עבור לתוכן

פיראטיות

Featured Replies

פורסם

באחת ההרצאות של סטולמן הוא הציע לחוקק תפוגת זכויות מלאה לספרים(בקטגוריית בידור) אחרי 10 שנים מרגע היציאה לאור(כיום זה הרבה יותר מ10 שנים, וכל הזמן מאריכים את זה).

למה 10? כי תקופת הפצה ממוצעת היא 3 שנים, ו10 זה יותר מפי 3 מכך, מה שנותן מרווח מעל ומעבר.

רק הספרים רבי המכר הנמכרים ביותר בכל הזמנים יוכלו להינות מזכויות של יותר מ10 שנים, אבל זו כבר הגזמה פרועה שאין לה שום קשר למטרה שבגלל יצרו את חוקי זכויות היוצרים, הרי היא עידוד היצירה...

וגם אין לזכויות של מעל 10 שנים שום קשר לטובת הציבור. והרי כל זה קיים להיטיב עם הציבור בראש ובראשונה...

אז כשהוא אמר זאת, קם אחד מהסופרים שהשתתף בפאנל/דיון/הרצאה, ואמר לו, מה פתאום 10??? לא יותר מ5!!!

סטולמן התפלא, ואז הסופר הסביר לו למה.

הספר שלו(כמו רוב הספרים) סיים את מחזור ההפצה אחרי 3 שנים, כשמכירת העותקים הגיעה כמעט לידי עצירה.

המוציא לאור לא רצה להדפיס עוד עותקים כי זה לא היה משתלם כלכלית.

לסופר היה הסכם בחוזה, שאחרי שתקופת ההפצה תיגמר, הזכויות הפצה חוזרות אליו.

אבל "המוציא לאור"(שימו לב לסרקזם) העדיף להשאיר את הספר בחושך, ולא לוותר על הזכויות הפצה.

מצד אחד טען ה"מוציא לאור" שתקופת ההפצה לא הסתיימה, ומצד שני סירב להדפיס עותקים כי היא כן הסתיימה.

והסופר המסכן שרק רצה שאנשים יקראו!! את הספרים שהוא כתב, לא יכל לעשות כלום כדי להפיץ אותם, או אפילו לחלק במתנה למכרים שלו.

זו דוגמה קטנה אחת מתוך אין סוף(באמת) מקרים בהם חברות ההוצאה לאור, וחברות ההקלטות, דפקו את היוצרים בכוחניות ודורסנות מזעזעת.

ואחר כך הם עושים קמפיין, אחרי שהם יושבים בין היוצרים לציבור ואוכלים את רוב רובו של הכסף, וטוענים שחייבים להעביר עוד סדרת חוקים דרקוניים כדי להגן על הזכויות של היוצרים.

חייבים למוטט את החברות הללו.

חייבים למוטט את כל השיטה הזו בה לבעלי ה"זכויות יוצרים"(שהם לעיתים נדירות היוצרים עצמם) יש כל כך הרבה כוח לפגוע ולנצל את הזכויות של 99.9% מהאוכלוסיה.

ובואו נודה בכך, העולם לא יפסיק לצרוך מוזיקה וסרטים וספרים.

העולם משתוקק למוזיקה וסרטים וספרים.

אז הדרך היחידה לשנות את המציאות היא ליצור שיתוף בקנה מידה גלובלי, שיהיה נגיש ונוח לציבור הרחב לשתף הכל מכל.

הפיראטיות ברמת המקרו היא לא סתם אש בשדה קוצים, שמשקפת את הרצון החזק של הציבור לשתף ולצרוך הרבה תכנים ובאופן חופשי נגיש ונוח,

היא סימפוניה עליה מנצחים קבוצות לקידום הנושא, ואליה מצטרפים כל הזמן עוד ועוד אנשים.

מצב צבירה של ממש.

חלק מתהליך פיזיקלי משהו, שסופו ליצור ריאקציה גרעינית שתשתנה את מבנה המציאות.

https://www.youtube.com/watch?v=5Na53hdcnHQ

  • תגובות 123
  • צפיות 18.3k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם
  • מחבר

לא ולא (ברוב המקרים), קודם כל נא לא לתקוף את מוסר האדם, הקוד המוסרי הוא ליין מסוים של הכתבות, חלקן דינמיות, חלקן לא, הקוד המוסרי שלי אומר: שכל עוד אדם יוצר מוצר שאני רוצה ומגיע לו את הכסף שלי הוא יקבל אותו, אם יש לי, אם אדם מייצר מוצר שלא מעניין אותי, אני פשוט לא אקנה אותו, כי אם אני מוריד אותו סימן שהוא מעניין אותי, וכל זה תקף לי. למרות שאני מכיר עוד הרבה אנשים שחושבים כמוני, עכשיו בנוגע למוזיקה, ולסרטים, אדם היוצר סרט טוב, ומשקיע בו הרבה כסף, וזמן אין שום סיבה שתעשייה שלמה של "חברים" ש"משתפים", תגיע לכל בית, ותמנע מהיוצר המוכשר לקבל תמורה למאמץ שלו, אך אני לא ממש מבין בתחום הזה, זו הפרספקטיבה שלי, וכך גם על מוזיקה, למרות שיוטיוב מביא תמורה נאה לכן זה קצת שונה. כמובן שאני יכול להרחיב במשך שעות על המוסר שלי אך זה בגדול הפרספקטיבה שלי על פיראטיות במשחקים ובכלל

- - - תגובה אוחדה: - - -

למה אתה מדביק סטיגמה של היוצר הכלוא בכלא התאגידים הרוצה לפרסם את היצירה שלו ללא כל מחיר אדם הרוצה לפרסם את היצירה שלו בחינם לא יכול לעשות את זה? וברור שיש לאנשים צורך עז לצרוך מוצרים ללא כל מחיר ולהתחבא מאחורי אידאולוגיה

פורסם

לא ממש הבנתי למי התגובה האחרונה שלך כוונה ומה כוונתה.

פורסם
  • מחבר
לא ממש הבנתי למי התגובה האחרונה שלך כוונה ומה כוונתה.

לArt Tatum ותקרא שוב ערכתי

פורסם

מה דעתכם על פירטיות במקרה שמונעים ממני לקנות משהו? פשוט לא מאפשרים לצרוך מוצר, בגלל האזור הגיאוגרפי שלי.

אני אוהב ספרים מוקלטים ובשנתיים האחרונות (תודה להאמבל באנדל שחשפו אותי לעולם הזה!) צברתי ונהנתי מכמה סופרים, ומקריאים. אני קונה בעיקר דיגיטלית דרך DOWNPOUR, שם הקבצים הם ללא "הגנות".איזה כיף שגם בתחום הספרים יש אזורים בלי DRM! בכל מקרה, אחד הספרים שרציתי לרכוש היה מילכוד 22. לא יכול. למה? נעול איזורית לישראל (איך דבר כזה עדיין קיים בעולם הדיגיטלי כשיש אינטרנט מהיר?!) ספר ההמשך CLOSING TIME (מישהו יודע איך השם תורגם לעברית?) דווקא כן היה זמין. קניתי אותו. את מלכוד 22 הורדתי, ולצערי הרב זה הספר היחיד באוסף שלי שלא קניתי, ויש לי עשרות ספרים. רציתי לקנות, אבל לא נתנו לי. באמזון אין במלאי יותר, ובחנות אחרת לא מצאתי גם כן את הספר בהקלטה.

אז מה דעתכם? עדיין פיראט?

אגב, בנוגע לרוח הדיון של עקרונות ומוסר - אם אתה מוריד משחק כדי לעשות "לפגוע" בחברות החזיריות זה רק נותן להן "צידוקים" להשתמש בהגנות שידפקו יותר את המשחק עצמו ואת הלקוחות המסכנים שיקנו וישלמו. רוצה להביא לשינוי? תחרים באמת ואל תתקרב למוצר שלהן בשום צורה עד שיתאפשר לרכוש אותו בצורה שלא מבזה אותך כלקוח. זה גם מתיש ברגע שזה פרוץ לחפש עידכונים ותיקונים בכל מיני אתרים שמלא בפרסומות ושאר דברים מזיקים.

אפשרות נוספת היא לנסות לשכנע ולהמיר גיימרים אחרים לחלופות הפורחות של עולם לא הגבלות דיגיטליות בכל תחום, ספרים דיגיטליים, משחקים, סרטים וכו'. כן, כרגע האפשרויות יחסית דלות אבל אני מוכן להקריב מגוון (שממילא מתרחב כל הזמן) בשביל לקבל יותר חופש עם המוצרים שלי. אני מכבד את מי שמכבד אותי בחזרה.

פורסם

חברות ההקלטות שמחזיקות בכוח רב, חותמות על חוזים דרקוניים עם אומנים.

על כל דיסק שהן מוכרות, האומן מקבל חלקיק כמעט אפסי מכך.

ואפילו את זה הוא לא מקבל, עד שזה מכסה את הוצאות השיווק וההפצה שנחשבות לצורך העניין כ"מקדמה".

יש הרבה אלבומי מוזיקה שאומן לא רואה מהם כסף כלל.

אפילו כאלו שהגיעו להיות פלטינום!!!

אלבום נמכר מספיק כדי להיות אלבום פלטינום!!!! והאומן לא ראה ממנו שקל!!!!

בזמן שחברות ההקלטות התעשרו על חשבונו!!!

ואתה מדבר על כך שהפיראטים מונעים מהאומן לקבל כסף?

הפיראטים משנים את מבנה המציאות כדי למוטט את אותם מוקדי הכוח שיותר מכולם! מונעות מהאומנים להרוויח מהיצירות שלהם.

אם האומן כמעט ולא מרוויח דרך חברות ההקלטות וההפצה, אז ממילא המטרה אינה עשיית כסף לאומן ממכירת האלבום, כמו שהיא הפיכתו לפופולרי ע"י הפצתו.

שיתוף הקבצים באינטרנט תרם להפצת מוזיקה יותר מכל מדיום אחר בהיסטוריה.

וכתוצאה מכך הרבה אומנים שלעולם לא היו מופצים באותו קנה מידה, קיבלו הכרה, עליה יכלו לבנות בסיס לקוחות שמגיעים להופעות שלהם ומעלים את ערכם.

אותו הדבר עם סדרות טלוויזיה.

יש סדרות טלוויזיה שהפכו להיות פופולריות בקנה מידה היסטוריה, רק בגלל ששיתפו אותם באינטרנט.

ללא האינטרנט לעולם!!!! הם לא היו הופכות להיות כל כך פופולריות.

כתוצאה מכך יוצרי הסדרה מכרו את הסדרה לערוצי טלוויזיה בכל העולם, וקיבלו על כך תמורה גבוהה.

כמו גם מכרו הרבה מוצרים נלווים מסדרות(חולצות, תמונות, חפצים שונים).

יש מספיק דרכים טובות יותר שאפשר ליישם כדי לתמוך באומנות ויצירה, מהשיטות שהיו נהוגות בעבר.

אפשר לקחת מס אינטרנט צנוע מכל חבילות האינטרנט בעולם.

וליצור מנגנון בו אומנים מרוויחים ממנו על פי מדד פופולריות/צפיה/הורדה.

כשהכוכבים המצליחים ביותר אומנם ירוויחו יותר, אבל לא בהרבה, כדי שלא ישתלטו על כל המשאבים ולא ישאירו כלום לאומנים אחרים לצמוח.

הקונספט של שיתוף קבצים חופשי, יותר מתאים ונכון וראוי מהשיטות הדרקוניות הנהוגות כיום.

שאינן טובות לאף אחד מלבד כמה חברות קניין זכויות, הקונות אותן ומנצלות את האומנים והציבור ע"י שלילת זכויותיהם.

גם ספרים.

גם מוזיקה.

גם סדרות טלוויזיה וסרטים.

וגם משחקים.

יכולים להתקיים בעולם בו שיתוף קבצים הוא זכות בסיסית וחוקית.

המודלים של עשיית הכסף מאותם תכנים צריכים להשתנות.

ואינם צריכים להיות מבוססים על שלילת החופש של הציבור לשתף קבצים.

לא רק שזה יכול לעבוד, יש הוכחות ברורות שזה כבר עובד.

הדבר היחידי שעומד בדרך אלו החוקים הדרקוניים של "זכויות היוצרים", והחברות והתאגידים שעושות הכל כדי לא לאבד את שליטתם.

ולכן אפשר לראות בכל מה שפוגע באותן חברות ותאגידים דבר טוב.

https://torrentfreak.com/6-reasons-why-filesharing-will-go-down-in-history-as-the-greatest-thing-ever-to-happen-to-music-110729/

http://www.weareab.co/2013/12/file-sharing-actually-helps-the-music-industry/

http://www.cbc.ca/news/business/digital-piracy-not-harming-entertainment-industries-study-1.1894729

פורסם
  • מחבר

טוב יש לי הרבה מה לומר אך בתור התחלה איך כל זה קשור לתעשיית המשחקים?

פורסם
טוב יש לי הרבה מה לומר אך בתור התחלה איך כל זה קשור לתעשיית המשחקים?

שאלה טובה. הדיון התחיל פה בפורום על משחקים אז הכיוון הראשוני היה להתמקד בתעשיית המשחקים, העניין הוא שברגע שמדברים על הנושא ומתעמקים בו קצת יותר אז מבינים איך הפיראטיות וזכויות היוצרים הם בעיה ופיתרון שזולגים לכל שאר תחומי החיים. טוב אולי זה טיפה דרמטי, מקסימום לכל שאר הדברים שאנו צורכים מעבר למשחקים.

פורסם

אם כבר מאמר מדעי (בערך ,מה שהביאו לפה די גבולי) אז עניין אותי כמה באמת מורידים פיראטים יש?

אז קודם כל חיפוש בגוגל הביא הערכות שאי אפשר היה לאמת. חברות המשחקים טוענות שמשחקים שניקנו במיליונים והורדו במיליונים. אז המשכתי לחפש עד שהגעתי למאמר מעניין בפורבס שדיבר על חוקרים שאשכרה בנו עכביש שמדד כמה פירים ייחודיים מתחברים להורדה של כל טורנט בכל האתרים המובילים והריצו אותו במשך שלושה חודשים:

http://www.forbes.com/sites/emmawoollacott/2013/05/15/finally-some-objective-figures-on-games-piracy/

המסקנה שלהם היא במשך שלושה חודשים התחברו לאתרי הטורנט רק כ12.6 מיליון פירים ייחודיים . סביר להניח לדעתי שהם גם ספרו הרבה אנשים יותר מפעם אחת כי הIP הרי משתנה עם הזמן...

קודם כל הנה הקישור למחקר המלא ,הבעיה שהוא פתוח רק למי שנכנס דרך רשת אוניברסיטאית ואני לא יודע מה המדיניות של ההנהלה פה לגבי שיתוף מאמרים אקדמאים אז לא צירפתי אותו:

http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2181077

בכל מקרה אותם החוקרים הוציאו עוד נייר ממש דומה על אותם הנתונים ,אבל בחינם למי שמתעניין:

http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/8501/drachen_bauer_veitch_2011_2.pdf?sequence=1

אז מהמחקר הזה נראה שהפיראטיות ממש אפסית יחסית לשוק שחקני הPC שמונה כמה מאות מיליונים טובים וגם במשחקים המובילים שמורידים הכי הרבה נראה שהפיראטיות שווה בד"כ לרק בין 10 ל20 אחוז מההורדות החוקיות המובילות ולרוב הרבה פחות (בהערכה גסה מנתוני הקנייה בויקיפדיה). יוצא דופן שם הוא Darksiders ואני מניח שזה בגלל שהחברה שהפיתחה אותו לא היתה מוכרת אז אנשים לא היו מוכנים לקנות את המשחק והורידו אותו בשביל לנסות אותו.

את המשחקים הפחות מוצלחים לא מוריד כמעט אף אחד.

מעניין אותי גם אם Blizzard שיקרה לגבי סטארקראפט כי לא נראה מהתוצאות הללו שהגיוני שהורידו אותו 2.3 מיליון שחקנים כמו שהם טענו.

פורסם
טוב יש לי הרבה מה לומר אך בתור התחלה איך כל זה קשור לתעשיית המשחקים?

למה לא קשור?

אומנם לא דיברתי על תעשיית המשחקים באותה הנשימה, ובגלל הדיון על סטולמן זה לא ממש קיבל במה, אבל גם בתחום המשחקים אני לא מרוצה מהשיטה הקיימת.

ולמרות שיש לי הרבה מה לומר בנושא, לפני הכל אני חושב שזו צריכה להיות זכותו של כל אדם לשתף משחק עם אחרים בדיוק כמו ספר או מוזיקה או סרט.

בדיוק כמו חברות המוזיקה, גם חברות המשחקים יכולות לעבוד למודלים אחרים.

קח לדוגמה את KICKSTARTER.

זה כלי מאוד חברתי שכבר הצליח לשנות את תחום המשחקים.

הרבה משחקים שלעולם לא היו נוצרים, התאפשרו בגלל תמיכת הציבור בפרויקט דרך KICKSTARTER.

אני נגד המודל הקלאסי, שמבוסס על זכויות יוצרים דרקוניות, ומוכתב ע"י חברות גדולות וכוחניות שעושות את כספם משלילת זכויות אחרים.

אני לא רואה סיבה להגדיל את רווחיותם של אותם מפלצות רעות.

אם יש משחק טוב שהם הוציאו, ואני רוצה לשחק בו, אני מעדיף לעשות זאת מבלי להאכיל אותם.

לעומת זאת אם יש חברות קטנות שעושות דברים אחרת, ומוציאות משחק טוב, אני אשקול ברצינות ואולי אבחר להאכיל אותם.

זה החופש שלי לעצב את המציאות, מבלי לתת לה כוח עלי.

אותו דבר בתחום המוזיקה.

אני לא אתן לחברות המוזיקה להכתיב לי מה אני יכול לשמוע, מתי וכמה אני יכול לשמוע, איפה ובאיזה אופן אני יכול לשמוע.

ואני לא אאכיל את המפלצת כך שיהיה לה עוד יותר כוח לעשות רע.

אם אני מתבאס שאני צריך להגביל את עצמי למספר מצומצם של תכנים בגלל התוכנית המרושעת של אותן חברות רעות, אז כבר הפסדתי.

כדי לשחרר את עצמי ממלתעותם. ובאמת להיות חופשי באפשרויות מבלי לשעבד את עצמי לתכתיבים שלהם, אני חייב להתעלם מהחוק הכתוב ולפעול על פי חוק מצפוני.

מבחינתי אני עובר על החוק כשאני לא מקיים את חוק מצפוני.

כשאני עובר על חוק מצפוני אני מרגיש רע.

כשאני עובר על חוק שאינו צודק אני מרגיש טוב.

פורסם
מאיפה הגעת ששוק הPC מונה מאות מליונים?

לפי הדף הזה, משחק הPC הנמכר בכל הזמנים מכר 19 מליון עותקים...

בתחילת 2015 עמד השיא של משתמשים מחוברים לסטים על בערך 9 מליון...

בפעם האחרונה שסטים פרסמו את מספר השחקנים הרשומים היו להם יותר מ 125 מיליון! משתמשים פעילים ,מתוכם רק בדוטה יש משהו כמו 50...

במיינקראפט גם יש 100 מיליון שחקנים רשומים. הסיבה שלא כולם קונים כל משחק היא שבכל משחק מתעניינים שחקנים אחרים מתוך כל האנשים.

חוץ מזה:

http://www.pcgamer.com/there-are-711-million-pc-gamers-in-the-world-today-says-intel/

אני חושב שהערכה הוגנת היא שיש לפחות בסביבות ה200\250 מיליון שחקנים שמשחקים במשחקים רציניים שהם לא רק סוליטר. לדעתי הרבה יותר מתוך ה700.

פורסם

המשחק המקורי חינמי כמו דוטה ,אבל אפשר לשלם בשביל גרסא מלאה יותר אם רוצים.

אני לא מבטל את המספרים שמפרסמות המפיצות. אבל יש לך כל מיני שחקנים שקונים כל מיני סוגים של משחקים. למשל ,לא נראה לי שרוב מי שמשחק בCOD שהיא סדרה שמוכרת בצורה קבועה כמה מיליוני עותקים לכותר משחק גם בCIV5 שהוא משחק שמכר בעצמו לפחות 8 מיליון עותקים.

אפשר לראות את אותו הסיפור גם בפרוצים ,הם ספרו 12.6 מיליון מורידים שונים ,אבל את המשחק שהכי הורד ,פולאאוט 3 ,הורידו קצת פחות ממיליון ,כך ש11.5 מיליון מהמורידים הלא חוקיים לא שיחקו בפולאאוט שהיה המשחק הכי פופולארי באותו הזמן. סביר להניח שזה הסיפור גם עם הקניות החוקיות ,מעטים המשחקים שבאמת משחק בהם אחוז רציני מהשחקנים בסטים או מהשחקנים בכלל.

פורסם

זה לא שהמספר של המורידי משחקים פרוצים הוא קטן.

אבל הוא לא גדול מספיק כדי באמת למוטט את תעשיית המשחקים(כמו שרוצים שתחשוב).

הוא כן מספיק גדול כדי שחברות אולי ירצו לייצר אלטרנטיבות טובות יותר למורידים.

ואכן אפשר לראות השפעה חיובית מסויימת שהפיראטיות יצרה.

בכל מקרה התועלת לציבור משיתוף הקבצים והגרסאות הפרוצות, גדול הרבה יותר לציבור מהנזק לכאורה שחברות המשחקים מתלוננות עליו.

היכולת לבדוק משחק לפני קניה.

להריץ משחק ללא DRM שפוגע בביצועים(היו משחקים בהם זה היה ממש מורגש), או עושה דברים גרועים יותר...

היכולת להחליט "אני לא אשלם על המשחק" כי המשחק הזה מלא באגים, ואני לא מרוצה מביזבוז הזמן המיותר ועוגמת הנפש שנגרמה לי מהמצב העלוב של המשחק שגרמה לי להתחיל מחדש או לעזוב באמצע עם תחושת פיספוס אחרי 10 שעות השקעה, אפילו שהוא היה מהנה.

כשכל הכוח נמצא בידיים של הציבור, הציבור יכול להחליט איך מה ולמה.

כשכל הכוח נמצא בידיים של חברות התכנים, הם מחליטות בשביל הציבור מה איך ולמה.

וזה לא מצב טוב שהכוח נמצא כולו מחוץ לידי הציבור.

תארו לעצמכם מצב בו תוכלו לבחור חד צדדית כמה ואם בכלל לתרום למפתחי משחקים.

תוכלו לתת קנסות למפתחים על כל מיני דברים.

זאת אומרת, אהבתי ונהנתי מאוד מהמשחק, אבל XYZ היה ממש לא בסדר, המשחק לא היה צריך לצאת ככה, ולכן אני אתן לכם רק חצי ממה שלדעתי היה מגיע לכם אילולא.

מצד אחד אולי מפתחים מסויימים היו מרוויחים פחות על משחקים מסויימים.

מצד שני אולי מפתחים מסויימים היו מרוויחים יותר על משחקים מסויימים.

והכי חשוב, היתה תקשורת דו צדדית שמעודדת את המפתחים להיות קשובים ומתחשבים יותר בציבור ממה שהם היום.

יש דרכים טובות יותר מהמודל ה"קלאסי" המיושן, כדי לעודד תופעות חיוביות דרך דרך המדיה הדיגיטלית.

והם לא יקרו אם נמשיך לתמוך באלטרנטיבות הגרועות.

ואם אין אלטרנטיבות טובות, אז לכל הפחות אפשר לא להאכיל את הגרועות.

פורסם
זה לא שהמספר של המורידי משחקים פרוצים הוא קטן.

אבל הוא לא גדול מספיק כדי באמת למוטט את תעשיית המשחקים(כמו שרוצים שתחשוב).

המחקר הזה דווקא מראה שמספר ההורדות לא גדול בכלל. חבל שהחוקרים לא חזרו עליו מאז לאורך תקופה ארוכה יותר. אולי אני אשלח לחוקר הראשי שם מייל ,כשהם לא עסוקים אז חוקרים בד"כ אוהבים לדבר ולענות על שאלות לגבי המחקרים שלהם.

עם שאר מה שכתבת אני מסכים לחלוטין וכתבתי זאת בעצמי. גם הייתי מוסיף לך גם שכשמדובר בחברות חדשות יש סיכוי גדול ששחקנים יורידו את המשחק כשהם לא התכוונו לקנות אותו בכלל ואחרי ששיחקו בו הם יקנו אותו או במחיר המקורי או יותר סביר שבתקופת מבצעים בסופו של דבר.

כשPillars of eternity השתחרר היו כמה כותבים בפורום שלו שהודו שזה מה שהם עשו.

פורסם

אין לי מושג למה רק עכשיו נזכרתי באתר הזה, הוא היה צריך להיות כבר בהודעה הראשונה

https://www.defectivebydesign.org/guide

אתר שכולו עוסק בהגנות, החברות הכי פוגעניות בתחומים של חומרה, תוכנה מוזיקה. כמובן שיש מידע היכן להשיג, לתמוך ולצרוך את כל הנ''ל ללא הגנות

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים