מישהו יכול להסביר לי מה זה מעבדי סולרון ומה ההבדל בינו לבין מעבד פנטיום או AMD? - מעבדים, לוחות-אם וזכרונות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מישהו יכול להסביר לי מה זה מעבדי סולרון ומה ההבדל בינו לבין מעבד פנטיום או AMD?


marking

Recommended Posts

מעבד סלרון הוא מעבד של אינטל שמותאם לשוק הנמוך. הסלרונים החדשים מתבססים על הליבה הישנה של אינטל, מגיעים למהירויות של עד 1.8 גה"צ, והם בעלי זיכרון מטמון של 128 ק"ב בלבד. הם איטיים יחסית למעבדים החזקים של אינטל ו , הפנטיום 4 והאטלון XP. א.מ.ד מיצרת גם היא מעבדים לשוק הנמוך שנקראים duron. למרות שהם עובדים במהירויות נמוכות ממעבדי הסלרון החדשים של אינטל, הם מצליחים לפעמים לעקוף אותם בביצועים. אינטל מייצרת עדייןם גם מעבדי סלרון מהדור הקודם, שמבוססים על ליבת "טואלטין" שפועלים במהירויות נמוכות, עד 1.3 גה"צ. מעבדי עוקפים אותם בלי בעיות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מעבדי הסלרון הם בהחלט לא מעבדים חלשים, הם מעבדים תקציביים שנותנים את התמורה הכי טובה בשביל הכסף.

הסלרון של אינטל זה מעבד פנטיום לכל דבר, פשוט "מוחלש". מעבד הסלרון עבר מספר גלגולים:

בהתחלה היה סלרון בלי זכרון מטמון משני בכלל במהירויות 233-300 והוא היה מבוסס על ליבת הפנטיום 2.

אח"כ החלו ביצור מעבדי סלרון עם זכרון מטמון בכמות 128 קי, בעוד לפנטיום 2(האח הגדול שלו) היו 512K של זכרון מטמון. היתרון של הסלרון ע"פ אחיו הגדול היה שמהירות הזכרון המטמון המשני שלו הייתה במהירות הליבה(on-die) בעוד זו של הפנטיום 2 עבדה בחצי מהירות השעון והיית על מעגל חיצוני(לכן יצרו אותם על סלוט). לליבה הזאתי, שהתבססה על הCore של הפנטיום 2 קראו מנדיקו. והוא נע בין מהיריות 300A(שהA מסמל את זכרון המטמון שהתווסף) עד ל566. מעבדים אלה היו מבוססים על 0.25 מיקרון.

עם צאת הפנטיום 3 קופרמיין(שהיה ממש אחרי הKATMAI) עברה אינטל גם במעבדים הלא תקציבים שלה לL2 Cache Ondie, רק הקטינה את כמות הCache ל256(לפנטיום 3 המלא, כל הפנטיום 3 1000 למיניהם שהם בעלי Core של קופרמיין הם בעלי 256 קי זכרון מטמון). הסלרון נשאר עם זכרון מטמון של 128 אבל קיבל את אותה מתחית פנים שאחיו הגדול קיבל: שמו שונה לCeleron 2 או CuMine128, קיבל את סט פקודות הSSE ויש הטוענים שבחלק מהמקרים הסלרונים שנמכרו היו מעבדי פנטיום 3 שאינטל "שיתקה" להם חלק מכמות הCache כדי לעמוד בביקוש לשוק. מעבדים אלה היו מבוססים על ליבת בגודל של 0.18 מיקרון.

לאחר יציאת הפנטיום 4 אינטל יצאה ברעיון חדש, למעבד חזק שעדיין נמכר הPentium 3 Tualtin(מבוסס על 0.13 מיקרון), והיא החליטה לחלק אותו לשתי קטגוריות. פנטיום 3 "מלא" עם 512 זכרון מטמון ondie, ומעבד פנטיום 3 עם 256K זכרון מטמון ondie, ולאחרון היא החליטה לקרא סלרון, למרות שעד לא מזמן בכמות הזכרון המשני הזאתי השתמשו מעבדי הפנטיום 3 המלאים. מה שאנשים צריכים להסיק מהמשפט הזה שהסלרון הוא בכלל לא מעבד חלש שנותן תמורה מעולה בשביל הכסף שלו. אינטל עשתה הכל בשביל "לקבור" את המעבדים האלה מהקהל הרחב כי הם עלו בביצועים שלהם על הפנטיום 4, ואני מדבר כאן על הטואלרין(סלרון טואלטין).

אם יש משהו שמסמל יותר מכל את מעבדי הסלרון זה התמורה העוד יותר גדולה שהם נותנים אשר עושים להם OC, ודגמים מסויימים אפילו זכו למספרים מיתיים, בעיקר כשהיו מעלים אותה למהירות האפיק הרשמית הבאה בתור. אני זוכר את הימים הטובים שאפשר היה לקנות ברבע מחיר של פנטיום 2 450 סלרון 300A(עם המטמון) ולשים אותו על מהירות אפיק של 100, ולקבל סלרון 300A@450 שנתן ביצועים שקרובים מאוד לפנטיום 2 450 ואף עקף כל פנטיום 2 400 במחיר מזערי. אותו דבר היה עם הסלרון 566 ב850, הסלרון 633 ב950 ועוד. גם הטואלרינים החדשים יותר במהירויות 1000 ו1100 איפשרו לאנשים, ממש בקלות בלי שום קירור מיוחד להגיע למהירויות של 1300 ואפילו יותר ועוד לעבוד במהירויות אפיק של 150FSB - דבר שאיפשר לקבל מSDRAM ביצועים שקרובים מאוד למערכות DDR.

יש לציין כי כיום יש גם פנטיום 4 סלרון במהיוריות 1700 ו1800, שקולו כמעט ולא נשמע...

כמובן, שלא צריך לשכוח את העובדה שAMD לא נשארה חייבת ויצאה עם מעבד תקציבי הרבה יותר משתלם והרבה יותר גמיש מבחינת שדרוג, הלא הוא הDuron - המעבד הזה היה זהה לאחיו הגדול הThunderBird, עבד על אותו סוקט, ואף במהירות אפיק של 200MHZ DDR, שאיפשר לו כמעט בכל בנצ'מארק לעקוף את הסלרון של אינטל במהירויות מקבילות, ואף לעבור במצבים מסוימיים את המעבד הלא תקציבי של אינטל - הפנטיום 4 1500. הדורון גם קיבל לא מזמן מתיחת פנים והוא משתמש בCore החדש יותר של Athlon XP, ובסט פקודות SSE. המסקנה שלי מה"מאמר" הזה מתחלקת לשתיים: אחת, לפעמים עדיף לקנות מעבד תקציבי כמו דורון או סלרון ולהשקיע בכרטיס מסך יותר טוב או פלטפורמה יותר חזקה(במקרה של כי כל המעבדים שלה משתמשים באותו סוקט) מאשר לקנות איזה פנטיום 4 2200 עם 2 MX200. שתיים והחשובה ביותר: מעבד תקציבי הוא לא בהכרח מעבד חלש.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

גם אחרי כל שטיפת המוח שעשיתי כאן בפורום אתם עדיין אומרים שהסלרי הוא מעבד חלש ? קודם כל יחסית למחיר זהו פשוט מעבד חזק, כאשר סדרת הטואלטין של המעבד הזה כמו שאת'לון אמר הייתה חזקה בצורה מדהימה וגם אוברקלוקרית מדהימה, אז נכון שעכשיו זה נפל קצת עם הליבה החדשה של הפנטיום 4, אבל לא לשכוח שליבת הנורט'ווד תעבור לסלרון בעתיד הלא רחוק ותחזיר אותו לכס המלכות מבחינתי...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...