מדע וטכנולוגיה מול תורה והלכה - מבוא לחמלה ודעת - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מדע וטכנולוגיה מול תורה והלכה - מבוא לחמלה ודעת


Art Tatum

Recommended Posts

לא מזמן העלתי שאלה הלכתית חשובה הנוצרת מקידמה טכנולוגית, מעמתת את האדם הדתי עם מחשבתו, ומשמשת כמדד לחמלה וסבלנות שבאדם.

 

ישנם אנשים קטועי ידיים, רגליים, עוורים.

נניח שבקרוב הקידמה הטכנולוגית תספק להם איבר מחליף.

לא סתם איבר מחליף, איבר טוב כמו המקורי ואפילו יותר.

איבר מלאכותי זה, יהיה שיא הטכנולוגיה, ויוכל גם אולי לדמות ממש את דרך הפעולה הטבעית של האיבר המוחלף.

 

מה יהיה דינו של איבר זה בשבת?

האם קטועי ידיים ורגליים ואלו שהיו עוורים וקיבלו עיניים, יצטרכו על פי ההלכה לכבות איברים מלאכותיים אלו בכניסת שבת ולהפעילם בצאתה בכדי למנוע חילול שבת?

 

השאלה הראשונה ששאלו אותי זה, האם איברים אלו יעבדו עם חשמל?

כי כביכול כל מה שעובד עם חשמל הוא מוקצה, וחילול שבת.

 

כאן יש כמה דרגות שונות של דילמות בהתאם לדרגות שונות של .

ברמה הבסיסית, נקרא לזה תרחיש (א) תחליפי איבר מלאכותיים אלו יעבדו על חשמל מבטריה נטענת, ומנוע חשמלי כלשהוא שיפעיל מנגנונים רובוטיים כל שהם.

בתרחיש (ב) הם יעבדו על חשמל שמיוצר משריפת פחמימות בסדרת תאים מלאכותיים המדמים תאי שריר.

בתרחיש (ג) הם יעבדו על החשמל הטבעי שזורם בגוף, ללא צורך בתהליך הפקת אנרגיה משלהם, כמו במקרה של עדשות דקות המחליפות עיניים שידרשו(על פי התרחיש) מעט מאוד אנרגיה לפעילותם.

 

לקחתי תרחישים אלו, ועימתתי אנשים עימם באופן הכי לא קונפרונטלי שאפשרי, בשיא הסבלנות והרוגע, ללא אנטגוניזם, ומתוך חמלה וכבוד לבני אדם.

בין הנמנים ברשימה:

השמוק הקטן של בית הכנסת והישיבה שאוהב להשתמש בתורה כקרדום לחפור בו על מנת לטפח את כבודו וסמכותו ולהשפיל אחרים בפני ידיעותיו.

את הקהל המזרחי שמקשיב לאמנון יצחק ושכמותו שמתלקחים ברגע ועושים סלט מהכל וחושבים שעצם העלאת הסוגיה היא נסיון חתירה נגד חוקי הדת והתורה.

ואפילו איזה רב אחד או שניים עם טמפרמנט רגוע וראש אנליטי, אחד מהם היה איתי 20 דקות המתנה בתור, ואפילו נהנה מהשיחה.

 

וגיליתי דבר מעניין.

אנשים דתיים הם ברובם אטומים ואכזריים, חסרי חמלה ודעת.

הם ישתמשו בטריקים כמו מכירת חמץ בפסח כדי לעבוד על עצמם בעיניים, אבל לא יסכימו להקדיש מחשבה מתוך חמלה על מנת לחסוך מאנשים סבל מיותר.

הם יבקשו לכבות את הרגליים והידיים והעיניים של אותם אנשים.

יביאו טיעונים כמו אלוהים רצה שהוא יהיה נכה.

יתעלמו מהאחריות האנושים למצבו, גם ליצירת מצבו מלחתחילה(למשל קטיעה או נזק בעקבות תאונה, או מלחמה, או סתם אדם כועס עם גרזן), וגם לאפשרות שיש ביכולתנו להחליף את האיבר הפגוע.

 

נסו לקחת את הרעיון ולעמת אנשים דתיים בעצמכם, מתוך עצב וחמלה וסבלנות, ללא אנטגוניזם, ותראו מה יהיו תגובתיהם.

תבואו מהגישה שהקידמה הטכנולוגית שמתקרבת מאוד להיות ממומשת, מעלה סוגיות הדורשות פסקי הלכה חדשים.

ושאלו אותם בשיא התמימות, מה עושים במקרים אלו?

איך אפשר להקל ראש ולדון את אותם אנשים להפוך בסוף שבוע לנכים למרות הטכנולוגיה כבר הצליחה(בתיאוריה) להפוך ולהעלים לחלוטין את נכותם?

האם לא ראוי לכל הפחות לדון בכך ולנסות למצוא פתרון/היתר הלכתי לאותם אנשים?

 

מה דעתכם בעניין?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ואללה שכחתי מהסיפור הזה לגמרי.

 

זה לא לגמרי אותו דבר.

קודם כל שם מדובר על כיסא גלגלים.

כיסא!

הוא יכל לבקש להגיע עם כסא גלגלים לא חשמלי ולתת למלווים שלו לדחוף את הכיסא.

לא שאני מסכים עם היחס שהוא קיבל, אני לא הייתי מעיז לחשוב מחשבה רעה אחת עליו, ומקבל אותו כמו שהוא בכל כיסא שיבחר להגיע איתו.

 

במקרה של אדם שמסוגל להתנייד עם כיסא גלגלים רגיל, או שיש לו מלווים שדואגים לו בכל הזמנים, אני יכול להבין איך הגעה לבית הכנסת עם כסא חשמלי היא חילול שבת.

במקרה שאדם לא מסוגל להתנייד לבדו בכיסא גלגלים רגיל, ואין לו מלווים שדואגים לו בכל הזמנים, הכיסא גלגלים החשמלי מקבל משמעות אחרת.

אפשר לומר שממילא יש לו צורך בכיסא בשבת וחג, ולכן הכיסא הוא רגליו.

לאף אחד אין זכות לשלול ממנו את רגליו(AKA הכיסא גלגלים החשמלי) שבלעדיהם לא היה יכול להגיע לבית הכנסת, או לשתות ולאכול.

 

במקרים שאני מביא לדיון מדובר על רגל ביונית שעובדת בדיוק כמו הרגל המקורית.

מקטוע רגל אדם הופך בעזרת הטכנולוגיה לאדם עם 2 רגלים ושליטה מלאה בהן.

או מעיוור לאדם רואה.

 

היתכן שאדם יכבה את עיניו בשבת ויחזור להיות עיוור רק בגלל שלאחרים מפריע הידיעה(שלא חייבת להיות להם בכלל אם לא סיפרו להם) שמדובר ברכיב אלקטרוני שעובד על חשמל?

אדם שהיה עיוור, וחזר לראות.

איזו מן אכזריות זו לבקש ממנו לכבות את עיניו?

 

תחשבו איך אתם הייתם מרגישים אילו היו מבקשים ממכם לכבות את עיניכם.

לא משנה מי יצר את העיניים האלו, ממה הם עשויים, ואיך הם עובדים.

הם העיניים שלכם.

החוש החשוב ביותר(יש שיאמרו).

אפשר גם לומר שכיבויים עלול לסכן חיי אדם.

 

יש מצווה: לפני עיוור לא תיתן מכשול.

היתכן שלא רק שתתן לפניו מכשול, אלה גם תהיה אחראי לעוורונו?

מאיפה העזות לבוא ולומר שכך צריך להיעשות כדי למנוע חילול שבת?

הרבה לפני חילול השבת אני רואה חילולים חמורים יותר בלקיחת איבריו של אדם ממנו.

מלאכותיים או לא.

 

קצירת אבריו של אדם בשבת לשם כבודה...

שאלוהים ישמור אותנו מרשעים.

 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

העלתי את העניין בפני כמה דתיים לשם  הדיון.

בנוגע לאיברים החשמליים חלקם אמרו שזה תלוי מה ההלכה תקבע.

ובנוגע לכיסא גלגלים, שאומנם הבחור יכול לנסוע לכל מקום שבא לו, אבל אין טעם להיכנס לנסוע לבית כנסת תוך כדי ביצוע עברה(הפעלת חשמל).

האמת שבנוגע לכיסא גלגלים אני רואה את ההיגיון.

 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ציטוט של ModChiP

העלתי את העניין בפני כמה דתיים לשם  הדיון.

בנוגע לאיברים החשמליים חלקם אמרו שזה תלוי מה ההלכה תקבע.

ובנוגע לכיסא גלגלים, שאומנם הבחור יכול לנסוע לכל מקום שבא לו, אבל אין טעם להיכנס לנסוע לבית כנסת תוך כדי ביצוע עברה(הפעלת חשמל).

האמת שבנוגע לכיסא גלגלים אני רואה את ההיגיון.

 

ההלכה מבחינתם כבר קבעה הכל מראש.

משה רבנו היה בדרגת אלוהים וידע את כל תולדות הזמן כולל העבר והעתיד מתחילתם ועד סופם.

כולל כל המדע והטכנולוגיה.

 

אלו אמונות שמוחזקות בידי רוב רובם כמעט כולם אצל הרבנים והדתיים האורתודוקסים.

 

מבחינתם אין חוכמות.

הרגל המכאנית פועלת על מנוע חשמלי.

חשמל זה אש.

אסור להדליק אש בשבת.

הפעלת מכשיר חשמלי בשבת הינה חילול שבת.

הם יצרו טריקים כדי להפעיל ולכבות מכשירי חשמל בשבת עם טיימר שהוגדר לפני שבת.

ואפילו מעליות שבת שעובדות אוטומטית ללא התערבות אדם.

 

איבר מלאכותי שעובד על מנוע חשמלי ומופעל ע"י הרצון הוא בדיוק כמו כל מכשיר חשמלי אחר.

אסור להפעילו בשבת.

בדיוק כמו כיסא הגלגלים הממונע של אותו הנכה מסיפור הבית כנסת ביום כיפור.

אפשר לדחוף אותו בכיסא גלגלים רגיל מבלי לחלל שבת?

אז גם את קטועי הרגל שקיבלו רגל מלאכותית ממונעת אפשר לדחוף בכיסא גלגלים בשבת.

מה ההבדל?

 

זה מה שרוב הדתיים יאמרו.

לפחות אלו שמנסים להסביר מבחינת הלכה.

אלו שמחכים שהרב יאמר להם מה לעשות יכולים לבחור עמדה פאסיבית.

אך קולם מצטרף לקולו של אותו רב.

ולכן זה סופר חשוב להבין מה יאמרו על כך רבנים.

 

ציטוט של Sargon

לא כל הדתיים אותו הדבר. מוזר שלא הרחבת על אותו רב שנהנה מהשיחה והתמקדת ב"חמומי מוח".

יש הרבה פאנטים אטאיסטים שיהפכו לאלימים לכל זכר וסממן של דת...

אותו הרב נהנה מהשיחה בעיקר כי היה משעמם בתור הארוך.

ולטון המרגיע והסבלני שלי יש לפעמים אפקט ממגנט.

אני בכלל לא בטוח שהוא היה רב.

אבל הוא לא התנגד כשאני(ובהמשך אחרים) קראנו לו רב.

והתרומה העיקרית שלו לעניין היא ההצבעה על כך שרוב רובם של הרבנים שאמורים לפסוק בעניין לא מבינים מספיק בנושא כדי לפסוק בו.

שזה מחזיר אותנו לאותה הנקודה.

רוב הדתיים יסתכלו על כך בדיוק כמו על כיסא הגלגלים החשמלי, ויבקשו שאותו אדם יכבה את הידיים/רגליים/עיניים לקראת שבת, ויחזור להיות נכה/עיוור עד יציאתה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני ממש לא יודע מה "רוב" הדתיים יסתכלו...

אגב אין משהו כמו קיפוח נפש שעוקף את זה?

קיפוח נפש זה רק כשמישהו מת או גם כשהנפש שלו "מקופחת"?

 

בכל מקרה... זה כמו שאני יגיד שרוב החילונים מתגרשים כי הם לא מסוגלים לאהוב ולהחזיק במערכת יחסים ארוכה ויציבה. רק לפי הנתון שבאמת יש אחוז גירושים גבוהה אצל החילוניים.

 

לא רק שאתה אומר שרוב הדתיים חושבים ככה בלי שיש לך את הנתון הזה. אתה גם אומר למה הם חושבים ככה...

בכל מקרה, עד שהדברים האלה לא יהיו קיימים אתה לא תדע מה הדתיים יעשו בנידון.

 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא אני אומר למה הם חושבים ככה.

הם אומרים.

בדיוק כמו שהם יאמרו לך למה הם חושבים מה שהם חושבים לגבי הכיסא גלגלים החשמלי ביום כיפור.

 

הנתון נלקח מדגימה סטטיסטית.

המסקנות מבוססות לא על רק על ה"דעה" אלה על הדרך בה הגיעו לאותה ה"דעה".

עוד לא פגשתי דתי אחד שהצליח למצוא הצדקה הלכתית לשימוש במנוע חשמלי בשבת מחוץ לפיקוח נפש.

ועוד לא פגשתי דתי(אורתודוקסי 100%) אחד שהגדיר פיקוח נפש כמשהו אחר מסכנת חיים מוחשית ומיידית.

 

אתה מוזמן לנסות להוכיח אחרת.

אני אשמח אם תצליח.

רק שיהיה מנומק מבחינה הלכתית, ולא משאלת לב של אדם שאינו פועל 100% על פי ההלכה.

 

ואולי בסוף ימצאו היתר.

אולי תהיה מחלוקת בין פוסקים.

 

אך דבר אחד בטוח.

הקלות בה לא מעט אנשים דתיים ממהרים לכבות לאדם רגליים/ידיים/ועיניים בשבת לשם שמירתה, ועושים זאת בקור רוח וללא טיפת חמלה, מדאיגה ומעוררת מחשבה.

 

 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אלוקים מרחם וסולח, הנכים  עושים עברות בין האדם לאלוקים ועל עברות כאלה אלוקים יכול לסלוח.

אלה שמפריעים לנכים , עושים עבירות שבין האדם לחברו ועל זה הקדוש ברוך הוא לא סולח.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...