ההבדל בין תריס לצמצם - צילום דיגיטלי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

ההבדל בין תריס לצמצם


eladh16

Recommended Posts

שלום

קראתי קצת מאמרים על רכבי המצלמה ולא ממש הבנתי מה ההבדל בין תריס לצמצם.

הבנתי שהתריס חוסם את האור שמגיע לחיישן ואפשר לווסת את מהירות החשיפה שלו ובכך לקבוע כמה אור יגיע לחיישן.

מה שלא הבנתי, איפה התריס הזה נמצא במצלמה הדיגיטלית? האם זהו רכיב ממשי שנמצא לפני החיישן או וירטואלי?

אם קיים תריס ממשי במצלמות דיגיטליות אשמח לתמונה שמראה את הרכיב הספציפי.

בנוסף לכך הבנתי שיש את הצמצם שהוא מין מערכת עלים שנמצאת בעדשה עצמה שתפקידו לשלוט בכמות האור המגיעה לחיישן.

אם כך, לשני הרכיבים יש את אותו התפקיד, למה צריך תריס אם יש חיישן שמווסת את האור או ההפך?

תודה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

טוב, אני לא יודע איך להסביר, אז אתן דוגמא למה צריך את שניהם.

נניח שאתה רוצה לצלם אופנוע שנוסע במהירות גבוהה.

אם התריס יהיה פתוח יותר מידי זמן, התמונה תיראה מרוחה (האופנוע).

לכן ככל שהחפץ נע במהירות גבוהה יותר, אתה צריך מהירות תריס גבוהה יותר.

אבל אז - לא יכנס מספיק אור והתמונה תהיה חשוכה...

לכן במקביל אתה צריך לפתוח צמצם.

כדי שיכנס מספיק אור, והתמונה לא מצא מרוחה.

עכשיו אתה יכול לשחק עם זה איך שאתה רוצה.

עצתי - הכי טוב זה לצלם כל מיני דברים, יום, לילה, מהירות וכו'... ולנסות, ואז להבין את העניין באמת.

מקווה שעזרתי.

בהצלחה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לצמצם יש תפקיד נוסף בקביעת עומק השדה...

לגבי קיום התריס במצלמות דיגיטליות, זה תלוי במצלמה...

במצלמות סרט, תפקיד התריס היה לחשוף את סרט הצילום לאור.

במצלמות הדיגיטליות הראשונות, המימוש היה זהה למצלמות הסרט, רק שהוא הוחלף בחיישן.

בחלק ממצלמות ה- DSLR (עד כדי הדגמים האחרונים, אבל אל תתפוס אותי במילה) אכן כללו תריס

לעומת זאת, מצלמות ה- P&S למיניהן אינן כוללות תריס מכאני.

במצלמות אלו (וגם ב- DSLR האחרונות שכוללות live view וצילום וידאו), החיישן תמיד "חשוף" לאור (וזה מה שמאפשר את ה- live view), כך שפעולת הצילום עצמה (הקליק) למעשה מקפיא את התמונה ברגע הלחיצה כדי שמעבד המצלמה יוכל "לשמור" את התמונה...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני לא מכיר את זה - כך שאני לא רוצה לומר סתם,

אבל עד כמה שההגיון אומר - מה הקטע לעשות תריס מכאני במצלמה דיגיטלית?

מה זה יתן?

רעש? - היום גם הרעש של התריס הוא דיגיטאלי :D

אין חשיפת סרט לאור - אז אין תריס מכאני.

שוב - זה למיטב הגיוני.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תיקון קטן, במצלמות דיגיטליות ניתן להשתמש בתריס

אלקטרוני, תריס מכני, או שילוב של השניים.

ולא התריס עושה את הרעש, אלא המראת ריפלקס. משמע

מצלמות שהן לא *SLR אינן אמורות להרעיש. מצלמות שהן

SLR ירעישו בכל מקרה...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם תסתכל על מבנה מצלמות SLR (דיגיטליות או סרט רגילות) תבחין שלפני החיישן/סרט קיימת מראה קטנה, שתפקידה להעביר את התמונה לעינית (ומכאן השם SLR או Single Lens Reflex).

ברגע הצילום, קיים מנגנון מיכאני שתפקידו להרים את המראה (או תריס אם תרצה) וכך לחשוף את החיישן/סרט לאור.

להלן סכמת המנגנון במצלמת Canon 5D-MKII - מהאתר www.dpreview.com:

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS5DMarkII/Images/features/shuttermirror.jpg

על מנת לאפשר מנגנון Live view, היצרניות נקטו בשיטות שונות - מס' דוגמאות:

1. אולימפוס (וכנראה גם חברות אחרות) פשוט מרימות את המראה/תריס, כך שהחיישן חשוף תמיד... היתרון ברור - ניתן לראות בדיוק את התמונה שתתקבל ולתקן את פרמטרי המצלמה לטובת תיקוני חשיפה וכד'...

להלן קישור שמראה את פעולת ה- Live view במצלמת E-620 ...

http://www.retrevo.com/r/23399ci364/6/The+live+view+mechanism/

2. נקטה בשיטה אחרת - הוספת חיישן נוסף (וקטן יותר). לא יודע אם יש לזה יתרון כלשהו...

להלן קישור המדגים את פעולת ה- Live view:

http://www.sony.jp/products/overseas/contents/pickup/english/090624_promotion/alpha_WebContent_E/1-1.html

3. פנסוניק, במצלמת G1 שלה (שהיא מסוג micro 4:3) נקטה בשיטה אחרת - ביטול מנגנון המראה (ובכך להשיג מצלמת SLR במידות קטנות):

http://a.img-dpreview.com/reviews/PanasonicDMCG1/images/features/mirror_02.jpg

במצלמה sx1 של canon יש תריס מכני או וירוטאלי?

ותנו לי להבין... התריס נמצא בתוך גוף המצלמה לפני החיישן נכון? בין החיישן לעדשה - נכון

במצלמות שאינן SLR (הן מצלמות קומפקטיות והן מצלמות דמויות SLR) אין תריס, כולל ה- SX1

אבל עד כמה שההגיון אומר - מה הקטע לעשות תריס מכאני במצלמה דיגיטלית?

מה זה יתן?

ההגיון הוא פשוט.

עד לזמן האחרון, איכות מסכי ה- LCD במצלמות הייתה נמוכה ממס' בחינות מכדי להציג את התמונות בצורה טובה, כשהעיקריות הן:

1. כמות פיקסלים - מס' קטן מכדי להציג את התמונה בצורה נוחה.

2. בהירות - עבודה בתנאי תאורה קשים (אור יום)

מסיבות אלו ואחרות מצלמות SLR נשארו במבנה הקלסי מימי סרט הצילום, שכולל מראה+עינית אופטית (בד"כ דרך פריזמה).

מעט מאוד יצרניות עברו לעינית דיגיטלית (שהיא למעשה מסך LCD קטן) במצלמות מסדר גודל שכזה (SLR).

לעומת זאת, במצלמות קומפקטיות ודמויות SLR העינית היא למעשה מסך לכל דבר...

רעש? - היום גם הרעש של התריס הוא דיגיטאלי :D

ולא התריס עושה את הרעש, אלא המראת ריפלקס. משמע

מצלמות שהן לא *SLR אינן אמורות להרעיש. מצלמות שהן

SLR ירעישו בכל מקרה...

במצלמות קומפקטיות, צליל הצילום משמש לציין שבוצעה פעולת צילום.

ניתן לבטל אותו ואני חושב שיש מצלמות שמאפשרות לשנות אותו לצליל אחר...

לגבי רעש מ- SLR... עקרונית אתה צודק, הן אמורות להרעיש... אבל, מצד שני תסתכל על ה- G1... :s05:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ואם עדיין לא נענתה על השאלה מה ההבדל בין תריס לצמצם, אפשר לסכם את זה בשני משפטים:

צמצם קובע כמה אור יכנס ברגע נתון.

תריס קבוע למשך כמה זמן תכנס כמות האור הזאת, או, מה יהיה האורך של אותו "רגע נתון".

למה צריך את שניהם? כדי לקבוע זמן חשיפה וזה נקבע ע"י התריס.

וכדי לקבוע עומק שדה וזה נקבע ע"י הצמצם.

הבחירה לגבי האיזון בין שניהם תלויה בך בתור צלם, ובתוצאה שאתה מחפש.

וד"א באותו נושא יש עוד פרמטר, שהוא הISO, או רגישות הסרט. שגם כן משנה את השפעת האור על התמונה.

אבל הוא בדרך כלל נקבע כאילוץ למצב קיים, ופחות כ"בחירה אומנותית" נקרא לזה ככה..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תריס נראה כמו תריס, נפתח ונסגר מלמעלה למטה או להיפך. הזמן בו התריס פתוח נקרא "חשיפה". בהתאם לזמן החשיפה תיכנס כמות אור.

הצמצם הוא קוטר משתנה בעדשה, העדשה יכולה להיות פתוחה (צמצם פתוח) או עם קוטר ממש קטן (צמצם סגור) ואז ייכנס פחות אור בזמן החשיפה.

אני משתדל להסביר את זה במילים פשוטות אבל זה קצת קשה.

עדיף שתקרא איזה ויקי או שתיים בנושא.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אדם מגן עדן, חסר לך ידע בסיסי ביסודות הצילום.

אני ממליץ בחום שתתחיל בקריאה של המאמרים באתר הזה:

http://www.galitz.co.il/articles.html

ואחרי שתבין את המושגים הבסיסיים, תמשיך משם הלאה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רגע רגע

הבחור schw22 אמר שבמצלמות שאינן SLR (הן מצלמות קומפקטיות והן מצלמות דמויות SLR) אין תריס.

אם אין תריס אז איך במצלמה שלי אני יכול לקבוע את זמן החשיפה של התריס?

ולבחור iTK98, אתה מתכוון שהרעש בעת הצילום של המצלמה הוא בגלל שהמראה עולה למעלה?

תודה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רגע רגע

הבחור schw22 אמר שבמצלמות שאינן SLR (הן מצלמות קומפקטיות והן מצלמות דמויות SLR) אין תריס.

אם אין תריס אז איך במצלמה שלי אני יכול לקבוע את זמן החשיפה של התריס?

ולבחור iTK98, אתה מתכוון שהרעש בעת הצילום של המצלמה הוא בגלל שהמראה עולה למעלה?

למה, הו למה אתה לא לומד להכיר את המצלמה שזה עתה הוצאת למעלה מ-2000 ש"ח עליה. ה-SX1 היא דמוית SLR, אין לה מראה מכנית כלל, למיטב הבנתי אין לה גם תריס מכני."התריס שלה הוא אלקטרוני בלבד. היא לא מייצרת רעש כלל כשהיא מצלמת ואם כן, זהו רעש מלאכותי מהרמקול שלה שניתן לביטול.

ראוי לציין שיש מצלמות שאינן SLR ומצוידות בתריס מכני, למעשה בעידן הפילם לכל המצלמות היה סוג כזה או אחר של תריס מכני. בעידן הדיגיטלי יש מספר מצומצם של דמויות SLR עם תריס מכני וכמובן ה-M8 של לייקה (ובעבר גם מצלמת ה-RF של אפסון).

גם בהעדר תריס מכני, ניתן לקבוע את זמן החשיפה (למעשה, תריס אלקטרוני מאפשר זמני חשיפה גמישים יותר, עם ה-A630 שלי אני יכול לקבוע כל זמן חשיפה מ-1/64000 ועד 15 שניות). על הקשר בין זמן החשיפה, מפתח הצמצם, רגישות והתוצאה הסופית אני ממליץ לך לקרוא בכל אחד מהאתרים הרבים שהומלצו לך פה. כמו כן אני ממליץ לך לרכוש ספר הדרכה בנושא, בעבר המלצתי כאן על ספרו המאוד וותיק של מייקל לנגפורד "המדריך השלם לצילום",קיבלתי אותו במתנה לפני כמעט 20 שנה והוא לימד אותי המון, חלק גדול ממנו עוסק בסרטי צילום וטכניקות חדר חושך ואינו רולוונטי עוד, אולם כל שאר המידע מעולה ומוגש היטב, ובכל הנוגע ללימוד העקרונות הבסיסיים הוא עדיף מרבית הספרים החדשים יותר. ראיתי אותו פה ושם ב-90-100 ש"ח.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...