כמה מילים על ה-UT61-E - מוליטמטר נורמאלי למי שאין לו תקציב גבוה - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

כמה מילים על ה-UT61-E - מוליטמטר נורמאלי למי שאין לו תקציב גבוה


anatoli

Recommended Posts

שלום לכולם,

באחד הדיונים היו בפורום בעבר נתתי המלצה על ה-UT61-E של חברת Uni-T (ניתן לראות את הפוסט המדובר כאן - חשוב לשים לב שזה ה-E, הדגמים האחרים הרבה פחות טובים). עברו מאז כמה חודשים שבהם השתמשתי בו וחשבתי שלא יזיק לומר כמה מילים בעניין המכשיר הזה כיוון שלדעתי מדובר על מכשיר שכדאי מאוד לשקול והוא יחסית לא יקר.

אני אחזור בקצרה על הסיבה שבגלל אני חושב שמדובר במכשיר שכדאי לשקול. ראשית, מדובר במכשיר זול מאוד (אני קניתי אותו מ-DX ב-59.2$ עם משלוח, והבנתי שאפשרי להשיג לפעמים גם בזול יותר ממקומות אחרים). דבר שני, מדובר על מכשיר שהוא True-RMS מה שלא טריוויאלי בכלל בהתחשב במחיר שלו. בנוסף, מדובר על מכשיר עם מפרט מרשים מאוד מבחינת הדיוק שלו ביחס למחיר הזה. ולבסוף, הוא מגיע באריזה עם קצת מעבר למינימום הנדרש.

אז נתחיל מהדבר שמעניין את כולם יותר מכל (אחרי המחיר שאותו אפשר למצוא בקלות ברשת), הדיוק שלו באמת ולא על דפי המפרט. אני בדקתי אותו אל מול ה-Agilent U1253A שלי (ש-Agilent אישרו לי שהוא עומד ב-Spec, ואני בחנתי אותו מול ה-Keithley 2010 שאני משתמש בו בעבודה והוא קרוב אליו בצורה מרשימה). אני מצרף קובץ excel לפוסט הזה, עם סיכום תוצאות מדידה של שני המכשירים זה מול זה. לא מדדתי את כל הדברים האפשריים, אבל אני חושב שהמדידה הזו מייצגת את הדברים שהרוב המוחלט של האנשים צריך.

כפי שרואים התוצאות דיי טובות, והוא בהחלט עומד ב-Spec שלו באופן מלא. אומנם בחלק מהבדיקות הוא דיי גבולי, אבל זה מתקבל לחלוטין על הדעת בהתחשב בתג המחיר שלו ובמפרט שלו. אני לא יכול לתת תוצאות לאורך זמן, אבל סביר להניח שבחודשים-שנים הראשונות הוא יזוז הרבה יותר מאשר אחרי זה כיוון שהרכיבים יתייצבו עם הזמן.

המדידות שבהן מצויין NaN הן מדידות שהתחום שלהן אינו מופיע בדפי המפרט. לדוגמא, מדידה של קבלים מאוד גדולים, או מדידה של גל ריבועי שעבורה ה-Spec אינו מציין כל מידע (כמו שאר החברות).

נעבור לדבר הבא, איכות הבנייה של המכשיר. סך הכל אני חייב לציין שאני מאוד מרוצה. זה לא Agilent ולא Fluke, אבל במחיר הזה הוא בנוי יפה מאוד. גם מבחינה חיצונית וגם מבחינה פנימית. אין פה שום דבר מרשים, אבל בהחלט מספק לגמרי למחיר שלו. מי שרוצה לראות תמונות מפורטות, אני לא צילמתי אבל לא חסר מידע ברשת כמו לדוגמא כאן.

ולדבר האחרון שאני רוצה לציין בנוגע למכשיר הזה, האביזרים שהוא מגיע איתם. אומנם הוא לא מגיע עם מתאמים לתנינים, ולא כולל חיישן טמפרטורה, ואפילו הפרובים שלו לא באיכות מדהימה בכלל. אבל הוא כולל שני דברים נוחים מאוד. הראשון הוא מתאם שמאפשר למדוד קבלים ונגדים (גם SMD וגם TH) ללא הפרובים אלא על ידי מיקום שלהם בתוך המתאם הזה (לא חסרות תמונות ברשת). ולא פחות חשוב, הוא מגיע עם כבל סריאלי למחשב (RS232), אשר כמובן שמבודד אופטית בכדי לא לקצר דברים. סתם לצורך הדוגמא, רוב היצרנים האיכותיים יותר מבקשים רק על כבל כזה בערך חצי מהמחיר של ה-UT61-E ואפילו יותר. הסיבה היחידה שלא רכשתי כבל כזה ל-Agilent שלי (מעבר לזה שאני משתמש ב-Logging הפנימי של המכשיר ולכן זה פחות קריטי בשבילי) היא המחיר שלו, בערך 100שקלים אם אני זוכר נכון. מעבר לזה שיש תוכנה שמגיע עם המכשיר (ואני אישית אפילו לא התקנתי), אחד מחברי הפורום ב-EEVblog כתב תוכנה קטנה שעושה את זה בצורה טובה יותר. אצלי היא עובדת יפה מאוד (חוץ מזה שהיא לא מסכימה להיסגר, אבל לא נורא :) ). אפשר לקרוא על התוכנה הזו כאן.

אני חושב שבפורום הזה של חובבי אלקטרוניקה, זה מכשיר שיכול להתאים כמו כפפה ללא מעט קוראים. יש לו גם מתחרים מחברות אחרות אבל רובם המוחלט עולה כמה עשרות דולרים יותר ולכן אני חושב שהם פחות בולטים. ה-UT61-E הוא המולטימטר הזול ביותר שאני מכיר ומוכן להמליץ עליו לחובב אלקטרוניקה (שוב, לא כמו על Fluke או Agilent, אבל במידה מספקת - המחיר בכל זאת משחק פה תפקיד).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בערך 4 חודשים אם אני לא טועה. כפי שאמרתי, לא מספיק זמן כדי לדעת מה הוא שווה לאורך שנים, אבל בהחלט מספיק כדי להשתמש בו קצת ולדעת האם הוא עומד בציפיות שלי ממנו או לא.

מבחינתי מדובר על מכשיר שמשמש אותי לדברים לא קריטיים, או למכשיר שני כשאני צריך לבצע יותר ממדידה אחת באותו הרגע. לשימוש הזה הוא מתאים לי כמו כפפה, במיוחד בזכות המחיר הנמוך שלו. כפי שכבר ציינתי, אני חושב שהוא יכול להיות מכשיר מצוין גם כמכשיר ראשי עבור חובבי אלקטרוניקה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 6 חודשים מאוחר יותר...

בהמשך למה שהיה לפני מספר חודש, אני לא אפתח אשכול נוסף, אבל בהחלט אעדכן פה.

אציין שאני עדיין מרוצה מאוד מהמכשיר ומרשים מאוד לראות ביצועים כאלה בכזו רמת מחיר.

אני מצרף מדידות שעשיתי היום בכדי שאפשר יהיה לראות כיצד המכשיר עומד מול מכשיר ברמה הרבה יותר גבוהה ושל חברה עם אמינות גבוהה מאוד בתחום.

המדידות לא לגמרי זהות למה שעשיתי בפעם הקודמת, הקבלים מעט שונים, הנגדים קצת שונים, מחולל האותות שונה, וכו'. אבל זה מספיק לחלוטין בכדי לראות האם יש תקלה כלשהי במכשיר או שהוא עדיין עומד ב-spec שלו. כמו כן, עשיתי מדידה נוספת של התנגדות טורית של המכשירים במדידת זרמים. זה יכול להיות בעייתי מאוד במדידות של זרמים נמוכים כיוון שהמולטימטר למעשה שם נגד בטור למדידה ויכול להשפיע על המתח שמגיע למעגל שנמדד. יש מעגלים חיצוניים שפותרים את זה על ידי משוב וכו', אבל זה לא משנה את העובדה שמולטימטר טוב יהיה עם התנגדות טורית נמוכה כמה שאפשר במדידות זרם. כמו שניתן לראות, ה-UT61-E מפגר מהבחינה הזו באופן משמעותי אל מול מכשירים ברמה גבוהה יותר, אך בהתחשב במחיר אני מניח שאפשר לסבול זאת.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 10 חודשים מאוחר יותר...

עדכון שאני חושב שכדאי לקחת בחשבון. עם הזמן אפשר לראות שהמכשיר לא שומר על ה-spec הנורא קשה שלו. לא מפתיע ביחס ל-spec הרציני מדיי למחיר הזה. יש ברחבי הרשת דיונים על שינויים שאפשר לעשות בכדי לשפר את זה, וזה בהחלט נראה פשוט לטיפול. למרות זאת, גם למי שלא רוצה להתעסק, אני עדיין חושב שמדובר על תמורה מעולה למחיר, הזיוף במדידות הוא לא משמעותי, ועדיין מצויין לרמת המחיר הזה ומעבר.

עריכה:

בכדי לתת מושג לגבי ה-UT-61E, עשיתי עכשיו עוד השוואה בין 3 המכשירים שלי. Agilent U1253A שנבדק מול קליברטור לפני כ-8 חודשים, Fluke 189 שפעם אחרונה שנבדק מול קליברטור הייתה לפני כמעט 5 שנים, וה-UT-61E שאני מניח שלא שמע על קליברטור מימיו :)

התוצאות למדידות השונות מצורפות כקובץ להודעה זו.

לא השוותי את הקריאות האלה ל-spec בכל range, מי שרוצה מוזמן לעשות זאת בעצמו - רק לקחת בחשבון את אי הודאות שישנה בגלל הדיוק של המכשירים האחרים בהשוואה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...