עבור לתוכן

באס אמיתי בחדרים קטנים, איך עושים את זה, ומה בכלל כל הסיפור?!

Featured Replies

פורסם

אהלן חברים,

אני אתחיל במשפט החשוב ביותר. הדיון הזה מדבר אל אנשים שמבינים בסאונד, ויודעים להעריך באס אמיתי. מי שמבחינתו באס זה "אומצה אומצה" חזק ושמן שלא מפסיק לפורר קירות, אתם מתבקשים לא להגיב. דבר שני, למרות שכל מה שאני אתאר בהמשך הדיון נוגע לא רק לבאס, אני מתמקד בעיקר בבאס הפעם.

לאילו מכם שזוכרים ועוקבים אחר הדיונים בפורום, אני שיתפתי במהלך התהליך של שדרוג המערכת שלי על החיפוש אחר השילוב הטוב ביותר של באס בחדר שלי שהוא יחסית קטן (12מ"ר) ובעייתי מאוד מבחינת אקוטיקה (ריבוע). לאחר כמה מתמודדים מעולים מצד הרמקולים המדפיים, כאשר המוביל ללא כל ספק היה ה-ProAc Responce 1SC שהוא רמקול מדפי קטן ויקר מאוד (14000 שקלים בערך לזוג חדש) אשר נשמע מעולה, אך החסיר באס, עשיתי לעצמי תפנית והלכתי לשמוע כמה רמקולים רצפתיים.

לבסוף אחרי האזנות בכמהמ קומות ובעיקר בבית, החלטתי ללכת על ה-encore 705 של אומגה-אודיו עם קרוס אובר משודרג. לא הצטערתי לרגע, אך למרות השילוב הטוב, גם הרמקולים הזה גדול מדיי על החדר שלי במידה מסוימת. לרוב האנשים התוצאה שקיבלתי הייתה מספיקה. היה באס חזק, נמוך, מדויק, מהיר מאוד, אך לי זה לא הספיק. היו לי 2 בעיות. הראשונה היא גלים עומדים, השנייה היא תדרים נמוכים מאוד אשר לא נשמעו כמו שצריך (שילוב של מיקום הרמקולים, צורת החדר, וההגברה). כיוון שמדובר במקור שהוא חיבור דיגיטלי לרסיבר קולנוע ביתי (דנון 1906) שגם עושה את ההגברה נכון לעכשיו אני מודע לעובדה שיש בעיה במקור ובהגברה. עם זאת, זה היה מעבר.

הטיפול החל על ידי משחק עם המיקום והזוית של הרמקולים (הרבה מאוד משחק כל יום עד שהגעתי למצב שנשמע לי הכי טוב - ואני עדיין ממשיך לנסות מצבים שונים מדיי פעם). התרומה של השלב הזה הייתה גדולה יחסית לעלות שלו שהיא חינם, אך מוגבלת יחסית לפתרונות רציניים יותר.

השלב השני היה לנסות לשחק עם בליעה פאסיבית (ספוגים אקוסטיים ושבירת מקבילות) ניסיתי כמה דברים שהיו בהישג יד, וקיבלתי תוצאות שלא סיפקו אותי, לכן, רכשתי כמה ספוגים אקוסטיים רציניים שהעובי שלהם מותאם לתדרי המיד-באס. אתמול הבאתי אותם, ואתמול בערב והיום בבוקר שיחקתי איתם. שלושה מהם מצאו את מקומם במהרה וכבר נמצאים בהם, ועוד אחד נוסף נותר לי למשחק עד שאגיע לתוצאה הטובה ביותר. התרומה של השלב הזה גדולה גם בבאס. קיבלתי באס חזק יותר והדוק יותר עם יותר פאנץ'. גם האימג'ינג של המערכת השתפר מאוד, וגם בעיות אקוסטיות נוספות נפתרו. לצערי, זה רק הדגיש את הבעיות האקוסטיות שנשארו, ולכן במקרים מסוימים זה מבאס (למרות שזה עוזר מאוד לצליל הכללי).

השלב האחרון נכון לעכשיו שהתבצע לפני כחצי שעה היא איטום של הבאס רפלקס. הרמקול הזה עושה שימוש בשני באס רפלקסים לכל רמקול (החורים שמהם יוצא האויר) שניהם אחוריים, אחד עליון ואחד תחתון. אחרי ניסיון לאטום את העליונים, את התחתונים, ואת שניהם יחד, הגעתי למצב שבו התחתונים אטומים (עם ספוג מאוד דחוס). התוצאה היא באס קצת פחות נמוך, אך הרבה פחות גלים עומדים, באס הרבה יותר הדוק, ופאנץ' מעולה! סוף סוף הגעתי למצב שבו ה-Hotel California של האיגלס מהאלבום האחרון שלהם (שנת 2000) נשמע אצלי כמו שאני אוהב. הבאס שאני מקבל נשמע כמעט זהה לזה ששמעתי עם ה-VSA VR4JR עם הגברת VAC מנורות ומקור מטורף (מערכת של איזה 150000שקל). זו תוצאה מעולה אם מתחשבים שעל כל המערכת הזו הוצאתי פחות מ-6000 שקלים (והכל חדש, כמובן דרך פרוטקציה, אבל לא משנה כרגע).

מה שאני מנסה להעביר לאנשים בפוסט הזה הוא המסר הבא:

הרבה פעמים חושבים שהבאס בגלל אורך הגל הארוך שלו הוא לא משהו שאפשר לטפל בו אקוסטית פאסיבית. הרבה גם חושבים שבאס שמן ומרוח הוא באס טוב. תנסה לשחק עם המיקום והכיוון של הרמקולים, נסו למקם חומרים בולעים ושוברים מקבילויות, ונסו לאטופ את הבאס רפלקס של הרמקולים. כל זה יכול לשפר משמעותית את הבאס. גם אם הוא לא ירד נמוך כל כך (5-6 הרצים פחות), הוא יהיה טוב הרבה הרבה יותר.

מקווה שאנשים פה באמת ינסו ויקבלו תוצאות טובות.

כמובן שמבחינתי הסיפור לא נגמר. אני מחפש לעצמי כרגע ממיר DAC איכותי, ובעתיד אני אביא גם הגברה חזקה יותר ואיכותית יותר (כנראה שפורפרות), שתוציא מהרמקול הזה כמעט כל מה שאפשר בחדר שכזה.

Anatoli.

פורסם

יש לי כנראה את אותה הבעיה, הבאס לא ממש מפריע לי(קצת "בומי" לפעמים), אבל משהו חסר לי בצליל, יש לי חדר מרובע כמו שלך קצת יותר מ13 מ"ר , הגברה רוטל RX 840 ישן וקצת מזייף, והבעיה שהכי מעצבנת אותי זה המיקום של הרמקולים(AE EVO 3) הם לא ממוקמים בצורה סימטרית, האחד נמא במרכז הקיר מתחת לחלון והשני נמצא במאונך אילו אבל קצת יותר רחוק מהמרכז של הקיר, אכשיו השאלה האם שווה לפרק את כל החדר :silly: ולשים את הרמקולים בצורה סימטרית על קיר אחד?

או שהבעיה פה לא קשורה בכלל לאקוסטיקה של החדר?

אולי בקרוב אני הקבל מגבר סטריאו של פיונר ,(המנם ישן מאד אבל מהתרשמויות קודמות שלי איתו הוא פשוט נהדר!)

אולי זה יפתור חלק מהבעיה!

פורסם
  • מחבר

דווקא לשים את זה בצורה סימטרים רק פוגע בצליל יותר מבחינת אקוסטיקה.

Anatoli.

פורסם

יש תמונות?

פורסם
  • מחבר

לא שזה הנושא של הדיון, אבל תמונות של מה?

Anatoli.

פורסם

של החדר, של הרמקולים, של המיקום ושל הספוגים?

אני מניח שלזה הוא התכוון בתמונות

פורסם
  • מחבר

Anatoli.

[attachment deleted by admin]

פורסם

הספוגים לא מפריעים לך מבחינה אסתטית?

לצורך העניין, אם הספוק מוכנס לתוך הקיר, הוא מאבד מיכולתו?

הדרך היחידה היא כזו שהוא מונח על הקיר?

פורסם

אומצה אומצה אומצה אומצה !! :jump:

ושמישהו ינסה להתווכח על איכות התגובה הזו.

פורסם
  • מחבר

בלתי אפשרי פיסית להכניס ספוג כזה עבה לקיר. מעבר לזה ברגע שהוא בקיר זה טיפשי כי הקיר יוצר את הבעיות הרי.

מעבר לזה שלדעתי זה נראה בסדר גמור, אני אחד שאוהב את המראה וההרגשה האלה של משהו "אולפני". אם היה כסף, כל החדר היה מצופה בחומר הזה.

Anatoli.

פורסם

אכן סוגיית הבאס בפרט ואקוסטיקה בכלל כואבת. לא שמעתי אומגה ואני לא יודע בדיוק מה הם שווים, אבל אם הם מה שאתה ואחרים מספרים עליהם, הם לבטח ראויים לאלקטרוניקה טובה ממה שיש לך. לאחרונה האזנתי לרמקול ב-850 פאונד מחובר להגברה של 1000 דולר (מחיר חו"ל). המקור שחובר עולה 2000 דולר!

המערכת עצמה ישבה על מעמדים פשוטים בחדר בעייתי וצר ובמיקום לא אידאלי בעליל. האזנו לתוצאה. לאחר מיכן הוחלף הקומפקט (היקר מעל לפי שניים מההגברה ופי אחד וחצי מהרמקול) ב-DVD מחברה מכובדת המגיעה מתחום הסטריאו האיכותי בעלות של 150 פאונד. ההבדל היה מ-ד-ה-ים. לא תאמין איזה ג'יפה יצאה משם. כל התחום התחתון עבר מהפך לרעה: הבאס שלפני כן היה הדוק ומהיר התחלף בבאס מהסוג הנחות ביותר, סטייל "אומצה" "אומצה" (אהבתי את האנאלוגיה). אבל זה עוד כלום: לפני כן היה מימד של עומק ותלת-מימדיות? עכשיו אין - סאונד שטוח ומשעמם, כל בימת הצליל הצטמקה והתרחקה אל מאחורי קו הרמקולים. היה אוויר בין הכלים ופרוט פנומנלי? עכשיו אין - המילים סתום ועמום לא מהוות תאור ממצה של הקקפוניה הזאת. הנורא מכל - הטרבל. היה טבעי וקריספי? עכשיו הוא צווחני ומזויף.

למקור השפעה אדירה על המערכת. אני נוטה לחשוב שכשלין וניים תבעו את המימרה: garbage in - garbage out הם בהחלט היו בכיוון הנכון. שיעור מאלף למדי.

פורסם
  • מחבר

יצא לי לעשות כמה ניסויים דומים. אני אישית עדיין בדעה שהכי משפיע על הסאונד זה הרמקול והחדר. אחרי זה המקור, ובסוף ההגברה.

רמקולים טובים יש לי, גם אקוסטיקה סבירה יש. כיוון שתקרה אקוסטית כרגע לא על הפרק, אין הרבה מה לשנות באקוסטיקה. שלב הבא מקור (ככל הנראה ממיר D-A שיחובר ליציאה של ה-EMU שמוציא קואקס מעולה בתור טרנספורט), ולבסוף ההגברה.

מה שמציק לי זה שאנשים משקיעים המון המון כסף במערכות וממקמים בחדרים מפגרים כל כך שזה פשוט בושה. זה כמו לקנות פרארי וליסוע איתה רק בחניון. בלי חדר טוב אי אפשר לקבל תוצאה טובה עם שום מערכת, יקרה/טובה ככל שתהייה.

Anatoli.

פורסם

טוליק ישמשועמם חלאס להתעסק כל כך הרבה עם סאונד... יש עולם שלם בחוץ.. גם בחורות וכאלה...

סתם אחי לוב יו... הייתי חייב קצת ספאם... בחיים שלי לא סיפמתי.. :pissed:

פורסם

.

רמקולים טובים יש לי, גם אקוסטיקה סבירה יש. כיוון שתקרה אקוסטית כרגע לא על הפרק, אין הרבה מה לשנות באקוסטיקה. שלב הבא מקור (ככל הנראה ממיר D-A שיחובר ליציאה של ה-EMU שמוציא קואקס מעולה בתור טרנספורט), ולבסוף ההגברה.

Anatoli.

למה לא להשתמש ביציאה האנלוגית ?

פורסם
  • מחבר

שאלה טובה, והתשובה:

1 - היא מחוברת למגבר אוזניות.

2 - מדובר על כבל של משהו כמו 8-9 מטר. כבל אנאלוגי שכזה שיעבור ליד כבלי רמקולים וחשמל (אין הרבה ברירות) יסבול הרבה. הכבל הדיגיטלי הוא כבל שאני הכנתי ויש לו 3 שכבות של סיכוך (סך הכל משהו כמו 285%) כך שאני לא דואג משום הפרעות שעושות הבדל מורגש.

Anatoli.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים