מדריך| כך תשמרו על חיי סוללה ארוכים במחשבים ניידים/פלאפונים/מצלמות... - ביקורות ומדריכי גולשים - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מדריך| כך תשמרו על חיי סוללה ארוכים במחשבים ניידים/פלאפונים/מצלמות...


yuvalhuck

Recommended Posts

iphone-battery-1_c.jpg

(תמונה מאתר mako.co.il)

שמעתי כל מיני טענות על כך שאסור לנתק מכשירים הפועלים על באמצע הטענה או שיש לחכות שהסוללה תתרוקן לפני ההטענה ועוד כל מיני. רציתי להעמיד דברים על דיוקם. כל זה ועוד, במדריך הבא:

בעבר היה נהוג להשתמש במושג "זכרון סוללה"- הסוללות שלא נפרקו עד הסוף "שוכחות" את יכולת הקיבולת שלהן, וכך בעצם לא נטענות במלוא עוצמתם אלה רק עד לנקודת הפריקה האחרונה של הסוללה. מושג זה הוא נכון רק בסוללות ישנות מאד. אלו נקראות ניקול קדיום (למשל NiMH) וניקל מטאל.

כיום - בעיה זו כמעט ואינה קיימת, וזאת משום שכיום משתמשים בסוללות או ליתיום פולימר (Lipo) שסימונן על גבי המדבקה- Li-ion או Li-ion-Polyme בהתאמה, ואלו אינן סובלות מבעיה זו.

למרות זאת, גם בסוללות אלו ישנם כללים ששמירה עליהן תסייע להאריך את חייהן:

נתחיל בשתי הגדרות קצרות:

טעינה - מצב שבו "ממלאים" נטענת באנרגיה. בדרך-כלל התהליך מתבצע בעזרת ספק-כח מתאים.

פריקה - מצב שבו משתמשים בסוללה טעונה ותוך-כדי השימוש היא מתרוקנת מהאנרגיה האגורה בה.

טיפים לשימוש בסוללות ליתיום-איון

* אין לפרוק את הסוללה לגמרי! זה עלול להזיק לה. במילים אחרות, בעבודה שוטפת, אל תמתינו בכל-פעם עד שהסוללה התרוקנה לגמרי ורק אז תטענו אותה. זהו שימוש לא אופטימלי בסוללת ליתיום והוא עלול להזיק לה לאורך זמן. לפיכך, אם עבדתם עם המחשב הנייד במשך מספר שעות ברציפות והסוללה התרוקנה ב-80% אז מומלץ להכניסה לטעינה על-מנת שלמחרת תעבדו שוב עם מלאה.

מקרה שחורג מהכלל שתואר לעיל הוא מצב שמד-הסוללה של המחשב הנייד שלכם מתחיל "לזייף", כלומר הוא לא מציג נכון את כמות האנרגיה האגורה בסוללה. במקרה כזה מומלץ לפרוק את הסוללה לגמרי ולטעון אותה מחדש לגמרי. פעולה כזו מבצעת מעין קאליברציה (כיול) לסוללה ומד-הסוללה אמור לחזור ולתת קריאות אמינות של הסוללה.

* בתור פעולה של תחזוקה מונעת, אפשר לפרוק את הסוללה לגמרי ולטעון אותה מחדש פעם ב-30 טעינות "רגילות". זה יוצא בערך פעם בחודשיים (מומלץ שלא לבצע בתדירות גבוהה יותר).

* חום (טמפרטורה גבוהה) הוא אויבה של סוללת הליתיום-איון! אם אתם מתכוונים להשתמש במחשב הנייד בתור מחשב שולחני ("נייח") למשך זמן ארוך, מומלץ להוציא את הסוללה מהמחשב ולעבוד בעזרת ספק-הכח בלבד. מאותה סיבה, מומלץ מאד שלא להשאיר את המחשב הנייד שלכם ברכב סגור ביום חם! זה יקצר את חיי הסוללות וגם לא ממש טוב למחשב עצמו.

* יש למנוע מאבק ולחות להצטבר על הסוללה או בתוך תא הסוללה. אם הצטבר, יש לנגב עם סמרטוט יבש.

* אם אתם רוצים לאחסן את הסוללה למשך זמן ארוך (כלומר, לא להשתמש בה) מומלץ לפרוק אותה עד רמה של כ-40% מהמקסימום (כלומר, לא לפרוק לגמרי) ולאחסן אותה בקירור (לא בהקפאה!) במקום יבש. מומלץ שלא לאחסן סוללת ליתיום-איון במצב "טעון לגמרי" או "פרוק לגמרי".

* כאשר הסוללה חדשה (כלומר בתחילת השימוש בה) מומלץ בשלושת הפעמים הראשונות של השימוש לטעון אותה לגמרי ולהשתמש בה עד שהיא מתרוקנת לגמרי. זה יגרום לה להיות "מכויילת". לאחר שלושת הפעמים הראשונות יש להשתמש בה לפי ההנחיות שתוארו לעיל.

* מומלץ לטעון סוללת ליתיום-איון מדי יום למשך פרקי-טעינה לא ארוכים, כלומר הסוללה תהיה "טעונה חלקית" כל הזמן וימנע מצב שבו היא "טעונה לגמרי" או "פרוקה לגמרי".

* חשוב להמנע ככל האפשר מלגרום לסוללת ליתיום-איון חבטות או טילטולים חזקים, זה מקצר את חייה.

טיפים נוספים

* על-מנת לאפשר עבודה למשך זמן אורך יותר עם נטענת מומלץ להוריד את בהירות המסך ככל האפשר (כל עוד זה נוח לקריאה) וכן להגדיר את מערכת ההפעלה לעבוד במצב "חסכון בהספק" כאשר המחשב אינו בשימוש למשך זמן ארוך.

* מומלץ שלא לקנות "סוללה רזרבית" מסוג ליתיום-איון ולהחזיקה עד שתזדקקו לה. קרוב לודאי שאם מצב זה ימשך זמן ארוך (נניח מעל לשנה) אז הסוללה כבר לא תהיה תקינה במאה אחוז כאשר תרצו להשתמש בה. יוצא מן הכלל הוא מצב שאתם חושבים שבעתיד הסוללה לא תהיה זמינה לקניה ולכן אתם חייבים לקנות כרגע. במצב כזה יש לאחסן את הסוללה לפי ההמלצות לעיל (מקום קריר, יבש ונקי).

המדריך מבוסס (ואף מצוטט ברובו) על:

כאן וכאן

תהנו!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אין לפרוק את הסוללה לגמרי! זה עלול להזיק לה. במילים אחרות, בעבודה שוטפת, אל תמתינו בכל-פעם עד שהסוללה התרוקנה לגמרי ורק אז תטענו אותה.

לא ניראה לי שזה נכון לגמרי. את הסוללות ליתיום אסור לפרוק לגמרי אך בשימוש רגיל בטלפון\מחשב או 99% מהמכשירים הסוללה או המכשיר לא יאפשר לך לפרוק לגמרי את הסוללה. אם אתה משתמש הרבה זמן בטלפון (לדוגמה) ללא הטענה והוא נכבה מעצמו זה לא אומר שפרקת לגמרי את הסוללה. ברגע שהסוללה מגיעה למתח נמוך מידי הטלפון יכבה את עצמו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...