צילום דיגיטלי – מגמות ומוצרים מובילים
סיכום שנת 2006 בצילום הדיגיטלי
מאת: אורן ב.
מזווית הראיה של הצרכנים, שנת 2006 הייתה שנה מצויינת לצילום הדיגיטלי. מחירי המצלמות וכרטיסי הזיכרון המשיכו לצנוח, ומצלמות DSLR יקרות, שאך לפני שנה היו מחוץ להישג ידם של רבים, נמכרות היום במחירים שאינם רחוקים מאלה של מצלמות קומפקטיות מתקדמות. תכונות אטרקטיביות שנחשבו בעבר ליוקרתיות, כגון מייצבי תנועה ומסכי LCD גדולים ואיכותיים, הפכו להיות עניין שבשגרה.
יחד עם זאת, עבור תעשיית הצילום השנה הייתה פחות מוצלחת. המחירים הנמוכים והתחרות החזקה הביאו לקריסה של מספר שמות גדולים, ובראשם Konica ו-Minolta, שהתאחדו לפני שלוש שנים לחברה אחת ונאלצו לפרוש כליל בתחילת השנה מהשוק ולמכור את עסקי הצילום שלהן ל-Sony. המקרה הזה, של ענקית אלקטרוניקה ש"בלעה" חברת צילום וותיקה, עלול לחזור גם בשיתוף הפעולה בין Samsung ל-Pentax, ובשיתופי הפעולה בין Panasonic לבין Olympus ו-Leica.
באופן כללי נראה שהשוק כולו מגיע לרוויה, והצמיחה במכירות שאפיינה את השנים האחרונות הולכת ומאיטה. כדי לשמור על רווחיות וכדי לגרום לבעלי מצלמות להמשיך ולרכוש דגמים חדשים, החברות נדרשות להיות יצירתיות במיוחד. אמנם בעבר הן יכלו להסתפק בהגדלת כמות הפיקסלים, אבל היום זה לא מספיק. אם את ההבדל בין מצלמה עם 3 מגה-פיקסל למצלמה עם 5 מ"פ משתמשים עוד יכלו לראות ללא מאמץ גדול, הרי שההבדל בין 6 ל-8 מ"פ הינו הרבה פחות משמעותי ויותר מכך – אינו בהכרח מהווה יתרון. "מרוץ המגה-פיקסל" אמנם לא נעצר (כפי שאפשר לראות במספר דגמים חדשים שכוללים 10 מ"פ), אבל רבים מהקונים כבר אינם מתייחסים לכמות הפיקסלים כאל המדד הבלעדי לאיכות התמונה של מצלמה. תכונות נוספות כגון גודל החיישן וביצועי ה-ISO הגבוה הפכו לפרמטרים לא פחות חשובים.
במאמר זה נסכם את המגמות שהגדירו את שוק הצילום בשנה האחרונה (והיו הרבה) ונתמקד במוצרים הטובים ביותר, כל אחד בקטגוריה שלו, אשר הוצגו השנה ומציעים למשתמש תכונות ויכולות מרשימות במיוחד.
מגמות בולטות בשוק הצילום של שנת 2006:
- רגישות חיישן גבוהה (ISO גבוה) נכנסה למצלמות קומפקטיות. במרבית המקרים מדובר בהבטחה ללא כיסוי. החיישנים המזעריים של המצלמות הללו אינם מאפשרים להציע ISO גבוה שמיש, והתוצאה במרבית המקרים דומה יותר לציור בצבעי מים מאשר לצילום. יוצאת מהכלל היא חברת Fuji, שהציגה מספר דגמים המשתמשים בחיישנים מעט גדולים יותר ועם טכנולוגיה משופרת. בדגמים אלו ניתן לצלם בתאורת חדר ללא פלאש, ולקבל תוצאות ראויות בהחלט.
- מסכי ה-LCD הולכים וגדלים, ואיכות התמונה שלהם ממשיכה להשתפר. גם במצלמות קומפקטיות וגם במצלמות ה-DSLR, קונים מצפים למצוא מסכי 2.5 אינצ\' עם מעל ל-200,000 פיקסלים, ואכן רבים מהדגמים החדשים מצויידים במסכים שכאלה.
- עיניות אופטיות כבר אינן נפוצות בדגמים הקומפקטים. ככל שמסכי ה-LCD משתפרים, כך הצורך בעיניות אופטיות הולך ויורד. יצרנים שבחרו לוותר על עיניות אופטיות במצלמות הכיס שלהם, הקטינו בכך את מימדי המצלמות והורידו את עלויות הייצור.
- מצלמות ה-Prosumer (קומפקטיות מתקדמות), נעלמו כמעט כליל מהשוק. החברות שמייצרות מצלמות DSLR ברמת הכניסה, כלומר במחירים נמוכים (Canon, Nikon, Olympus, Sony ו-Pentax) פשוט לא מעוניינות לשחרר מצלמות כאלה לשוק. משתלם להן יותר למכור מצלמות DSLR וכך להבטיח שהקונים ימשיכו לרכוש מהן עדשות – גם הרבה אחרי קניית גוף המצלמה. בשוק ה-Prosumer נשארו רק חברות כגון Kodak, Fuji ו-Panasonic – שלוש חברות שלא מייצרות מצלמות DSLR זולות.
- מצלמות ה-DSLR ברמת הפתיחה ירדו אל מתחת לרף ה-$600. הדגמים הזולים ביותר כבר נמכרים במחירים שמקבילים לאלה של מצלמות ה-Prosumer שעדיין נותרו בשוק. בישראל ניתן לרכוש מצלמת DSLR עם עדשת קיט בסיסית בסכום של כ-3,200 ש"ח (מיבוא אפור), ובארה"ב המחיר כבר מגרד מלמעלה את ה-$500.
- מצלמות ה-DSLR ברמת הפתיחה עוברות תהליך של מזעור. Nikon ו-Olympus הציגו השנה את מצלמות ה-DSLR הקלות והקטנות ביותר בתולדותיהן, ונראה שנפתחה כאן חזית נוספת בתחרות.
- מנגנונים נגד אבק הפכו לנפוצים יותר. אל Olympus (שבמצלמות ה-DSLR שלה קיים מנגנון כזה כבר כמה שנים) הצטרפו השנה מספר חברות אחרות – Canon, Sony ו-Pentax. שלושתן הציגו מצלמות עם מנגנונים דומים, עם רמת אפקטיביות כזו או אחרת.
- מייצבי תנועה בגוף המצלמה כבר אינם תכונה ייחודית. עד לפני שנה היה מייצב מובנה רק במצלמות ה-DSLR של Konica-Minolta. השנה המשיכו את הקו הזה גם Sony (שממשיכה את אותה מערכת צילום) ו-Pentax, שהציגה שתי מצלמות שכוללות מייצב מובנה. לפי דיווחים ברשת, Olympus תצטרף אליהן בשנה הבאה ותציג פתרון דומה. Canon ו-Nikon לא הוציאו עדיין מצלמות עם מייצבים כאלה, כנראה מחשש לפגיעה במכירות של העדשות המיוצבות (והיקרות) שלהן.
- צילום באמצעות מסך ה-LCD – גם במצלמות DSLR. החברות Olympus (עם דגם ה-E330) ו-Panasonic (עם דגם ה-L1) הציגו השנה מצלמות DSLR ראשונות שמאפשרות צילום באמצעות מסך ה-LCD, ללא מגבלות על זמן הצפייה או על מערכת הפוקוס האוטומטי.
- תיקון אוטומטי לאזורים כהים בתמונה – גם במצלמות DSLR. תכונה זו קיימת כבר מספר שנים במצלמות הקומפקטיות של HP ו-Nikon, והשנה היא הוצגה לראשונה גם במספר מצלמות DSLR – ב-D80 ו-D40 של Nikon, וב-A100 של Sony.
- מערכות לזיהוי פנים. Pentax, Fuji ו-Canon הציגו מצלמות קומפקטיות שכוללות זיהוי אוטומטי של פני המצולמים בתמונה, וכיוון מערכות הפוקוס והחשיפה בהתאם לזיהוי. בנוסף לכך, Fuji הכריזה שהתכונה הזו תשולב במצלמת ה-DSLR המקצועית שהיא מתכננת לשחרר בשנה הבאה – ה-S5 Pro.
- מחירי כרטיסי הזיכרון ממשיכים לצנוח. התוצאה: סוג הכרטיס כבר אינו מהווה פרמטר בקניית מצלמה. כרטיסי xD ו-Memory Stick, שבעבר נמכרו במחירים גבוהים, כבר אינם יקרים משמעותית מכרטיסי הזיכרון האחרים. אפשר בהחלט לסכם שההפרש במחיר זניח בהשוואה למחירי המצלמות עצמן.
- הפילם קרוב מאוד להפוך לאנקדוטה היסטורית. יצרנית סרטי הצילום Agfa נעלמה מהמפה, וכך גם יצרנית המצלמות המקצועיות Bronica, שאיחרה להתאים את מוצריה לעולם הדיגיטלי.
- מצלמות DSLR פריים-מלא נותרו נישה זניחה במכירות. בשנת 2006 לא הוצגה אף מצלמה חדשה בקטגוריה, ואף יצרן לא הכריז על כוונתו להצטרף לשוק הזה. בניגוד למשאלות הלב של רבים, קנון נשארה החברה היחידה שמציעה מצלמות פריים-מלא.
המוצרים המובילים של שנת 2006:
מצלמת הכיס של השנה – Fuji F30
ה-F30 הציבה השנה רף חסר תקדים באיכות תמונה בצילום ב-ISO גבוה במצלמה שאינה DSLR. תוסיפו לזה זמן סוללה ארוך במיוחד ואיכות בניה מצוינת וקיבלתם את מצלמת השנה בקטגוריה זו.
המצלמה הקומפקטית של השנה – Canon A630
ה-A630 שהוצגה באוגוסט היא ממשיכת דרכה של ה-A610. ההבדלים בין השתיים אינם גדולים, אבל מה שחשוב הוא המשותף – סט תכונות מתקדם במחיר שאינו גבוה משמעותית מהמצלמות הזולות ביותר בשוק.
מצלמת ה-Prosumer של השנה – Fuji S6500fd
המצלמה הזו נראית ומרגישה כמו מצלמת DSLR, ובזכות החיישן שלה (שזהה לחיישן ה-F30) היא מאפשרת צילום איכותי יחסית באור חלש. העדשה שלה, שמציעה טווח שמקביל ל-28-300 מ"מ (זום x10), נדירה מאוד במצלמות שמשתמשות בחיישן קטן, ובד"כ יש צורך לרכוש מצלמת DSLR אמיתית כדי להנות מטווח דומה. שתי התכונות האטרקטיביות האלו קיימות רק ב-S6500fd.
מצלמת ה-DSLR של השנה / רמת פתיחה – Pentax K100D
בניגוד לשאר המתחרות, ל-K100D יש תכונה מנצחת שלא קיימת באף מצלמה אחרת ברמת המחיר שלה – מייצב תנועה בגוף. תוסיפו לכך סט תכונות חסר פשרות (למצלמה מסוגה) ואיכות בניה מעולה וקיבלתם את מצלמת ה-DSLR המשתלמת ביותר בשוק.
מצלמת ה-DSLR של השנה / רמה מתקדמת – Pentax K10D
ב-K10D החצי-מקצועית, Pentax בנו מצלמה שכוללת את שתי התכונות "החמות" של השנה – מייצב תנועה בגוף ומנגנון נגד אבק, והוסיפו תכונה אחרת שמאפיינת מצלמות מקצועיות שעולות הרבה יותר – איטומי לחות ואבק שמאפשרים צילום בגשם ובתנאים קשים אחרים. שילוב התכונות הזה מציב את ה-K10D ללא מתחרות ישירות, אבל Pentax החליטו לתמחר אותה בצורה אגרסיבית כך שהמצלמה תתמודד מול דגמי הביניים של המתחרים. התוצאה: ביקוש שגדול בהרבה מההיצע, וזינוק של ממש במכירות של Pentax.
החידושים הטכנולוגיים של השנה
מקום ראשון: Olympus E330 בזכות יכולת הצילום באמצעות מסך ה-LCD במצלמת DSLR.
מקום שני: Kodak V570 בזכות עדשת 23 מ"מ במצלמת כיס, והשימוש בתצורת שתי-עדשות (שהייתה קיימת בעבר במצלמות פילם).
מקום שלישי: Sigma DP1 בזכות מימוש ראשון של חיישן גדול במצלמת כיס. אבטיפוס של ה-DP1 הוצג בתערוכת הצילום Fotokina, אבל המצלמה לא שוחררה עדיין לשוק.
אם ברצונכם ללמוד עוד על מצלמות דיגיטליות, או לשאול כל שאלה בנושא, אתם מוזמנים לבקר בפורום הצילום הדיגיטלי שלנו ולהתייעץ עם המומחים.