תהליך ייצור מעבד - כללי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

תהליך ייצור מעבד


elkaifa

Recommended Posts

שלום רב לכולם

ברצוני לדעת בדיוק מה התהליך של ייצור מעבד,אני שואל היות וחברת בקרית גת מייצרת את הסדרות האחרונות של המעבדים,ולצערי הפעל עובד בשבת ,ישנה הלכה,שאסור לנו להינות ממשהו שייצרו אותו בשבת,והשאלה האם אופן ייצור המעבדים שידוע לי שלוקח כמה שבועות הם יתכן שלא נעשה בשבת שום דבר לפחות בחלק גדול מהמעבדים,ונוכל לומר שרוב המעבדים היוצאים מהמפעל הזה לא נעשתה בהם שום מלאכה בשבת,וגם אם יש שכן נעשה בהם מלאכה הרי הםפ בטלים ברוב.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ביטול ברוב לא שייך בהקשר הזה. ושאלה כזו צריך להפנות לרב, לא לשאול פה בפורום שסביר להניח שסתם יעשו מזה צחוק (אלא אם כן זו הכוונה שלך מלכתחילה?).

בכל אופן, רוב המעבדים (גם אלו שנמכרים בארץ) מיוצרים בחו"ל ממילא, כך שאם אתה סומך על "ביטול ברוב" זה אמור להיות מספיק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תשמע, אני לא יודע מהו תהליך ייצור של והאם המפעל בקריית-גת עוסק בכלל בייצור המוני, אבל אם תיישם את ההגיון הזה על כל הדברים בחיים אני בטוח שתגלה שיש עוד הרבה דברים שאסור לך להשתמש ו"להנות" מהם. האם מותר לקנות אופנוע יד שנייה שבעליו הקודמים היה מטפל בו בשבתות? האם מותר לטוס במטוס במוצ"ש לאחר שתודלק ונבדק לפני צאת השבת? האם מותר להשתמש במוצר שפותח בחו"ל (שם היום החפשי הוא ראשון ולא שבת) בחברה שבה מועסקים גם יהודים שעבדו בשבת כמו שאר העובדים? האם מותר לקרוא ספר שנכתב ע"י סופר חילוני,כתיבה שנעשתה בין השאר במהלך סופי שבוע? האם מותר להשתמש במוצר חדשני כלשהו שפותח בארץ במפעל שאינו עובד בשבת, אך שנהגה ע"י ממציאו בשבת דווקא? האם מותר להשתמש בחשמל בשבת (ע"י שעון שבת או פטנט אחר) למרות שהדבר דורש השגחה בתחנת הכוח, שלמרות שהיא נעשית לרוב ע"י לא יהודים אך בהוראת יהודי ובאופן המכניס לו כסף?

אינני רב ואינני דתי. כמו שנאמר, אם אתה רוצה תשובה מושכלת כללית לשאלות הללו לך תשאל רב. אם הרב שלח אותך לברר את התשובה לשאלת המעבדים פה, תזכור שגם הפורום ומנהליו עובדים בשבת (והפרסומות בו מכניסות כסף גם בשבת), כך שלפי הגדרתך אסור לך להנות גם ממנו - ונאמר יפה שלום.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ל-elkaifa,

אני לא כל כך בקיא בהלכה, אבל זה נשמע כאילו "אה הם עובדים בשבת? בואו נעשה עליהם חרם", לפי התורה קודם כל בין אדם לחברו, ואם אתה תתחיל לעשות חרם או לעשות דווקא, אתה פוגע בבסיס של התורה...

*גם רשמו משהו מאוד נכון, כמעט כל דבר שאתה משתמש בו וצורך אותו, נעשה בשבת בצורה זו או אחרת.

לשאלתך הראשונה "איך בדיוק מייצרים מעבד", הנה:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה נשמע כאילו "אה הם עובדים בשבת? בואו נעשה עליהם חרם", לפי התורה קודם כל בין אדם לחברו, ואם אתה תתחיל לעשות חרם או לעשות דווקא, אתה פוגע בבסיס של התורה...

חרם (במובן של הימנעות מקניית משהו) זו דרך לגיטימית ולא אלימה להביע מחאה. במיוחד אם מדובר בחרם אישי ולא בקריאה לחרם (שאתה יכול אולי להחשיב כלוחמני), זה לא פוגע בחוק, במוסר, בתורה או בכל דבר אחר.

מלבד זה, לא נראה לי שאפשר לקרוא למקרה כזה חרם. האיסור (בהנחה שקיים) הוא על צריכת המוצר עצמו ולא נסיון להתנכל ליצרן/מוכר.

הדבר דומה במידה מסויימת לאי אכילה במסעדות לא כשרות. אין כאן מצב של "חרם" על המסעדה בגלל מכירת טריפות, אלא פשוט איסור אישי על צריכת המוצר. (אם רוצים להמנע מהקשר דתי, אפשר להשליך את אותו דבר על צמחוניים ומוצרי בשר וכו')

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

yonizaf,

מה שאתה אומר זה טוב ויפה אבל זה סותר את זה שלא ניתנת תעודת כשרות למסעדות שמגישות אוכל כשר ופתוחות בשבת.

שים לב שאתה מתחיל להסתבך ולתת הסבר על גבי הסבר, כאשר התורה מאוד חד משמעית...

* אגב, לא אמרתי שחרם זו דרך אלימה או לא לגיטימית, אבל התוצאה שלה היא לגרום לעסק לפשוט רגל (זה האיום העיקרי), לא מדובר גם בגישה אישית, אלה קריאה לציבור שלם להחרים את המוצר - להגיד שהדת מונעת ממך וכו' זה כבר לא אישי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לפי ההלכה היהודית אסור לאכול אוכל שבושל בשבת ביודעין. אם אתה מגיש אוכל שאסור לאכול, מי יתן לך תעודת כשרות?

מלבד זה, להתנהלות של ארגוני כשרות יש כמובן גם נטיות פוליטיות-אינטרסנטיות. מה שהם עושים לא בהכרח מייצג את ההלכה היהודית באופן ישיר. כך למשל ידוע לי על מקרה [לפני שנים] שהורידו הכשר ממוצר בגלל פרסום לא צנוע. כמובן שאין בין זה לכשרות ולא כלום, רק פוליטיקה.

המטרה של חרם היא לא שהעסק יפשוט רגל אלא שישנה את דרכיו. אבל כאמור כאן זו לא המטרה, אלא פשוט אידאולוגיה אישית. השאלה שלו נראית לי דומה בכל מובן לאדם צמחוני (אידאולוגית) ששואל אם במאכל מסויים יש מוצרים מן החי כדי שידע לא לאכול. אין כאן כוונה לפגוע באף אחד, או לדרוש מאף אחד לעשות כמוך. זוהי הקפדה אישית בלבד, דרך חיים. האם אתה שולל צמחונות לשמה, בגלל הנזק לעסקי הבשר?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

השאלה עד כמה הוא מתעקש על המושג שלא נעשה בשבת.

בימינו כל דבר סביר שנעשה בשבת, כל מוצר טכנולוגי שתקנה חלק כלשהו מהתהליך סביר שיתכן ונעשה בשבת (כמו בכל יום אחר, לסינים אין חופש :P)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם דבר מה יוצר בשבת על ידי יהודים ועבור יהודים בידיעה שהיום שבת (והכרת המושג שבת), הרי שהוא אסור על פי ההלכה היהודית.

אם דבר יוצר על ידי גויים ועבור גויים (כלומר לא רק או בעיקר עבור יהודים), אין שום בעיה להשתמש בו. זה כמובן כולל את הדוגמה שהבאת על הסינים, ובעצם כמעט כל מוצר צריכה בעולם שאינו אוכל (על אוכל ישנו ההכשר, שמתפקידו לוודא שהדבר לא נעשה באיסור).

יש כמובן המון פרטים באמצע, והדברים לא פשוטים כפי שנראה ממבט ראשון. המקרה שבשאלה הפותחת לא נראה לי כמשהו אסור, אבל כן בתחום שבו יש מקום לאדם שרוצה "להדר" ולהחמיר על עצמו (כפי שיש המחמירים לא להשתמש בחשמל בשבת, למרות שהדבר הותר בעיקרון).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא חובה לכתוב בס"ד. ציטוט מויקיפדיה:

"נוהג כתיבת 'בס"ד' הינו נוהג די חדש ביהדות האורתודקסית, ואיננו חובה הלכתית אלא מנהג לא מחייב המצוי בעיקר בשכבה הרגילה של הזרם הדתי והחרדי."

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%AA%D7%90_%D7%93%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%90

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חשמל מיוצר בשבת אז תפסיק להשתמש בו, גם האינטרנט "מיוצר" בשבת, וגם המים שלך "מיוצרים" בשבת אז תפסיק להשתמש באינטרנט ומים?

אתה יודע מה יש שמועה שגם הצמחים לא מפסיקים לעבוד ומייצרים אוויר בשבת אז אולי פשוט תפסיק לנשום?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

טוב, אני לא מבין למה אתם אנטי ושוב גוררים את הדיון הזה לדיון דת ואמונה. הבנאדם שאל שאלה שחשובה לו ומי שיודע שיענה.

מה רציתם, שישאל את הרב איפה מיוצרים מעבדי sandy bridge?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...