ההבדל בין REHL Centos and Fedora - לינוקס, Mac ומערכות הפעלה אחרות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

ההבדל בין REHL Centos and Fedora


Recommended Posts

היי,

אני יודע ש RHEL זוהי גרסאת האנטרפרייס שמשלמים תמיכה.

centos- גרסא מאוד דומה ל RHEL , אם כך אז מהי פדורה? מה ההבדל בין פדורה ל centos ?

כמובן שכולם נגזרות של redhat . (נכון?)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

CENTOS זה גרסה חינמית של RHEL. מיועדת לשרתים.

FEDORA יותר מיועדת להיות DESKTOP ולא לשרתים.

כולם בסופו של דבר שבאות עם קונפיגורציה בסיסית להיות שרת או תחנת עבודה. אפשר מהכל לעשות הכל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תוכנה חופשית:

לינוקס היא מערכת הפעלה חופשית. הכוונה ב"חופשית" להבדיל מ"חינמית" הוא שיש לך החופש להוריד ולשנות את קוד המקור. החבילות (="תוכנות") בלינוקס הן חופשיות ואפשר להוריד, לקרוא, לערוך, לשנות את קוד המקור של כל אחת מהתוכנות האלה.

הפצה:

מאחר שבניית מערכת הפעלה שלמה מקוד מקור היא עניין לא פשוט שדורש ידע ומקצועיות רבה, יש מי שאורזים לנו את הכל. המוצר המוגמר של לינוקס נקרא הפצה.

הפצה מסחרית:

יש הפצות שעומדת מאחריהן חברה מסחרית שנותנת שירותי עידכון, תמיכה, הטמעה הדרכה וכו'. ההפצה RedHat Enterprise היא כזאת ועומדת מאחריה חברה בשם red-hat על מנת לקבל תחזוקה שוטפת ועידכונים צריך לקנות חוזה שירות מ-RH

הפצה קהילתית:

יש הפצות שלא עומדת מאחריהן חברה מסחרית גדולה או שבהגדרה ההפצה מיועדת להורדה ושימוש משתמשים פרטיים או אירגונים באופן חופשי. הפצות קהילתיות כאלה היא למשל (שעומדת מאחריה חברה בשם canonical) או פדורה שעומדת מאחריה REDHAT. רד-האט מפתחת ותומכת בפדורה משום שהענף המסחרי שלה (RHEL) מבוסס על הידע והניסיון שנצבר מההפצה הקהילתית. לדוגמה RHEL-7.0 עתידה להתבסס על ההפצה פדורה 18 שרצה כבר כמעט שנה. היתרון הוא שההפצה המסחרית עברה תיקונים ושיפורים.

Centos:

מאחר שכאמור, כל הקוד ניתן להורדה ולבנייה מחדש, יש מי שמוריד את חבילות קוד המקור מREDHAT עצמה ובונה הפצה שלמה שהיא כולה עם תאימות 100% לרדהאט אנטרפרייז. כך מתקבלת מערכת חינמית עם ערוצי עידכון בחינם עם רווח של יציבות ובדיקות שRH ביצעו. ההבדל היחיד בין CENTOS ל-RHEL הוא שכל מה ששייך בלעדית לחברת RH לא נמצא בCENTOS (לדוגמה אייקונים או סממני זיהוי של RH). זאת לא גניבה משום שהחברה RH איננה בעלת זכויות יוצרים על כל החבילות שהיא אורזת (או שהיא כן בעלת זכויות יוצרים אבל הרשיון מתיר להוריד קוד מקור ולשנות/לבנות). למשל בעל זכויות היוצרים על הקרנל הוא לינוס טורבלדס, בעל זכויות היוצרים על כלי הפיתוח הוא האירגון Free Software Foundation וכדומה עם שאר ההחבילות שכאמור, הרשיון שלהן הוא רשיון חופשי. רד-האט עצמה אפילו מעודדת את השימוש בCENTOS כאשר המודל העיסקי של הלקוח לא מתאים לRHEL.

לסיכום:

* RHEL וCENTOS הן אותה הפצה בדיוק למעט סממני זיהוי של רד-האט. על מנת להתחבר לחבילות ולערוצי העידכון של RH צריך לקנות שירות כזה מהם. במקרה של CENTOS ערוצי העידכון הם חופשיים ונגישים לכל והם כמובן מבוססים על החבילות של RH.. הדגש העיקרי בהפצות אלה הוא היציבות. הן ידועות כמערכות יציבות מאד, ולא סתם CENTOS היום היא מערכת הנפוצה ביותר מבין שרתי האינטרנט בעולם.

* פדורה היא הפצה קהילתית של RH, היא מיועדת לקהל הרחב, לדסקטופים, למי שרוצה את החבילות החדשות ביותר (ואולי הגם פחות יציבות). RH העתידית תהיה מבוססת על אחת מגרסאות הפדורה הנוכחיות.

זהו פחות או יותר....

נ.ב. - אני על פדורה 17 כבר שנה (אחרי שעברתי מאובונטו) ואני שמח מאד על המעבר. הפצה מעולה עבורי, עם עידכונים של כל החבילות לגירסאות אחרונות, מה שחוסך לי שידרוג לפדורה 18 או 19...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...