סאונד
הסאונד במשחק מעולה. המפתחים השקיעו בו הרבה, וקל להבחין בכך. החל מהשחקנים בהם השתמשו לקולות במשחק (בינהם שמות גדולים כמו סוזן סרנדון וקארי פישר), וכלה באפקטים מרעידים המורגשים כאשר ה-Tallboys (שומרים חמושים במטולי רקטות המסיירים לבושים בחליפת Exoskeleton המגביהה אותם והופכת אותם לבלתי פגיעים כמעט) מהלכים לידך ומזעזעים את הרצפה דרך הרמקולים. המוסיקה מאוד תורמת לאווירה, וניתן לשמוע תושבים וגם חיילים מהמהמים את נעימת המשחק מידי פעם.
ביצועים
רוב הזמן המשחק מחזיק בצורה נהדרת. אין ירידה בקצב הפריימים, ואין גמגומים בסאונד. אבל ישנם מקומות במשחק, שבהם נתקלתי בירידה משמעותית (זמנית) בקצב הפריימים. זה קרה כשהסתתרתי מתחת שיחים, השתמשתי בעין הביונית כדי להשקיף על האויב, וברחוב היו אולי חמישה אנשים, כולל Tallboy אחד. כשרציתי להסתובב ולברוח למחסה, המשחק הפך לאיטי מאוד, עד שהגעתי למחסה ואז הוא חזר לביצועיו הרגילים. היות וזה קרה כל פעם באותה סיטואציה ומקום, אני מניח שזהו באג בקוד המשחק ולא משהו שמצביע על בעיה כללית.
"שיט, למה לבשתי את הערדליים החגיגיים שלי דווקא היום?" |
משחקיות
המשחק משלב נשקים וכוחות על טבעיים, ומאפשר לך בחירה בין טוב ורע לאורכו. כל בחירה כזו משנה את אופי המשחק, תגובות האנשים, לאיזה סוף תגיע, ובאיזו צורה. את הכוחות תקבל מישות מסתורית בשם Outsider שהוא מעין אל עבור חלק מהאנשים בעיר. העניין שלו בהתפתחויות הפוליטיות בעיר אינו ברור, אבל הוא בהחלט מושיט לך עזרה נחוצה. לאורך המשחק תאסוף Bone Runes שיתנו לחשים שפועלים עליך כל הזמן, ו-Runes שמשמשים להשגת ושיפור הכוחות שלך. בין הכוחות שתוכל להשיג יש טלפורטציה (שיעתוק) לטווחים קצרים של עד כעשרים מטר, השתלטות (על חיות כמו חולדות, כלבים ודגים, וגם על אנשים בהמשך) לזמן קצר, והאטת (ובהמשך גם עצירת) הזמן לפרק זמן מוגבל – מה שמאפשר מהלכים מרתקים ומשעשעים כמו ירי שנראה כמגיע מכיוונים שונים בו זמנית, תוך כדי שאתה נעלם.
אם לצטט את מונטי פיתון – He's not dead, he's resting |
האויבים מאוד עירניים, וצריך תמיד לקחת את זה בחשבון. אם אתה הורג, או מהמם מישהו, רצוי מאוד תחביא את גופו או גופתו בהקדם האפשר לפני שחייל מפטרל ימצא אותו ויזעיק חברים. ולהסתתר מאחורי דלת (טריק שלמדתי ב-Thief ועבד שם נהדר) ממש לא עוזר לאורך זמן. כאן נכנס כוח השיעתוק. תוכל להקפיץ את עצמך למרפסת או עמוד, ושם לעמוד לזמן מה עד שדברים יירגעו (בתקווה שלא יבחינו בך שוב, ואז יתחילו לירות עליך, או לזרוק מכל הבא ליד עד שתיפול לידיהם כפרי בשל). זה כמובן עוזר פחות אם יש Tallboys בסביבה. זה קשור לאינטילגנציה המלאכותית שהוטמעה במשחק, המפתחים העדיפו שהיא תעבוד יתר על המידה מאשר לא תעבוד מספיק, וזה יוצר מצבים מתסכלים לפעמים כאשר האויב מבחין בך גם ללא סיבה הנראית לעין.
המשחק משתנה בהתאם לפעולות שלך. ככל שתהרוג יותר אנשים, העיר תהפוך לאכזרית יותר. יותר אנשים יידבקו במחלה ויהפכו לזומבים (הם קוראים להם weepers, אבל אנשים שמהלכים ברחוב כלא רואים, מוציאים קולות חייתיים ומנסים לאכול אותך, הייתי אומר שהם זומבים), ואפילו החברים שלך (במשחק, אנשים, במשחק) יתנהגו אחרת ויהפכו לחמדנים יותר, אכזריים יותר, ובוגדניים יותר. ובכיוון ההפוך, יהיו פחות חולדות, פחות זומבים ואפילו החברים שלך יתנהגו קצת אחרת אם תשתדל להמעיט או אפילו להמנע מלהרוג אנשים (בין אם עוינים כמו החיילים, או אזרחים). הייתי אומר שיש אלמנט חינוכי מסויים במשחק, אבל הוא מוסתר מתחת לכל הדם וההרס והמחלות.
כמו שהזכירו לפניי, ניתן לעבור את המשחק ללא הריגה של אפילו אדם אחד. אבל זה מאוד קשה. לאחר שסיימתי את המשחק אני יכול לומר שזה דורש השקעה בתחומים מאוד מסויימים (בתחום הכוחות העל טבעיים ופיתוחם), וחתירה למטרה הזו כל הזמן. זה גם יכול להפוך את המשחק לאסטרטגי ואיטי מאוד, בגלל שתצטרך לעצור לבחון ולשקול את כל האופציות לפני שתבחר את דרך הפעולה שלך.
למשל, יכולת ההשתלטות (על חיות וגם אנשים בהמשך) היא קריטית כמעט כמו יכולת הטלפורטציה (שיעתוק). היא תאפשר לך להלך בין אנשים בלי לעורר חשד, להכנס למקומות קטנים, או לשחות דרך מים שורצי דגים אוכלי אדם. הטלפורטציה תאפשר לך לעבור בין מקומות מסתור וצללים כדי להתחמק מזיהוי. זיהוי יגרום לנוכחות מוגברת של חיילים, ויקשה עליך להתחמק בלי להרוג, וכמובן בלי לההרג. אם וכאשר תשפר את היכולת ותוכל להשתלט על אנשים, זה ייתן לך אפשרות לצאת ולהכנס כמעט לכל מקום. אפילו אם הוא ממוגן כנגד פולשים – עם "קירות אור" (מעין שדה כוח ששורף לאבק כל מי שאינו מורשה), או עמודי אנרגיה (אותו דבר, אבל ממוקם באמצע חדר ומגן עליו).
אתם לא חייבים להרוג אפילו אדם אחד במשחק, אבל אם בכל זאת תחליטו שכן – ל-Dishonored יש הרבה מאוד כלי רצח יעילים להציע לכם |