ת'רד נוסטלגיה ועבר בעולם החומרה - OCטובר 2013 - מעבדים, לוחות-אם וזכרונות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

ת'רד נוסטלגיה ועבר בעולם החומרה - OCטובר 2013


djelectric

Recommended Posts

שלום לכם חברי היותר חדשים והיותר ותיקים בפורום.

עבר זמן רב מאז שדנו בזה, גם כי בימים עברו נהגנו לדון הרבה בנושא. אז פתחתי דיון, נראה איך ולאן יתקדם.

רציתי לחלוק עם שאריות חובבי החומרה הותיקים בפורום את הימים השמחים יותר של החומרה. פשוט ארוץ ונראה...

זוכרים את ימי LGA775 העליזים של 2006-2009? אספר לילדים.

ממש לא מזמן, לפני כ-5-6 שנים עדיין היה תחום מאוד נישתי. הוא היה תחום מעניין, מבריק ומהנה לעיסוק.

ב-LGA775 היה הרבה אקשן לגבי יכולות של לוחות אם לבצע למעבדים בתושבת. היה פילוח רחב של יצרניות, ערכות שבבים ויכולות .

Back When overclocking mattered

יכולות ההמהרה של לוחות אם נמדדו על פי קריטריון מאוד חשוב שהוא השגה של באס מקסימאלי. שידע לנפח יותר באס היה טוב יותר באוברקלוקינג. יחד עם היכולת לשמור על באס גבוה הייתה מעניינת אותנו גם היכולת להשיג תדר במתח כמה שיותר נמוך הודות למערכת אספקת כח טובה.

היו לוחות אם בעלי יחס עלות תועלת יוצא דופן ומראה מטעה למדי. הייתה גם יצרנית אחת חזקה מאוד בתחום שכבר לא עימנו היום והיא DFI. חברת DFI יצרה לוחות אם ודגש גדול על יכולות . היא הביאה לנו להיטים כמו

P35 BloodIron

Large633392726347813750.jpg

וכמו LANParty DK P45

13-136-053-04.jpg

על אף שלא נראו ככאלה, לוחות האם הללו יכלו לחצות בקלות את קו 500 מגה-הרץ תדר בסיס. לכן היוו גן עדן של ממש לאוברקלוקרים שהשתמשו במעבדים בעלי תדר באס ברירת-מחדל גבוה במיוחד כמו סדרת 2 Duo E8000.

כמובן שלוחות אם אחרים הצטרפו לחגיגת ההמהרה הרצינית, סדרות שלמות מבוססות ערכת השבבים P45 של ואסוס גם היו שם. לא הייתה כל כך בסצנה הישראלית באותן השנים ולכן גם קניה שלהם למטרות הייתה דבר שלא הומלץ בדרך כלל. אסרוק כיכבה הרבה באה"ב ואירופה ונמכרה פה בכמויות קטנות, על אף שגם לה היו פנינות המהרה כמו P45XE הנהדר.

קירור מעבד LGA775 היה פשוט תענוג בהשאווה למעבדים של היום. שימוש בקירור מים לא היה נפוץ כלל והיה שמור למהדרין של שאפתני החומרה. עם התקדמות תושבת LGA775 מימי D צץ הרעיון לקרר במים מחשב. על אף שלא נחשבת לחברה גדולה, היו הם הימים ימים של , היא שלטה בחלקים נרחבים בשוק ויצאה עם סדרת המים BigWater אי שם ב-2006 עם ערכות המים של הרכבה עצמית

kWE1HOZ.jpg

אותן המערכות כללו צנרת בקוטר יחסית קטן, הגיעו עם משאבות חלשות של 7 וואט אבל עם בלוקים גדולים עשויים נחושת יצוקה. הם הוצמדו לרדיאטורים בקוטר 240 מילימטרים. באותה העת לא היו הרבה שתואמים לעגינת רדיאטורים, בטח לא באורך כפול. לכן היו סטנדים לרדיאטורים כדי שנוכל להניח אותם על המארז, השולחן ואפילו על אדן החלון בחורף כדי לקרר את המערכת.

image047.jpg

כן, בזמנו הייתה 0 מודעות לניהול כבלים במארז. מערכות הקירור היו מתקדמות למדי גם ביחס למערכות המוכנות של היום וללא ספק יעילות יותר. העניין הוא שכל ההרכבה היא עצמית וכך גם הבקרה, דבר שהעלה חשש רב בקרב משתמשים. המחירים היו הוגנים למדי, כ-770 עד 1200 שקלים למערכת, תלוי ברדיאטורים הנלווים.

מי שהיה לו מים היה הבוס. טמפרטורת פעולה לא שיחקה תפקיד בשבילו. בשילוב מעבד מרובע כמו Q6700 ויום חורפי, טמפרטורות הפעולה צנחו עד לרמה של כ-4-5 מעלות בלבד מעל לטמפרטורת החדר במאמץ מלא תחת המהרה כבדה. בשיא החורף נצפו גם טמפרטורות נמוכות מ-30 מעלות צלזיוס במאמץ מומהר. חלם.

אלה שלא היה להם כסף לקירורי מים הסתפקו בקירורי האוויר המפורסמים של אותה העת

Scythe Infinity - Mugen 1

Thermaltake BigTyphoon VX

Thermalright Ultra 120

Arctic Freezer 7

תמיד היינו שואפים ליותר. מעבד אחד במעבד אחר, אחד בלוח אם אחר והחיים לאורך תושבת LGA775 משנת 2004 ועד לשנת 2009 היו טובים.

עוד אחורה.

התושבת עשתה מספיק רעש וגלים כדי להביא משתמשים שמעולם לא היה להם לרכישה של אחד כזה.

הרבה מצאו את עצמם קונים מחשבים בדור הראשון של מעבדי 2. בזמנו, כשהארכיטקטורה האגדית רק הושקה, היו להם כפולי הליבה מתהלכים על פני אדמת כדור הארץ. אלו היו 2 Duo E6300, 2 Duo E4300 ואחיהם הקטן, Dual-Core E2140.

המעבדים הללו היו הראשונים והחלוצים בתחום ההמהרה הרצינית בעולם המחשבים האישיים.

לפניהם, אוברקלוקינג היה שייך לאותה קטגוריה אליה היה שייך האקינג במחשבים. קומץ קטן של משתמשים עסק בכך להנאתו. הדור שלפני Core 2 הכיל סדרת מעבדים הקרויה D, המשכה של 4 הישנה. מעבדי D פלטו המון חום ולא היו מצטייני . הארכיטקטורה לא הייתה שם, הציוד ממש לא היה שם.

כשהושקו מעבדי Core 2 והגיעו לוחות אם מבוססי ערכת השבבים 965P של , נפרץ סכר האוברקלוקינג ונשאר פתוח מאז. לראשונה בתולדות עולם המחשבים האישיים יכלו משתמשים מן השורה לבצע המהרה במעבדים שלהם ולקבל תוצאות כח עיבוד שטרם נראו. באותם ימים ביצעה מיונים כפדניים לאיכות השבבים וחילקה לסדרות שציינתי למעלה. האיכותיים יותר זכו להכלל תחת Core 2 Duo E6300 - המעבד הממזר שהצית את השוק. E6300 היה מעבד בליטוגרפיה 65 ננומטרים בעל תדר באס של 266 מגה-הרץ ומכפלה של 7, מה שהביא אותו לתדר קצת גבוה מ-1800 מגה-הרץ.

באמצעות לוח אם ממוצע למדי של Gigabyte או אסוס בעל ערכת השבבים 965P וקירור ממוצע, יכל משתמש להזניק בעשרות אחוזים את כח העיבוד של המעבד שברשותו. פתאום, החלו לצוץ משתמשים בעלי מעבד E6300 הפועלים בתדרים של 2800 מגה-הרץ ויותר, עד לאיזור 3300 מגה-הרץ. במצב הזה, לא רק שנצפה זינוק בעשרות אחוזים לעומת דור המעבדים הקודם, אלא שגם על השיפור הזה הוסיפו 60-80 אחוזי ביצועים נוספים. דמיינו לכם מעבד בדור הבא המגיע חזק מ-4770K בכ-50% לו אפשר להוסיף עוד 70% ביצועים, הא... שהחזיקה בארכיטקטורות חדשה עד השלב הזה הייתה במצב חוסר אונים מוחלט אל מול המצב, עם עקרי יכולת המהרה.

בשונה מהיום, אז כח עיבוד היה חשוב ויקר מפז למשחקים. משחקים כבדים מבוססי 9 שלטו בשוק ולעיתים רבות כח היה דרוש. המהרה הייתה כלי חשוב ומציל עניים משדרוג ורכישה של רכיבים יקרים יותר. לטוב ולרע מבחינת , אגב.

משם, המשיכה לשבח תהליכי יצור וקידום דגמים באותן הסדרות. לא עברו חודשים רבים ומעבדי דגל הפכו ל-E6750, E4600 ו-E2200 בתדרי פעולה גבוהים יותר ללא תוספת צריכת חשמל. זאת, לפני הירידה ל-45 ננו-מטרים וכניסת E5000 E7000 Q9000 לשוק. משם הכל הסטוריה.

כך, החל עידן הזהב של עולם המחשבים. מכירות היו בנקודה חדשה, פרסום היה בנקודה חדשה.

אתם מוזמנים לחלוק חומרה אקזוטית שהייתה לכם בתקופת עידן הזהב של תושבת LGA775 או לחלופין כל דבר אחר שאתם מוצאים מעניין. ידוע לי שגם היו גרסאות אקזוטיות מעטות במספר של מיוחדים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כן, כאילו אני צריך נציגי , מהנדסים ובעלי תפקיד מהחברה על הראש שלי עם הסברים כמה שיפור בתעבורת וכח ארכיטקטוני מהווה שינוי ומהפכה בשוק המחשב האישי, וכמה חיי סוללה חשובים במחשבים ...

העניין הוא שאני יודע שאנשים שמתעסקים באוברקלוקינג ודחפו את השוק גם אז ממונים היום על העניין באינטל. לא ברור לי למה הגישה הזאת נסוגה בצורה כה מהירה עם חסימת האפשרויות ל-99 אחוזים מהמשתמשים. (ברור העניין הכספי כמובן, שמזמן הפך לחוסם מתן אפשרויות מורחבות).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...