זמן תחילת הארה של נורות שונות - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

זמן תחילת הארה של נורות שונות


card

Recommended Posts

שלום

אם יש לנו בחדר נורת ליבון פשוטה, ונדליק את האור בחדר בעזרת המתג, האור יידלק מיידית.

גם עם נורת CFL, על אף העובדה שהיא פלורסנטית, האור נדלק מיידית.

נורות אחרות לעומת זאת יכולות לקחת כמה שניות.

לאחרונה קנינו לחדר האמבטיה 2 נורות פלורסנטיות,

ולמרות שאין להן Starter כרכיב שניתן לראות (ולהחליף כשהוא נשרף), לוקחת לנורות האלו אולי 3 שניות להדלק.

מאד לא נוח.

(תמיד חשבתי שכשיש Starter שאפשר להחליף כשהוא נשרף, זה אומר זמן הדלקה של כמה שניות,

ולעומת זאת אם אין רכיב כזה שאפשר להחליף כשהוא נשרף, אז זה אומר הידלקות מיידית. מתברר שזה לא כך - לפי הנורות של החדר אמבטיה)

עקב זאת, השאלה שלי:

מהם שמות סוגי הנורות שנדלקות מיידית,

ומהם שמות סוגי הנורות שלא נדלקות מיידית?

פשוט כדי לדעת ממה להזהר בפעם הבאה..

תודה רבה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הזרם בפלורסצנט עובר מהאלקטרודות לגז

לחומר הציפוי על האלקטרודות יש "פונקציית עבודה" - כמות של אנרגיה שחייבת להיכנס בשביל להביא לפליטת אלקטרון. האנרגיה הזאת יכולה להגיע ממקומות שונים - באפקט הפוטו אלקטרי היא מגיעה מאור שנופל על האלקטרודה. בפלורסצנט האנרגיה מגיעה ממפל המתח בין האלקטרודה והאזור הקרוב אליה של הגז - האלקטרון (שלילי) נדחה מהאלקטרודה (שלילית) ונמשך על ידיי הגז (חיובי). בחצי מחזור הבא של ה AC, התהליך מתרחש על האלקטרודה בקצה השני של הפלורסצנט

מפל המתח הזה מאיץ את האלקטרונים מהאלקטרודה והחוצה, אבל באותה מידה גם מושך יונים חיוביים מהגז פנימה לכיוון האלקטרודה. כל אלה - גם האלקטרונים וגם היונים - מתנגשים בחלקיקים של הציפוי על האלקטרודה ולאורך זמן מעיפים ממנה את הציפוי בחתיכות קטנות, עד שלא נשאר ציפוי והיא נשרפת. ה "שחור" שיש בקצוות של פלורסצנט ישן שעבד זמן ארוך הוא מתכת שהתפרקה במשך חיי הנורה מהאלקטרודה, והצטברה בשכבה דקה על הזכוכית לייד

חימום האלקטרודה לטמפרטורה גבוהה מאפשר לאלקטרונים להשתחרר ממנה יותר בקלות, לכן המתח שנופל בין האלטרודה והגז נמוך יותר - ההתנגשויות של אלקטרונים בחלקיקים אחרים חלשות יותר, והיונים שנמשכים לאלקטרודה מתנגשים בה חלש יותר - הציפוי נשאר שלם לאורך זמן

כשהפלורסצנט דולק, הזרם שעובר באלקטרודה מספיק בשביל להחזיק אותה חמה. אבל בהדלקה אם נותנים מתח לפלורסצנט שהאלקטרודות בו קרות, הרגע הראשון לפני שהן מתחממות הוא מכה של נזק לאלקטרודות

במנורות זולות ו "חד פעמיות" כמו CFL, בדרך כלל לא נותנים יותר מידי חשיבות לשמירה על האלקטרודות. זה מקצר את אורך חיי הנורה אבל למי אכפת... חוצמזה, בלי חימום האלקטרודות המעגל האלקטרוני שנמצא בבסיס של ה CFL פשוט וזול יותר

במנורות איכותיות יותר (בדרך כלל גופים שבהם המנורות ניתנות להחלפה) כן נותנים חשיבות לאורך חיי הנורה, ולכן ממומש חימום הקצוות של הנורה לפניי ההדלקה. יש כמה שיטות לעשות את זה - סטרטרים, ממסר שסוגר מגע לשניה, מעגל תהודה של סליל - קבל, או שיטות אלקטרוניות

יש יוצאים מהכלל - יש CFLים שכן מחממים את הקצוות לשניה לפני שהם נדלקים, ויש גופי פלורסצנט -אפילו גדולים - שמדליקים את הנורה מיידית ללא חימום, אבל על חשבון אורך חיים

מבחינתי - הגופים האיכותיים יותר הם הרצויים ולא משהוא שיש "להיזהר" ממנו...

מעגל ההדלקה ללא חימום נקרא Instant Start

בארץ ובאירופה יש אותו בגדול רק ב CFLים ובגופי תאורה זולים במיוחד שבהם לא ניתנה חשיבות לחיי הנורה

בארה"ב מייצרים אותו גם לגופי תאורה "גדולים" ואיכותיים, שם הוא מיועד לפלורסצנטים במקומות גדולים בהם משאירים אותם דולקים 24 שעות ומכבים לעיתים רחוקות, ולכן הנזק שלהם מההדלקות לא משמעותי. היום המעגל הזה הוא אלקטרוני, וחלק גדול מהם מתאימים ל 50/60 Hz ותחום מתחים של 100-240 ויותר, לכן אין בעיה שתקנה כזה מארה"ב לשימוש בארץ...

יש גם סטרטים אלקטרוניים שמאפשרים חימום מהיר במיוחד של האלקטרודות - בפחות משניה :

http://www.fantasticlighting.com.au/product/turbio-okostart-electronic-starter/

סטרטר כזה ניתן לשים בגוף התאורה במקום הסטרטר הרגיל, הוא הופך את ההדלקה לכמעט מיידית ועדיין שומר על אורך חיי הנורה - לעיתים קרובות טוב יותר מהסטרטר הרגיל. במיוחד בגרסה האיטית יותר - לא Turbo של הסטרטר הזה, הוא יכול בקלות להכפיל את אורך חיי הנורה ולכן הסטרטרים האלה משתלמים בטווח הארוך למרות המחיר הגבוה

גוף הפלורסצנט אצלך שם יכול להכיל מעגל אלקטרוני מסוג Programmed Start - שמחמם ואז מדליק לפי "תוכנית" (יכול להיות ממש תוכנית מבוקרת על ידיי ציפ, ויכול להיות על ידיי נגד PTC), או אם יש בו מנורות PL ומשנק מגנטי הסטרטרים נמצאים בתוך הנורות

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תודה..

אז דווקא הטוב זה האיטי? חבל..

בנורות הישנות - ליבון, התרגלנו ללחוץ על המתג, ושיש מייד אור..

עכשיו, אני לוחץ על המתג של האור של חדר האמבטיה,

ואני מספיק להכנס לבפנים ולעבור כמה מטרים, עד שהאור נדלק..

זה ממש לא נוח

אולי יש נורות שהן לא פלורסנטיות,

ושנדלקות באופן מיידי?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ההשהיה בפלורסצנט יכולה להיות קצרה מאוד. סטרטר ה Turbo למשל מדליק את המנורה תוך 1/2 שניה ועדיין מחמם אותה כראוי. גם מעגלי הדלקה ללא סטרטר יכולים להגיע למהירות הדלקה כזאת עדיין אם חימום

המנורות שנדלקות מייד :

ליבון

היא נדלקת מייד, היא נדלקת לבהירות מלאה על ההתחלה (פלורסצנט/CFL נדלקים חלש יותר במיוחד בקור ולוקח להם זמן מה להגיע לבהירות מלאה), היא לא נפגעת מהרבה הדלקות/כיבויים. בהדלקות הקצרות יחסית של מנורה בחדר אמבטיה, צריכת החשמל הכוללת ממנה תהיה אפסית. נראית כמו אופציה דיי טובה לחדר אמבטיה

פלורסצנט/CFL

בהרבה מהם ניתן לעשות "מוד" להדלקה מיידית (על חשבון חיי הנורה). תעשה בדיקה : תן למנורה לדלוק זמן מה, תכבה לשניה ותדליק שוב. האם ההדלקה השניה היא מיידית ? אם כן, יש סיכוי גבוה שההשהיה לחימום ניתנת על ידיי PTC שמחובר במקביל לצד "המשני" של הנורה. על ידיי ניתוק ה PTC ניתן לבטל את ההשהיה

LED

חלק ממנורות ה LED נדלקות מייד לחלוטין, לחלק אחר יש השהיה אבל קצרה (כ 1/2 שניה). בכל מקרה, אני ממליץ להימנע משימוש ב LED לתאורה כללית וזאת בגלל ספקטרום האור שלהן :

החלק הכחול של הספקטרום מכיל קו כחול מרוכז יחיד של כ 450nm, ובו נמצא חלק משמעותי מהאנרגיה של האור הכולל (גם במנורות LED שהן warm white). גובה האישון בעין מושפע מהתחומים האחרים של הספקטרום. התוצאה : בשביל אותה כמות נראית של אור לבן, מנורת LED מציפה את העין בכמות של אור כחול בקו ספקטרום יחיד, בכמות שאף נורה אחרת אינה מתקרבת אליה

במקרה, 450nm זהו גם שיא הרגישות של קולטי הצבע (מדוכים) הכחולים של העין. הם מקבלים כמות של אור כחול (שעובר את האישון) שהם לא היו מקבלים במקרים אחרים, והם מתעייפים מזה - יש גבול כמה ניתן "להפעיל" אותם

חוץ מהקולטים הקשורים לראייה, בעין יש קולטים נוספים שאחראים על ייצור הורמונים. אחד מההורמונים האלו הוא מלטונין, שאחראי על העברת הגוף למצב שינה בו מתרחשים תהליכי שיקום ותיקון. ייצור המלטונין מופסק ביום, על ידיי קולטים בעין שרגישים גם הם לתחום הכחול. כלומר, חשיפה לתאורת לד לבן לפני או בזמן השינה מעכבת את ייצור המלטונין ובכך את התחלת תהליכי השחזור...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בארץ לא מוכרים את הסטרטרים האלה, אבל ניתן לקנות אותם מחו"ל אני מניח.... הם מיוצרים על ידיי חברת Palmstep

יש סטרטרים דומים יותר איטיים (כ 2 שניות) שנקראים PulseStarter, הם יוצרו על ידיי Arlen EFA ונקראים PulseStarter, אני חושב שכבר לא מייצרים אותם אבל יש מצב שיש מלאי בארץ אצל חברת שינגוט תאורה. יש גם כמה ב Ebay במחירים מופקעים לחלוטין...

כמובן ניתן להשתמש בסטרטרים רק בגופי תאורה שמופעלים על ידיי סטרטרים

מנורות LED - זו הדעה האישית שלי/הנימוק אליה. יש הרבה שלא יסכימו ומבחינתם LED זו מהפכה...

בבית שלי זה :

- המקומות בהם ההורים בחרו את התאורה (רוב הבית) : גופי ליבון מעוצבים שונים שלהם שהיו בעבר אם ליבון, היום אם CFLים, חלק מהם CFLים של אוסרם שכן יש להם השהיה קטנה בהדלקה - לא מפריע

- המקומות בהם אני בחרתי את התאורה : PL או פלורסצנטים ישרים פשוטים : http://s9.postimg.org/f4zb1ux33/fl_1.jpg (תמונה של 1 מה spare-ים שיש לי, שהעליתי בדיון אחר)

- פרוג'קטור נלג בחוץ (מנורה צהובה בעוצמה גבוהה)

- סתם נורות ליבון הכי פשוטות בשירותים/פינות בהם מדליקים את האור לעיתים רחוקות

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

באלקטרוניים - בחלק מהם השליטה על ידי PTC שמחובר במקביל לנורה בצד "המשני" שלה. כשהוא מקוצר 2 חוטי הלהט של האלקטרודות מחוברים בטור ליציאת המשנק ("ספק הכוח") וכך מתקבל החימום

ניתן לנתק את ה PTC לגמרי וכך לבטל את ההשהיה

ניתן לנסות להחליף ל PTC דומה אם קיבול תרמי קטן יותר, שיביא לקיצור ההשהיה

בדוק מה בדיוק יש בגוף התאורה שלך ונראה...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...