מדוע מסכי LCD הם פתרון עדיף על עיניות חלון אופטיות - צילום דיגיטלי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מדוע מסכי LCD הם פתרון עדיף על עיניות חלון אופטיות


rangerman

Recommended Posts

בניגוד לעיניות האופטיות המוצלחות של מצלמות רפלקס, לעיניות אופטיות של קומפקטיות (עיניות חלון) יש מספר חסרונות משמעותיים שהופכים אותן לפתרון מאוד לא מוצלח בעיני. אני מעדיף להשתמש במסך ה-LCD בגלל הסיבות הבאות:

  • חוסר דיוק כתוצאה מאחוז כיסוי נמוך. עיניות חלון אופטיות מציגות כ-80% מהתמונה, בהשוואה ל-100% במסכי LCD (ו-95% ברוב מצלמות ה-DSLR). המגבלה הזו משמעותית במיוחד בצילום נושאים שדורשים זווית רחבה, בגלל שחלק מהתמונה שיוצרת העדשה פשוט לא מופיע בעינית ולכן לא ניתן להתייחס אליו בבניית הקומפוזיציה. באופן מעשי זה הופך עדשות 28 מ"מ לשוות ערך ל-35 מ"מ או צר יותר.
  • העדר תצוגה של פרטים טכניים. כשמצלמים עם עינית אופטית לא ניתן לראות שום פרטים טכניים על הצילום. זה מאוד מגביל את היכולת להתאים את הגדרות המצלמה לתנאים, ולכן התוצאות הסופיות פחות טובות.
  • בעיית פרלקס. התמונה בעינית שונה מהתמונה שרואה העדשה, והבעיה מחמירה ככל שהנושא קרוב יותר, עד כדי כך שבצילומי מקרו לא ניתן להשתמש בעיניות אופטיות כלל.

ראוי לציין שמסכי LCD יכולים להיות בעייתיים במצבים מסויימים. באור יום הם לא מספיק בהירים, ובאור חלש הם חשוכים מדי. במרבית הקומפקטיות המודרניות המסכים משופרים מאוד והבעיות האלה אינן משמעותיות כמו בעבר. נושא הצילום בלילה נפתר במצלמות רבות ע"י אופציית gain (אוטומטית או ידנית), אופציה שמורידה את קצב הרענון של המסך וכך מבהירה אותו עד שניתן לראות את הנושא בבירור. באור יום ניתן להבהיר את המסך לבהירות המקסימלית שלו, בחלק מהמצלמות זה מתבצע ע"י לחיצה אחת על כפתור ייעודי. בנוסף לכך, כשמצלמים באור יום חזק מומלץ לעשות צל עם היד על המסך. זה מעלה את הקונטרסט המתקבל והופך את המסך לברור יותר. מספר חברות גם מייצרות מגני שמש מיוחדים שניתן לחבר למסכי LCD. רכשתי אחד כזה לריקו R5 שלי, אבל בסופו של דבר בחרתי שלא לחבר אותו בגלל שהתצוגה מספיק ברורה גם בלעדיו.

יש שטוענים שמסכי LCD מאפשרים החזקה פחות יציבה מאשר כשהמצלמה צמודה לפנים. במציאות הטיעון הזה נכון רק במקרה של משתמשים חסרי-מושג ששולחים את הידיים קדימה בזמן הצילום. מומלץ מאוד להמנע מהחזקה כזו ולהקפיד להצמיד מרפקים לגוף בזמן הצילום. במצלמות שכוללות מסך מסתובב עם ציר עליון או תחתון ניתן לצלם ביציבות רבה מהמותן (זווית של waist level).

לסיכום, גם כשיש לי אפשרות להשתמש בעינית אופטית (כמו באולימפוס C5060), אני כמעט תמיד בוחר במסך ה-LCD. אני מוצא אותו הרבה פחות מגביל, והרבה יותר מהנה לשימוש.


הערה: עותק של ההודעה הזו קיים גם כמאמר נפרד, כאן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רצתי ל S9100 לבדוק.

אז כפי שאמרתי כבר במיני בקורת שלי בעינית - EVF מוצג כל המידע שמוצג על ה LCD.

ההפרדה שלה מעולה - 235K פיקסלים והתמונה מאוד ברורה.

ורואים בדיוק את אותה התמונה מבחינת רוחב השדה שנכנס כמו ב LCD.

מסקנה - יש יוצאים מהכלל.

למרות שגם אני נהנה לצלם מהמותן עם ה LCD.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רצתי ל S9100 לבדוק.

אין לה עינית אופטית, כך שאין לך מה לבדוק. הודעת הפתיחה של הדיון הזה מתייחסת לעיניות אופטיות, לא ל-EVF.

אז כפי שאמרתי כבר במיני בקורת שלי בעינית - EVF מוצג כל המידע שמוצג על ה LCD.

ההפרדה שלה מעולה - 235K פיקסלים והתמונה מאוד ברורה.

ורואים בדיוק את אותה התמונה מבחינת רוחב השדה שנכנס כמו ב LCD.

ברור. EVF זה בעצם LCD שקבור בתוך עינית. אין סיבה שהוא יהיה שונה.

מסקנה - יש יוצאים מהכלל.

לא ממש. אין שום קשר בין EVF לבין עיניות חלון אופטיות. מדובר בטכנולוגיה אחרת לגמרי.

למרות שגם אני נהנה לצלם מהמותן עם ה LCD.

באופן אישי אני מעדיף צילום מהמותן, במיוחד כשאני מצלם אנשים. זה מאפשר לי לשמור על קשר עין עם המצולמים והופך את המצלמה להרבה פחות מאיימת. גם בצילום על חצובה אני מעדיף מסכי LCD על פני עיניות (לפחות בתנאי תאורה שבהם ה-LCD מציג תמונה נורמלית). המצב היחידי שבו אני במובהק מעדיף להשתמש בעיניות זה בצילום עם עדשות ארוכות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבנתי ;D

עד עכשיו חשבתי ש EVF=עינית אופטית.

עכשיו אני מבין למה הכוונה בעינית אופטית - זו עדשה נוספת במקביל לרגילה שמראה איזשהו פריים.

ודרך אגב צילום מהמותן - אני נזכר במצלמה ישנה (ואיכותית ביותר) של דודתי שהיתה ללא עינית והיו מסתכלים בה מלמעלה כדי לראות את התמונה. היא היתה ללא עינית ועם סרט בפורמט גדול (לא 35 מ"מ).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבנתי ;D

עד עכשיו חשבתי ש EVF=עינית אופטית.

EVF = Electronical ViewFinder

ודרך אגב צילום מהמותן - אני נזכר במצלמה ישנה (ואיכותית ביותר ש/ל) של דודתי שהיתה ללא עינית והיו מסתכלים בה מלמעלה כדי לראות את התמונה. היא היתה ללא עינית ועם סרט בפורמט גדול (לא 35 מ"מ).

אממ מה? איך בדיוק הסתכלם? ועל מה? :silly:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ודרך אגב צילום מהמותן - אני נזכר במצלמה ישנה (ואיכותית ביותר) של דודתי שהיתה ללא עינית והיו מסתכלים בה מלמעלה כדי לראות את התמונה. היא היתה ללא עינית ועם סרט בפורמט גדול (לא 35 מ"מ).

צילום מהמותן קיים בחלק גדול ממצלמות הרפלקס בפורמט בינוני, ובלא מעט מצלמות פילם מקצועיות בפורמט 35 מ"מ שכללו פריזמות מתחלפות (למשל פנטקס LX, מינולטה XK, קנון F1, ניקון F, F2, F3 ו-F4). מבחר הפריזמות שפנטקס הוציאו ל-LX היה חסר תחרות. חבל שאין במצלמות עכשוויות את הפיצ'ר הזה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני רק רוצה להוסיף שאם אתה מצלם דרך עינית אופטית זה שאתה מלכלך את המסך עם האף או חלק אחר מהפרצוף...תלוי גודל הפרצוף.

לאחר מכן אתה לא רואה ברור, וכשאתה מנקה הזיעה או מה שלא יהיה שם נימרח יותר ואתה יכול להגיע למצב שאתה דופק לך פיקסל או במקרה גרוע את כל המסך...

תודה על המאמר!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...