oren פורסם 2011 בינואר 14 Share פורסם 2011 בינואר 14 שלום רב,ברשותי אל פסק Advice PRPC750 שנרכש במרץ 2008 במחיר של 450 ש"ח ברשת אייבורי.לאחרונה הוא התחיל לזייף (בזמן הפסקת חשמל מחזיק פחות מ- 10 שניות ומפיל את כל המערכת).האמת שאני די מעמיס עליו, חיברתי אליו את המחשב שלי, את המודם אינטרנט של הוט (מסוג טריון), את המודם טלפון של הוט (מסוג טריון, אף הוט), את השנאי של מצלמת הרשת שלי שמקבלת חשמל דרך השנאי ולא דרך יציאת ה- USB כמו שאר המצלמות, את המגבר תשתית של הוט (שנאי שמחובר לכבל RF ומגביר את העוצמה ב- 10db) ואת המסך שלי מסוג ASUS VW222U שאין לי מושג למה המחיר שלו קפץ כך (קניתי אותו ביוני 2008 במחיר של 1,275 ש"ח).מצ"ב תמונה של התוכנה של האל-פסק, כפי שניתן לראות הוא 23% עמוס. אני יודע שכאשר המסך כבוי הוא 10% עמוס.בכל אופן, מכיוון שהתחיל לזייף, חשבתי במקום לקנות מצבר חדש ולהחליף, אולי להתחדש כבר באל-פסק חזק יותר, מאחר ובקרוב אני מקבל גם נתב אלחוטי וגם הוא יהיה מחובר לאל-פסק.רציתי לדעת איך אוכל לחשב מה צריכת החשמל של כל הרכיבים כדי להתאים אל-פסק נורמלי שיחזיק הכל.אשמח גם להערכה כללית של איזה אל-פסק אני צריך.מוכן להשקיע עד 3,000 ש"ח.רב תודות על הקריאה והעזרה,אורן.[attachment deleted by admin] קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
Ash Binary פורסם 2011 בינואר 14 Share פורסם 2011 בינואר 14 רוב ה UPSים הזולים (כמו מה שיש לך) מהתחלה מתוכננים ככה שהרכיבים בפנים בעומס יתר קיצוני בזמן הפסקת חשמל, ובנויים רק אל זה שהסוללה נגמרת לפניי שהוא מספיק להישרף. אורך החיים של UPS זול שאתה מעמיס אליו קרוב למה שכתוב אליו לא יהיה ארוך, אבל האורך חיים מתבזבז רק בזמן הפסקות חשמל ולא כל הזמןבמצב שלך ה UPS בעומס יתר אפילו יחסית למה שכתוב אליו (כלומר עומס יתר גדול יותר) אם המחשב בעומס מקס' בזמן הפסקת חשמל. לא מובטח שהוא יחזיק בתנאים כאלה. תנסה לבדוק כמה המחשב לוקח בעומס מקס' אל המעבד והכרטיס מסך, ועדיין תדע שהתוכנות האלה לא תמיד מודדות את הדבר הנכון (יכול לקרות עומס יתר לפי W או לפי VA, ואם התוכנה מודדת את השני אז אתה לא תדע את זה, וגם התוכנה לעיתים קרובות ממש לא מדויקת)בזמן הפסקת חשמל הסוללה מעבירה 65 A בהפסקת חשמל בעומס מקס', כשלפי נתוני יצרן הסוללות האלה בנויות ל 30 A מקס' (אפשר לקחת קצת יותר לזמן קצר אבל לא פי 2). במציאות סוללות שמעבירות זרם כזה עובדות אבל מחזיקות זמן קצר ביותר ונשרפות לעיתים קרובות. אם תחליף את הסוללה ותקרה הפסקת חשמל כשהמחשב בעומס מקס' יש סיכוי שתשרוף גם את הסוללה החדשהרוב ה UPSים הזולים לא מכילים בקרת טעינה, כלומר הם מייבשים את הסוללה והיא נהרסת גם כשהיא עומדת ללא הפסקות חשמלאם תחליף סוללה - תקבל UPS עובד שוב ב 150 - 180 שקל (מחיר של סוללה) שאם עד כשו החזיק את המחשב כנראה יצליח להחזיק אותו שוב (עד שהוא או הסוללה ישרפו), אבל הבעיות שיש יישארו וניתן לא לצפות מהסוללה החדשה להחזיק מעמד יותר מהמקורית (תלוי גם בהפסקות חשמל שהיא תצתרך לעבור)אם תחליף UPS - תקבל UPS ב 1000 - 1500 שקל שיחזיק את המחשב בוודאות ללא בעיה, ותלוי בבקרת טעינה שלו הסוללה יכולה להחזיק כמו הסוללה של ה UPS הישן או הרבה יותר. אתה יכול למכור את ה UPS הישן במחיר של UPS משומש פחות מחיר של סוללה להחלפהחיבור ראוטרים וכו ל UPS - מיותר. בזמן הפסקת חשמל אתה אמור לכבות את המחשב כמה שיותר מהר ולא להמשיך לגלוש. במקום להעמיס אל ה UPS אתה יכול לחבר מגן ברקים זול שיגן אל הראוטרים (ומדפסת וכו) אבל לא יחזיק אותם בהפסקת חשמל. אלא אם אתה שם UPS גדול יותר אם כמה עשרות W וכ 100 VA ספייר ואז לא תהיה בעיה להוסיף את הראוטריםאם כבר אתה שם מגן ברקים, תחבר ממנו גם את ה UPS כדיי לתת הגנה ל UPS עצמו והגנה כפולה למחשבלמגן ברקים טוב אמורות להיות הגנות השהיה, מתח גבוה / נמוך, ברקיםמומלץ לחבר גם dc blockers ומגיני ברקים בקווי הוט / בזק שיוצאים מהמערכת ראוטרים להגנה ממכות ברק שמגיעות משם, ולוודא שכל הכבלים של הוט מחוברים בצורה אמינה (אם חוט קצר ובעובי גדול) לאדמה של החשמל בנקודה שבה הכבלים של הוט נכנסים לביתחישוב UPS :המפרט שלך דיי טוחן את הספק, נניח שהמחשב ללא ספק לוקח 500 W (המקס' של הספק)אם הספק הוא אנטק מקורי הוא כנראה 80+, מכפילים 1.25X כדיי למצוא כמה לוקח המחשב כולל ספק - 625 Wאם הספק הוא Active PFC מכפילים X1.1, אם הספק ללא PFC מכפילים 1.75X כדי למצוא VA של המחשב - אני מניח שהספק שלך Active PFC כלומר 687 VAהמסך 55Wהמסך ללא PFC, מכפילים 1.75X כדיי למצוא VA של המסך - 96 VAשתיהם ביחד 680 W ו 783 VAזרם סוללה - מחלקים את ה 783 חלקיי 12, ואז חלקיי כמות הסוללות ב UPS. ב UPS אם סוללה אחת זה יוצא 65 A (אש), ב UPS אם 2 סוללות זה יוצא 33 A (נורמלי) קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
menihen16 פורסם 2011 בינואר 14 Share פורסם 2011 בינואר 14 למה אתה צריך סוללה לכל הדברים האלה ?תחבר אותו רק למוצר שבאמת צריך גיבוי מסויים בזמן הפסקת חשמל - מחשב ! (ואולי גם מסך) קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
oren פורסם 2011 בינואר 14 מחבר Share פורסם 2011 בינואר 14 היי, תודה על התגובה המפורטת והמושקעת, ישר כח! אני מחבר את כל הציודים (מודם אינטרנט, מודם טלפון, ראוטר אלחוטי, טלפון אלחוטי, שנאי של מצלמת רשת וכד') רק כדי להגן גם עליהם, מאחר ובדירה שאני שוכר היתה הפסקת חשמל לפני כשנתיים וחצי עקב עץ שנפל על כבל חשמל ברחוב ומה שקרה זה שחצי דירה עבדה על "טורבו" וחצי דירה היתה משותקת. האל-פסק שהיה לי בזמנו, נשרף (התפוצץ לו הקבל, או משהו אחר בפנים) והוא הפסיק להיטען מאז. בנוסף, כל השנאים בבית נשרפו - של המודמים, של הטלפון האלחוטי וכו'... הייתי צריך לקנות המון שנאים, כל שנאי 25-30 ש"ח. כאשר אני כותב שחצי דירה עבדה על "טורבו", הכוונה ששמעתי את המקרר עובד יותר מהר, והאור במקלחת (נאון) נדלק כמעט בשבריר שניה, כאשר באופן נורמלי לוקחות לו 2 שניות בערך להידלק. וגולת הכותרת - כאשר בדקתי בתוכנה של האל-פסק, ב- Log שלה, ראיתי שברגע של הפסקת החשמל נכנס מתח של כ- 370V ב- In ומיד אח"כ צנח ל- 0. אז הבנתי שזה מה ששרף את השנאים, שהם קיבלו 370V. לאחר מכן רכשתי את האל-פסק הנוכחי ולמדתי לחבר אליו את כל השנאים, שממילא לדעתי אינם צורכים זרם רב. למעשה למכור את האל-פסק כמוצר יד-2 לא משתלם מאחר וכיום מחירו נע סביב ה- 400 ש"ח, כיד-2 מוכרים ב- 50% אז נניח זה 200 ש"ח, מחיר סוללה הוא כ- 180 ש"ח, אז הגענו למחיר של 20 ש"ח רווח? שווה בשביל זה למכור? בנוגע למגן ברקים - האל-פסק מחובר דרך מגן ברקים, להגנה כפולה, כפי שהצעת השאלה המרכזית היא איך אני מודד את הזרם של הרכיבים, האם קיים מוצר כלשהו, אפילו ב- eBay, שאפשר לחבר אליו את הכל ולראות מה העומס? או שאפשר עם אמפרמטר פשוט? אני לא מצליח לחשוב על דרך... כי באמת לסמוך על תוכנה או על מה שכתוב על השנאים, אני מעדיף שלא. מעדיף למדוד פיזית. אולי איזה רכיב שאפשר לחבר באמצע? פעם קראתי על מוצר שמצמידים כמו צבת, לכבל החשמלי והוא מודד כמה אמפר רץ בתוך הכבל, אך זה נשמע לי הזוי מאחר ואם קיים בידוד טוב, איך הוא יכול למדוד?! אני מאוד אודה לעזרה בכיוון הזה בפרט. בנוגע לאל-פסק ב- 1,500 ש"ח, על איזה אתה ממליץ? רב תודות, אורן. קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
Ash Binary פורסם 2011 בינואר 14 Share פורסם 2011 בינואר 14 הסיפור שלך הוא של תקלה קלאסית בסופה - נקרע חוט אפס ראשי ואז במקום 240 V מופיעים במקומות שונים במעגל מתחים בין 0 ו 415 V (מתח של 3 פאזות הוא 415 והוא מתחלק בין הפאזות בצורה לא צפויה, אז חלק יקבלו הרבה יותר וחלק הרבה פחות מ 240 V)בנתיים לדעתי תחליף סוללה בלבד ותעיף מה UPS את כל הדברים חוץ ממחשב ומסך, אם יהיו איתו שוב בעיות אחריי זמן קצר אז תחליף את כל ה UPSורק לאימות : תבדוק אם הספק שלך הוא Active PFC ו 80+. אם לא אז כל החישוב שעשינו מקודם לא נכוןלכל השנאים וכו תשים מגן ברקים שיש לו את ההגנות : השהיה (להגנה מסדרה מהירה של נפילות מתח), מתח גבוה / נמוך (להגנה בדיוק מהסיפור שהיה לך אם ה "טורבו"), וברקיםהמגינים שבדקתי עד עכשו :GPT SC9 COOL / SC9 ELEC (בדקתי את ה COOL שמיועד למקררים ומזגנים אבל הוא מתאים בהחלט גם למחשב, ואני מצפה שגם ה ELEC יתאים)הגנת השהיה - קיימת, טובה אבל זמן השהיה קצת ארוך (לא מוריד את רמת ההגנה אבל זה 3 דקות שבהם אי אפשר להדליק את המחשב אחריי קפיצת מתח)הגנת מתח גבוה / נמוך - הגנת מתח גבוה לא קיימת אבל הגנת הברקים בנויה למתח נמוך מאוד. במקרה של 370 V המגן הזה ישרף ויפיל את החשמל של הבית, אבל יגן אל מה שמחובר אליו. הגנת מתח נמוך קיימת ונראית בסדר (לא בדקתי אם מתח אבל כל הרכיבים שמהם היא בנויה קיימים בתוך המגן)הגנת ברקים - הטובה ביותר שראיתי עד עכשו מתוך 4 מגינים (מתוכם 2 של GPT, אחד של עוז און, אחד של יונדאי)עוז און פרוטקשן (מובנה לתוך מפצל 3 תקעים אם כבל)הגנת השהיה - קיימת, זמן קצת קצר (10 שניות) אבל מספיק כדיי להגן ברוב המקריםהגנת מתח גבוה / נמוך - במעגל יש את הרכיבים של 2 ההגנות והם נראות טובות (לא בדקתי אם מתח). במקרה של 370 V המגן כנראה ינתק את המתח למחשב בלי להישרף בעצמו ובלי להפיל את החשמל של הבית, ויחבר אחריי שהמתח חוזר להיות תקיןהגנת ברקים - חלשה מאוד, רכיב ההגנה מחובר נכון אבל הוא קטן בצורה פאתטיתיונדאי אם 2 מנורות בצורת משולשהגנות השהיה, מתח גבוה / נמוך - לא קיימותהגנת ברקים - הרכיבים לא גדולים במיוחד ולא מחוברים נכון, במקרה של מכה קצת יותר גדולה המגן ישרף ביחד אם המחשב קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
oren פורסם 2011 בינואר 14 מחבר Share פורסם 2011 בינואר 14 כן, נראה שהוא "80 PLUS® Bronze certified" ו- "Active Power Factor Correction (PFC)" , נתונים נוספים מאתר Antec:EA-500D Green500W Continuous PowerFeatures:80 PLUS® Bronze certifiedATX12V version 2.3Universal InputActive Power Factor Correction (PFC)Dual +12V output circuits80mm low noise cooling fanIndustrial-grade protection circuitry prevents damage resulting from short circuits, over voltage, and over current8 (4+4)-pin ATX12V/EPS12V connector for CPU1 x 8-pin (6+2) and 1 x 6-pin PCI-E connectorsSafety approvals: UL, CUL, FCC, TÜV, CE, CB, C-tick, CCC, BSMIPF value up to 99%Meets 2010 EUP requirement: 5Vsb < 1WAQ3 - Antec Quality three-year parts and labor warrantyNo power cord included.Weight: - Net: 3.6 lbs / 1.6 kg - Gross: 4.34 lbs / 2 kgUnit Dimensions: - 3.4" (H) x 5.9" (W) x 5.5" (D) - 86mm (H) x 150mm (W) x 140mm (D)Package Dimensions: - 8.3" (H) x 9.0" (W) x 4.5" (D) - 211mm (H) x 229mm (W) x 114mm (D)בנוסף, איתרתי דיון ענק עם המון מידע על הספק, נראה שמישהו חפר שם את הספק הזה לעומק. יש שם מידע שיוכל לעזור?אנסה לפתוח את האל-פסק ולראות איזה מצבר נמצא שם ולחפש כזה בחנויות בסביבה.לאחר מכן אבצע בדיקה כדי לראות כמה זמן מחזיק.אבצע אחת רק עם המחשב והמסך.ושניה עם כל השאר.תודה רבה,אורן. קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
Ash Binary פורסם 2011 בינואר 14 Share פורסם 2011 בינואר 14 תבדוק אם רואים נזק ויזואלי אל הסוללה השרופה שאתה מוציא מה UPSפלסטיק נמס - תוצאה של עומס יתר בזמן הפסקת חשמל, הסוללה היתה חלשה מדיי להחזיק את המחשברעש של משהוא משוחרר בפנים כשאתה מנער את הסוללה - בדרך כלל תוצאה של התייבשות בגלל התחממות יתר של ה UPS כשיש חשמל תקין או טעינת יתר של הסוללה, ה UPS מאיכות נמוכה והורס סוללות או שהסוללה היתה דפוקה מהתחלהפלסטיק מנופח או סדוק - יכול להיות שתיהם קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
oren פורסם 2011 בינואר 15 מחבר Share פורסם 2011 בינואר 15 פתחתי את האל-פסק והכל בפנים נראה בסדר. הסוללה אינה נראית במצב שרוף, אך אני מתקשה לנער אותה מאחר ולא הצלחתי להבין כיצד לשלוף אותה ממקומה. בנוגע לסליל שמימין לסוללה אני מבין שמדובר במייצב מתח. צילמתי תמונות נוספות שאולי יעזרו. האמת שאני גם די מפחד להתחשמל (220V, אחרי הכל), מה לנתק קודם, את האדום או השחור? תודה רבה, אורן. קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
Ash Binary פורסם 2011 בינואר 15 Share פורסם 2011 בינואר 15 אם ה UPS מנותק מהחשמל והמפסק שלו מכובה, אין בו 240 Vתנתק את החוטים של הסוללה, הסדר לא משנה. הסוללה נשלפת בצורה אנכית למעלה, כנראה שהיא נדבקה קצת למשהוא וכו' תנסה אוליי לנדנד אותה החוצההסליל אם המדבקה CHUAN SHUN הוא השנאי. הוא מעלה או מוריד את המתח כשה AVR מטפל במתח גבוה או נמוך (השליטה של ה AVR נעשית דרך הממסרים - הקוביות השחורות במעגל לייד החיבור של החוטים הדקים), ומעלה את המתח מ 12 V ל 240 V (אל ידיי רכיבי מיתוג שמחוברים לגופיי קירור מעל החוטים שחור כחול) כשה UPS עובד אל סוללה. הוא, המיתוג, והסוללה הם הרכיבים שהכי מתחממים בזמן הפסקת חשמלאל התמונות1. ענק אחי !! והאם אני יכול להשתמש איתם למדריך אל UPSים שאוליי אני אכתוב בהמשך ?2. תמונה 4 - יש כתם של שרוף. מה יש שם (מאחור) ?3. תמונה 1 + 2 - המיתוג נראה כמו משהוא שמייצר גל שלבים של 1 - 2 שלבים, לא דמוי סינוס או סינוס. מעלה שאלות אם זה שכתוב "גל דמוי סינוס" בכלל נכון, אבל אני לא יכול לאמר בוודאות4. אם ניתן לבקש (חלק בשביל המדריך) תמונות של :כל המעגל האלקטרוני מאחור, בחלקים. במיוחד : 1. החלק מהקצה של ה USB עד לטרנזיסטורים + האיזור הקרוב לשקעים להגנת כבל רשת, 2. כל האיזור של המיתוג (החל מאיפה שנכנס החוט השחור מהסוללה ועד איפה שהכתם השרוף), 3. האיזר מאחוריי השליטה של ה AVR (איפה שהחוטים הדקים מתחברים והרכיבים של ה AVR)הסוללה, מה כתוב אליה, ואם יש אליה סימנים חיצוניים של נזק אז אותםהאיזור לייד החיבור של החוטים הדקים לבן / שחור / כחול / חום מקדימהמה כתוב אל הרכיבי מיתוג (כל אחד מתוך ה 4), RV1 (לייד הכניסה של החוטים הדקים לבן / שחור / כחול / חום), הרכיב MOV1 (לייד התקעים של הטלפון), והציפ הארוך (בפינה לייד ה USB)הקופסה הריקה והמכסה של ה UPS (אחריי שהוצאת את הסוללה, הסליל זז לכיוון של איפה שהיא היתה ויוצא), ככה שרואים את הסימנים של איפה היתה התחממות ואיך החום עבר בפניםה UPS השלם כשהוא פתוח (ככה שרואים את המיקום של הכול ביחד)ה UPS השלם כשהוא סגור קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
menihen16 פורסם 2011 בינואר 15 Share פורסם 2011 בינואר 15 לא שמתי לב לכתם שרוף, אתה יכול להגיד לי איפה הוא נמצא ?תגיד לי לפי השם של הרכיב שנמצא לידו. קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
Ash Binary פורסם 2011 בינואר 15 Share פורסם 2011 בינואר 15 תמונה 4 באמצע קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
menihen16 פורסם 2011 בינואר 15 Share פורסם 2011 בינואר 15 אם אתה מתכוון ל"פס" ש"מחבר" בין R61 לסינוס הזה FU2A, זה לא נראה כמו כתם שרוף, זה נראה יותר כמו סימון. קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
Ash Binary פורסם 2011 בינואר 15 Share פורסם 2011 בינואר 15 האותיות R51 כתובות בתוך הכתם קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
oren פורסם 2011 בינואר 17 מחבר Share פורסם 2011 בינואר 17 מתנצל על התגובה המאוחרת., קצת עסוק. אני מגיב על התגובה של 11010010110 (מה שמך?) לתגובה שלי עם התמונות:אתה בטוח? אני הבנתי שאם ה- UPS מנותק מהחשמל והמפסק שלו כבוי עדיין יש בו 240V/220V כי הרי זה מה שהוא מוציא למחשב מהמצבר, לא? אם אני אגע ב- 2 קצוות המצבר, לא אתחשמל?אנסה לנדנד את הסוללה ואעדכן אם היא יוצאת, אני מפחד קצת לקרוע איזה חוט..בנוגע לממסרים שכתבת עליהם, קוביות שחורות ליד החיבור של החוטים הדקים - תוכל בבקשה לסמן את הממסרים ולהעלות את התמונה עם הסימון? אני סקרן... לא הבנתי על אילו קוביות שחורות מדובר.כנ"ל לגבי רכיבי המיתוג עליהם דיברת.אשמח ללמוד כך על האל-פסק קצת, אני בטוח שאיני היחיד.בנוגע לתמונות:1. אין בעיה שתשתמש בתמונות למדריך שתעשה, רק תציין בבקשה שצולמו ע"י "0r3n Wazzaaa" (תכתוב ככה, את הניק, לא את השם בעברית), תודה.2. לא הצלחתי למצוא את הכתם השרוף, עברתי על התמונה ולא מצאתי, אשמח אם תוכל לסמן ולהעלות את התמונה עם הסימון. ראיתי שכתבת שהאותיות R51 נמצאות בתוך הכתם, אני רואה שם קצת שינוי בצבע אבל לדעתי זה צל, אני אפתח שוב ואסתכל עם אור. אולי בכלל אני מסתכל על R51 הלא נכון, הכי טוב שתסמן.3. אני לא יודע על מה אתה מדבר, אודה לך אם תוכל לסמן ולהעלות כדי שנוכל ללמוד.4. אשמח לצלם עבורך כל שתבקש, רק בבקשה ממך, קשה לי מאוד להבין בצורה הזו (בעזרת תיאורים). אודה לך אם תיקח את התמונות, תסמן כל חלק שתרצה בנפרד ותן לו מספר, או אות. ואני אצלם ואעלה עם המספר/אות המתאימים.בנוסף, אני לא חושב שיש באל-פסק הזה הגנת RJ45, לדעתי זו הגנה ל- RJ11.את הסוללה עוד לא הוצאתי, אני אוציא ואבדוק אם מצידה התחתון אולי כתוב משהו.אהיה בקרבת האל-פסק תוך מס' ימים ואוכל לצלם ולהוציא את הסוללה, אני מעדיף לעשות הכל באותה הזדמנות אז בוא בבקשה תסמן בינתיים את כל החלקים שאתה רוצה מצולמים ותעלה לרשת.תודה על העזרה,אורן. קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
menihen16 פורסם 2011 בינואר 17 Share פורסם 2011 בינואר 17 1. אם תיגע בקצוות של החוטים של הסוללה, אתה תתחשמל, אבל אתה לא תרגיש את זה.אין שם 240V מפני שסוללה לא מייצרת כזה מתח, מה שעושה את המתח הזה אלה רכיבים אחרים בתוך הספק, הם מעלים אותו.2. אתה לא יכול לראות R51 אחר. הצירוף הזה אומר: R = רזיסטור(נגד), 51 = מספר הנגד.גם אני חושב שיש שם צל, מפני שחלק גדול שם חשוך יותר משאר הבורד. קישור לתוכן שתף באתרים אחרים More sharing options...
Recommended Posts
ארכיון
דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.