מערכת החינוך(הופרד מ: "עד תוצאות האמת- יאללה מדגמים") - עמוד 3 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מערכת החינוך(הופרד מ: "עד תוצאות האמת- יאללה מדגמים")


Judas Iscariot

Recommended Posts

כי כשיש לך מאות אלפי בוגרים כל שנה (אם לא יותר), וכמה אלפים בודדים שמתקבלים כל שנה, ברור שחלקם הגדול יהיה מהמערכת הציבורית. צריך לבדוק כמה אחוז מבוגרי המערכת הציבורית מגיעים בסופו של דבר לתואר כלשהו. את הנתון הזה לא מצאתי.אני יודע שזה ישמע קלישאתי, אבל אתה יודע כמה זמן לוקח לחבר מבחן ואז לבדוק אותו (כיתה של 30 תלמידים למשל)? למורה מנוסה הכתיבה זה עסק של חצי שעה-שעה (וגם זה כשהוא מעתיק את השאלות ממבחנים קודמים, וכשיש לך מאגר שאלות של 5-10 שנים, אם לא יותר, סביר להניח שזה מה שתעשה, כי כמה שאלות חדשות כבר אפשר להמציא), לפתור אותו בשביל רפרנס לבדיקה זה עוד כחצי שעה-שעה, ולבדוק זה בערך שעתיים. שלוש שעות למבחן בודד למורה מנוסה (ומורה מנוסה זה אחד שיש לו כמה שנים טובות במערכת). תוסיף לכך בניית מערך שיעור, השתלמויות מפה ועד להודעה חדשה (שבמקרים רבים מחויבים להגיע אליהן על חשבון המורה בלבד, ואחרי X שעות לא מקבלים תגמולים) ותבין שמורה שמלמד 20 שעות בשבוע, עובד 40 שעות בשבוע, אם לא יותר.

עוד פעם, אני לא אומר שכל המורים גרועים, אבל התנאים שיש להם היום הם פשוט מחפירים.

התנאים בהחלט מחפירים - אבל אתה לא יכול להפיל את הבעיות של מערכת החינוך על התנאים. מדובר בשילוב של המון גורמים, ורק בנייה מחדש של המערכת מהיסודות תוכל לתקן את המצב. כולם פה בעצם מתווכחים על זה ש-X גרוע יותר מ-Y, אבל במציאות צריך לתקן גם את X וגם את Y באותה מידה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 48
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

לא אשכח קטע מאחד שיעורי גיאוגרפיה שהיה לי בכיתה ה'. המורה מלמדת איך משתמשים באטלס ומסבירה איך לשייך איים למדינות - במפה המדינית באטלס הם צבועים באותו צבע כמו המדינה שהם שייכים לה. עד כאן הכל בסדר, פרט לעובדה שכדוגמא אותה מורה טענה שהאי קפריסין שייך ללבנון. היא ביססה זאת כמובן על כך שבאטלס שלה הם באותו צבע. הסתכלתי באטלס זהה לשלה והצבע אמנם היה דומה מעט אך מן הסתם שונה. באטלס שהיה ברשותי, הצבעים היו שונים לחלוטין. כשהעלתי בפניה טענות אלו, נעניתי כי אצלה הצבע הוא אותו צבע ושהאטלס שלי "לא טוב" :bash:

עם מורים כאלו אין פלא שמערכת החינוך שלנו נראית כפי שהיא נראית. אין ספק שעל מנת להביא מורים איכותיים יש להגדיל את שכרם, כאחת המדינות עם תקציב חינוך בין הגדולים יחסית לתוצר לנפש/תקציב כולל, אני מאמין שיש היכן לקצץ במנגנון הבירוקרטי שלו. זכור לי שפעם דיברו בחדשות על כך בתחום החינוך המדינה מחולקת למחוזות, כאשר לכל מחוז יש מפקחים ואוכלי חינם רבים נוספים. הדבר הממש בעייתי בכל העניין הוא שמדינתינו רחבת הידיים מחולקת לכ-20 מחוזות! לדעתי כסף במערכת יש, רק שהוא מוקצה למקומות הלא נכונים.

ברגע שתהיה משיכה של מורים איכותיים למערכת, יש כמובן לערוך להם מבחנים ראויים ולקבל את הטובים מבינהם. בשלב זה, יש להפקיד בידי המורים סמכויות אמיתיות היאפשרו להם לתת חינוך טוב לתלמידיהם. אין לדעתי בעיה גם בעונשים פיזיים מתונים לילדי עבריינים שחושבים שהכל מגיע להם - אם עונשים אלו יגרמו להם להיות אזרחים טובים יותר בעתיד, הרי העניין משתלם לכולם. כמובן שצעדים אלו לא ניתן לבצע היום כשבמערכת ישנם מורים/מורות חסרי מוח שיש לשלול מהם סמכויות בתחום החינוך ולא להרחיבן.

עם כח אדם איכותי יותר בהוראה, יגיע גם כח אדם איכותי יותר למשרות קובעי המדיניות ותוכניות הלימוד, כך שהתלמידים לא יבזבזו את זמנם במערכת קרוב ל-12 שנים.

לדעתי אלו הדברים שיש להתחיל איתם ולהתמיד בהם, כי רק כך מערכת החינוך שלנו תוכל להשתקם מהנזקים שספגה בשנים האחרונות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עוד לא דיברתם על הבעיה המרכזית בחינוך בארץ, התלמידים עצמם.

כאשר יש מצב שבו מי שלומד ומשקיע נחשב ל"נחות" או "חנון" על פי הנורמות, וכל הערסים שעושים בלאגן וכמובן בעלי מעגל חברתי רחב לא לומדים בכלל, לאותם "חרשנים" יש כמה ברירות: או להוריד פרופיל, לא להשתתף בשיעור יותר מדי, לא לשבת עם המורה בהפסקה על חומר לא ברור במקום להיות עם כולם או במקרה הכי גרוע פשוט להזניח מאוד את ההשקעה בלימודים. למה? כדי לנסות להיות כמו כולם, כן כן ככה זה נראה.

יש גם את המצב הכי גרוע שבו ילד שלא לומד אבל גם לא מקובל חברתית נחשב לזן מיוחד וסופג הערות על היותו תלמיד גרוע (מאותם חכמים למניהם שלא לומדים כמעט בכלל) מה שמעודד מאוד נסיונות להשתייך לשאר.

כל עוד המצב הוא כזה, אני אל רואה למה שגם למורים תיהיה מספיק מוטיבציה להמשיך ללמד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לצערי זה לא המצב.

בכל כיתה כיום יש לפחות 10 ילדים כאלה, שכנראה לא קיבלו מספיק תשומת לב, וחייבם למרר את חייהם של השאר.

מתי לאחרונה יצא לך להיות בבית ספר תיכון/חטיבה עליונה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה לא כל כך פשוט. הרי אם מורה יפעיל כוח פיזי מתון על תלמיד התביעה תגיע מהר מאוד. צריך לעגן דבר כזה בחוק, ואין סיכוי שמישהו בכלל יעלה את הצעת החוק הזאת, כשהפוליטיקאים עסוקים בלאוג לתחת שלהם במקום לדאוג לדברים שבגללם בחרו בהם.

מערכת החינוך בארץ דפוקה מהיסוד, וצריך להשקיע בה הרבה יותר מ-8% מהתקציב בשביל לשקם אותה. פיטורי מורים גרועים זה חלק מהדברים שצריך לעשות, אבל זה לא יפתור את הבעיה (ומורים גרועים יש בכל מקום אגב. זה לא בהכרח הופך אותם לטיפשים. המקרה על המורה שטענה שקפריסין שייכת ללבנון שבר שיאי טמטום רציניים).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מן הסתם הרחבת סמכויות למורים בכלל, ומתן אפשרות לעונשים פיזיים בפרט, אמורה לבוא מכוח החוק ולא עצמאית. אמרתי שלדעתי צריך ללכת בכיוון הזה, אך לצערי אין לי ספק שבזמן הקרוב זה לא הולך לקרות.

לא רוצה להכנס לתחום הכלכלי כי אני לא עד כדי כך בקיא בו, אך נתקלתי כבר במקורות רבים על פיהם ההשקעה הכספית בחינוך ביחס לכלל התקציב היא בין הגבוהות בעולם המערבי. בד בבד משכורת המורים היא בין הנמוכות, כלומר יש אוכלי חינם רבים בדרך שאינם תורמים מאומה אם לא להיפך. יתכן שלצורך שיקום המערכת אכן ידרש תקציב גדול מהנוכחי, אך לאורך זמן איני רואה מדוע על התקציב להיות גדול יותר משמעותית, אם בכלל ממה שהוא היום.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מן הסתם לאורך זמן זה חוסך כסף. אם נני שתקציב החינוך הוא חצי מיליארד שקל, אתה משקיע לאורך 5 שנים מיליארד שקל כל שנה, אבל אח"כ רק שליש מיליארד כל שנה. בטווח של ה-10-15 שנים חסכת מעל מיליארד שקל. המספרים והתקופות רנדומליים לחלוטין, וכמובן שמדובר על סכומים הרבה יותר גדולים, אבל זה רק בשביל להדגיש את הפואנטה.

אבל במדינה שלנו אין חשיבה שנה קדימה, אז לצפות שיחשבו 10 שנים קדימה? או להתפרע ולהעיז לומר 30 שנה קדימה (אם לא יותר)? חס וחלילה.. הרי הכסף של ההשקעה בחינוך של הדור הנוכחי יחזור למדינה רק בעוד 30+ שנה...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אכן במדינתינו בה הבחירות אחת לשנתיים, רוב הח"כים רוצים להבחר שוב, ורוב ציבור הבוחרים מטומטם, אין לקובעי המדיניות בכנסת ובממשלה לבצע פעולה כלשהי שלא תביא תועלת נראית לעין בטווח של שנתיים. איני רואה דרך נכון להיום, בה דברים אלו הולכים להשתנות...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ממש לא התכוונתי לעונשים פיסיים.... יש דרכים אחרות לגרום לתלמידים ללמוד ולשלם על פאקים שהם עושים.

ולהרחיב סמכויות למורים הדבילים זה דבר ממש טיפשי לעשות... רק זה חסר שלבהמות שמחלקות ציונים לפי צבע העיניים ולא יודעות שום דבר מהחיים שלהם (דוגמאת המורה לגאוגרפיה שטענה שקפריסין של לבנון) יהיו עוד סמכויות....

אגב, בד"כ המנהלים גם אותו חרא....

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

^^^ אם היית קורא את כל התגובה בה הצעתי עונשים פיזיים, היית רואה שאני מעלה זאת רק אחרי שמגיעים מורים איכותיים למערכת והם שמקבלים סמכויות אלו. אפילו ציינתי שלמורים של היום צריך לצמצם סמכויות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אכן במדינתינו בה הבחירות אחת לשנתיים, רוב הח"כים רוצים להבחר שוב, ורוב ציבור הבוחרים מטומטם, אין לקובעי המדיניות בכנסת ובממשלה לבצע פעולה כלשהי שלא תביא תועלת נראית לעין בטווח של שנתיים. איני רואה דרך נכון להיום, בה דברים אלו הולכים להשתנות...

ובגלל זה צריך לשנות את שיטת הממשל. מצד שני, את זה צריך לעשות בצורה כזאת שלא תיצור מצב שבו יש יותר מידי כוח לראש הממשלה (ובארץ, ולו רק בגלל השחיטות), ומצד שני שלא יהיה קל מידי להפוך את זה לדיקטטורה.

ממש לא התכוונתי לעונשים פיסיים.... יש דרכים אחרות לגרום לתלמידים ללמוד ולשלם על פאקים שהם עושים.

ולהרחיב סמכויות למורים הדבילים זה דבר ממש טיפשי לעשות... רק זה חסר שלבהמות שמחלקות ציונים לפי צבע העיניים ולא יודעות שום דבר מהחיים שלהם (דוגמאת המורה לגאוגרפיה שטענה שקפריסין של לבנון) יהיו עוד סמכויות....

אגב, בד"כ המנהלים גם אותו חרא....

תראה, בסופו של דבר עונש פיזי עבר מן העולם. הנקודה היא שהיום אסור להשעות תלמידים פחות או יותר, כי התלמידים מסכימים. GOT IT?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הנקודה שלי היא שלבצפר היום אאין שום דרך להעניש תלמיד בעייתי. אקסטרה עבודה? הצחקת אותי. הבעייתים שמים על זה זין, לא יגישו ואז ההורים שלהם יתקשרו ויאיימו על המורה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...