סקירה של נתב בתקן N תפורסם בקרוב, בינתיים מעט רקע... - רשתות ואינטרנט - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

סקירה של נתב בתקן N תפורסם בקרוב, בינתיים מעט רקע...


Cheif

Recommended Posts

השבוע התברר שהגרסא הסופית של תקן N האלחוטי תוכרז, לכל המוקדם, במחצית הראשונה של 2010, כלומר זה יקח לפחות עוד שנה.

על מנת להבין מה בדיוק קורה כאן, נדרש מעט רקע -- הגוף העובד על תקן N היא ועדת תקינה 802.11 של ה-IEEE. ה-IEEE (ראשי תיבות של Institute of Electrical and Electronics Engineers) הוא גוף תקינה בעל אורינטציה אקדמית,המסתכל על העולם דרך משקפיים טכנולוגיים. לעומת ה-IEEE, עומד גוף אחר הקרוי Wi-Fi Alliance. זהו ארגון המאגד תחתיו למעלה מ-300 יצרנים של ציוד תקשורת אלחוטי, המסתכל על העולם דרך עיניים מסחריות. ה-Wi-Fi Alliance הוא הבעלים של סמליל (LOGO) ה-WIFI והוא היחיד המסוגל לתת אישור להשתמש ב-LOGO ובסימן המסחרי הזה.

ה-Wi-Fi Alliance התחיל כבר לפני יותר משנה וחצי (יוני 2007) לתת אישורי תאימות ל-DRAFT 2 של תקן N. האישורים הללו גרמו לשוק להצביע ברגליים ומי שביקר לאחרונה בארה"ב ופקד חנויות המוכרות ציוד מחשבים, בוודאי שם לב שכמעט ולא ניתן למצוא שם ציוד בתקן G -- המדפים עמוסים בציוד התומך בטיוטא 2 של תקן N. כיום יש למעלה מ-500 מוצרים הנושאים את האישור הזה! לעומת זאת, ועדת התקינה של ה-IEEE כבר עובדת משנת 2004 על תקן N ועבודה זו תסתיים כאמור, אולי, ב-2010.

לנו, כצרכנים, המשמעות של המצב הזה היא שההשקעה בציוד DRAFT 2 היא ככל הנראה לא כל כך רעה ואין הרבה טעם לחכות לציוד בגרסא הסופית של תקן N. מצד אחד, ה-IEEE לא יוכל להתעלם ממה שקורה בשוק והתקן הסופי יצטרך לתת מענה למצב בו DRAFT 2 הפך להיות תקן דה-פקטו ומצד שני, העובדה שהתקן הסופי יאושר רק בעוד שנה ויותר, תביא לכך שמוצרים המבוססים עליו יהיו זמינים במקרה הטוב רק במחצית השניה של 2010.

נוסף על כך, בכל הבדיקות, ציוד DRAFT 2 מתגלה כעדיף בהרבה על זה של תקן G וגם המחירים הופכים להיות הרבה יותר אטרקטיבים. במחיר שעלה נתב בתקן G לפני כשנה, ניתן היום לרכוש נתב בתקן N וגם מחירהם של כרטיסי הרשת בתקן N יורד בהתמדה. לפיכך, מי שעומד היום לפני רכישת ציוד תקשורת חדש (נתב, כרטיסי רשת) רצוי שישקול באופן רציני ציוד בתקן N מכיוון שאין היום הרבה טעם לרכוש ציוד בתקן G.

אני אפרסם בקרוב מאוד באתר http://www.netcheif.com סקירה מפורטת של בתקן N, כולל נתוני ביצועים שיראו את היכולת של התקן בתנאים של בית ישראלי טיפוסי. יש למה לחכות...

סופ"ש נעים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לי יש דווקא השקפה טיפה שונה על המצב. מה שקורה כרגע הוא שכל חברה (או קבוצת חברות) דוחפת טכנולוגיות משלה לתוך הנתבים בתקווה שהם יצברו "מסה קריטית" והטכנולוגיה, שהן פיתחו ומחזיקות בזכויות עליה, תכנס לתקן הסופי. בנוסף, בגלל שהתקן אינו סופי ויש פערים בחלק מהדברים, יוצא שלחברות שונות יש אימפלימנטציות שונות שלא תמיד עובדות יחד וגם לא תמיד עוקבות אחר התקן במדויק.

בנוסף לכל זה, ואם לשפוט ע"פ נסיון עבר, ככל שזמן שבה יש רק תקן דה-פקטו, ככה הולכת להיות תקופה ארוכה יותר של יישור קו אחרי יציאת התקן הרשמי. דומגא לך אפשר לראות בתקן 802.11i, שהוא התקן לאבטחה על רשתות wifi שהתוצאת שלו נראת WPA2. בגלל העיקוב ביציאת התקן היצרניות השתמשו בטיוטא של התקן ע"מ ליצור את WPA. אמנם WPA היה מוצלח מאוד מבחינת התמודדות עם הכשלים של WEP, אבל עד היום אנחנו מרגישים את הבעיות שיש בשימוש בהצפנת WPA וWPA2: כרטיסים מסויימים לא מתחברים לנתבים בשימוש WPA2, שימוש בWDS בדר"כ לא מתאפשר עם WPA/WPA2 וכדומה.

כל זה לא תורם לצרכן, לפי השקפתי, בעיקר לא לצרכן הישראלי שלא זוכה כמעט להנות מהמבחר הגדול בחו"ל. בגלל שיש תחלופה גבוהה במוצרים שמתחדשים כל הזמן, היבואנים לא רוצים להמר ביבוא של מוצר שיחשב ישן תוך זמן קצר ולא ימכר.

הטוב היחידי אולי שלדעתי יצא מהדחיה של יציאת התקן הוא שמי שהשקיע על ציוד N draft 2 לפני כמה חודשים (כשהמחירים היו גבוהים משמעותית) לא יפסיד, אלא יקבל תמורה לשנה-שנתיים. לדעתי, מי שמתכנן לקנות High-End כדאי שימתין ויקנה בנתיים משהו יותר זול.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הטוב היחידי אולי שלדעתי יצא מהדחיה של יציאת התקן הוא שמי שהשקיע על ציוד N draft 2 לפני כמה חודשים (כשהמחירים היו גבוהים משמעותית) לא יפסיד, אלא יקבל תמורה לשנה-שנתיים. לדעתי, מי שמתכנן לקנות High-End כדאי שימתין ויקנה בנתיים משהו יותר זול.

יש לי הערה/תוספת רק לגבי המשפט האחרון שלך -- תקן N עולה היום סביב 300 שקל (ראה 6524 של EDIMAX או DIR-615 של DLINK ואפילו WBR6001 של LEVEL1) ולטעמי עולים ביכולת שלהם על נתבים בתקן G שעולים היום סביב 200 שקל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה צודק, אבל הכל תלוי בשיקול העצמי של הבן-אדם. אם אין לך בעיה להוציא היום 300 ש"ח (בלי עלות של כרטיס אלחוטי) ואז להוציא סכום דומה בעוד שנה-שנה וחצי, אז בוודאי שכדאי לקנות אחד מהנתבים הנ"ל. אלו לא סכומים עצומים, אבל אם מישהו מעוניין בנתב HIGH-END שיעלה 500-700 ש"ח וצפונה, כדאי לדעתי שימתין את השנה-שנה וחצי האלו עם הנתב שיש לו עכשיו או עם זול יותר ויחסוך את ה100-150 שקל האלו. אישית, אם הייתי צריך לקנות חדש היום, הייתי הולך על הBR-6524N של אדימקס.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...