כרטיסי המסך – מהר יותר, איכותי יותר, מקבילי יותר
שוק כרטיסי המסך בשנת 2006
מאת: אורן שטיין וישראל בן דוד
תחום התצוגה והגרפיקה בכלל, ושוק כרטיסי המסך בפרט (אותו רכיב שאף גיימר לא יכול בלעדיו) עבר השנה תהפוכות רבות, ובראשן הצגת כרטיסים גראפיים חדישים התומכים לראשונה ב-DirectX 10. כרטיסים אלה נחשבים כיום כדבר הקרוב ביותר ליכולת להפיק גרפיקה פוטו-ריאליסטית אמיתית, דבר שלפני שנה נראה עדיין רחוק מאוד.
אך כרטיסים אלו הם רק קצה הקרחון, שכן במהלך השנה האחרונה היינו עדים לארועים רבים וחשובים שראוי להתייחס אליהם, כגון רכישת החברה השניה בגודלה לייצור מעבדים גרפיים (ATI) על ידי יצרנית המעבדים AMD, גידול ניכר בשוק פתרונות הקירור לכרטיסי מסך, כניסתם לשוק של כרטיסי מסך חדשים הן מבית ATI והן מבית NVIDIA (סדרות GeForce 7xxx ו-Radeon x1xxx, עבור מגוון פלחי שוק) וכן מגוון טכנולוגיות חדשות שנועדו לשפר ולהעשיר את חווית המשחק שלנו.
בין הדוגמאות הבולטות לכך ניתן למצוא את הטכנולוגיות לריבוי כרטיסי מסך – SLI ו-CrossFire – שעברו שדרוג וכעת מאפשרות לעשות שימוש בארבעה כרטיסי מסך במקביל. כמו כן, ראינו גם את כרטיס ה-PhysX של חברת AGEIA, המאפשר ליצור אפקטים פיזיקליים ריאליסטיים על ידי הורדת נטל העיבוד מהמעבד, תוך כדי שמירה על ביצועים גבוהים.
כמו כן, כרטיסי המסך שיצאו השנה תומכים ב-SM 3.0 (ר"ת Shader Model 3.0), מה שמשפר משמעותית את איכות התמונה והגרפיקה (לעומת הגרסאות הקודמות, SM 1.1 ו-SM 2.0) ומאפשר ליצור אפקטים ריאליסטיים מתמיד של תאורה, השתקפויות ועוד.
אין ספק שהאירוע המשמעותי של השנה בתחום הגרפיקה הוא הרכישה המתוקשרת של ATI על ידי AMD, אירוע שהפתיע רבים (הן בתעשייה והן בקרב המשתמשים). מהלך זה הכניס את AMD לעולם הגרפיקה, עולם בו מעולם לא הייתה לה דריסת רגל כלשהי, ובהמשך המאמר אנו נתייחס בצורה מעמיקה לנושא זה, כמו גם להתרחשויות אחרות בשוק המחשבים העולמי.
השנה קיבלנו גם לא מעט חידושים בתחומים אחרים מלבד חומרה ייעודית למשחקים, כמו למשל טכנולוגיות מהפכניות לשיפור איכות הוידאו והקולנוע הביתי – ה-Pure Video של NVIDIA וה-AVIVO של ATI, שאכן הביאו לשיפור ניכר באיכות אות הוידאו היוצא מכרטיס המסך ומועבר למסך (או לטלוויזיה) שלכם.
שתי הטכנולוגיות הנ"ל הורידו מהמעבד הראשי של המחשב את נטל הפריסה של קבצי וידאו דחוסים, והעבירו אותו לכרטיס המסך, המסוגל לבצע פעולה זו בצורה מהירה ויעילה יותר. טכנולוגיות אלו חדרו השנה לשוק בהצלחה רבה ונתקבלו בברכה גם על ידי חובבי הקולנוע הביתי.
ואם כבר הזכרנו את הקולנוע הביתי (שעבר גם הוא השנה כברת דרך רצינית), אי אפשר שלא להזכיר באותה נשימה פיתוח טכנולוגי נוסף אשר קירב את המחשב בכלל ואת כרטיס המסך בפרט צעד נוסף אל עבר הסלון. מדובר כמובן בחיבור ה-HDMI (ר"ת High-Definition Multimedia Interface), המסוגל להעביר הן אות וידאו והן אות אודיו, על כבל אחד, ברמה של הבחנה גבוהה החשובה במיוחד לשלמות החוויה הקולנועית. במהלך השנה האחרונה ראינו סנוניות ראשונות לטכנולוגיה זו, בדמות כרטיסי מסך התומכים בחיבור מתקדם זה (אם כי גם יצרניות לוחות האם הביעו עניין רב בטכנולוגיה).
אך כמו בכל שנה, גם בשנת 2006, מלבד החידושים הרבים, נפרדנו ממותגים מוכרים כגון סדרות ה-6XXX של NVIDIA וכל הכרטיסים של ATI אשר קדמו לסדרת ה-x1xxx, אשר כולנו נהנינו מהביצועים שהם סיפקו ונזכר בהם בנוסטלגיה – לפחות עד 2007
למרות זאת, תמונת המצב הכללית בשוק כרטיסי המסך נותרה זהה כמעט לחלוטין, כאשר NVIDIA ו-ATI נלחמות זו בזו על לבם וכיסם של הגיימרים, ממש כמו בשנה שעברה (אם כי נראה כי לפחות בשלב זה NVIDIA מקדימה את ATI, שכן היא הייתה הראשונה להשיק כרטיסי מסך התומכים ב-DirectX10, כפי שהזכרנו בתחילת המאמר).
ומה צפוי לנו בעתיד? באופן חד משמעי, בעתיד הקרוב אנו נראה שיפורים נוספים בתחום הגרפיקה הממוחשבת, וביניהם מה שכלל הגיימרים בעולם, ללא יוצא מן הכלל, ציפו לו – DirectX 10 (ולא רק בכרטיסי מסך שעולים 3,000 ש"ח) וכרטיסי מסך התומכים ב-Shader Model 4.0.
כבר בחודש הקרובה צפויה ATI (יותר נכון AMD-ATI) להשיק את ליבת ה-R600 החדשה שלה, עליה יבוססו כרטיסי המסך הבאים של החברה, ואנו בהחלט מחכים לראות כיצד יתפתח השוק ומי מהחברות תזכה לקטוף את כתר הביצועים, בכרטיסי המסך של הדור הבא.
גם הטכנולוגיות המתחרות לריבוי כרטיסי מסך, הן של ATI והן של NVIDIA, צפויות להפוך לנחלת הכלל. נכון להיום, טכנולוגיות אלו כמעט ולא מנוצלות על ידי המשחקים הקיימים, שכן שתיהן מיועדות לשוק הגבוה ועתיר הביצועים ממילא, כך שתוספת כרטיס מסך נוסף כמעט ולא תשפיע עליו. לעומת זאת, בעתיד, לכשיצאו משחקים התומכים ב-DirectX 10, הפירמידה תתהפך – כל כח העיבוד הזמין ינוצל לטובת עיבוד הגרפיקה הפוטו-ריאליסטית, ומפתחי המשחקים יעבדו שעות נוספות על מנת להפיק את המירב מכל אחד מארבעת כרטיסי המסך במחשב שלכם. למעשה, כבר כעת ישנם מספר משחקים בשלבי פיתוח אשר מבוססים על DirectX 10 (כגון Crysis, Alan Awake, Unreal Tournament 2007 ועוד) ויוכלו לנצל עד תום את כל כח העיבוד הגרפי שכיום הינו די מבוזבז.