר כל מושג (מהירות תריס, ISO וכדומה) ואיך הוא משפיע על הצילום.

ולאחר שתצלם תראה מה אתה צריך ותיישם את מה שלמדת.

כמובן שישנם כל מיני טיפים קטנים כמו שכדאי לא למרכז, ושבלילה כדאי להשתמש בחשיפה ארוכה במקום בפלאש אם זה אפשרי.. וכדומה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

צודק לגבי "חוקי הצילום" כאן ובתאילנד.

אבל יש פעמים שבגלל הגדרות או פעולות פשוטות שעם טיפה ידע אפשר להוציא תמונה גדולה במקום תמונה מטושטשת / רעשים / לא מיוחדת, ואפשר לתפוס את הרגע במקום להתמהמה...

לדוגמא משחקים עם ISO ומהירות תריס, הגדרות לובן ועוד שלל דברים שאני לא לגמרי מבין בהן.

יש טריידאוף בין ISO לבין מהירות תריס. מצד אחד תרצה להשתמש ב-ISO נמוך ככל האפשר (כדי לקבל כמה שפחות רעש וצבעים טובים יותר), אבל מצד שני תרצה בד"כ מהירות תריס גבוהה כדי להקפיא תנועה ולהמנע מטשטוש כתוצאה מרעידות היד. הבעיה היא שככל שה-ISO נמוך יותר מקבלים מהירות תריס נמוכה יותר. כמה לרדת ומתי זה שאלה של ניסיון, ולכן חשוב מאוד לצלם הרבה ולבדוק את התוצאות במחשב. רק מהן תוכל לדעת איפה טעית ומה צריך לתקן בתנאים דומים בעתיד.

WB קל למדי להגדיר. תשאיר אותו על Auto בצילום באור יום, ותעביר אותו למצב שמתאים לנורת ליבון (Tungsten או Incandescent) בצילום תחת אור מלאכותי ללא (ושאינו פלורסנט). אם אתה רוצה לקבל תוצאות מושלמות ממש תוכל להשתמש בכרטיס אפור/לבן וב-WB ידני, אבל ברוב המקרים אין בכך צורך של ממש. כנ"ל לגבי שימוש במצבים Daylight או Cloudy - שניהם לא הכרחיים, כי בד"כ ה-Auto עובד היטב באור יום.

מלבד להתאמן על הנושא שציינתי בפסקה הראשונה, הטיפ הכי חשוב שאני יכול לתת לך הוא לקחת איתך חצובת שולחן, ורצוי איכותית (למשל של מנפרוטו) ולא הדרעק שנמכר ב-50 ש"ח בכל פוטו שכונתי (שגם הוא עדיף בהרבה כל כלום). בטיול חצובה כזו היא האביזר הצילומי השימושי ביותר שקיים לדעתי.

אני ממליץ לך להשתמש בחצובה בכל הזדמנות שבה (1) האור חלש מדי כדי להשתמש ב-ISO המינימלי (כלומר מקבלים מהירות תריס נמוכה מדי להחזקה ביד), ו-(2) יש לך מספיק זמן לתכנן את הפריים מבלי שתצטרך להתפשר על הרגע המכריע. הנה כמה הנחיות (פשטניות מאוד) לצילום עם חצובת שולחן בתנאים כאלה: תגדיר ISO מינימלי, תעבור למצב M, בחר בצמצם הפתוח ביותר אם הנושא לא לגמרי סטאטי ואתה רוצה לקבל מהירות תריס סבירה, או צמצם אחד סגור יותר אם הנושא סטאטי לגמרי (אין טעם לסגור לצמצם סגור יותר במצלמות חיישן-קטן, כי הדיפרקציה מתחילה לקלקל את התמונה). לגבי מהירות תריס, בחר במהירות תריס שבה ההיסטוגרמה מיושרת לימין אבל לא חתוכה. אם יש לך במצלמה היסטוגרמה חיה תוכל להעזר בה, אם אין, תצטרך לצלם מספר בחשיפות שונות כדי להגיע לאופטימום. אפשר גם להשתמש במצב A (עדיפות צמצם) ולהשתמש בפיצוי חשיפה, אבל מניסיוני הוא הרבה פחות נוח לצילומי לילה עם חצובה מאשר מצב M. כמו כן, מומלץ להשתמש בכבל משחרר או בשלט רחוק כדי לבודד את הרעד שנוצר מהלחיצה על כפתור הצילום, או לפחות להשתמש בטיימר 2 שניות אם אין לך כבל/שלט כזה, ובהנחה שהנושא שאתה מצלם לא דורש תזמון קריטי.

הנה עוד כמה צילומים שצילמתי בתאילנד, כולם עם אולימפוס C5060 קומפקטית:

Chiang%20Rai,%20Yao+Akha%20Hilltribe.jpg

Chiang%20Rai,%20Yao+Akha%20Hilltribe%20Kid%20005.jpg

Chiang%20Rai,%20Kids,%20Thailand-Burma%20border%20009.jpg

Chiang%20Mai,%20Wat%20Phra%20Singh.jpg

Chiang%20Mai%20004.jpg

Chiang%20Mai%20020.jpg

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מהירות תריס נמוכה על ISO נמוך? ככל שהחשיפה יותר ארוכה, כך ניתן להוריד את הISO (רגישות בעצם?) ובמידה ואין חצובה אז צריך מהירות תריס גבוהה (להמנע מרעידות) ואז הISO (רגישות..) צריך להיות גבוה בשביל לקבל מספיק תוכן לחיישן לא? זה מה שהבנתי פלוס מינוס מהמאמרים שיצא לי לקרוא...

WB - אוט'. קיבלתי

יש לי חצובה שולחנית פשוטה קטנה שתעשה את העבודה לטעמי.

יש לי הסטוגרמה חיה, אבל הסתבכתי עם המאמרים על מנת להבין אותה. אין לי כבל, יש טיימר 2 שניות שיעשה את העבודה.

לגבי הסטוגרמה, אמרת שתהיה מיושרת לימין, מה הכוונה? יש שיטה פשוטה להבין אותה?

לגבי מפתח צמצם, ממה שהבנתי הוא קובע את עומק השדה, ראיתי הרבה פעמים שאומרים לפתוח / לסגור צמצם מבלי התייחסות בכלל לעומק השדה, מה המשמעות כאן?

לגבי התמונות - התאי המעשן והמפל מדהימות! איזה מפל זה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מהירות תריס נמוכה על ISO נמוך?

ISO נמוך הוא מטרה. מהירות תריס נמוכה היא בד"כ כורח.

ככל שהחשיפה יותר ארוכה, כך ניתן להוריד את הISO (רגישות בעצם?)

הייתי מנסח את זה הפוך - ככל שמורידים ISO נאלצים להשתמש בחשיפה יותר ארוכה.

ובמידה ואין חצובה אז צריך מהירות תריס גבוהה (להמנע מרעידות) ואז הISO (רגישות..) צריך להיות גבוה בשביל לקבל מספיק תוכן לחיישן לא?

כן, זה פחות או יותר הרעיון.

WB - אוט'. קיבלתי

באור יום - אוטומטי. באור מלאכותי (כשהפלאש כבוי) - הגדרה לפי המצב המתאים, בד"כ זה שמתאים לנורת ליבון.

יש לי חצובה שולחנית פשוטה קטנה שתעשה את העבודה לטעמי.

אל תשאיר את זה לטיול. צא החוצה בלילה ונסה לצלם איתה נופים עירוניים בחשיפות ארוכות.

יש לי הסטוגרמה חיה, אבל הסתבכתי עם המאמרים על מנת להבין אותה. אין לי כבל, יש טיימר 2 שניות שיעשה את העבודה.

לגבי הסטוגרמה, אמרת שתהיה מיושרת לימין, מה הכוונה? יש שיטה פשוטה להבין אותה?

לקרוא את כל המאמרים ואת ספר ההוראות ופשוט לצלם הרבה.

היסטוגרמה "מיושרת לימין אבל לא חתוכה" משמעה חשיפה בהירה ככל האפשר מבלי שיש בתמונה איזורים שרופים.

לגבי מפתח צמצם, ממה שהבנתי הוא קובע את עומק השדה, ראיתי הרבה פעמים שאומרים לפתוח / לסגור צמצם מבלי התייחסות בכלל לעומק השדה, מה המשמעות כאן?

במצלמות חיישן-קטן יש תמיד עומק שדה גדול מאוד וההשפעה של הצמצם על הנושא הזה כמעט תמיד זניחה (להוציא במידה מסויימת צילומי מקרו). תתרכז בשאר הדברים.

לגבי התמונות - התאי המעשן והמפל מדהימות! איזה מפל זה?

תודה. אני לא זוכר בדיוק את השם של המפל, רק שהוא היה באיזור צ'יאנג מאי, בחלק הצפוני של תאילנד. גם בתמונה הזו השתמשתי בחצובת שולחן ואת המצלמה כיוונתי לצמצם הכי סגור (במצב A) ול-ISO המינימלי. המטרה הייתה לקבל חשיפה ארוכה ככל האפשר דבר שמדגיש את המריחה של המים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הפוך. 2.8 הוא הצמצם הפתוח, 8.0 הוא הסגור.

צמצם פתוח עדיף כשאתה רוצה להעביר כמה שיותר אור כדי לקבל מהירות תריס גבוהה (למשל בצילומים באור חלש או בצילומים של נושאים בתנועה). צמצם סגור עדיף במקרים (הנדירים) שבהם אתה רוצה לקבל מהירות תריס נמוכה. צמצם אחד סגור יותר מהכי פתוח (למשל 4.0) עדיף כשאתה רוצה לקבל איכות אופטית כמה שיותר קרובה לאופטימום, אם כי ברוב המצלמות האלה גם הצמצם הכי פתוח מספק איכות תמונה קרובה מאוד לאופטימום, ולעיתים אף טובה יותר מאשר של צמצם אחד סגור יותר. לעומת זאת, צמצם 8.0 מספק במצלמות חיישן-קטן איכות תמונה די ירודה, בניגוד למה שקורה במצלמות DSLR או פילם ששם הוא לעיתים קרובות האופטימום.

צמצם סגור יכול להיות שימושי גם בצילומי מקרו מסויימים שבהם אתה רוצה לקבל עומק שדה גדול יותר. ב-DSLR הוא די הכרחי, כי עומק השדה שמקבלים במקרו הוא כחוט השערה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...