מה הסיבות הנפוצות שבגללן נוטים לוחות-אם של מחשב לסיים חייהם? - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מה הסיבות הנפוצות שבגללן נוטים לוחות-אם של מחשב לסיים חייהם?


card

Recommended Posts

שלום

לפני שנתיים וחצי, הלוח אם של המחשב שלי, סיים את חייו.

זה היה לוח אם של Intel, שעבד מעולה במשך 10 שנים.

לאחר שהוא הפסיק לעבוד, קניתי לוח אם חדש, של הפעם.

עכשיו, אחרי שנתיים וחצי בלבד, הלוח אם של סיים את חייו.

ושוב החלפתי..

הבעיה בכל פעם שזה קורה, היא שבד"כ אי אפשר להשיג את אותו לוח-אם שהיה לנו,

מה שאומר שצריך לקנות לוח אחר, עדכני יותר,

והרבה פעמים גם התושבת של המעבד השתנתה, אז זה גם לקנות מעבד חדש,

ואם כבר, אז גם זכרון חדש.

כאילו זה לא מספיק, צריך לפרמט, להתקין ,

להתקין את התוכנות, לקנפג את התוכנות,

בקיצור, סיום חיים של זה לא דבר נעים,

וזה בד"כ אומר בזבוז של כמה ימים שלמים.

אני מנסה להבין, מה בעצם הסיבות, מבחינה אלקטרונית, שבגללן של מחשב מתקלקל?

ומה אפשר לעשות כדי למנוע, או אם לא למנוע, אז להאריך את חייי הלוח כמה שיותר?

זו חוויה מעיקה, ואני מאד רוצה ללמוד איך להפחית את התדירות שבה היא קורית.

תודה רבה

card

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 69
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

הי :)

לרוב זה התבלות / כשל של רכיבים אלקטרוניים

"פשוטים" כמו קבל או מייצב מתח.

אם הבנתי נכון קבלים הם הדבר הכי בעייתי?

זו גם הסיבה ש- מתגאים בכך שהם משתמשים ב"קבלים יפניים"?

לרוב זה התבלות / כשל של רכיבים אלקטרוניים

"פשוטים" כמו קבל או מייצב מתח. יש כמובן גם תקלות ב"ג'וקים" למיניהם

דרך אגב,

מהמעט שאני יודע, השבבים הם הרכיבים הכי יציבים דווקא.

אין להם ממש בלאי..

כל עוד לא תחבר להם מתח שהם לא אמורים לקבל, הם אמורים להחזיק הרבה זמן..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שבבים הם הרכיבים הכי יציבים דווקא.

אין להם ממש בלאי..

כל עוד לא תחבר להם מתח שהם לא אמורים לקבל, הם אמורים להחזיק הרבה זמן..

זה כל עוד הם לא מתפרקים לך מהלוח - דבר שלא כל-כך נדיר בעיקר בניידים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הגורמים הנפוצים ביותר למוות בלוחות אם שהגיעו תקינים הם בלאי כתוצאה מלחות, חום וחשמל "מלוכלך"

העצה שלי תהיה כמו עצה של רבים אחרים

א' - ספק כח איכותי בעל מתחים יציבים

ב' - זרימת אוויר מספקת בטמפרטורה סבירה (לא להצמיד את המחשב לרדיאטור בחורף, לא חכם)

ג' - התאמת לוח האם לשימוש. היום אנחנו נמצאים בעידן של שלא צורכים הרבה חשמל וקבלים בלוחות אם הפכו מגושי אלקטרוליט נפיצים לדברים קצת יותר קשיחים. אם מדובר במחשב מבוסס I7 שכל היום גורס וטוחן, אפשר להשקיע עוד 100 שקלים במערכת הספקת כח טיפונת יותר מתקדמת מאשר זאת שנמצא בלוחות 220-280 ש"ח, זה לא אסון.

יש עוד דברים שלא תמיד תלויים כמובן במשתמש והם סטטיסטיקה, לפעמים פה נופלים על רכיב בעל חיים לא ארוכים במיוחד ואז אין מה לעשות מלבד להחליפו במסגרת האחריות בחדש.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ספק כח איכותי בעל מתחים יציבים

יש לי ספק של Seasonic, זה אמור להיות טוב..

זרימת אוויר מספקת בטמפרטורה סבירה (לא להצמיד את המחשב לרדיאטור בחורף, לא חכם)

ברור :)

התאמת לוח האם לשימוש.

היום אנחנו נמצאים בעידן של שלא צורכים הרבה חשמל, וקבלים בלוחות אם הפכו מגושי אלקטרוליט נפיצים לדברים קצת יותר קשיחים.

ומה זה אומר?

אם מדובר במחשב מבוסס I7 שכל היום גורס וטוחן

אני משתמש במעבד i3 שעושה את העבודה נפלא - אין לי צורך ביותר מזה.

לפעמים פה נופלים על רכיב בעל חיים לא ארוכים במיוחד ואז אין מה לעשות מלבד להחליפו במסגרת האחריות בחדש.

אחרי שנהרס לי הלוח אם הקודם, הלכתי ומסרתי את הלוח המקולקל ליבואן של בארץ(מור לוי),

ובינתיים קניתי חדש - אחר.

(לא רציתי להיות שבוע בלי מחשב)

אחרי שבוע - אתמול, קיבלתי ממור לוי לוח מאותו דגם של המקולקל, אבל משומש של מישהו אחר שכנראה תיקנו אותו..

ולא חדש כמו שאמרת :/

למרות שזה במסגרת האחריות..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לוחות זולים מהונדסים פחות טוב.

המערכות החשמליות פחות מושקעות.

בדרך כלל נעשה בהם שימוש עם חלקים זולים נוספים.

תוצאה: סיכוי גבוה יותר לכשלים.

אתה רוצה לוח טוב באמת?

קנה לוח מושקע עם קבלים יפנים.

כזה שמבוסס על ספינת הדגל בסדרת הלוחות המובילים של היצרן, ומכיל בתוכו את רוב הטכנולוגיות המתקדמות של היצרן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני מחבר כל מחשב שלי לאל פסק.

מגן ברקים יכול להגן עליך מפני קפיצה\נפילה רגעית ולא יותר מזה.

מבחינתי חשוב מאוד שגם המחשב לא יפול לאחר הפסקת חשמל אלא בצורה מסודרת

ואם השקעתי 500 שח כדי לשמור יותר טוב על מחשב שעולה 5000 שח - אז אני מרוצה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני מחבר כל מחשב שלי לאל פסק.

מגן ברקים יכול להגן עליך מפני קפיצה\נפילה רגעית ולא יותר מזה.

מבחינתי חשוב מאוד שגם המחשב לא יפול לאחר הפסקת חשמל אלא בצורה מסודרת

מה שחשוב לי זה הקפיצות הרגעיות האלה.

אני פחות צריך את הנושא של עבודה המשכית גם בהפסקות חשמל..

ואם השקעתי 500 שח כדי לשמור יותר טוב על מחשב שעולה 5000 שח - אז אני מרוצה.

אתה צודק,

הבעיה שממה שהבנתי, מערכות אל פסק חיות שנתיים בערך..

המצבר שלהן נוטה לסיים את חייו תוך שנתיים.

זה אומר ש-כל שנתיים תצטרך לשלם 500שח.. לא?

לגבי מגן ברקים:

^^^^

לא יזיק :)

כמובן שזה צריך להיות איכותי ואמין גם כן.

איזה מגן ברקים הוא איכותי? :)

עריכה:

החלטתי לפתוח עבור השאלה הזו נושא חדש

http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=551230.0

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

סיבות שלוח נדפק :

ספק גנרי --> ripple גבוה --> שריפת רכיבים

התחממות --> נזק לקבלים אלקטרוליטיים --> ripple גבוה --> שריפת רכיבים

קבלים חלשים מידי מהתחלה או ניסיון אוברקלוק מעל למה שהלוח היה יכול להחזיק --> נהרסים --> ripple גבוה --> שריפת רכיבים

שימוש במעבד חזק מידי בשביל הלוח (לפעמים היצרן אומר למשל שהלוח יכול לתמוך במעבדים עד 3 GHZ, במציאות ה BIOS תומך, המייצבי מתח לא ממש....) - היה הרבה דברים כאלה בלוחות לא איכותיים של חברות שונות

קירור מעבד שמשתמש אם פינים מפלסטיק (ומעקם את הלוח) --> שבירת הלחמה מתחת לסוקט של המעבד

התחממות יתר של הציפסט --> שבירת הלחמה של ה BGA

התחממות יתר של הציפסט --> שריפת הציפסט

חיבור ציוד היקפי לחשמל ללא אדמה + הוצאת או הכנסת תקע VGA/USB/וכו תחת מתח --> העברת 240v דרך חוטי data --> שריפת ציפים

פגיעת ברק דרך קווי אינטרנט --> ראוטר --> כרטיס רשת

וסתם לוחות שמתים ואין לי שמץ למה, זה קורה..... הלוחות הכי גרועים בהקשר הזה מניסיון שלי הם , פשוט מתים מתיי שבא להם בלי כל סיבה נראית לעין

ה ups לא משפר בהרבה את ההגנה על חומרה. למה ?

אם יש לך סיבה שהורסת את הלוח בתוך המחשב, הוא פשוט ייהרס, ה ups לא משפיע על זה. הרבה יותר חשוב למשל שיהיה לך ספק איכותי ולא שיהיה לך ספק גנרי אם ups

אתה יכול להוציא את המחשב מהחשמל כשהוא עובד כמה שבא לך, אתה לא תדפוק אם זה אף חומרה - גם לא את הדיסק הקשיח. לכל היותר תדפוק את מערכת הקבצים ותצתרך לפרמט את הדיסק. התקופה שבה דיסקים קשיחים היו נהרסים מכיבוי פתאומי נגמרה לפניי בערך 20 שנים

קפיצת מתח וכדומה בדרך כלל תשרוף את הספק, הסיכוי שאותה מכה תמשיך ללוח לא גבוה, ואפילו נמוך במקרה של ספק איכותי (אבל עדיין קיים - בעיקר המקרים שבהם הקפיצה הורגת מעגל בקרה בתוך הספק והוא מתחיל להעלות את המתחים ביציאה - רק שבדרך כלל במקרה כזה הרכיבים העיקריים בספק יישרפו ישירות בגלל קפיצת המתח והוא פשוט יפסיק לעבוד)

למעט מאוד דברים יש סיכוי נגד ברקים. ל "מגן ברקים" ו interactive ups אין בכלל. ל online ups יש סיכוי טוב אבל עדיין תלוי כמה המכה חזקה

הרבה משתמשים בוחרים UPS לפי W של הספק שיש להם במחשב (שהוא דרך אגב בכלל לא מופיע בחישוב המלא והנכון)

בוא ננסה : יש לך במחשב ספק של 500W ולכן תיקח ups של 650VA - בטוח יחזיק נכון ? נניח שהספק שלך מועמס ב 400W. ויעילות 80+

מה קורה עכשו ? מה ups אתה לוקח 500W. גם ל ups יש יעילות המרה, משהוא כמו 90%. מהסוללה הוא כבר לוקח 555W. בכל ה upsים של 650VA - יש אחת של 12v. היא צריכה לתת 46A כדיי לתת הספק של 555W, וזה ב RMS - ה UPS לוקח את הזרם בפולסים, אז כנראה שיהיה שם לפחות איזה 60A ומעלה בכל פולס. אבל בוא נסתכל לפי RMS אפילו. לפי נתוני היצרן הסוללה מיועדת לזרם פריקה של 30A מקס' (וגם זה קצת הרבה לרצות ממנה)

למה ציפית ?? O_o לא תחזיק גם 2 שנים במצב כזה. היא תישרף אחריי כמה הפסקות חשמל בודדות לכל היותר

הסוללות של ups עולות כ 100-200 שקל לאחת, וזה בדיוק 5 דקות + מברג להחליף סוללות

אם תבחר ups נכון (כלומר, תעשה את החישוב המלא של W, יעילות הספק, יעילות ה UPS וזרם סוללה) אתה תבטיח שאתה לא תעמיס את הסוללות יותר מידי, וכך תהיה להן תוחלת חיים ארוכה יותר. אם תיקח מקדם ביטחון גדול יותר תוכל לגרד גם 4-5 שנים אם הסוללות

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

קירור מעבד שמשתמש אם פינים מפלסטיק (ומעקם את הלוח) --> שבירת הלחמה מתחת לסוקט של המעבד

אתה מתכוון קירור שיש לו 4 פינים - אחד בכל פינה, וצריך "לדחוף אותם"?

(ומשחררים אותם ע"י סיבוב)

Arctic Cooling Alpine 11 GT הוא כזה..

(וגם כל המאווררים שמגיעים עם מעבדים Box של אינטל)

אז אתה אומר להמנע מהם?

חיבור ציוד היקפי לחשמל ללא אדמה + הוצאת או הכנסת תקע VGA/USB/וכו תחת מתח --> העברת 240v דרך חוטי data --> שריפת ציפים

אתה יכול לתת דוגמא לחיבור ציוד היקפי לחשמל ללא אדמה?

פגיעת ברק דרך קווי --> ראוטר --> כרטיס רשת

מה אפשר לעשות לגבי זה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

למשל. אני בעצמי כן משתמש איתם במחשבים שלי כי זה מה שיש לי, אבל אני מוסיף תמיכה ללוח (קרטון מקופל) שילחץ את הלוח מאחוריי הסוקט וימנע ממנו לשקוע

לא רצוי להשתמש אם הקירורים האלה

דוגמאות :

דוגמה 1 : מסך שמחובר לחשמל אם תקע אירופאי (schuko) - כשמחברים תקע כזה לשקע ישראלי 2 המגעים של ה AC מתחברים ועובדים, האדמה לא

תאמת ניתן להשתמש אם הכבלים האלה, בתנאי שה VGA מוברג טוב למחשב ולמסך ולא מחברים/מנתקים אותו בזמן שהתקע הבעייתי מחובר לחשמל. כדיי שלמחשב תהיה אדמה מספיק שהמחשב עצמו יהיה מחובר דרך כבל שיש לו אדמה, המסך מקבל את האדמה מהמחשב - בתנאי שהכבל מחובר ומוברג טוב. זה לא אומר שלא יהיו הפרעות או גלים במסך כתוצאה מזה שאין אדמה נורמלית, אבל כל עוד לאחת מהיחידות יש אדמה תקינה זה כן מספיק כדיי למנוע נזק לחומרה או התחשמלות

דוגמה 2 : שהגיע אם תקע 2 פינים מהחברה

בספק שלו יש קבל קטן בין ה - של ה DC במתח הגבוה (ולפעמים גם 2 הצדדים של ה AC) - של המתח הנמוך - כלומר, המתח הנמוך צף על חצי גל של 240V AC כלפיי האדמה. ואם הואט מחובר למחשב אז כל המחשב ככה. אם תנסה למשל לחבר אליו כבל VGA ממסך חיצוני אם אדמה תקינה, ה240V האלה יסגרו מעגל לאדמה הזאת. אם זה קורה דרך מוליך האדמה (הסיכוך) של כבל ה VGA הכול בסדר, אבל אם במהלך הכנסת או הוצאת הכבל היה רגע שבו האדמה לא נגעה ואיזה שהוא פין של DATA כן - זה אומר שה 240V האלה עברו ישירות דרך ציפים והיו יכולים לדפוק אותם

ניתוק של המודם מקו האינטרנט וכל המחשב מהחשמל (למשל : אל ידיי מפצל שקעים שיש לו מפסק 1-0) כשיש ברקים = המגן ברקים הטוב ביותר

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

למשל. אני בעצמי כן משתמש איתם במחשבים שלי כי זה מה שיש לי, אבל אני מוסיף תמיכה ללוח (קרטון מקופל) שילחץ את הלוח מאחוריי הסוקט וימנע ממנו לשקוע

לא רצוי להשתמש אם הקירורים האלה

אם המארז שלך הוא מארז עומד, אז אין את הבעיה של השקיעה..

והאמת שמה שמדאיג אותי במאווררים עם חיבור כזה(4 פינים נלחצים) הוא דווקא החיבור שלהם אל הלוח - אז מופעל כוח, ואז גם שומעים את הלוח אם מרעיש קצת.. מפחיד אותי שיווצרו סדקים ב-PCB :)

דוגמה 2 : שהגיע אם תקע 2 פינים מהחברה

בספק שלו יש קבל קטן בין ה - של ה DC במתח הגבוה (ולפעמים גם 2 הצדדים של ה AC) - של המתח הנמוך - כלומר, המתח הנמוך צף על חצי גל של 240V AC כלפיי האדמה. ואם הואט מחובר למחשב אז כל המחשב ככה. אם תנסה למשל לחבר אליו כבל VGA ממסך חיצוני אם אדמה תקינה, ה240V האלה יסגרו מעגל לאדמה הזאת. אם זה קורה דרך מוליך האדמה (הסיכוך) של כבל ה VGA הכול בסדר, אבל אם במהלך הכנסת או הוצאת הכבל היה רגע שבו האדמה לא נגעה ואיזה שהוא פין של DATA כן - זה אומר שה 240V האלה עברו ישירות דרך ציפים והיו יכולים לדפוק אותם

ז"א שמה שיכול לפתור את הבעיה הזו, הוא לחבר את הנייד אל המסך, רק כששניהם מכובים?

(או שמספיק רק כשהמסך כבוי?)

ניתוק של המודם מקו האינטרנט וכל המחשב מהחשמל (למשל : אל ידיי מפצל שקעים שיש לו מפסק 1-0) כשיש ברקים = המגן ברקים הטוב ביותר

הסיבה ששאלתי על מגן ברקים היא לא רק עבור ברקים,

אלא למעשה יותר עבור הנושא של קפיצות מתח, נפילות מתח פתאומיות שמסתיימות אחרי שנייה (המחשב חוזר לקבל מתח, לפני שהקבלים הספיקו להפרק..)

מה מתאים למקרה כזה?

במקרה כזה ניתוק המחשב מהחשמל בזמן ברקים, יגן רק מפני ברקים, אבל לא יגן מפני שאר הדברים שכתבתי עכשיו..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

את הבעיה של השקיעה יש בכל מקרה - הקירור פשוט לוחץ את המעבד והסוקט ומעקם את הלוח. תנסה להרכיב קירור כזה ללוח מחוץ למארז ותראה בעצמך

הרעשים הם פחות מהלוח ויותר מהפלסטיקים. הלוח עצמו לא נשבר בקלות, מה שכן קורה זה שהלחמה מתחת לסוקט יכולה להישבר מהלוח, או VIA (חור שבו המוליך עובר בין השכבות של הלוח) תתנתק

סדר פעולות :

תוציא את המטען מהשקע, שיעבוד על סוללה

תחבר את ה VGA ותבריג אותו

תחבר את המטען

בקווי הדבר היחיד בערך שיכול להגיע זה ברקים - אז פשוט לנתק ידנית

בקווי חשמל יכולים להגיע יותר דברים, אבל נתח גבוה/נמוך ונפילות מהירות ניתן לתפוס גםאם מגן ברקים או UPS - וזה איפה שמגיני ברקים כן עוזרים - הטובים יותר (בזולים יש רק הגנת נחשולים מוטלת בספק)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...