כסף קונה את הכל
מגמת השנה: רכישות ומיזוגים
מאת: דן מרחסין
בשוק המחשבים, כמו בכל שוק אחר, ישנן מספר חברות הנחשבות כמובילות והמצליחות ביותר – הן אלו שמפתחות ללא הרף טכנולוגיות חדשות, קובעות כיצד ייראה המחשב של מחר ובסופו של יום הן גם קוצרות את הרווחים. למרות שהטכנולוגיה בימינו מתקדמת בקצב מסחרר, הדבר מתאפשר רק בזכות אותן חברות המניעות את השוק וקובעות הלכה למעשה את קצב התקדמותו. חלקן עושות זאת על ידי פיתוחים חדשים פרי דמיונם של המהנדסים שלהן ואחרות יודעות לזהות חברות קטנות עם רעיונות גדולים, לרכוש אותן מבעוד מועד (לפני שרעיונות אלו הופכים למוצרים מצליחים) ולנכס לעצמן את הרעיון, הידע ובסופו של דבר את ההצלחה לה היו זוכות אותן חברות.
על רכישות כגון אלו אנו שומעים חדשות לבקרים, אך במהלך השנה האחרונה התרחשו בשוק המחשבים מספר לא קטן של עסקאות שפשוט גרמו לכולנו לומר "וואו", ולא רק בשל סכומי הכסף האדירים שהחליפו ידיים אלא גם – ובעיקר – בשל השפעתן המשמעותית על שוק המחשבים.
כאמור, כאשר חברה גדולה ומובילה רוכשת חברת סטארט-אפ קטנה תמורת מאות מיליונים בודדים, אין הדבר מעורר גלי השתאות, אך כאשר חברה שכזו רוכשת חברה גדולה ומובילה אחרת – הרי שיהיו לדבר השלכות בקנה מידה עולמי.
אחת העסקאות הגדולות והמשמעותיות ביותר שהתרחשו השנה בתחום המחשבים הייתה רכישתה של חברת ATI על ידי יצרנית המעבדים AMD. אותה ATI הגדולה, שהובילה את המהפכה בשוק הגרפיקה עם כרטיס ה-Radeon 9700 המפורסם, ששבתה את ליבם של מיליוני גיימרים ברחבי העולם בזכות כרטיסי מסך רבי עוצמה ועתירי איכות, נרכשה ברגע אחד על ידי AMD, תמורת סכום של כ-5.6 מיליארד דולר והפכה מיצרנית מובילה של מעבדים גרפיים וערכות שבבים לכלי נשק נוסף בארסנל של AMD, במלחמתה באינטל. אמנם ב-AMD חוזרים וטוענים שהמותג ATI יישמר, ואכן קשה לנו להאמין כי בעתיד הנראה לעין שמה של חברה זו יישכח לחלוטין, אך ניכר כי מטרתה העיקרית של AMD במהלך זה לא הייתה להיכנס לשוק כרטיסי המסך, אלא להיפך – להכניס את כרטיסי המסך – את המעבדים הגרפיים, ליתר דיוק – אל תוך המעבדים שלה, ועל פי הפרסומים האחרונים תוכניות אלו כבר עברו מלוח השרטוט לשלב המעשי (המוצרים הראשונים צפויים להגיע לשוק בשנת 2008).
אך בעוד שהשמועות על רכישתה של ATI הסתובבו ברשת תקופה ארוכה לפני ההכרזה הרשמית, הרי שהעסקה שנחתמה בין Google ל-YouTube נחתה על כולנו כרעם ביום בהיר. ענקית החיפוש ברשת רכשה את הבעלות על אתר הוידאו הפופולרי, תמורת 1.65 מיליארד דולר, וזאת למרות שהיא עצמה מציעה לגולשים שירות דומה. אין ספק ש-Google ראתה ב-YouTube איום מסוים מצד אחד והזדמנות נהדרת להרחיב את שליטתה על האינטרנט מצד שני, כחלק מהמשך המאבק שלה במנועי החיפוש המובילים האחרים כגון ה-Live של מיקרוסופט או Yahoo. כאשר שאלנו את מנכ"לית מרכז הפיתוח של Google בישראל מדוע רכשה החברה את YouTube, היא לא היססה לומר לנו ש-Google רכשה לא רק את הטכנולוגיה של YouTube אלא גם את המותג עצמו והחוויה שהאתר מציע לגולשים – דברים אותם שירות ה-Google Video פשוט לא הצליח לשחזר ברמה מספקת.
יש לציין כי Google הינה חברה הממעטת ברכישת חברות אחרות ומעדיפה לרוב לפתח מוצרים בעצמה, ורכישת YouTube הייתה העסקה הגדולה ביותר בתולדותיה, אך אין משמעות הדבר ש-Google לא תמשיך במגמה זו – במיוחד אם מישהו אחר כבר עשה עבורה את העבודה, ובצורה טובה.
גם על ארצנו הקטנה לא פסחו עסקאות הענק בתחום המחשבים בשנה האחרונה, וחברת M-Systems הישראלית, המתמחה בפיתוח וייצור זכרונות Flash, נרכשה על ידי SanDisk העולמית תמורת סכום נאה של כ-1.35 מיליארד דולר. חברת M-Systems הייתה חלוצה בתחום ה-Flash (ואף הוציאה לשוק את ה-Disk On Key הראשון) ועסקה בשנים האחרונות בפיתוח פתרונות אחסון רבי-נפח המבוססים על טכנולוגיה זו. לכן, ניתן להעריך ש-SanDisk (העוסקת גם היא בתחום האחסון הנייד) החליטה שהיא זקוקה לנסיון ולידע שצברה החברה הישראלית, על מנת להתקדם ולפתח מוצרים חדשים (ולראיה, לאחרונה גילינו כי החברה מתכוונת להשיק בקרוב כונן מסוג SSD שפותח על ידי M-Systems), למרות שמצבה של החברה – הן מבחינת נתח השוק שבידיה והן מבחינת מצבה הכלכלי – הוא לא רע בכלל.
שתי רכישות נוספות אותן יש לציין, לאו דווקא בשל היקפן הכספי אלא בשל הייחודיות שבהן, הן רכישתה של חברת Alienware על ידי יצרנית המחשבים Dell ורכישתה של VoodooPC על ידי HP.
עבור מי שאינו מכיר את Alienware או VoodooPC, נזכיר שאלו חברות המתמחות בהרכבת מחשבים המותאמים במיוחד לגיימרים – הן מבחינת המפרט והן מבחינת המראה החיצוני. אמנם שתי החברות מכוונות את מוצריהן לפלח שוק מאוד מצומצם, אך שתיהן זכו להצלחה רבה בקרב קהל היעד שלהן בפרט ובשוק המחשבים בכלל.
בניגוד גמור, שתי החברות שרכשו אותן, Dell ו-HP, הן חברות המרכיבות ומשווקות מחשבים "סולידיים" – החל ממחשבים למשתמש הביתי הממוצע וכלה בשרתים רבי עוצמה – ומעולם לא התמחו באמת במחשבים ייעודיים למשחקים (אם כי Dell עשתה נסיון להכנס לעולם זה, בדמות מחשבי ה-XPS שלה). אף על פי ששחקני המחשב מהווים אחוז קטן מאוד מכלל משתמשי המחשב בעולם, שתי החברות החליטו שהן רוצות להכנס גם לתחום זה, אם כי בהחלט ייתכן שאחת מהן ביצעה את המהלך רק לאחר שגילתה שהשניה מתכוונת לבצע אותו – פשוט על מנת לא להשאר מאחור, ולו רק מבחינה תדמיתית. אגב, הסכומים בהם נרכשו שתי החברות מעולם לא פורסמו באופן רשמי, כנראה מאותם טעמים של יחסי ציבור.
ולבסוף, אי אפשר שלא להזכיר את ה-עסקה של עולם ההיי-טק, שהתרחשה רק לפני מספר שבועות, כאשר חברת Freescale, העוסקת בפיתוח וייצור מוליכים למחצה, נמכרה לארבע קרנות פרטיות תמורת סכום עתק של כ-17.6 מיליארד דולר. זוהי לא רק עסקת ההיי-טק הגדולה ביותר שנחתמה השנה, אלא עסקת ההיי-טק הגדולה ביותר אי פעם – גם אם תקחו את יתר העסקאות שסיפרנו עליהן, תחברו את כולן ביחד ותכפילו את התוצאה בשתיים, עדיין תקבלו סכום הנמוך מזה אותו קיבלו מנהלי Freescale ובעלי המניות.
אגב, גם לחברה זו יש קשר הדוק לישראל, שכן היא מחזיקה שני מרכזי פיתוח בארץ – בהרצליה ובעומר, כך שעסקת ישקאר הייתה אמנם מרשימה במונחים מקומיים, אך יש לנו עוד לאן לשאוף.
אין ספק שעסקאות ענק בתחום המחשבים וההיי-טק ימשיכו להתרחש בשנים הקרובות, חלקן יהיו מפתיעות פחות וחלקן מפתיעות יותר (אינטל ו-NVIDIA? אולי), אך השנה האחרונה בהחלט הייתה יוצאת דופן בתחום זה, הן מבחינת היקף העסקאות והמיזוגים והן מבחינת השפעותיהם על שוק המחשבים העולמי. אין ספק ששוק כרטיסי המסך יעבור שינויים רבים בעקבות רכישת ATI וכך גם עולם שיתוף הוידאו באינטרנט, אך אולי השנה החולפת הייתה רק יריית הפתיחה למרתון עסקאות ענק בעולם המחשבים, שיקבעו איך ייראה העתיד שלנו.
על כל פנים, למרות שישנן לא מעט שמועות על עסקאות עתידיות בקנה מידה גדול, לנו נותר רק להמתין למוצא פיהן של החברות הגדולות ולקוות שחברה הרוכשת חברה אחרת עושה זאת על מנת לפתח מוצרים טובים יותר, ולא בכדי לצמצם את התחרות בשוק.