עבור לתוכן

גביית כסף על בדיקת מחשב בהנחה שאינו תקול - שאלה לי אליכם.

Featured Replies

פורסם

היי אנשים.

בעקבות קריאת הת'רד הזה http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=451775.0

נזכרתי במקרה שהיה לי וחשוב לציין לבסוף נפתר לשביעות רצוני. אולם התרד העלה אצלי כמה תהיות ואשמח לדעתכם

המקרה:

1. לפני כשלוש שנים רכשתי מחשב שלם (לפני מפרט שקיבלתי מכאן וכולל הרכבה) מ- (חנות ששמה לא משנה).

2. בהמשך הוספתי לו כרטיס פקס ושני דיסקים ישנים שהיו לי אבל מעבר לכך לא עשיתי כל שינויים חומרתיים.

3. לפני כחצי שנה (כלומר במסגרת 3 שנים אחריות) ולאחר כמה בדיקות בתוכנות שונות נראה היה לי שיש איזו בעיה בכרטיס הקול אונבורד.

4. יצרתי קשר עם החנות ונאמר לי להביאו. הבאתי והפנו אותי למעבדה. בעת שמסרתי אותו התבקשתי לחתום על התחייבות שיהיה והחלק (כאמור לא היתה סיבה להניח שאם יש בעיה היא במקום אחר לבד מכרטיס הקול אונבורד - כלומר לוח האם) לא יהיה תקול אצטרך לשלם 120 ש"ח.

5. לאחר כמה ימים קראו לי. טענו שאין כל בעיה על הלוח וניסו להראות לי זאת באמצעים מסויימים לבסוף, שילמתי 120 ש"ח עבור הבדיקה.

6. הגעתי הביתה ערכתי סדרת בדיקות והשוואות (מבוססת בין היתר על מה שהראו לי) והתברר שהם טועים. יצרתי איתם קשר למחרת, הבאתי את המחשב, הוכחתי להם שהם טועים. הלוח נשלח ליבואן, הוחלף בלוח חדש ממנו ולאחר שהסברתי זאת גם ה- 120 ש"ח עבור הבדיקה (הלוח היה תקול) הוחזרו לי. כלומר מבחינתי העניין נסגר בסדר ואין לי טענות.

שאלותי:

בהתייחס לך שקניתי את כל המחשב (או נניח במקרה אחר, את רכיביו העקריים, או נניח במקרה אחר כאשר דיי ברור שאם יש בעיה חומרתית מה מקורה) באותה חנות ומדובר היה על הרכבה שלהם.

1. האם באמת ראוי שיקחו לי את אותם דמי בדיקה היה ולא תתגלה בעיה חומרתית? - אגב הבדיקה כפי שהראה לי הטכנאי היתה די קצרה ונראה שכללה בעיקר את העלאת הרשם-קול של ה- WINDOWS. לא הרבה מעבר. (אגב מעבר לכך הטכנאי היה אדיב מסביר ונחמד וזאת בשני המקרים שהגעתי)

2. האם אותם דמי בדיקה במיוחד למחשבים בהם כל המערכת (או לפחות המרכזית) נקנתה בוודאי שהורכבה אצלהם נהוגים ברוב החנויות המומלצות?

3. בהתייחס לתקנות של החנות האם הם בכלל היו אמורים לקחת ממני את הכסף גם אם אכן היה מתברר שאין פה בעיה חומרה? כי ממה שאני קוראת נדמה לי שלא..

"רכיבי מחשב בודדים או חלקי מחשב שהותקנו עצמאית על ידי הלקוח שיבדקו וימצאו תקינים או שנעשה בו שימוש לקוי יחוייב בדמי בדיקה של 120 שקלים. הדבר איננו מתייחס למוצרי חשמל ו/או אלקטרוניקה שלמים המוזכרים בתקנות."

מעבר לכך לא ראיתי התייחסות לדמי בדיקה בתקנון שלהם וברשותכם הורדתי את הלינק אליו.

והרי לא היה מדובר פה על רכיב מחשב בודד ובוודאי לא כזה שהורכב על ידי עצמאית והם ידעו זאת.

תודה למייעצים והמשך שבת נהדרת

עריכה: הורדתי את שם החנות היות וזה כנראה לא ממש משנה ובכל מקרה אין מטרת הת'רד הזה לבא בטענות או להוציא אותם רע. בקשתי למי שכבר קרא או פשוט מנחש לא לכתוב את שמה. תודה.

  • תגובות 30
  • צפיות 2.6k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

1. עלות דמי הבדיקה זה עניין של החנות, בגדול הנושא פשוט. הטכנאי עושה פעולה כלשהי = דרוש לו זמן לבצע אותה = הוא צריך לקבל שכר על הפעולה

כמה זמן לקחה לו הפעולה והאם היא מורכבת זה סיפור אחר, לרוב המעבדות בארץ יש פשוט מחירון של שרותים לפי תשלום מסויים, בלי תלות בזמן ביצוע

2. כל חנות והצורת עבודה שלה. ברובם אבל יקחו ממך כסף על ביצוע פעולות שלא במסגרת אחריות.

3. "או שנעשה בו שימוש לקוי" = טעות משתמש, במקרה שלך הם בהתחלה חשבו שמדובר בהגדרה ששינית ובגללה נוצרה התקלה.

בסוף כשראו שאכן מדובר בבעית חומרה הם החזירו כאמור לדבריך את הכסף והחליפו את החלק האמור

פורסם
  • מחבר

תודה על התשובה, יעקב

לגבי 3 אני מבינה שאין מה להתייחס לראשית המשפט "רכיבי מחשב בודדים או חלקי מחשב שהותקנו עצמאית על ידי הלקוח.." כי ממה שאני יודעת בדקדוק..

נו מילא.

וכן כאמור הכסף הוחזר וללא טרוניות. מספיק היה שציינתי שהלוח היה תקול ולכן לא היתה סיבה לגבותם.

פשוט ניסיתי ללמוד לקראת המקרה הבא.

אגב, יש לך (או לאחרים) שמץ אם במקרים כגון אלו ובחנויות הטובות (כגון אלו המומלצות בפורומים פה), לרוב נהוג לגבות דמי בדיקה?

פורסם

ברוב המקרים נהוג לגבות דמי בדיקה (רק שבחנויות שאני מכיר בודקים יותר טוב מבמקרה הספציפי שלך)

כל עוד האחריות מכסה את הנזק = חינם מחליפים את החלק

אבל שאר המקרים מחייבים תשלום כספי כלשהו, תלוי בחנות, ככה הם מרוויחים כסף בסופו של דבר

כל משתמש יכול לבוא ולהאשים את החומרה אבל בסוף זאת תקלה שנובעת מטעויות משתמש

פורסם
  • מחבר

וואלה.

היה לי נדמה הן מהת'רד ההוא והן מתהקנון שבמיוחד במקרה של מחשב שכולו נקנה באותה חנות, במקרים רבים אין הדבר נהוג ובדיקות אלו אמורות להיות חלק מהאחריות.

אבל את ההגיון הבנתי (אם כי לא בהכרח הסכמתי) ובכל מקרה לך יש יותר ניסיון בנושא.

תודה על התשובות :)

פורסם

יש, לטעמי, הגיון מסויים בתשלום. גם אם אין הדבר שירותי במיוחד.

במקרה שלך הטכנאי היה צריך להפעיל שיקול דעת, אני רק משער שלא היתה לו אפשרות לכך כלל.

הרי, נניח והמחשב הובא בגלל בעיה שאינה קשורה לאחריות, נניח וירוס.

בעצם הבדיקה קיבלת שירות שאינו במסגרת האחריות ועל כך התשלום.

כמו כן, ברמת החנות, זה מונע מאנשים להתלונן על כל שטות שלא עובדת כשברוב המקרים זה בגלל תקלת תוכנה שאינה באחריות.

פורסם

וואלה.

היה לי נדמה הן מהת'רד ההוא והן מתהקנון שבמיוחד במקרה של מחשב שכולו נקנה באותה חנות, במקרים רבים אין הדבר נהוג ובדיקות אלו אמורות להיות חלק מהאחריות.

אבל את ההגיון הבנתי (אם כי לא בהכרח הסכמתי) ובכל מקרה לך יש יותר ניסיון בנושא.

תודה על התשובות :)

בתור טכנאי בחנות מסוימת במקום כלשהו בארץ אני אפרט לך קצת:

בוא קודם כל נעשה הפרדה בין תקלות בחומרה לבין תקלות תוכנה (ווירוסים וכו')

האחריות שניתנת ע"י החנות היא על רכיבי החומרה בלבד! כמובן שבבעיות שקורות כשבוע פלוס מינוס לאחר הקנייה נעזור ללקוח), אתה גם לא יכול להיות אחראי למה שהלקוח עושה עם המחשב בבית(הילדים מורידים כל מה שזז ומפוצצים את המחשב בווירוסים).

אז עם צריך לנקות את הווירוסים זה עולה כסף וזה לא קשור לאחריות ואם הWIN נדפק ולא ניתן לתיקון אז צריך להתקין מחדש (כמובן רק עם עותק של הרשיון) וזה עולה כסף=זמן עבודה של הטכנאי שצריך לשלם לו משכורת.

קיצר זה לא אירגון וולנטארי ושוב האחריות היא רק על החומרה עצמה ולא על כל העבודה מסביב!

פורסם
  • מחבר

תודה על תגובתך, באני.

ייתכן ואתה צודק

זאת לדעתי במיוחד במקרה של לקוחות מסוג הנודניקים הרציניים שאין להם שמץ ולא ממש בודקים לפני שמאשימים או כאלה שבאים בהמון דרישות שחלקן ממש לא הגיוניות (ותמיד טוענים שיודעים הכל למרות שיודעים בערך כלום).

במקרים כשלי בהם לא באתי בדרישות (למשל שיחליפו לי את לוח האם שמראש החלטתי שתקול), ובנוסף ניסיתי לערוך בדיקות ותיקוני הגדרות שונים לפני שהתקשרתי, בוודאי שהבאתי אליהם את המחשב, אלא ציינתי שיש איזו בעיה עם כרטיס הקול ולמרות שניסיתי מכיוונים שונים איני מצליחה להתגבר עליה ובעצם (לאחר שעזרה מכיוונים אחרים לא צלחה) ביקשתי את עזרתם.

מה שכן היה ברור לכולם שאם יש בעיה חומרתית כלשהי היא כנראה ברכיב מסויים פשוט בגלל שזו האופציה ה(כמעט?) יחידה ובטח שהכי פשוטה.

[br]פורסם בתאריך: 12.06.2010 בשעה 20:02:14


בתור טכנאי בחנות מסוימת במקום כלשהו בארץ אני אפרט לך קצת:

בוא קודם כל נעשה הפרדה בין תקלות בחומרה לבין תקלות תוכנה (ווירוסים וכו')

האחריות שניתנת ע"י החנות היא על רכיבי החומרה בלבד! כמובן שבבעיות שקורות כשבוע פלוס מינוס לאחר הקנייה נעזור ללקוח), אתה גם לא יכול להיות אחראי למה שהלקוח עושה עם המחשב בבית(הילדים מורידים כל מה שזז ומפוצצים את המחשב בווירוסים).

אז עם צריך לנקות את הווירוסים זה עולה כסף וזה לא קשור לאחריות ואם הWIN נדפק ולא ניתן לתיקון אז צריך להתקין מחדש (כמובן רק עם עותק של הרשיון) וזה עולה כסף=זמן עבודה של הטכנאי שצריך לשלם לו משכורת.

קיצר זה לא אירגון וולנטארי ושוב האחריות היא רק על החומרה עצמה ולא על כל העבודה מסביב!

תודה על התגובה (ועוד מהשטח) עמרי

כאשר אתה מתאר את זה כך, נראה שלא נותר לי אלה להנהן בהבנה .

לא ציפיתי לרגע שחנות מחשבים תהה ארגון וולנטרי או שתפקיד הטכנאים (שמהנסיון שלי היו מאוד נחמדים ומסבירים) שעובדים שם יהיה לפתור בעיות שבהתנהגות מטופשת אני גרמתי. אגב במקרה של החנות ההיא קבלתי עזרה טלפונית (אדיבה וחינם) כאשר נתקעתי עם בעיה (שכאן למרות שניסו התקשו לעזור לי לפתור).

אבל אני תוהה, אם הבעיה עלולה להיות וירוס או תוכנה מטופשת שהורדתי ושינתה את ההגדרות, מדוע יש לי הרגשה שישר הלכו לרשם-קול וברגע שהחליטו שעובד ירדו מהעניין. ומדוע יש לי הרגשה זו? בגלל שברגע שהראתי להם שיש שם עדיין בעיה לא הריצו בדיקות נוספות אלא הכריזו על הלוח כתקול ושלחו אותו להחלפה - דבר שאגב הוכח כפתרון הנכון.

אגב, אם אני זוכרת נכון (וייתכן בהחלט שאני טועה)

בעברי הדי-רחוק (וכואב מבחינה מחשבית) היה בבעלותי מחשב נייח של פאקרד-בל (בעעעעעעעעעעעעע) וכאשר באתי למעבדה איתו לאחר שכל התקלות היו תוכניתיות לחלוטין (וסביר שלפחות חלקן גם באשמתי) הטכנאי הנחמד שעבד שם התקין לי הכל (כלומר הווינדוס המעוות המגעיל שלהם ואולי עוד כמה תוכנות שהגיעו עם המחשב) ולא גבה על כך ולו שקל. אבל ייתכן ואני טועה. מצד שני פאקרד-בל מכרו לי במקרה זה גם את התוכנה (הרעה!) כחלק מהעסקה..

פורסם

הרבה חנויות הולכות מלפנים שורת הדין ולא גובות תשלום על בדיקת חלק תקול.

על הבאת מחשב שלם לבדיקה יותר מקפידים לקבל תשלום ובצדק כי זו התעסקות רבה.

עם כל הכבוד, 120 ש"ח זה דיי מוגזם בשביל להכניס רכיב חומרה למחשב(שמוכן מראש במעבדה עבור בדיקות שכאלה) ולבדוק אותו במשך 5-10 דקות.

פורסם

עם כל הכבוד, 120 ש"ח זה דיי מוגזם בשביל להכניס רכיב חומרה למחשב(שמוכן מראש במעבדה עבור בדיקות שכאלה) ולבדוק אותו במשך 5-10 דקות.

תלוי עם מי להשוות, נכון? נגיד ילד בן 14 יכול לעשות עבודה כזאת ב50שח, ובאיידיגיטל תשלם על זה 460שח. אבל גם אם מדובר ב3 שניות של עבודה אתה עדיין תשלם על שעת עבודה, כי אפילו אם תבוא למעבדה עם סטופר ביד - לא תמצא טכנאי שיתחיל להתחשבן אתך על כל דקה של עבודה.

פורסם

1. הטכנאי בחנות (SkyPC?) היה לא מקצועי, לא ככה בודקים כרטיס קול.

2. נהוג לקחת כסף על בדיקה של חלק תקין למעט במקרים חריגים, לדעתי זה הוגן לחלוטין.

פורסם
  • מחבר

תודה על תגובותיכם

הרבה חנויות הולכות מלפנים שורת הדין ולא גובות תשלום על בדיקת חלק תקול.

על הבאת מחשב שלם לבדיקה יותר מקפידים לקבל תשלום ובצדק כי זו התעסקות רבה.

עם כל הכבוד, 120 ש"ח זה דיי מוגזם בשביל להכניס רכיב חומרה למחשב(שמוכן מראש במעבדה עבור בדיקות שכאלה) ולבדוק אותו במשך 5-10 דקות.

עמרי

האם פשוט יותר לבדוק רכיב אחד מאשר נניח לבדוק לוח אם (על הפונקציות ולפעמים מספר כרטיסי האונבורד שעליו) כאשר הוא מורכב במחשב בו התגלו הבעיות?

כמובן שכאשר מדובר על בעיה לא מוגדרת במחשב בה עיתים צריך להריץ סדרת בדיקות לרכיבים שונים המצב יכול להיות יותר מסובך..


תלוי עם מי להשוות, נכון? נגיד ילד בן 14 יכול לעשות עבודה כזאת ב50שח, ובאיידיגיטל תשלם על זה 460שח. אבל גם אם מדובר ב3 שניות של עבודה אתה עדיין תשלם על שעת עבודה, כי אפילו אם תבוא למעבדה עם סטופר ביד - לא תמצא טכנאי שיתחיל להתחשבן אתך על כל דקה של עבודה.

radioactive

תקן אותי אם אני טועה, אבל טכנאי הינו לרוב שכיר (ולא קבלן) במעבדה ועובד לפי שעה ולא לפי מספר המחשבים שהוא בודק, נכון? כלומר הוא לא מחייב את המעבדה על כל מחשב/ בדיקה אלה נמצא שם ומקבל את העבודה שמגיעה כאשר את העלות לבדיקה המעבדה (או הפירמה) היא זו שקובעת וכמו שכבר אמרו לי למעלה זו אחת הדרכים של הפירמה להרוויח. לא?

בקיצור, זה לא הטכנאי שמחייב זו המעבדה שמחייבת וכנראה במיוחד במקרה של בדיקות פשוטות או קצרות יחסית דיי מרוויחה על העניין (לא שאין זה בסדר להרוויח).


1. הטכנאי בחנות היה לא מקצועי, לא ככה בודקים כרטיס קול.

2. נהוג לקחת כסף על בדיקה של חלק תקין למעט במקרים חריגים, לדעתי זה הוגן לחלוטין.

NuNaTaK

כמו שכתבתי למעלה שם החנות אינו רלוונטי. היות ואין לי אליהם טענות אין בכוונתי שבגללי יוכפשו בדיון זה לכן ברשותך לא אתייחס לשאלת שם החנות (ולא משנה איזה שם יעלה).

באשר לבדיקת כרטיס הקול, ייתכן ובמקרה זה אתה צודק. הרי היתה תקלה (היא נעלמה לאחר שהוחלף הלוח ומעבר לכך לא נעשה כל שינוי שאני מודעת אליו) וייתכן ובבדיקה יותר יסודית היא היתה מתגלה.

אגב, אם כבר מדברים על זה האם יש לי אפשרות בבית, כאשר המחשב מורכב וללא כלי מעבדה לבדוק את המחשב באופן רציני (נניח כרטיס קול, כרטיס מסך כונן אופטי..)?

פורסם

לדעתי שם החנות כן רלוונטי, אם הטכנאים שלהם נוהגים בחוסר מקצועיות זה רלוונטי בהחלט וראוי לומר זאת כדי שאנשים יקחו זאת בחשבון כאשר הם בוחרים מאיפה לרכוש.

אין צורך בשום דבר מיוחד. רק ידע, מברג וחלקי חילוף כדי לשלול ולאבחן איזה חלק במחשב תקול.

פורסם

תקן אותי אם אני טועה, אבל טכנאי הינו לרוב שכיר (ולא קבלן) במעבדה ועובד לפי שעה ולא לפי מספר המחשבים שהוא בודק, נכון? כלומר הוא לא מחייב את המעבדה על כל מחשב/ בדיקה אלה נמצא שם ומקבל את העבודה שמגיעה כאשר את העלות לבדיקה המעבדה (או הפירמה) היא זו שקובעת וכמו שכבר אמרו לי למעלה זו אחת הדרכים של הפירמה להרוויח. לא?

בקיצור, זה לא הטכנאי שמחייב זו המעבדה שמחייבת וכנראה במיוחד במקרה של בדיקות פשוטות או קצרות יחסית דיי מרוויחה על העניין (לא שאין זה בסדר להרוויח).

ברמת ההיגיון זה לא משנה אם מדובר בטכנאי שכיר או עצמאי, אף טכנאי (שעובד לפי שעות) לא ירשה לעצמו להתחשבן על דקות ושניות.

גם אם הטכנאי הוא זה שקובע איך לחייב את הלקוח וגם אם המנהל שלו הוא זה שקובע, המשמעות של "שעת עבודה" נשארת אותה המשמעות.

פורסם
  • מחבר

לדעתי שם החנות כן רלוונטי, אם הטכנאים שלהם נוהגים בחוסר מקצועיות זה רלוונטי בהחלט וראוי לומר זאת כדי שאנשים יקחו זאת בחשבון כאשר הם בוחרים מאיפה לרכוש.

אין צורך בשום דבר מיוחד. רק ידע, מברג וחלקי חילוף כדי לשלול ולאבחן איזה חלק במחשב תקול.

תראה NuNaTaK יכול להיות שאתה צודק. אבל

1. בהמשך אותו טכנאי ספציפי ניסה לעזור לי בשני מקרים אחד מהם בהדרכה טלפונית בה כאמור הוא פתר עבורי במהירות בעיה ששבת שלמה מומחי הפורום על כל רצונם הטוב -והיה כזה- לא הצליחו. לגבי הבעיה השניה, לצערי טרם נפתרה (ואם אתה במקרה מומחה לענייני חומרה וספציפית כרטיסי מסך אשמח לאתגר אותך איתה).

2. בסופו של העניין הוחזר הכסף שחוייבתי עבור הבדיקה, הלוח נשלח ליבואן והוחלף בחדש ממנו. כך שלהתקטנן על הפרטים ואולי על טעות שנעשתה (וכולנו עושים טעויות) ובכך אולי להכפיש חנות נראה לי במקרה זה מעט מוגזם.

אינך סבור שאני צודקת?

ו.. ידע (לפחות מסויים) כנראה אוכל לצבור. פיליפס(ים) יש. חלקי חילוף.. ::)[br]פורסם בתאריך: 12.06.2010 בשעה 23:07:24


ברמת ההיגיון זה לא משנה אם מדובר בטכנאי שכיר או עצמאי, אף טכנאי (שעובד לפי שעות) לא ירשה לעצמו להתחשבן על דקות ושניות.

גם אם הטכנאי הוא זה שקובע איך לחייב את הלקוח וגם אם המנהל שלו הוא זה שקובע, המשמעות של "שעת עבודה" נשארת אותה המשמעות.

יודע מה, radioactive

כל זמן שמהצד השני לא יתחילו "לבכות לי" על שלקח להם הרבה זמן עבודה לעלות / לטפל בבעיה (ובמקרה זה ממש לא קרה דבר כזה) אני מוכנה לקבל את דברייך.

אגב אני עדיין בדיעה שאולי זה בסדר לקחת דמי בדיקה בכל מיני מקרים, אבל יש מקרים בהם שיקול הדעת צריך להיות מעט יותר גמיש וכחלק מהשירות הטוב מומלץ לא למהר לחייב כל לקוח על כל בעיה.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים