למה יולי תמיר לא מיתפטרת ? - עמוד 6 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

למה יולי תמיר לא מיתפטרת ?


stone cold

Recommended Posts

עומס ההוראה וגובה המשכורות של המורים הם אפוא שני הגורמים היחידים המסוגלים להסביר את המיקום היחסי של תלמידי פינלנד ותלמידי במדרג הציונים של מבחני PISA. בפינלנד, מתברר, פיצחו את סוד ההצלחה החינוכית: אצלם מקצוע ההוראה יוקרתי, מוערך, רווחי ומושך אל שורותיו את הטובות ואת הטובים. הפינים מבינים שכאשר מוריהם מצטיינים ומרוצים, כך גם תלמידיהם.

קיש קיש קריא - כמה אתה מבלבל במוח - הרבה דיבורים להסתיר את חוסר הידע .

מתחיל איתי, מה? :P אתה עוד תתחרט על זה...

בוא נראה: בפינלנד משלמים הרבה למורים וכך מושכים להוראה את הטובים. בארץ משלמים מעט למורים וכך מגיעים להוראה... הגרועים. אתה בעצם טוען שהמורים בארץ גרועים!

יודע מה - אני מסכים בהחלט. אני גם מסכים עם הטענה ששכר המורים נמוך מידי וצריך להעלותו בצורה משמעותית. למעשה, לו היית טורח לקרוא את ההודעות הקודמות שלי, היית רואה שאני מסכים עם שתיהן. טוב, אני מתאר לעצמי שלא התכוונת לטענה הראשונה, אבל אבוד לך - אתה לא יכול להחזיק במקל משני קצותיו. אם דרוש שכר גבוה כדי למשוך להוראה את הטובים, המשמעות הברורה היא שכרגע הטובים אינם בהוראה, כלומר שהגרועים שם.

אז מה צריך לעשות? כמו שכתבתי: לפטר את המורים הגרועים ולהשתמש בכסף שיחסך להעלאת שכר המורים הטובים. מי נגד, חוץ מרן ארז?

אגב, כמה נתונים מעניינים: היחס בין מורים לתלמידים בארץ הוא 11 תלמידים למורה. לפי פלוצקר, ביסודי היחס הוא 17 תלמידים למורה, כלומר היחס בתיכונים הוא פחות מתשעה תלמידים למורה! במדינות ה- OECD היחס הוא 20 תלמידים למורה. אז למה לעזאזל אנחנו צריכים כל כך הרבה מורים? והכיתות אצלנו עוד גדולות יותר מהממוצע ב- OECD, כלומר אנחנו צריכים פחות מורים ולא יותר. אגב, הנתון שאני ראיתי הוא 35 תלמידים בכיתה בממוצע, פלוצקר מדבר על 33, שזה אפילו נמוך יותר מהדרישה של רן ארז. אם המספר הוא 33 תלמידים בכיתה, לא צריך להקטין את מספרם כדי להגיע ל- 35 תלמידים בכיתה, צריך להגדיל אותו!

בוא נדבר עוד קצת על המספרים של פלוצקר. לפי המאמר הנ"ל, ההוצאה לתלמיד בארץ ובפינלנד זהה, באחוזים מהתל"ג לנפש. ההוצאה הזו הולכת כמעט במלואה לשכר המורים (כ- 70% מתקציבו של משרד החינוך). היחס בין מספר התלמידים למורים כמעט זהה לפי פלוצקר, כלומר השכר ברוטו אמור להיות כמעט זהה (בהתאמה לפער שבתמ"ג לנפש). הפער בשכר לשעה ידוע והפער במספר השעות ידוע, חשבון אחוזים פשוט ותגלה שהברוטו של מורה בארץ הוא 52% מהברוטו של מורה בפינלד. לאן נעלמו כמעט 50%?

התשובה, למיטב ידיעתי: בירוקרטיה מיותרת והמון מורים מיותרים. והפער בשעות הלימוד? פיקטיבי בלבד, כיוון שמשרד החינוך מדווח על שעות פיקטיביות כעל שעות לימוד. זו פשוט שיטה להגדיל את הברוטו של המורים בלי להגדיל את השכר לשעה, מה שיגרור אחריו תביעות שכר ממגזרים אחרים. לא מאמין לי? תקשיב לרן ארז: הוא דורש החזרת מאות אלפי שעות לימוד אבל לא מוכן שהמורים יוסיפו אפילו שעת הוראה פרונטאלית אחת. אז לאן ילכו כל השעות שיתווספו? לשכר המורים כמובן.מאחר שהציבור החרב לא יודע ש- "שעת לימוד" בתקציב משרד החינוך אינה שעת לימוד בפועל אלא רק יחידת תקציב, נראה כאילו ארז וחבורתו שואפים לשיפור מערכת החינוך בארץ, בזמן שהם רוצים תוספות שכר ותו לא.

הממשלה מוכנה לשלם למורים בממוצע עוד 25% (הרבה יותר למורים חדשים) תמורת שלוש שעות הוראה נוספות בשבוע וקצת יותר שעות שהיה. המורים לא מוכנים. הם רוצים יותר כסף תמורת שעות שהיה בלבד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 128
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

אני לא מתכוון להכנס איתך לעוד ויכוח (כיוון שלא יצא מזה כלום, אני אשאר בדעתי ואתה בדעתך), אבל אני כן הולך להגיב למשפט אחד (או שזה פסקה בעצם) שאמרת:

יודע מה - אני מסכים בהחלט. אני גם מסכים עם הטענה ששכר המורים נמוך מידי וצריך להעלותו בצורה משמעותית. למעשה, לו היית טורח לקרוא את ההודעות הקודמות שלי, היית רואה שאני מסכים עם שתיהן. טוב, אני מתאר לעצמי שלא התכוונת לטענה הראשונה, אבל אבוד לך - אתה לא יכול להחזיק במקל משני קצותיו. אם דרוש שכר גבוה כדי למשוך להוראה את הטובים, המשמעות הברורה היא שכרגע הטובים אינם בהוראה, כלומר שהגרועים שם.

לפי הטענה הזו הטובים אינה בהוראה - וזה לא נכון. חלק מהמורים גרועים וזה אי אפשר להתווכח (וזה טבעי לחלוטין שבמערכת מסוימת יש את היותר טובים ואת הפחות טובים, לא?). אבל חלקם, ואפילו לא מיעוט ואולי אף הרוב - מורים טובים. אפילו טובים מאוד. ואני לא מסכים להכללה כזו.

וכמו שכבר אמרתי יותר מידי פעמים בדיון הזה (ואני חושב שאפילו הסכמת איתי), אתה אומר שצריך לפטר מורים ורן ארז מתנגד - אין יותר לגיטימי מזה שארגון מקצועי יתנגד לפיטורי חבריו..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה יודע מזה מורה מדוכא ?

מה זה עובד שיש לו פוטנציאל ורצון והוא נישבר ע"י המערכת , במתכוון ולפי שיטה ?

זה מה שקורה במערכת החינוך ( כמו בשאר המערכות בארץ )

אני לא יודע מה איתך ואיך אתה רואה דברים - אבל אם אתה לא רואה את הכיוון שהמדינה הולכת אליו אז אתה לא רואה את התמונה הגדולה .

ואולי כן אתה רואה , אבל אתה סתם וכחן , אז אפילו יואב הבן של המנהלת היתיאש ממך , אישית אני ראיתי מורים וראיתי כמה הם רוצים וכמה הם משקיעים אחרי שעות הלימודים ובזמן הלימודים , תפקיד של מורה זה מישרה של 24 שעות , צודק או לא יואבי ?

ואם המורים היגיעו עד כדי כך שהם פוגעים בתלמידים שלהם , אני מבין שהיגיעו מים עד גועל נפש .

אתה לא יודע איפה אתה חי או שאתה לא רוצה לדעת , שלא תבין אותי לא נכון , אני מכבד את שתי האופציות.

ואני לא טורח על כתבים ארוכים כי זה בילבול מוח וכיסוי על חוסר ידיעה ו/ או חוסר רצון לומר את האמת , אני מבין את רוח הדברים ורוח הדברים היא שאין אף פעם רק צד אחד צודק ו צד אחד טועה - ואת זה אני רוצה לראות לפני שאטרח לעיין במסמכים שאורכם כגלות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה יודע מזה מורה מדוכא ?

מה זה עובד שיש לו פוטנציאל ורצון והוא נישבר ע"י המערכת , במתכוון ולפי שיטה ?

זה מה שקורה במערכת החינוך ( כמו בשאר המערכות בארץ )

אני לא יודע מה איתך ואיך אתה רואה דברים - אבל אם אתה לא רואה את הכיוון שהמדינה הולכת אליו אז אתה לא רואה את התמונה הגדולה .

ואולי כן אתה רואה , אבל אתה סתם וכחן , אז אפילו יואב הבן של המנהלת היתיאש ממך , אישית אני ראיתי מורים וראיתי כמה הם רוצים וכמה הם משקיעים אחרי שעות הלימודים ובזמן הלימודים , תפקיד של מורה זה מישרה של 24 שעות , צודק או לא יואבי ?

ואם המורים היגיעו עד כדי כך שהם פוגעים בתלמידים שלהם , אני מבין שהיגיעו מים עד גועל נפש .

אתה לא יודע איפה אתה חי או שאתה לא רוצה לדעת , שלא תבין אותי לא נכון , אני מכבד את שתי האופציות.

ואני לא טורח על כתבים ארוכים כי זה בילבול מוח וכיסוי על חוסר ידיעה ו/ או חוסר רצון לומר את האמת , אני מבין את רוח הדברים ורוח הדברים היא שאין אף פעם רק צד אחד צודק ו צד אחד טועה - ואת זה אני רוצה לראות לפני שאטרח לעיין במסמכים שאורכם כגלות.

התייאשתי לא כי לא רציתי להמשיך, אני נהנה מהדיונים האלה ורק לומד עוד, אלא כי פשוט אנחנו אומרים אותו דבר 23423 פעמים ובסופו של דבר העמדה שלנו לא משתנה (והוא מייבש אותי כל פעם מחדש ואני מנסה לצאת בסדר חח).

וכן, תפקיד של מורה זה 24 שעות ביממה (כן, אני מתכוון לזה, כבר קרה שאמא שלי קיבלה טלפונים באמצע הלילה מסיבות אלה ואחרות שזה לא המקום לפרט אותן), אבל עוד פעם, אני לא רוצה להכנס לזה עוד פעם, מי שרוצה לקראות אתהעמדה שלי מוזמן לעיין בדיון.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חח איזה דיון ארוך וכולם חוזרים על עצמם.

למורים יש את הטנעים הכי טובים שאפשר לבקש.אנשים ברחו ליהיות מורה בזכות התנאים.

אתם לא הזכרתם שלמורה יש יותר מ3 וחצי חודשים של חופש בשנה וגם שנת שבתון שעליהם הוא מקבל כסף בנוסף לכך אם יחתם הסכם עם האוצר ככל הנראה כמו תמיד יהיה סעיף שמורה על האוצר לשלם למורים את הכסף עבור ימי השביתה.

צריך לעשות מבחן ולראות מה תיהיה תגובתו של רן ארז וחבריו, אם יתנו למורים 50% בלי תוספת שעות מה תיהיה תגובתם אם הם יסכימו לזה אז הדבר שבשבילו עשו את השביתה זה רק לכסף וכך גם ההיפך.

כמו שכבר ציינו כאן המורים רוצים לקבל כסף בלי תוספת שעות אפילו אם מדובר על השעות שעליהן המורים טוענים שהם מתנדבים בבית(בבדיקת מבחנים ,אסיפות הורים, הכנת שיעורים), אולי זה אומר שהם לא ממש עובדים בבית. אני לא מבין וגם לא רואה את זה בפועל שמורים מכינים את השיעור מראש. אני כתלמיד רואה שהמורים מקריאים מדפים שהוכנו לפני כ30 שנה.

צריך לעשות רפורמה גדולה בחינוך לתת למנהל לבחור את המורים שלו על פי דעתם של התלמידים ועל פי השיגיהם.

כל מנהל יוכל לפטר וגם לקבוע את שכר המורה (אפילו 25 אלף שקל).

המורים יהיו בבית הספר מ8 עד 4 ולא יתחילו לעבוד ב10 ולסיים ב2 או ב8 ולסיים ב12.

לפטר את המורים השחוקים כך גם יהיה כסף למורים האחרים .

להעלות את הדרישות לכניסה ללימודי ההוראה.

כל אלה יגרמו למערכת החינוך לשגשג.

מורי הסתדרות המורים קיבלו את ההצעה של הממשלה אבל הם לא עוקפים אותה! הם באים חצי שעה לפני לבית הספר שותים קפה לפני השיעור הראשון ונשארים קרצת אחרי הלימודים וככה הם מקבלים תוספת שכר.

רן ארז הוא כנראה כמו יושב ראש הסתדרות המורים שחשוד עכשיו בקניית תואר.

אז במאבק הזה כמו שאפשר להבין אני בצד האוצר.לא צריך להסכים לתוספת שכר בלי תוספת שעות עבודה.

המורים לא מבינים שהם גורמים לעצמם רק נזק בזה שהם שובתים. בסוף הכנסת תחוקק חוק שלכל שביתה גדולה צריך אישור מהנשיא כמו שיש בעוד מדינות בעולם וככה הם ימנעו מעצמם את הזכות לשבות.

המורים כנראה יחזרו ללמד רק עם צווים לחזרה לעבודה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הוא חמוד הבחור - אולי אפילו איכפתי אבל טרחן למדי - יש לו לפעמים צדדים שהוא צודק בהם , אבל הוא חד צדדי לפחות בדעות שלו - בקיצור עקשן , אבל סתם ולחינם .

כמו שר האוצר .

וזה הכי חיובי שאני יכול להיות בדעתי המצומצמת עליו .

עריכה : אני מתאר לעצמי שבדיוק כך הולך עם המשא ומתן בין המורים לאוצר - "דו שיח של חרשים "

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא רציתי, But here we go again..

חח איזה דיון ארוך וכולם חוזרים על עצמם.

למורים יש את הטנעים הכי טובים שאפשר לבקש.אנשים ברחו ליהיות מורה בזכות התנאים.

אתם לא הזכרתם שלמורה יש יותר מ3 וחצי חודשים של חופש בשנה וגם שנת שבתון שעליהם הוא מקבל כסף בנוסף לכך אם יחתם הסכם עם האוצר ככל הנראה כמו תמיד יהיה סעיף שמורה על האוצר לשלם למורים את הכסף עבור ימי השביתה.

מתוך 3.5 החודשים האלה יש שבועיים, וגם זה לא תמיד. ובכל מקרה זה תמיד בתאריכים מאוד מאוד מאוד מסוימים, לא כמו שמקצועות אחרים שאתה יכול לבחור מתי אתה יוצא לחופשה. אל תקנה את הדבר הזה כי זה פשוט לא נכון. יש סיבה שהדבר הזה לא הוזכר כאן.

לגבי השבתון - אם אינני טועה, גם למהנדסים או לאדריכלים יש שנת שבתון, פעם מישהו התלונן על זה?

צריך לעשות מבחן ולראות מה תיהיה תגובתו של רן ארז וחבריו, אם יתנו למורים 50% בלי תוספת שעות מה תיהיה תגובתם אם הם יסכימו לזה אז הדבר שבשבילו עשו את השביתה זה רק לכסף וכך גם ההיפך.

ברור שהם יסכימו, אין לאף אחד ספק שהאינטרס הוא כלכלי בראש ובראשונה, ואין ספק שרן ארז מקבל את זה כמעט במקום.

כמו שכבר ציינו כאן המורים רוצים לקבל כסף בלי תוספת שעות אפילו אם מדובר על השעות שעליהן המורים טוענים שהם מתנדבים בבית(בבדיקת מבחנים ,אסיפות הורים, הכנת שיעורים), אולי זה אומר שהם לא ממש עובדים בבית. אני לא מבין וגם לא רואה את זה בפועל שמורים מכינים את השיעור מראש. אני כתלמיד רואה שהמורים מקריאים מדפים שהוכנו לפני כ30 שנה.

בתור בן של מורה (ומנהלת בית ספר, אבל קודם כל מורה), אני יכול לומר לך שזה בולשיט. ויודע מה, להכין מערך שיעור לוקח יום עבודה אחד לפחות. לא פעם ולא פעמיים השבתות של אמא שלי הלכו כי היה צריך להכין מערך שיעור מחדש כי משרד החינוך החליט בפעם השלישית ב-3 שנים לשנות תוכנית הלימודים (וגם אם זה רק פעם ב-3 שנים, ויש מקצועות שזה קורה בהם). ואני לא מדבר על חודש של לפני תחילת שנת הלימודים של כתיבת סיכום של כל החומר, איסוף מידע, כתיבת מבחנים ובדיקתם - לבדוק מבחנים של כיתה במקצוע "רב מלל" כמו אזרחות יכול לקחת 3 שעות עבור כיתה של פחות מ-30 תלמידים, וכמה שהמורה פחות מנוסה ככה זה יקח לו יותר זמן. מה שאתה רואה כתלמיד ומה שמשרד האוצר רוצה למכור לך הרבה פעמים רחוק שנות אור מהמציאות.

צריך לעשות רפורמה גדולה בחינוך לתת למנהל לבחור את המורים שלו על פי דעתם של התלמידים ועל פי השיגיהם.

כל מנהל יוכל לפטר וגם לקבוע את שכר המורה (אפילו 25 אלף שקל).

המורים יהיו בבית הספר מ8 עד 4 ולא יתחילו לעבוד ב10 ולסיים ב2 או ב8 ולסיים ב12.

לפטר את המורים השחוקים כך גם יהיה כסף למורים האחרים .

להעלות את הדרישות לכניסה ללימודי ההוראה.

וכמו שכבר הסברתי בדיוק, לא רק שאין שום דרך לקבוע איכות של מורה, האינטרס של ארגון המורים הוא להגן מפני הפיטורים, הוא לא יכול לקבל רפורמה כזו. ודעה של תלמיד - רחוק מלייצג את המציאות. מספיק ש-2 כיתות לא מתות על המורה הזו והיא בחוץ. גם ציונים לא תמיד משקפים את רמת המורה. פייר לדעתך? מורה שחוק - תגדיר בדיוק.. יש מורה בן 60 שיותר טוב ממורה בת 35, אז הוא שחוק?

מורה בבצפר בין 8 ל-4? רוצה שמה שהם עושים בבית הם יעשו בבית הספר? הם צריכים לעבוד מ-8 עד 6 לפחות, וגם זה לא יספיק. אני לא מדבר על השתלמויות שונות שהמורים עושים. ידעת למשל שמורה בשבתון צריך לעשות השתלמויות בהיקף של 30 שעות שבועיות (יכול להיות שזה פחות, אבל זה מה שאני זוכר)?

וע"פ אמא שלי, שכמו שציינתי - מנהלת בית ספר, למרות שאיסתרא חוזר ומדגיש את שעות האוויר, היא דווקא טוענת שאין דבר כהז - שעה שהיא לא מול כיתה - לא מקבלים עליה כסף. אני נוטה להאמין לה כי היא באה מתוך המערכת ומכירה אותה טוב.

כל אלה יגרמו למערכת החינוך לשגשג.

מאיפה הביטחון הזה? זרקת פה כל מיני דברים שקשורים לשכר ותנאי עבודה כלכליים אבל לא דיברת על שעות לימוד נוספות - כי היום יש מעט מידי לצערי, או הקטנת הכיתות (בכיתה של 37 איש קשה ללמוד, איך שלא תנסה).

מורי הסתדרות המורים קיבלו את ההצעה של הממשלה אבל הם לא עוקפים אותה! הם באים חצי שעה לפני לבית הספר שותים קפה לפני השיעור הראשון ונשארים קרצת אחרי הלימודים וככה הם מקבלים תוספת שכר.

רן ארז הוא כנראה כמו יושב ראש הסתדרות המורים שחשוד עכשיו בקניית תואר.

ה"רפורמה" הזו רק פגעה במורי ההסתדרות מבחינת התנאים (תגלגל טיפה למטה עד לטבלה):

http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?Blogid=88469&TagName=%E0%E5%F4%F7%20%E7%E3%F9&passok=ok

זה לא סתם שמאות ואלפי מורים שבהסתדרות קמים נגד התוכנית הזו. פעם ראיתי אתר עם הטבלה הזו ואפילו יותר סיבות למה, עכשיו אני לא מוצא אותו.

ד"א, ההסכם גם אומר שאסור להם לשבות עד תום תקופת הזמן של החוזה, 5 שנים כמדומני.

אז במאבק הזה כמו שאפשר להבין אני בצד האוצר.לא צריך להסכים לתוספת שכר בלי תוספת שעות עבודה.

המורים לא מבינים שהם גורמים לעצמם רק נזק בזה שהם שובתים. בסוף הכנסת תחוקק חוק שלכל שביתה גדולה צריך אישור מהנשיא כמו שיש בעוד מדינות בעולם וככה הם ימנעו מעצמם את הזכות לשבות.

המורים כנראה יחזרו ללמד רק עם צווים לחזרה לעבודה.

חוק כזה נוגד את אחד מהעקרונות היותר חשובים של הדמוקרטיה, AKA הזכות להתארגנות. באיזה מדינות קיים חוק כזה בכלל? ואיך תגדיר שביתה גדולה בדיוק?

והנדפקים הגדולים ביותר הם תלמידי י"ב (כמוני לדוגמה).

אתה(/ם) באמת רוצה להמשיך לטחון מים?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לפי הטענה הזו הטובים אינה בהוראה - וזה לא נכון. חלק מהמורים גרועים וזה אי אפשר להתווכח (וזה טבעי לחלוטין שבמערכת מסוימת יש את היותר טובים ואת הפחות טובים, לא?). אבל חלקם, ואפילו לא מיעוט ואולי אף הרוב - מורים טובים. אפילו טובים מאוד. ואני לא מסכים להכללה כזו.

אם זה נכון, זה אומר שתוספת שכר לא תשפר את רמת החינוך, כיוון שהתוצאה לא תהיה שיפור ברמת המורים. הרי הם טובים כבר היום.

האמת נמצאת באמצע - יש הרבה מורים טובים ויש הרבה מורים מחורבנים. הבעיה שבשיטה שקיימת, אי אפשר להיפטר מהמחורבנים ואי אפשר לתגמל את הטובים.

וכמו שכבר אמרתי יותר מידי פעמים בדיון הזה (ואני חושב שאפילו הסכמת איתי), אתה אומר שצריך לפטר מורים ורן ארז מתנגד - אין יותר לגיטימי מזה שארגון מקצועי יתנגד לפיטורי חבריו..

נכון. הוא גם לא רוצה שהם יעבדו יותר. ושנינו הסכמנו שאת רן ארז וארגון המורים (כגוף, ללא קשר למורים כפרטים) לא מעניינת רמת החינוך בארץ. עכשיו בוא נביט בצד השני - מה רוצה הממשלה?

* לחסוך כסף? לא, כיוון שהרפורמה שהממשלה מציעה תגדיל את ההוצאות שלה ולא תקטין אותן.

* להרוס את החינוך (עוד יותר)? לא, איזה אינטרס כבר יכול להיות לה?

* לשבור את ארגוני מורים? לא, כיוון שהיא מנהלת מו"מ איתם וחותמת איתם על הסכמים קיבוציים.

אז מה נשאר? הממשלה רוצה לשפר את מצב החינוך בארץ.

כלומר יש לנו צד אחד שרוצה לשפר את המצב וצד אחד שלא אכפת לו. אז במי אתה תומך?

וכמו שכבר הסברתי בדיוק, לא רק שאין שום דרך לקבוע איכות של מורה,

וכמו שאני כבר הסברתי, קל מאוד לבדוק את איכותו של מורה: תבחן את התלמידים במקצוע אותו המורה מלמד ותשווה לתוצאות של כיתות מקבילות. אצל מורה טוב יותר התלמידים יוציאו ציונים טובים יותר. ואת זה אומרים גם אני וגם ארגוני המורים.

האינטרס של ארגון המורים הוא להגן מפני הפיטורים, הוא לא יכול לקבל רפורמה כזו.

ולכן צריך להביס אותם. אלא אם לא אכפת לך שמורים גרועים ילמדו את הילדים שיום אחד יהיו לך. כתבתי כבר כמה פעמים שהטעות הגדולה ביותר של ביבי בתקופתו כשר האוצר היתה שאחרי השביתה הארוכה בנמלים הוא נכנע לעובדים והרשה להפקרות שם להמשיך, אני מקווה שהממשלה הנוכחית לא תחזור על הטעות הזו עם מערכת החינוך.

המטרה של מערכת החינוך היא לחנך, לא לספק עבודה למורים.

גם ציונים לא תמיד משקפים את רמת המורה.

שטויות. איך בדיוק אתה קובע שיש מורים טובים ומורים גרועים אם אין שום דרך לדעת זאת? ברור שיש. מורה טוב הוא מורה שגורם לשיעור להיות מעניין, שמסביר את החומר כך שכולם מבינים אותו. התוצאה היא ציונים גבוהים במבחנים.

כאמור ציונים אינם הכל, אבל אפשר למדוד אותם. כשאתה הולך לרופא, הוא לא יכול למדוד כמה כואב לך, אבל הוא יכול למדוד כמה חום יש לך - וזו בהחלט אינדיקציה למצבך. אז מה, בגלל שאי אפשר למדוד את הכאב, לא צריך למדוד את החום ולקבל החלטות בהתאם?

וע"פ אמא שלי, שכמו שציינתי - מנהלת בית ספר, למרות שאיסתרא חוזר ומדגיש את שעות האוויר, היא דווקא טוענת שאין דבר כהז - שעה שהיא לא מול כיתה - לא מקבלים עליה כסף. אני נוטה להאמין לה כי היא באה מתוך המערכת ומכירה אותה טוב.

או, כנראה שממש לא הבנת את אמא שלך. תבדוק באתר ההתנגדות לרפורמה של ארגון המורים למשל, אחת התלונות שלהם היא שהרפורמה מבטלת שעות גמול שונות ומשונות. שעות גמול הן שעות עליהן המורים מקבלים שכר למרות שהם לא מלמדים בהן.

שוב: מורה בתיכון עובד 24 שעות בשבוע, אבל רק 19 שעות מול כיתה. את זה אפילו רן ארז אומר. אז איפה שאר חמשת השעות? וזה, אגב, מורה צעיר וללא ילדים. למורים מבוגרים יש גמול ותק (שעות שיורדות מזמן ההוראה הפרונטלית ועדיין מקבלים עליהן שכר), לאימהות יש גמול אם (שעות כנ"ל) ועוד ועוד.

ה"רפורמה" הזו רק פגעה במורי ההסתדרות מבחינת התנאים (תגלגל טיפה למטה עד לטבלה):

http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?Blogid=88469&TagName=%E0%E5%F4%F7%20%E7%E3%F9&passok=ok

כי הרפורמה לא באה לשפר את תנאיהם של המורים אלא לשפר את מצב החינוך. וזה הרי מה שהמורים טוענים שהם רוצים...

1. שטויות. הרי המורים (וגם אתה) טוענים שהם עובדים המון שעות בבית ללא תשלום. לפי הרפורמה, לפחות חלקן יהיו בבית הספר בתשלום, אבל פתאום הם שוכחים להכניס למספר השעות שהם עובדים את השעות האלו, כדי שיצא שתוספת השעות גדולה מתוספת השכר.

אגב, למורי ההסתדרות בכלל לא צריך לחשב גם את שעות העבודה בבית כדי לראות שיש תוספת לשכר. דורשים מהם לעבור מ- 30 שעות שבועיות ל- 36 - תוספת של 20%. השכר הממוצע יעלה ב- 24%, עד כמה שאני זוכר. אז מה יותר גדול, ילדים וילדות, 20 או 24?

2. והנה דוגמה לשעות האוויר שטענת שלא קיימות. יש כאן שקר בוטה: גמול האם לא מבוטל. במקום שלוש שעות שיורדות מהשעות הפרונטליות, יהיו שעתיים וחצי שירדו משעות השהיה. האמהות מאבדות בסה"כ חצי שעה שבועית, התלמידים מרוויחים שלוש שעות שבועיות.

3. הנה עוד שעות אוויר. החישוב המקורי כל כך מסובך, שאין לי שום דרך לדעת אם הם באמת מפסידים כאן משהו.

4. עוד שעות אוויר!

5. לא הבנתי. במקום לקבל תוספת שחיקה, אתה מקבל תוספת העלאת שכר. מה ההבדל? השכר עולה בכל מקרה.

6. מה? כתוב במפורש שניתן יהיה להגיע לדרגה 8. כנראה שמה שמפריע להם זה שהמנהל יצטרך להמליץ על זה. חס וחלילה, הוא עוד עלול לא להמליץ לקדם מורים גרועים!

7. לא יפוטרו? חרא של רפורמה. גם אם כולם מורים מופלאים, יש המון מורים מיותרים במערכת. תחשוב מה אפשר היה לעשות עם הכסף שמשלמים להם.

8. הפתק הצהוב היה שוחד בחירות, אם ביטלו אותו - נהדר. פנסיה תקציבית היא טעות אדירה של המדינה, טוב שמבטלים אותה. השאר לא ברור לי.

ולציטוט בסוף: יש לזה הסבר ברור, שכבר כתבתי אותו - הכסף מתפזר בין הבירוקרטיה המיותרת של משרד החינוך והמוני המורים המיותרים. ב- OECD מסתדרים עם חצי ממספר המורים שיש בארץ. אם תפטר חצי מהמורים והשאר יעבדו במשרה מלאה, הם יוכלו לקבל שכר כפול בלי להוסיף שקל לתקציב החינוך. מה דעתך על שכר של 18,000 ש"ח בחודש למורה ותיק?

זה לא סתם שמאות ואלפי מורים שבהסתדרות קמים נגד התוכנית הזו.

זה קל: דורשים מהם לעבוד יותר. הם לא רוצים. לא סתם רוב המורים הן מורות, מתאים להן לעבוד קצת כדי להגיע הביתה מוקדם לילדים ולא אכפת להן שהשכר נמוך יחסית כיוון שזו בד"כ משכורת שניה.

ד"א, ההסכם גם אומר שאסור להם לשבות עד תום תקופת הזמן של החוזה, 5 שנים כמדומני.

חוק כזה נוגד את אחד מהעקרונות היותר חשובים של הדמוקרטיה, AKA הזכות להתארגנות. באיזה מדינות קיים חוק כזה בכלל? ואיך תגדיר שביתה גדולה בדיוק?

זה סעיף די סטנדרטי בהסכמים קיבוציים. המעסיק מתחייב לשלם יותר ובתמורה העובדים מתחייבים שלא לשבות. אחרת, אפשר לחתוםעל חוזה לחמש שנים ולשבות שוב בשנה הבאה ובשנה אחריה וכל פעם לדרוש עוד תוספות. והתכוונת לזכות השביתה ולא לזכות ההתארגנות. זכות השביתה לא מוחלטת באף מדינה דמוקרטית. גם בארץ צריך להכריז על סיכסוך עבודה מסודר שבועיים לפני תחילת שביתה ולבית הדין לעבודה יש סמכות להוציא צווי ריתוק (וצריך לציית להם, אפילו אם אתם מורים). שלא לדבר על זה שיש מגזרים שלמים שלפי חוק אסור להם לשבות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

האם פינלנד משקיעה יותר בחינוך? לא. ההוצאה לחינוך לתלמיד בבית הספר התיכון בפינלנד אמנם גבוהה ב-22% מההוצאה לתלמיד בתיכון הישראלי, אבל בפינלנד התוצר לנפש גבוה אף הוא בכ-22% מבישראל. יחסית לתוצר לנפש, וזו שיטת ההשוואה הנכונה, פינלנד לא משקיעה יותר, ובבתי הספר היסודיים אפילו משקיעה פחות בתלמידיה מאשר . לא כאן טמון ההסבר להצלחת תלמידי הלסינקי וכישלון תלמידי ירושלים.

ההשוואה לתוצר לנפש נראית מפוקפקת ויכול להיות שמדובר במתדולוגיה לא נכונה במקרה הזה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

נכון היא מדינה יקרה.

ולכן ההשוואה לתוצר לנפש לדעתי לא מתאימה.

ובכל מקרה יכול להיות שבחישוב בהתאם לתוצר לנפש - גם במדינות עולם שלישי יראו השקעה דומה בחינוך - זה עדיין לא אומר שאפשר לצפות שרמת החינוך שם תיהיה זהה למדינות מערביות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מכיוון שעוסקים כאן באנשים צריך להתחשב גם ברגשות של מורה אשר עומד מול כיתה והדאגות הכלכליות חופרות לו במוח .

דבר אשר לדעתי מתאים לכול המדינה - זה לא יתכן שבמדינה כמו שלנו שצריכה אותנו יום יום שנקיים אותה אנחנו נדאג מהיכן נשלם שכ"ד אוכל וכו .

יש יותר מידי בעיות קיומיות בסיגנון המיחיה בארץ - והמורים היתפוצצו .

זה לא רק מורה - זה אזרח שצריך ללכת למילואים זה הורה לילדים שרוצים מחשב חדש זה אדם שפוחד ללכת ברחוב שאדם שצריך ללכת למכולת ועוד הרבה דברים שקשים מאוד כאן ובנוסף אתה רוצה שהוא יעמוד מול כיתה עמוסה לעיפה בילדים "וירביץ בהם ציונות " -

לא חשוב צרות ראיה היא בעיה של מי שחושב שיש בידיו את התשובה הבילעדית או מי שחושב שהוא צודק , בדרך כלל ראיה ילדותית ( נכון קיש קיש ?) ומול 40 ילדים כאלו המורים צריכים לעמוד יום יום ולהתמודד .

לא חשוב הבעיה היא בעיה מערכתית של ניהול המדינה ע"י ילדים שחושבים שבני אדם הם מיספרים ( כמו הארכיטקט במטריקס - שהתפקיד שלו לאזן מישוואות ) הם לא מבינים שמדינה היא הרבה יותר מסך כל ההכנסות שלה מינוס ההוצאות .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

^^^

נכון, באמת יש לך ראיה ילדותית.

גודלה הממוצע של כיתה הוא 35 תלמידים לפי הנתונים שאני ראיתי ו- 32-33 תלמידים לפי פלוצקר. אז מספיק עם האגדה של 40 תלמידים בכיתה. יש כיתות כאלו, אבל הן מקרי קיצון. אגב, אני למדתי ביסודי בכיתה של 38-42 (תלוי בשנה) תלמידים, מהן שנתיים בכיתה טרומית שרתחה בקיץ ודלפה מים בחורף. מזגנים אפילו בבית לא היו אז (שנות השמונים). המורים לא הרוויחו הון. איכשהו, התוצאות שמערכת החינוך השיגה במחזור שלי גבוהות בצורה משמעותית מאלו שהושגו במחזור שלך. מעניין, לא?

מורה ותיק מקבל שכר שגבוה מהממוצע במשק. בהחלט אפשר לחיות לפיו. מורה מתחיל מקבל שכר מגוחך שחובה להעלותו. וראה איזה פלא, הממשלה מציעה להעלות את שכר המורים המתחילים מ- 2,800 ש"ח בחודש ל- 5,300 בחודש. בממוצע, אחרי הרפורמה המורים יקבלו תוספת שכר של 26% - לא מספיק, אבל בהחלט תוספת משמעותית.

הבעיה שלך היא שאתה חושב על המורים כעל הלקוחות של מערכת החינוך. הם לא. התלמידים הם קהל המטרה. תפסיק לחשוב מה טוב למורים ותתחיל לחשוב מה טוב לתלמידים. וה שטוב לתלמידים הם מורים שמתייחסים למקצוע שלהם כאל עבודה ולא כאל חלטורה ומקבלים שכר בהתאם. כלומר הרבה פחות מורים שמקבלים הרבה יותר כסף.

סתם לידיעה, אחד מהסעיפים של הרפורמה קובע שמורה שלא ישלים תואר ראשון תוך כמה שנים, יפוטר. ארגון המורים מתנגד, כי לא צריך אפילו תואר ראשון כדי ללמד. חלטורה או לא חלטורה?

ההשוואה לתוצר לנפש נראית מפוקפקת ויכול להיות שמדובר במתדולוגיה לא נכונה במקרה הזה.

ההשוואה היא לפי כח קניה, אין השוואה נכונה יותר. יחס התל"ג לנפש די קרוב ליחס כח הקניה.

אבל מה אתה רוצה? מדינה ענייה לא יכולה להרשות לעצמה להוציא כמו מדינה עשירה. אני בטוח ששרי אריסון מוציאה על חינוך ילדיה (לו היו לה ילדים בגילאי בית ספר) יותר ממה שאתה מוציא (לו היו לך ילדים בגיל בית ספר). אז מה?

כמה נתונים מעניינים: ראשית, ההוצאה על חינוך כאחוז מהתל"ג -

oecd1qh7.png

במקום הראשון - . וזה עוד בלי להזכיר שאנחנו גם במקום הראשון בהוצאה בטחונית כאחוג מהתל"ג וגם במקום גבוה מאוד בהחזר חובות כאחוז מהתל"ג.

גרף נוסף שלא הבאתי מראה שאנחנו במקום השני בהשתתפות האוכלוסיה במערכת החינוך. זה חלק מההסבר לאחוז הגבוה של ההוצאה. חלק אחר הוא העובדה שאחוז הילדים בישראל גבוה מאוד, בעיקר הודות הערבים והחרדים, כך שהכסף מתחלק על יותר אנשים. חלק שלישי הוא הבירוקרטיה המיותרת של משרד החינוך והרביעי הוא אלפי המורים המיותרים. התוצאה של כל זה מביאה אותנו לגרף שכר המורים במונחי כח קניה -

oecd2ic2.png

כאן אנחנו כמעט במקום האחרון. המורים לא מקבלים מספיק. כלומר לא צריך להגדיל את תקציב החינוך, שגם ככה גדול מאוד, צריך לעשות בו שימוש נכון: פחות בירוקרטיה, פחות מורים, יותר שעות עבודה למורה, מורים טובים יותר.

אגב, ישנן שלוש מדינות בהן יש יותר תלמידים לכיתה מאשר בארץ ב- OCED (עוד גרף שהתעצלתי להביא) ובשתיים מהם מערכות החינוך מגיעות להישגים שאנחנו יכולים רק לחלום עליהם. זה לא אומר שגודל הכיתה לא חשוב, זה אומר שיש דברים חשובים יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חסר לך אגורה לשקל בגלל זה כל הקישקוש ואתה חוזר על הדברים שלך

כבר בפעם האלף

אתה טועה

לא יעזרו לך גרפים כאשר אתה צריך לשלם חשבונות במכולת

אתה חושב שמורה הוא מכונה - אתה טועה הוא בן אדם

בן אדם הוא דבר יותר מורכב מכמה גרפים וטבלאות.

ואת זה אתה לא מבין

מה שעושה את דעתך - כמו השם שלך קשקשן שעושה רעש

אבל אני כאן אומר לך - אתה טועה .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...