FAQ - סוללות Li-Ion בניידים - ייעוץ לפני רכישת מחשב - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

FAQ - סוללות Li-Ion בניידים


tgolin

Recommended Posts

להלן ריכוז של השאלות הנפוצות ביותר בנושא סוללות בניידים. שימו לב- המדריך מתייחס לסוללות Li-Ion, הסוללות הנפוצות ביותר בניידים בשלב זה, ואינו רלוונטי לסוללות מסוגים אחרים.

להצעות ייעול או תוספות אתם מוזמנים לפנות אלי בפרטי.

ש:

האם יש לטעון/לפרוק את הסוללה לפני השימוש הראשון ולכמה זמן?

ת:

בסוללות Li-Ion אין משמעות לטעינה ארוכה לפני השימוש הראשון, ניתן להתחיל שימוש רגיל באופן מיידי. הנחיות הנוגעות להכנת הסוללה תוך טעינה של שעות ארוכות לפני השימוש הן בדר"כ שרידים של המלצות לגבי סוללות קודמות מסוג ניקל שאינן נמצאות בשימוש בניידים כיום.

ש:

בכל זאת קראתי/ ראיתי המלצות לפריקה וטעינה מלאה של הסוללה, הכיצד?

ת:

פריקה וטעינה מלאה היא שיטה לקליברציה של מד הסוללה. אפשר לבצע מחזור אחד כזה פעם בכמה שבועות, או בהתאם לצורך.

ש:

האם יש לפרוק את הסוללה עד הסוף לפני טעינה מחדש?

ת:

לא, לא מומלץ לחכות עד פריקה מלאה של הסוללה. בסוללות Li-Ion אין את תופעת ה"זכרון" ואין צורך בפריקה מלאה, למעשה בריא יותר לסוללה שלא להגיע לרמות נמוכות מאד של טעינה.

ש:

האם מומלץ לנתק את הסוללה מהמחשב בזמן עבודה על חשמל?

ת:

באופן עקרוני סוללות Li-Ion מושפעות לרעה מחום ולכן עדיף לשמור אותן במקום קריר כשאינן בשימוש. בנוסף, ניתוק של הסוללה מאפשר לשמר אותה ברמת טעינה ספציפית גם במחשבים בהם הפונקציה הזו אינה ניתנת להגדרה (עדיף שלא להחזיק את הסוללה בטעינה מלאה לאורך זמן). עם זאת, לניתוק של הסוללה ישנם גם חסרונות כמו וויתור על מקור גיבוי למקרה של אבדן מתח, חוסר פרקטיות כללית ושחיקה אפשרית של המנגנון המכני שמחזיק את הסוללה (מחשיפה לאבק/ רטיבות ומהכנסה והוצאה חוזרת של הסוללה).

ש:

האם עדיף לעבוד על חשמל במידת האפשר? או על סוללה?

ת:

כאשר אין צורך בסוללה, עדיף לעבוד על חשמל. לכל סוללה מספר מחזורי טעינה מוגבל ואין טעם "לבזבז" אותם ללא סיבה.

ש:

ראיתי אצל חבר שלי/ ביקורת/ סבתא שאני אקבל X שעות סוללה ואצלי יש רק Y. מה קרה?

ת:

חיי סוללה תלויים בהרבה גורמים, בין היתר מפרט, סוג הסוללה, גילה ושימוש. כל הערכה לזמן עבודה היא בדיוק זה הערכה. על מנת לשפר את חיי הסוללה ניתן לעמעם את בהירות המסך, לנטרל אלמנטים שאינם בשימוש (Bluetooth, Wi-Fi וכו') או לרכוש סוללה מורחבת.

ש:

מה ההבדל בין סוללת 6 תאים לסוללת 9 תאים ומה יותר "טוב"?

ת:

מקובל להתייחס לגדלי סוללות שונים על פי מספר התאים הכימיים בתוך הסוללה. רוב המחשבים הניידים מגיעים עם סוללה סטנדרטית של 6 תאים וחלקם מגיעים עם סוללות של 4 או 3 תאים. בדר"כ ניתן לרכוש סוללות מורחבות של 9 תאים או אפילו 12 תאים. ברוב המקרים, קיים יחס זהה בדירוג האנרגטי ובמספר התאים בין סוללות שונות המותאמות למחשב מסויים. לדוגמא, בדגם ספציפי סוללת 9 תאים בדר"כ תספק 50% יותר כח מסוללת 6 תאים.

עם זאת, 6 או 9 תאים אינו דירוג אנרגיה קבוע בפני עצמו. כלומר, לא כל סוללת 9 או 6 תאים בכל דגם תהיה זהה מבחינת הכח שהיא מספקת. סוללות נמדדות ב- WHr כאשר דגמים שונים של סוללות עם מספר תאים זהה יכולים להיות בעלי דירוג Watt Hour שונה. ככל שה-Whr גבוה כך הסוללה מספקת יותר כח.

סוללות עם מספר תאים גבוה יהיו תמיד גדולות וכבדות יותר מסוללות עם מספר תאים נמוך של אותו הדגם ויספקו יותר חיי סוללה (תחת תנאים זהים). בחלק מהמקרים סוללות גדולות מהסטנדרט יבלטו מאחורי או תחתית המחשב. יש שאוהבים את התכונה הזו שכן היא מספקת בדר"כ הרמה של המקלדת לזווית נוחה יותר. לאחרים מפריעה הצורה הבולטת של הסוללה והמראה שהיא יוצרת.

מחירן של סוללות מורחבות בארץ בדר"כ עומד על כמה מאות שקלים אבל משתנה בהתאם לדגם ולסוג הסוללה. יש לבחור בגודל סוללה שמתאים לצרכים של כל משתמש.

ש:

כשקניתי את המחשב הסוללה שלי החזיקה X שעות ועכשיו פתאום אני מקבל רק Y.

ת:

סוללות Li-Ion נשחקות עם הזמן, בהתאם לשימוש ותנאי אחסון. שימוש אינטנסיבי יותר יתרום למוות מוקדם יותר של הסוללה כמו גם אחסון בתנאים בלתי מתאימים או טעינה ופריקה תכופה. בכל מקרה הסוללה תשחק, גם ללא כל שימוש. טווח החיים של סוללת Li-Ion ממוצעת הוא כשנתיים שלוש מקסימום.

ש:

האם אני חייב להחליף את הסוללה כשהיא מגיעה לסיום חייה?

ת:

המחשב יכול לעבוד ללא בעיה על חשמל בלבד, החלפת הסוללה תלויה בצורך אישי. יש לקחת בחשבון שסוללה מתה אינה מספקת גיבוי.

ש:

האם כדאי לרכוש סוללות נוספות למקרה הצורך?

ת:

סוללות Li-Ion מתחילות להתדרדר מהרגע שהן יוצאות מקו הייצור. יש לרכוש סוללות כאשר יש בהן צורך ולא לפני.

ש:

כיצד יש לאכסן סוללות?

ת:

אם הסוללה לא נמצאת בשימוש לתקופה משמעותית מומלץ לאכסן אותה במקום יבש וקריר ככל האפשר וברמת טעינה של כ-40%. יש הממליצים על אכסון במקרר בשקית/קופסא אטומה. בנוגע להקפאה, הדעות חלוקות.

מקורות לקריאה נוספת:

http://batteryuniversity.com/

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=91846 - מדריך סוללות ב-Notebook Review

http://www.buchmann.ca

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...