עבור לתוכן

ת'רד בחירות 2015

Featured Replies

פורסם

שמחיר מטרה זה דבר טוב אך תלוי בהיקף ובאזור הביצוע.

בסופו של דבר מדובר על תוכנית בסגנון קרקע מוזלת שעליהם יבנו בתים ספציפיית במחיר נמוך משמעותית מהקיים בשוק (אאל"ט בנט דיבר על 15-20 אחוז יותר זול משוק)

אם בשנת 2015 יתחילו (למשל) 60000 בניות חדשות אבל מתוכן רק 1000 יהיו במחיר מטרה, לא עשית כלום. צריך אחוז משמעותי כדי שדה פקטו ייצור מחיר שוק חדש.

בכלל, כל תהליך הבנייה צריך להיות מזורז/מוזל כדי לעודד בנייה בכמות הרבה יותר גדולה ממה שיש היום

  • תגובות 1.2k
  • צפיות 642.7k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

המש

אתה אשכרה דביל.

דביל , תקרא למישהו במשפחה שלך .

רוצה לנהל דיון ענייני - תנהל דיון ענייני .

רוצה להוריד דיון ענייני לגידופים - לך תקלל מישהו מבאי ביתך (אם יש ).

אם הקבלנים היו מתחילים לנצל את זה , לא חסר כלים שימנעו מזה לקרות .

כמו : הצמדת מחירי הדירות שבעבורן יתקבל מעמ 0 , לממוצע האיזור הקרוב ביותר לנכס הנרכש .

החזר מלא למדינה , במקרה והזוג מוכר בטווח של 7 שנים , לאחר הרכישה .

לא חסר כלים להתמודדות עם אנשים חמדנים .

פורסם
התוכנית של מע"מ אפס הייתה דו צעדית.

צעד ראשון הוא הורדת המע"מ לדירות לאנשים שעומדים בקריטריונים

צעד שני היה הקמת גוף שאמור לפקח על מחירי הדירות ולראות שהקבלנים לא גוזרים את הקופון (כלומר לוודא שהמחיר באמת יורד ב18 אחוז)

על היעילות של של הגוף אפשר רק לחשוב אבל בלי להתחשב ביעילות הכללית של גופים ממשליים (מלבד אגרת הטלוויזיה) מדובר בצעד שאמור להבטיח ירידה של 18 אחוז במחיר הדירה.

ואם אתה באמת חושב שיש איזשהו סיכוי שהתוכנית הזו (שתהיה דו או תלת או אלף-צעדית) הייתה מבטיחה ירידה במחיר של איזושהי דירה איפשהו בשיעור המע"מ ליותר מ5 דקות, אז אני צריך לכתוב לך את מה שכתבתי בהודעה מעליך...

סקופ 1:

"במדינת ישראל 2015 הוקם גוף בירוקרטי שהצליח להוזיל בצורה רוחבית מוצר שמחיר השוק שלו הוא ספקולטיבי נטו"

סקופ 2:

"חללית אמריקאית עברה את מהירות האור ב20%"

עברתי על המצע הכלכלי של יש עתיד (ושל הליכוד. זה לקח ממש ממש ממש מעט זמן) ואני מסכים עם רוב הצעדים שמוצעים שם. אז למה לא להצביע לו(מבחינה כלכלית)?
למה (לדעתי) לא להצביע לו - כבר אמרתי, אני חושב בצורה די ברורה. וכן "ההון הפוליטי וכו' וכו' בלה בלה" קשור לזה.
בסופו של דבר הבאת לי את אותן סיסמאות שכולם זורקים. "מעמ אפס זה חרא" וכו'.
מובן. כשאומרים משהו שלילי על "הבייבי" של לפיד - זה "זריקת ססמאות", אפילו שנימקתי לך את דעתי (על אף שאתה לא חייב להסכים עם הנימוקים - הם קיימים). אותו דבר על נתניהו - לא ססמאות, אלא ביקורת עניינית פרופר.
רואים שלא ראית שום נאום בחירות/שאלות ותשובות של לפיד ואתה רק מזמר את מה שהגיע לתקשורת.
אגלה לך סוד קטן - לא ראיתי שום נאום בחירות של אף אחד, ואף לא תשדיר בחירות אחד. אתה יודע למה? כי למדתי כבר לפני איזה 15 שנה ששוויים של כל אלה הוא כקליפת השום. ולמרבה הצער, גם שוויים של המצעים לא רב. לפחות לא כשזה נוגע להבטחות מרחיקות לכת. כי אני יכול להבטיח לך הרים וגבעות, אבל אם אין דרך לבצע את זה, או אם אני לא יודע לבצע את זה - מה זה יעזור לך שהבטחתי, אפילו אם אתה ממש מסכים איתי שזה מעולה?

כן אפשר ללמוד ממצעים משהו על אופי של מפלגות / האנשים שמרכיבים אותן, אבל זהו פחות או יותר. הרי מצע הוא גם לא משהו מחייב. מה תעשה למישהו שלמחרת הבחירות יגיד ששינה את דעתו והוא פועל בניגוד גמור למצע המקורי, כי ככה נראה לו יותר נכון עכשיו?

לכן הדבר המרכזי שאני משתדל לעשות הוא לראות מה אנשים עושים / עשו בפועל, כשהם לא בתקופת בחירות, אלא בשוטף. כשמדובר במישהו חדש, זה לא תמיד אפשרי, אבל מישהו שכבר היה בתפקיד משמעותי - זה כן.

אגלה לך עוד סוד: בבחירות הקודמות לא הייתה לי כל דעה שלילית על יאיר לפיד. למעשה אפילו חשבתי כשהרכיבו את הקואליציה שיכול להיות די סבבה. אבל כן - אחרי התקופה הזו (שאולי לטעמו של מישהו היא קצרה מידי כדי להכריע, אך לא כך לטעמי) - דעתי עליו שלילית. וכן, זה לא מעט בגלל אותו עניין מע"מ 0 שאתה אולי לא מבין למה אני מתעקש לחזור אליו, אבל מבחינתי משהו כזה הוא משמעותי ואומר רבות על האדם.

הממשלה הקודמת (עד כמה שהיא נחשבת גרועה וחסרת תועלת) עשתה לא מעט והעשייה הזאת מפוזרת על כל הסיעות
זו למעשה אמרה אובייקטיבית נכונה לחלוטין, שאני מסכים איתה.

שים לב - אולי לא ירדת לסוף דעתי או שלא טרחתי להסביר אותה בצורה ברורה. זה לא שאני אומר שכל מי שמצביע לפיד הוא מטומטם. אם אתה מתחבר אליו ולמה שהוא עושה, ומאמין שהוא עושה/עשה דברים נכונים בצורה נכונה - סבבה.

ה"עקיצה" שלי שפתחה את כל סבב הדיונים הזה התייחסה אך ורק ליכולות ה"דו-חושב" של אנשים שמסוגלים לצרוח עד כמה שהממשלה האחרונה הייתה נוראים בענייני כלכלה/חברה, ובאותו זמן לתת את קולם לאחד המובילים של אותה ממשלה נוראית.

פורסם
דביל , תקרא למישהו במשפחה שלך .
אני עושה את זה גם. כשמגיע להם.
אם הקבלנים היו מתחילים לנצל את זה , לא חסר כלים שימנעו מזה לקרות .

כמו : הצמדת מחירי הדירות שבעבורן יתקבל מעמ 0 , לממוצע האיזור הקרוב ביותר לנכס הנרכש .

זה היה יכול לעבוד אם לא היה מדובר בשוק שהמחירים בו הם ספקולציה נטו, ושיש בו עודף ביקושים מטורף.
החזר מלא למדינה , במקרה והזוג מוכר בטווח של 7 שנים , לאחר הרכישה .
למה לעשות דברים מסובכים, קיבינימאט? רוצה לעזור לזוגות צעירים? תן לכל זוג צעיר (אולי כזה שעומד בקריטריונים מסוימים) מענק נישואין בגובה 200,000 שקל וזהו. שיעשו אם זה מה שירצו - שיקנו דירה, שיפתחו עסק, שיעשו שיפוצי אף ושדיים מבחינתי.

למה לעשות את זה בצורה כל-כך עקומה, באמצעות הקמת בירוקרטיה יקרה ומיותרת, דרך צד שלישי שיגזור קופון, וגם בצורה שדוחפת את הכסף לשוק שגם ככה הוא ספקולטיבי עם עודף ביקושים מטורף, ושברור שכל מה שזה יגרום הוא שמחיר כל הדירות "באזור הקרוב לאזור הנרכש" יעלו מיד בהפרש שנחסך לכאורה, פשוט כי לאותו זוג פתאום יהיה עודף תקציב (שאפשר לנצל רק על דירה!) ויש גם מספיק מתחרים שיכולים להתחרות איתם.

זה באמת תמוה שצריך להסביר שוב ושוב את הדברים האלה. ולמה בכלל אני צריך להסביר? מי אני בכלל - מומחה לכלכלה? תפתח אינטרנט ותראה מה אנשים שכלכלה זו המקצוע שלהם חושבים על הרעיון (לא תוך כדי שהם מנסים להיבחר לכנסת).

לא חסר כלים להתמודדות עם אנשים חמדנים .
אז במקום לחוקק חוקים דביליים ואז לחשוב איך מתמודדים איתם, אולי מראש תחוקק חוקים שיתמודדו ישירות עם אותם אנשים חמדנים?

ההצעה שלי של פיקוח הדוק על מחירי דירות נשמעתי לי די טובה. לך לא? אם זה לא מספיק - אפשר גם לקבוע שכל מי שמעז למכור דירה ביותר מ10% יותר מעלות המבנה - דינו מוות בסקילה.

נערך על-ידי QttP

פורסם
מה הבעיה עם מחיר מטרה? (שזה בכלל של הבית היהודי).
אין בעיה. רק לדעתי, כמו שאמרתי - צריך להוסיף סעיף של מוות בסקילה למי שלא עומד באותו מחיר מטרה. :)

אבל זה בכלל לא של לפיד, כמו שאמרת, אז מה לזה ולנושא הדיון?

פורסם

אז מצעים הם חרטא ואי אפשר להבין מהם מה יעשה במהלך הקדנציה. יאי לנו.

אם נתבסס על מה ביבי עשה בעצמו ולא שרים בממשלתו אני לא מגיע למסקנות טובות במיוחד.

אבל ככה זה עם ראש ממשלה שהממשלה מפשלת זה אשמתו אבל שהממשלה מצליחה זה בעזרת השר.

אני אפילו לא בטוח למי אני מצביע- אני דיי תלוי בין 3 מפלגות: כולנו,עתיד וליכוד

הליכוד טובה וכו' אבל כמו המפלגה הגדולה האחרת היא תושפע מאוד מלחצים של המפלגות הבינוניות שיכנסו איתן לקואליציה. אז למה לא לחזק מפלגה בינונית שמתאימה כמה שיותר לדעות שלי?

אם התוכנית הכלכלית והבטחונית של עתיד מתאימה לאמונות שלי אז למה לא להצביע? כן, מע"מ 0 היה פלופ אבל יש מספיק החלטות שלדעתי נוראיות שביבי עשה בעצמו ב6 שנים האחרונות. אז whatever

פורסם

הוא טרול מארץ הטרולים ..

קח -

http://www.yeshatid.org.il/housing

תקרא פעמיים - שלוש , שתבין - תחזור .

מבלבל את המוח על מעמ 0 . נודניק .

פורסם
אין בעיה. רק לדעתי, כמו שאמרתי - צריך להוסיף סעיף של מוות בסקילה למי שלא עומד באותו מחיר מטרה. :)

אבל זה בכלל לא של לפיד, כמו שאמרת, אז מה לזה ולנושא הדיון?

אין לך מושג על מה אני מדבר, נכון?

בקצרה - שיווק קרקעות בשיטה של מכרז הולנדי, בו נקבע המחיר הסופי של הדירה (הרעיון בכלל התחיל אצל אטיאס בצורת מחיר למשתכן).

זו לא תהיה כל הבניה, אבל לפחות חלקה תגיע לאוכלוסיה מועדפת (לפי מצב סוציו אקונומי וכו'). צריך עוד הרבה צעדים כולל הגדלת ההיצע בין השאר ע"י קביעת לו"ז מרגע שיווק הקרקע ועד שהקבלן בונה עם סנקציות במידת הצורך. מצב שבו יש קיפאון בביקושים (כמו בשנה האחרונה בעקבות ציפיות למעמ אפס) שמוביל לקיפאון בבניה פשוט לא יכול להימשך. מראה על כשל שוק חמור.

זה בשילוב מע"מ אפס וטיפול בכשלי שוק נוספים זה לא רע.

נערך על-ידי omrij

פורסם
אז מצעים הם חרטא ואי אפשר להבין מהם מה יעשה במהלך הקדנציה. יאי לנו.
מה לעשות - שזה (חלקית) נכון? גם לא אמרתי שמצעים הם חרטא לגמרי, רק זה שמי שמסתכל רק במצע (שהוא בסופו של דבר עלון פרסום) בלי מחשבה נוספת על מה זה אומר, ועד כמה זה ישים, ואיזה רקורד יש (אם יש) לאנשים - ימצא עצמו מאוכזב מפעם לפעם.
אני אפילו לא בטוח למי אני מצביע- אני דיי תלוי בין 3 מפלגות: כולנו,עתיד וליכוד

הליכוד טובה וכו' אבל כמו המפלגה הגדולה האחרת היא תושפע מאוד מלחצים של המפלגות הבינוניות שיכנסו איתן לקואליציה. אז למה לא לחזק מפלגה בינונית שמתאימה כמה שיותר לדעות שלי?

אין שום סיבה שלא. אם זו דעתך וזו ההתלבטות שלך - הייתי אומר לך להצביע לליכוד רק אם אתה ממש לא רוצה שום סיכוי שבו הרצוג יהיה ראש ממשלה. פשוט כי אם כל מי שמתלבט כמוך יצביע לליכוד - בוודאות נתניהו ירכיב את הממשלה, ואחרת - לא בטוח. גם כחלון וגם לפיד בהחלט יכולים לשבת גם בממשלת שמאל.
מבלבל את המוח על מעמ 0 . נודניק .
מילא אם היית אומר כמו הבחור מעליך "מעמ 0 היה פלופ אבל יש דברים טובים אחרים שלפיד עשה / מאמין שיעשה", אבל אתה הגנת על מעמ 0 "ראש בקיר", ורק כשראית שאתה לא יכול, החלפת תקליט. כן, כזה אני. נודניק. לא נותן לאנשים לדבר שטויות ואז למרוח את זה. וגם טרול.
פורסם
אין לך מושג על מה אני מדבר, נכון?

בקצרה - שיווק קרקעות בשיטה של מכרז הולנדי, בו נקבע המחיר הסופי של הדירה (הרעיון בכלל התחיל אצל אטיאס בצורת מחיר למשתכן).

זו לא תהיה כל הבניה, אבל לפחות חלקה תגיע לאוכלוסיה מועדפת (לפי מצב סוציו אקונומי וכו'). צריך עוד הרבה צעדים כולל הגדלת ההיצע בין השאר ע"י קביעת לו"ז מרגע שיווק הקרקע ועד שהקבלן בונה עם סנקציות במידת הצורך. מצב שבו יש קיפאון בביקושים (כמו בשנה האחרונה בעקבות ציפיות למעמ אפס) שמוביל לקיפאון בבניה פשוט לא יכול להימשך. מראה על כשל שוק חמור.

זה בשילוב מע"מ אפס וטיפול בכשלי שוק נוספים זה לא רע.

מושג דווקא היה לי, אבל אין לי שום כוונה לשקר ולומר לך שהתעמקתי בזה מספיק כדי להביע דעה מנומקת. בגלל זה גם לא דיברתי על זה.

במבט ראשון - הרעיון אכן לא רע. כמו שאתה אומר בעצמך - צריך עוד הרבה צעדים אחרים. יכול להיות שבלי אותם צעדים הוא יהיה חסר ערך לחלוטין, ויכול להיות שלא. זו לא הנקודה. הנקודה היא שאם "זה בשילוב מע"מ אפס וטיפול בכשלי שוק נוספים זה לא רע", אז גם "זה בלי מע"מ אפס וטיפול בכשלי שוק נוספים זה לא רע". מע"מ אפס מיותר פה, לא תורם כלום, ובכל זאת ה"גאון" שהציע את זה רץ עם זה ראש בקיר, רק כדי שיוכל לרשום חלק מההישג (אם יהיה) על חשבונו, או לכל הפחות להראות לבוחרים שלו ש"הוא עשה משהו משמעותי".

פורסם

מע"מ אפס תורם פה הנחה משמעותית לאוכלוסיה מוטבת...

פורסם

אם כל הדירות היו נבנות עם מחיר מטרה (בקיצור שוק בפיקוח), ובנוסף היית נותן הנחת מע"מ (למי שאתה רוצה), אז זה היה תורם.

אבל זה לא שוק בפיקוח - אז מה תעשה? תיתן הנחת מע"מ רק על הדירות שנבנו עם מחיר מטרה? כך אולי תמנע מהקבלן לגנוב את ההנחה (כי המחיר ידוע מראש), אבל זה לא יגיע למספיק אנשים.

תיתן הנחת מע"מ על כל הדירות החדשות (תוך הקמת מערכת מסורבלת סתם שתנהל את זה)? אז חלק מההנחה ייגנב ע"י הקבלן וחלק ע"י הזוגות הצעירים (שעכשיו יש להם יותר תקציב לדירה, אז אפשר לקנות דירה יקרה יותר, ועל הדרך לתרום עוד יותר לעליית מחירי הדירות).

שוב - רוצה לעזור לזוגות צעירים / לאוכלוסיה מסוימת? למה לא פשוט לתת להם מענק בגובה ההנחה ה"מיועדת"? רוצה מסיבה כלשהי להגביל את זה רק לדירות? תתנה את זה ברכישת דירה. ואז לא צריך - מקבלן, לא מקבלן, כן מחיר מטרה - לא מחיר מטרה. למה לעשות דברים מסובכים ומטופשים?

פורסם

אפשר למנוע מההנחה להגיע לקבלן במספר דרכים, אבל מה זה משנה? אתה נעול אז אני לא רואה סיבה להמשיך. בכל מקרה יש עתיד הם אופציה, יש גם אופציות אחרות.

פורסם

אז למה שלא תספר מהן אותן דרכים? האם הן גם הוגדרו באותו חוק? האם נראות לך יישימות? ושוב לא ענית על שאלתי - למה לא לחסוך את כל הבירוקרטיה ופשוט לתת מענק דיור ישיר לזכאים? אם יש לך איזושהי הבנה כלכלית שאין לי (מה שבהחלט יכול להיות!), ותוכל להסביר לי מדוע אני טועה, אני רק אשמח להחכים. תתפלא, אבל ברוב הדברים אני לא "נעול" כמו שזה יכול להישמע. :)

פורסם

היו הרבה הגבלות על הזוגות שיהיו זכאים לזה .

הייתה הגבלה אוניברסלית במחיר הדירה והייתה הגבלה אזורית , לפי ממוצע מחירי הדירות הדומות באזור .

מעמ 0 , הוא חלק מארגז כלים שהם עשו שם .

מחירי הדיור בישראל עלו מאז 2007 בלמעלה מ-80%. העשור האבוד של שוק הנדל"ן, נבע ממדיניות לא נכונה במקרה הטוב או מהיעדר מדיניות לפתרון משבר הדיור במקרה הרע. עומק המשבר הפך את הדיור לאיום אסטרטגי על דור שלם של צעירים, שוויתרו על החלום שיום אחד תהיה להם דירה.

מדינת ישראל, המחזיקה ב-93% מהקרקעות במדינה, לא רק שלא דאגה להיצע מספק של דירות באזורי הביקוש, אלא המשיכה והעלתה את מחירי הקרקע, כשבנוסף לכך היא גובה על כל עסקת נדל"ן מס. המדינה העדיפה להרוויח על חשבון הזוגות הצעירים במקום לעזור להם.

'יש עתיד' שמה לה למטרה שכל זוג צעיר ממעמד הביניים יהיה מסוגל לקנות דירה. בעבודה קשה וכהוצאה הגדולה שיעשו בחייהם, אבל שזה יהיה אפשרי. זו המשמעות של שינוי סדרי העדיפויות – להעמיד במרכז הכלכלה והחברה את מעמד הביניים, האדם העובד, שמשרת ומשלם מיסים ואת מי שנאבק להיות חלק ממנו.

כדי להתגבר על הפער העצום בין הביקוש להיצע צריך לעשות דבר מרכזי אחד – לבנות. לבנות עשרות אלפי יחידות דיור בשנה, הרבה מעל הגידול הטבעי, גם לקניה וגם להשכרה. וזאת כדי לצמצם את הפער הגדול שנוצר בהתחלות הבנייה ולייצר עלייה משמעותית בהיצע.

עם מינויו לתפקיד שר האוצר, דרש יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד את הקמת קבינט הדיור, ועדת שרים מיוחדת בה חברים כל משרדי הממשלה הרלבנטיים לעולם הדיור והרשויות התכנוניות והביצועיות, ופותרים בעיות: מתירים חסמים, מאיצים שיווקים ואישורים, מקדמים פיתוח תשתיות, מגבשים הסכמים משותפים ופתרונות מערכתיים.

יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, בתפקידו כשר האוצר וכיו"ר קבינט הדיור, גיבש תכנית לאומית לפתרון משבר הדיור, שיישומה הכולל יביא להורדת מחירי הדירות בישראל. התכנית נשענת על שלוש רגליים מרכזיות: הגדלת ההיצע; סיוע ממוקד לזוגות צעירים; ופיתוח והסדרת שוק השכירות. התכנית נותנת מענה גם לסוגיות של דיור בר-השגה והדיור הציבורי.

המדיניות שהובילה 'יש עתיד' לפתרון משבר הדיור ויישומה של התכנית, גם אם רק בחלקה, כבר הניבו תוצאות ראשונות, כאשר בחודש אוקטובר 2014 ירדו מחירי הדיור ב-1%, ירידה ראשונה במחירי הדיור מאז 2007.Housing%20(1).jpg

קבינט הדיוראחד הגורמים להתפתחות משבר הדיור היה היעדרו של גוף מתאם, אשר יתכלל את תפקידי משרדי הממשלה השונים בבניית שכונות חדשות ובהסרת חסמי בניה, בין שיווקי הקרקע ליכולת לייצר תשתיות ביוב וחשמל, נגישות לתחבורה ציבורית ופרטית ומוסדות חינוך.לכן פעלנו להגדרת פתרון משבר הדיור בישראל כמשימה לאומית והקמנו את קבינט הדיור, ועדת שרים בראשה עמד שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. במסגרת הקבינט ישבו יחד שרי האוצר, הפנים, המשפטים, התחבורה, החינוך, האנרגיה והגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון.תפקיד הקבינט לקבוע מדיניות ממשלתית בנושא הדיור, בכלל זה אישור וקידום רפורמות ושינויים מבניים לייעול מדיניות הממשלה בתחום המקרקעין, התכנון והבנייה למגורים, וכן קידום פרויקטים בתחום הבנייה למגורים, בין היתר לדיור להשכרה לטווח ארוך, ופרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי בינוי.'יש עתיד' תפעל לעיגון מעמדו של קבינט הדיור, להרחבת סמכויותיו ולהעברת רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון שבמשרד הפנים לסמכותו ואחריותו של יו"ר קבינט הדיור. זאת בכדי לאפשר את ריכוז המערך התכנוני תחת קורת גג אחת באופן שייעל את הליכי התכנון, הבניה והשיווקים, יוביל להגדלת היצע הדיור בישראל בקצב התואם את הביקושים, לפישוט הליך פינוי ובינוי במרכזי הערים, ולמתן תמריצים לזירוז משמעותי של ההליכים.

IMG-20150222-WA0023.jpg

הגדלת ההיצע

  • הסכמי גג לבניית שכונות חדשות באזורי הביקוש

למעלה מ-62,000 יחידות דיור בשכונות חדשות יצאו לדרך במסגרת הסכמי הגג: 20,000 יחידות דיור בראשון לציון, 7,500 יחידות דיור שכבר משווקות בקרית גת, 12,000 דירות במודיעין, 7,500 בקרית ביאליק ו-15,000 יחידות דיור בראש העין.מודל הסכמי הגג מספק מענה מהיר ומלא לצורך ההולך וגובר בקרב הציבור בכלל והזוגות הצעירים בפרט לדיור זמין באזורי הביקוש. הסכמי הגג לא רק שמוציאים אל הדרך פרויקטים בהיקפים של 7,500-20,000 יחידות דיור בכל מוקד, אלא מלווים אותם בהשקעה בתשתיות ביוב וחשמל, יצירת נגישות לתחבורה ציבורית ופרטית, בתי ספר, מעונות יום וגני ילדים, שטחי מסחר, פארקים ציבוריים וכל מה שהופך יחידת דיור שכזו לבית שאפשר לחיות בו.הסכמי גג שטרם הספיקו להיחתם תוכננו לכלול גם את הערים הרצליה, יבנה ובאר שבע, ועתידים היו לספק כ-40,000 יחידות דיור נוספות לזוגות צעירים באזורי הביקוש.

  • הגדלת ההיצע בפריפריה

מדי שנה, בחמש השנים הקרובות, תוקצה קרקע לא מתוכננת ליזמים פרטיים, לבניית כ- 10,000 עד 15,000 יחידות דיור בפריפריה, עד 1,500 יחידות דיור ליזם. הקרקע תוקצה ליזמים ללא עלות, כנגד התחייבותם לתכנון זריז, קבלת אישורים, קביעת מועד תחילת אכלוס וקביעת מחיר תקרה.

  • הכפלת ועדות התכנון

נפעל להכפלת וועדות התכנון, כדי לאפשר את הגברת התפוקה באישור פרויקטים בכלל ומתחמי דיור בהליך מואץ להגדלת היצע הדירות (ותמ"ל) בפרט. לוועדת התכנון של מחוז המרכז, בידיה מרוכז עיקר עומס האישורים, יוקמו שתי ועדות נוספות, להאצת ההליכים. באופן דומה יתוגברו ועדות הערר.נשלים את הרפורמה במינהל התכנון על ידי ביטול הליכים מיותרים, האצלת סמכויות לוועדות המקומיות וקיצור משך הזמנים.

Housing%20(2).jpg

  • תכנית 'נתיב לדירה' לחילוץ פרויקטים שנתקעו בשל בעיות פיתוח תשתיות

בנייתן של למעלה מ-50 אלף יחידות דיור בפרויקטים שונים ברחבי הארץ נעצרה באמצע תהליכי העבודה, לרוב בשל היעדר פיתוח תשתיות הולם, למשל, נגישות תחבורתית.4.5 מיליארד שקלים הושקעו בפיתוח תשתיות ובהסרת חסמים בירוקרטיים בכדי לקדם את בינוי הפרויקטים הללו, ולשחרר אל שוק הדיור 50,000 דירות נוספות.בין הפרויקטים הנכללים בתכנית: ביצוע פרויקטים תחבורתיים בעיר חריש בהיקף של 170 מיליוני שקלים, הרחבת כביש 444 ליד ראש העין, סלילת נת"צים והקמת מחלף כניסה לעיר בעלות של כ-500 מיליוני שקלים, בניית מחלף כניסה צפוני לאשקלון בעלות של 270 מיליוני שקלים, הוספת מקטע דרומי של כביש 38 עד בית שמש המתנה שיווק 10,000 יח"ד בעיר בעלות של 430 מיליוני שקלים, מימון מפרידן על כביש 65 שיאפשר בנייה במקום בו עומד מחנה 80 בעלות של 145 מיליוני שקלים.

  • שינוי הקריטריונים בדיור בר השגה

'יש עתיד' מאמינה בעידוד ההשתלבות במעגל העבודה ובהרחבתו, ובתגמול הציבור היצרני והתורם. לכן הבאנו לשינוי הקריטריונים בתנאי הזכאות לדיור בר השגה, על מנת שיהוו גורם מעודד, לצד גורמים נוספים, להגדלת ההשתתפות במעגל העבודה.לכן קבענו את קריטריון "מיצוי כושר ההשתכרות" כאבן בוחן משמעותית בבחינת הזכאות לדיור בר השגה. במקביל ביטלנו את קריטריון "ותק בנישואין", שיצר אפליה ברורה לטובת הסקטור החרדי.שינוי הקריטריונים מעודד השתלבות במעגל העבודה, מיטיב עם בני זוג עובדים, ומגביר את ההגינות בקריטריונים לטובת מעמד הביניים הישראלי.

  • תכנית 'מחיר מטרה'

שיווק יחידות דיור במחירים הנמוכים בכ-20% ממחירי השוק הנוכחיים, במטרה להשפיע על כלל הדירות הנמכרות במשק ולהביא להורדת מחיריהן. הזכאים לרכישת דיור במחיר מטרה הם חסרי דיור ומשפרי דיור.תכנית "מחיר מטרה" מאפשרת שיווק יחידות דיור במחירים הנמוכים בכ-20% ממחירי השוק הנוכחיים. שיווקי מכרזי הקרקע ליחידות הדיור במסגרת מחיר מטרה מיועדים להתבצע בין השנים 2019-2014. המשתתפים במכרז יתחרו על תשלום המקסימלי בעד הקרקע, ויתחייבו למכור 80% מהדירות בכ-20% הנחה מהמחיר הממוצע, כפי שיקבע השמאי הממשלתי. בתכנית יכללו דירות שמחירן, אחרי קביעת הנחת מחיר מטרה, יעמוד על 16,000 שקלים למטר מרובע.בסך הכול ישווקו במסגרת התכנית 66,000 דירות, כאשר בכל שנה ישווקו כ-12,000 יחידות דיור בבנייה רוויה (בניינים משותפים בהם ארבע דירות לפחות).

  • פינוי מחנות צה"ל

פרויקט דגל שיצא לדרך ביצועית ותקציבית, עתיד להפנות 8,900 דונמים בלב אזורי הביקוש, שהם עוד 60,000 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר רבים.ההסכם נשען על כדאיות כלכלית – מימון המהלך על ידי הכנסות משיווקים בלבד (פינויים כלכליים); שווקים מהירים – שיווק למעלה מ- 60 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות; זמינות תכנונית – התאמה בין מועד הפינוי למועד הזמינות התכנונית והתעצמות צה"ל – תכנית לשדרוג וייעול מערכים מרכזיים בצבא.הפרויקט אשר גובש בשיתוף משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל יביא לפינוי הקרקעות עליהן ניצבים היום בסיסי צה"ל, ביניהם: שדה דב, סירקין, בסיס השלישות ברמת גן, מחנה צריפין, מחנה תל-השומר ועוד.

  • מע"מ אפס על תשומות בפרויקטים של תמ"א 38

הסרת חסמים מיסויים ותכנוניים בפרויקטים של התחדשות עירונית, שנועדה להביא להרחבה ניכרת של היצע הדירות ולסייע בהורדת מחירי הדיור.במציאות הקיימת בשוק הדיור בישראל, ונוכח צפיפות הבנייה הגדולה ממילא, יש הכרח בעידוד פרויקטים של התחדשות עירונית, המביאים להגדלת מצאי הדירות בעיקר במרכזי הערים ולחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה.במטרה לעודד קבלנים ויזמים לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ועל מנת להגדיל את ההיתכנות הכלכלית שלהם, אישרנו תיקון לחוק המע"מ החוסך ליזמים ולקבלנים את המס על התשומות בפרויקטים מסוג זה. מדובר בצעד חשוב למימוש תמ״א 38 באופן נרחב יותר ובאזורים שבהם עד כה היו גבוליים מבחינה כלכלית.מדובר בחסכון של עשרות אלפי שקלים לפרויקטים קטנים, של בניינים בני שלוש או ארבע קומות, שאלו מרבית הפרויקטים בתמ"א 38. בפרויקטים גדולים של פינוי בינוי התיקון יביא לחיסכון של מאות אלפי שקלים. הפרויקטים כוללים הן פינוי-בינוי והן תמ"א 38, לרבות התיקון השני לתוכנית המתאר הארצית המאפשר הריסת המבנה והקמתו מחדש (תמ"א 38/2). גם במקרים אלו יהיה מס בשיעור אפס על מתן שירותי בנייה.

  • רשות להתחדשות עירונית

נפעל לקידום החלטת קבינט הדיור להקמת רשות להתחדשות עירונית. הרשות תאתר שטחים עירוניים שניתן לבנות בהן דירות נוספות ותבצע בהם פרויקטים דרך עיבוי של מבנים קיימים או דרך פרויקטים של בינוי-פינוי-בינוי תוך חיזוק המרקם החברתי של השכונה.

Housing2.jpgסיוע ממוקד לזוגות צעירים

  • חוק מע“מ אפס לרוכשי דירה ראשונה

זוגות צעירים עם ילד, עובדים, אשר שירתו שירות צבאי או לאומי או אזרחי, ואשר אין בבעלותם דירה, יהיו זכאים לרכוש דירה ראשונה, חדשה, ללא תשלום המע"מ. ההנחה מגיעה עד ל-240,000 שקלים לדירה ראשונה. כל תא משפחתי, כולל משפחות חד הוריות, זוגות חד מיניים, רווקים מעל גיל 35 וזוגות מעל גיל 35 ללא ילדים יהיו זכאים גם הם להטבה בכפוף לתנאי החוק. בהתאם לקביעת היועץ המשפטי לממשלה, מי ששירת שירות צבאי, לאומי או אזרחי, יקבל הטבה גדולה הרבה יותר ממי שלא שירת.חוק מע"מ אפס נועד להעניק סיוע ממוקד לזוגות הצעירים שנותרו מאחור נוכח משבר הדיור שחל בישראל בעשור האחרון. החוק נותן לזוגות צעירים ממעמד הביניים, אלו הנושאים בנטל, ולחמו במבצע "צוק איתן", את האפשרות לרכוש דירה בישראל.לא רק שהחוק מעניק הטבה כלכלית משמעותית לזוגות הצעירים, הוא משנה את המשוואה שהייתה קיימת עד היום: במקום שהמדינה תרוויח מיליארדים על חשבונם, המדינה מוכנה להוציא מיליארדים בשבילם. למעשה, החוק משלים את מחיר מטרה, שכולל בתוכו אך ורק קרקעות מדינה באזורי הביקוש. חוק מע"מ אפס מתייחס לוויתור על הכנסות ממע"מ בכל רחבי הארץ, גם בפרויקטים על קרקע פרטית וגם בפרויקטים על קרקע מדינה.

  • תמריצים לראשי ערים לבניית דירות קטנות

במשך שנים העדיפו ראשי ערים ורשויות מקומיות לאשר בנייה של דירות גדולות ושל מתחמי סחר עירוניים, המניבים מסי ארנונה גבוהים, על פני אישור בנייה של הדירות הקטנות יותר, של 3-4 חדרים, אשר משמשות במיוחד זוגות צעירים. זאת מאחר והכנסות הארנונה מדירות אלה קטנות יותר וההוצאה העירונית בגינן גבוהה, בשירותי חינוך, רווחה ועוד.במטרה להגדיל את היצע הדירות הקטנות בערים, תוך שמירה על יציבותן הכלכלית של הרשויות המקומיות, גובשה מערכת תמריצים לעידוד רשויות מקומיות לקידום בנית יחידות דיור קטנות לזוגות צעירים בתחומן. רשויות מקומיות שעתידות להגדיל באופן משמעותי את מספר יחידות הדיור בתחומן יקבלו מימון ממשלתי כולל לצרכי פיתוח תשתיות בהתאם לצרכים הקיימים.לצורך מתן התמריצים הוקצו מאות מיליוני שקלים בפריסה רב שנתית, שיקדמו את בנייתן של אלפי יחידות דיור קטנות נוספות בכל רחבי הארץ.

פיתוח והסדרת שוק השכירות

  • 'דירה להשכיר' – פרויקט לבניית 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך

שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור לשעבר, יאיר לפיד, הביא להקמת חברת "דירה להשכיר". חברה זו קמה במטרה לבנות 150,000 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, בסטנדרט הבנייה הגבוה ביותר. הפרויקט מכניס משתנה חדש לשוק הנדל"ן, מגדיל משמעותית את היצע הדירות להשכרה ויוצר מציאות חדשה בתחום הדיור להשכרה בישראל.עד היום לא היה בישראל דיור מוסדר להשכרה. היצע הדירות הפרטיות להשכרה מוגבל, אין בו יציבות וודאות לשוכרים מפני פינוי מוקדם או העלאת מחיר תכופה ואיכותו לרוב אינה גבוהה.על ידי בניית מגדלי הדיור החדשים, יצטרפו לשוק הדיור להשכרה בעשור הקרוב 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך, רבע מהן במחיר מפוקח. הדירות יהיו מוארות וירוקות, ובנויות בסטנדרטים הגבוהים ביותר, בלב אזורי הביקוש. בנייתם של ארבעת מגדלי הדיור הראשונים בפרויקט כבר החלה ברמת השרון. מכרזים נוספים נחתמו גם בהרצליה ובחיפה. בנייתן של 2,000 דירות נוספות כבר אושרה על ידי קבינט הדיור.

  • החוק לשכירות הוגנת

החוק, אותו יזם יו"ר קבינט הדיור ושר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, נועד להביא להסדרת המסגרת החוקית ביחסי משכיר-שוכר של דירת מגורים ולהבטיח יציבות והגינות בשוק השכירות.בעזרת החוק נוכל לספק לשוכרי הדירות ודאות לגבי מחיר הדירה שלהם לתקופה ארוכה יותר משנה, נוכל לוודא שהדירות המושכרות ראויות למגורים; נתמרץ הקמת מרשם שכירויות – שיכיל מאגר של חוזי שכירות, ונבטיח שבעל הדירה לא יוכל לבוא בדרישות בלתי סבירות לשוכרים.החוק מורכב משלושה חלקים; הראשון מטפל בהגדרת יחסי שוכר משכיר וכולל את נושא הערבויות, תיקון פגמים בנכס המושכר ומסדיר את הנושא של ביטוח דירה. חלקו השני עוסק בהגדרת דירה ראויה להשכרה לצורך הבטחת רמת איכות מינימלית לשוכרי הדירות. החלק שלישי מגביר את הוודאות והיציבות של השוכר וכולל איסור על העלאת שכר הדירה משנה לשנה למשך 3 שנים ביותר מ-2% וחובת הצגת חוזה השכירות הקודם בפני הדייר החדש. הפרת חובת אי העלאת שכר הדירה תגרור פיצוי ללא הוכחת נזק.

  • בניית 5,000 דירות מעונות סטודנטים

משבר הדיור העמוק שנוצר הביא לעליית מחירי השכירות, שהכבידו במיוחד על ציבור הסטודנטים בישראל, במרכז ובפריפריה. בשיתוף הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, קידם שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור לשעבר, יאיר לפיד, תכנית להקמת כ-5,000 יחידות דיור למעונות סטודנטים בפריסה ארצית, 1,000 מהן בפריפריה ו-4,000 במרכז. התכנית, שהוקצו לה כ-160 מיליון שקלים, מיושמת בשני שלבים.כ-100 מיליון שקלים כבר הושקעו בכ-3,000 מעונות סטודנטים בכל הארץ, בדגש על אזורים שבהם מצוקת הדיור גבוהה. סטודנטים שיאכלסו את המעונות החדשים, ייהנו מיחידות דיור במחירים נוחים ובו זמנית יפנו דירות באזורי ביקוש להשכרה או לקניה.השלב הבא של התכנית, בהיקף של כ-64 מיליון שקלים, יעניק תמיכה לפרויקטים בהיקף של 2,000 מעונות נוספים. שלב זה יהיה פתוח גם למכללות לחינוך ולמוסדות אקדמיים שאינם מתוקצבים, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה נרחבים עם רשויות מקומיות.

  • אישור השימוש בקרקע חומה לדיור להשכרה

הגדרנו דיור להשכרה כמטרה ציבורית בחוק התכנון והבנייה כך שניתן לבנות דירות להשכרה לטווח ארוך על קרקעות "חומות", שהן שטחים המיועדים לבנייני ציבור. השינוי יגדיל את מלאי הקרקעות עליהן ניתן לבנות דיור להשכרה ויאפשר את הגדלת היצע הדירות להשכרה, בכלל זה דיור בר השגה.

Housing2%20(1).jpgהדיור הציבורי

  • יישום חוק הדיור הציבורי המאפשר מכירת דירות הדיור הציבורי לדייריהן

בינואר 2014 הבאנו ליישום חוק הדיור הציבורי, לראשונה מאז נחקק בשנת 1998. החוק נועד לאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות בהן גרו בהנחות משמעותיות של עד 80% ולעשות שימוש בכספי התמורה ממכירת הדירות הללו לרכישת דירות חדשות, שיפוץ דירות קיימות ומתן סיוע בשכר דירה לזכאים.עם יישומו של החוק יכולים זכאי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה בהנחה משמעותית של עד 80% ממחיר הדירה, ולהפוך את המקום בו חיו כל חייהם לבית. כספי מכירת הדירות יועברו לקרן מיוחדת במשרד השיכון, ויופנו אך ורק לרכישת דירות חדשות לדיור הציבורי.בכך למעשה אומצו עקרונות חוק הדיור הציבורי שנחקק בשנת 1999, והוקפא לאורך השנים בחוק ההסדרים, הקפאה שפגעה פגיעה מהותית באפשרות של הדיירים לממש את זכותם ומנעה את חידוש מלאי הדירות הציבוריות בכלל.

  • בחינה מחודשת של קריטריונים לזכאות לדיור ציבורי

'יש עתיד' תיזום הקמת ועדה ציבורית לבחינה מחודשת של הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי. ועדה זו תקבע את התנאים לזכאות ואת הדרכים למימושן. מטרת בחינה זו לייצר שוויון בין זכאי משרד השיכון לזכאי משרד הקליטה.

  • העלאת הסיוע בשכר דירה לזכאי הדיור הציבורי

נפעל להעלאת הסיוע בשכר דירה לזכאי הדיור הציבורי אשר אין דירה פנויה לשכנם בה, באופן שישקף את מחירי השכירות.

  • הקמת קרן הדיור הציבורי

על מנת לסייע לעשרות אלפי ממתינים לדירות הדיור הציבורי, הקים יו"ר קבינט הדיור ושר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, את "קרן הדיור הציבורי", קרן אשר תוקצבה ב-1.1 מיליארד שקלים. הקרן צפויה לרכוש כ-1,000 דירות חדשות עבור זכאי הדיור הציבורי, שזכאותם הוכרה, אך בשל המחסור החמור בדירות, נאלצו להמתין.פעילות הקרן תסייע להתמודד עם המחסור הגדול הקיים בדירות הדיור הציבורי ולהגדיל משמעותית את הסיוע בשכר דירה לעשרות אלפי הזכאים הממתינים לדירות.לצד הקמת הקרן התחייב משרד האוצר להקצאת תקציב שנתי של 110 מיליון שקל לשנה, במשך שלוש שנים, לצורך שיפוץ של כ-12 אלף דירות בדיור הציבורי.

  • הקמת רשות פיקוח על החברות המשכנות

'יש עתיד' תפעל להידוק הפיקוח על החברות המשכנות, על ידי הקמת רשות שלא תהיה כפופה למשרדי השיכון או הקליטה.

נערך על-ידי Second Edition

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים