חשבתם פעם איך יכול להיות שיחידת זמן זהה בכל מקום בעולם? - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

חשבתם פעם איך יכול להיות שיחידת זמן זהה בכל מקום בעולם?


Cha0stAlker

Recommended Posts

יכול להיות שזאת שאלה קצת טיפשית, אבל בכל זאת. נניח "שניה". איך יכול להיות שבמשך אלפי שנים מסין ואוסטרליה ועד ארה"ב - כולם מדדו את הזמן באופן זהה (שניה=מאה מאיות, 60 שניות=דקה וכו'). עמים שונים ברחבי הגלובוס רואים את השמש זורחת ושוקעת - איך לא יכול להיות שחלק מהם קבעו שמבחינתם דקה היא 95 שניות כאשר שניה היא 85 מאיות למשל.

לא הייתה אמורה להיווצר תופעה של "לפי יחידות הזמן המרכזיות... המערביות..." וכו', בדומה למה שקרה עם המטרים (מטר / רגל / yards וכו')?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 37
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

קודם כל:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A2%D7%94

http://en.wikipedia.org/wiki/Hour#History

בניגוד לכל שאר ה"מימדים" (אורך, משקל, נפח...) לזמן יש יחידה אחת בסיסית שהיא זהה בכל העולם - יממה - שממנה נגזרות כל שאר המידות (שעה = 1/24 יממה, דקה = 1/60 שעה, וכן הלאה).

למה דווקא 1/24 ו-1/60? זה כי חלוקות ל-12 וכפולותיו היו מאוד נפוצות בעולם העתיק. גם 12 זה דבר די טבעי - לדוגמה, יש 12 חודשי ירח בשנה (בערך).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יחידות זמן קטנות לא היו קבועות בכל העולם. יממה הייתה יממה כי זו יחידת זמן טבעית.

לפני שהיו כלי מדידה, היו צריכים למצוא אמת מידה שעל פיה ניתן יהיה למדוד. זריחה ושקיעה הן דוגמאות בסיסיות ומאז התקדמו למחזורי ירח,

עונות השנה, גאות ושפל, שעוני שמש וכולי.

עם התקדמות הציביליזציה ומעבר לאמצעי מדידה מדוייקים יותר, הם גם התפשטו בכל העולם...

הספירה של שבעה ימים בשבוע זו אשמתינו :) כנראה שככה זה היה משחר ההסטוריה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מי אמר שזה היה ככה אצל כל מיני שבטים? פשוט, או שהם הצטרפו לציוויליזציה ואימצו את לוחות השנה שלנו, או שהם נכחדו.

סתם בחיפוש קצר, לשבט המאיה היו שני סוגי שבוע, אחד בן 13 יום ואחד בן 20 יום.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הסרטון הזה מדגים את התרחיש.

water soak test after concrete etch

בדיוק כמו מים על גבי נייר, התפשטות הסיביליזציות על גבי המפות לאורך ההיסטוריה היתה חסרת מעצורים(בהתגברות הדרגתית על תנאי השטח והמרחק).

his86.png

בדיוק באותה מידה אפשר לשאול, איך אתה מסביר שבכל כך הרבה מקומות יש איסלם?

התשובה שלי היא: מים ואש.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

למה ספאם, זאת תשובה מאוד יפה.

הסיבה שכל כך הרבה תרבויות אימצו את המתכונת של מחזוריות שבועית היא כי תרבות מסוימת המציאה אותה בעבר, ולאט לאט במהלך ההיסטוריה תרבויות אחרות הושפעו מזה ונוצרו מזה, ואותם תרבויות היו קודם כל מרכזי אוכלוסיה, ואחר כך הסביבה הקרובה, ואחר כך הסביבה הרחוקה.

ומלחמות, ומיסיונרים, וסתם אנשים שהגיעו למקומות נידחים ולימדו את לוח השנה.

לא קשה לראות ויזואלית על מפת העולם ממבט הזמן, איך שרעיונות מתפשטים במרחב.

עכשיו תקרא שוב את ההודעה שלי ואולי תחליט הפעם שזה ממש לא ספאם.

רעיונות מתפשטים כמו אש וכמו מים.

מים מציפים מחלחלים ונספגים.

אש שורפת אוכלת ומשמידה מה שהיה קודם.

הסרטון והתמונות הם לא יותר מאשר עזרים ויזואלים לרעיון ההתפשטות המרחבית ומוקדי ריכוז אוכלוסיה שקלטו והעבירו את התרבות הלאה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כל המידות האחרות התפתחו מוקדם יותר פשוט כי היה בהן צורך. מסחר בין בני אותו הכפר דרש יכולת לכמת את משקל הקמח בשק המוצע למכירה, את אורכו של החבל וכולי. כשהמסחר התנהל בין בני אזורים שונים, זה היה כבר בשלב מאוחר בהרבה, וגם אז בסה"כ נדרש שער המרה כלשהו - האנשים העדיפו זאת מאשר ללמוד שיטת ספירה חדשה גם לשימוש מקומי.

מדידת הזמן היתה שונה מהבחינה הזו. פרט ליחידות הטבעיות (שנת שמש, חודש ירחי, יממה, חלקי היממה כמו שקיעה או צהריים), במשך זמן רב לא היה כל צורך ביחידות נוספות. עד שצורך זה נולד, ועד שבכלל נוצרו כלים זמינים לציבור הרחב למדידת זמן ברמת דיוק מתקבלת על הדעת, העולם (המתקדם לזמנו, לפחות) כבר היה "מקושר" יותר והיתה יותר נטייה לסטנדרטיזציה כלשהי.

בנוסף, גם ליחידות הקטנות יותר יש הצדקה אסטרונומית או מתמטית: חלוקת היום ל24 חלקים הגיונית אם נזכור שהשיטות המוקדמות התבססו על צפיה בכוכבים (וממש במקרה הכוכבים הבולטים לעין נותנים חלוקה שכזו, אם כי בחלוקה אחרת מדובר כבר ב36 חלקים), ובנוסף 24 הוא מספר נוח: יש לו מחלקים רבים, כך שחלקי יממה שונים יכולים להמדד בשעות שלמות. למשל, הזמן בין חצות לזריחה הוא בקירוב גס (תלוי בעונה) 6 שעות, כמו גם הזמן בין הזריחה לצהרי היום. אם היממה היתה נגיד 10 "שעות", חלוקות רבות היו נותנות מספרים לא שלמים. לגבי דקות, הרי שהעניין חד עוד יותר: מחצית, שליש, רבע, חמישית שישית ועשירית השעה - כולם מספרים שלמים של דקות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אין לי כוח יותר מידי לחפור ואני גם לא הכי בקיא אבל אני יגיד לכם כמה דברים שאני יודע בבירור...

שבעה ימים בשבוע משום שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם בשישה ימים וביום השביעי שבת וינפש...וזה דבר שמקובל בכל העולם מאז היבראו וזה דבר שהיה פשוט לכולם ואפילו בכיתביהם כתוב ומוכר עוד משחר הימים...

דבר שני לגבי יחידות הזמן זה דבר שרשום שבגמרא בצורה מפורשת {ועוד אין לכם קצה חוט עד כמה ועוד כמה דברים שמפורשים שם לפרטי פרטים} אלפי שנים אחורה...וזה דבר שהיה פשוט להם מאז ומעולם ולכן נשאר גם להיום...

מה שהיה הוא שיהיה ואין חדש תחת השמש...

אני יודע שיש כאלו שזה לא יספק אותם והם תמיד יחפשו חוכמות יתרות אבל זאת האמת הפשוטה והאמיתית ומי שיש לו בעיה שיאכל תלב או יעשה חיפוש בגוגל ויחפור קצת בגמרא ויראה הכל בעיניו...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...