פרוייקט; החלפת תאורת פאנל LCD לתאורת לד. + תמונות - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

פרוייקט; החלפת תאורת פאנל LCD לתאורת לד. + תמונות


ZiggyMan

Recommended Posts

אחרי הפעם הקודמת שבה החלפתי למסך זעיר LCD המואר בCCFL, את התאורה לLED, הגיע הזמן לנסות את זה על פאנל LCD בגודל מלא. הפאנל שדרושה לו החלפה כזו זה פאנל LCD שיושב בתוך מסך יחודי של סימולטור מסויים. המסך הוא סטנדרטי מבחינת הכניסות, אבל בנוי בצורה מאסיבית מאוד, והפאנל שבתוכו הוא בגודל 14" 4:3, מהסוג שנדיר מאוד למצוא כיום. בנוסף, הוא מגיע עם פאנל טאצ' מובנה, בחיבור RS232. אפילו החברה שייצרה אותו כבר לא מייצרת כיום כאלה, אלא רק בחיבור . עכשיו ברור למה שווה להשקיע בו.

pict0055p.jpg

האינוורטר שלו תקין, והוא אפילו נדלק למספר שניות באור סגול-ורוד, אך לא הצלחתי למצוא נורות בגודל המתאים. אני מניח שאפשר לקנות באיביי דברים דומים, אבל יש בזה הרבה סיכון. דגם המסך מאוד ישן, ואפשר לקבל הרבה דברים לא קשורים עד שמוצאים. חוץ מזה, המבנה שלו מאוד דפוק, ואני יודע שהיום אחליף את הנורות, ומחר האינוורטר ישרף.. לא כדאי.

זה הפאנל עצמו

pict0031u.jpg

ומאחור

pict0032nk.jpg

פסי לדים לקחתי מפאנלים סדוקים של . אם פותחים אותם בזהירות, אפשר להוציא את פס הלדים בשלמותו. הצפיפות שלהם גבוהה, וזה טוב לפאנלים שלא אוהבים רווחים בין הלדים

pict0037ka.jpg

ארגנתי 4 פסים, פס במקום כל קטודה.

פרקתי את הפאנל עצמו, כך הוא נראה אחרי הפרדת המסגרת העליונה

pict0034d.jpg

ואחרי הסרת תצוגת הLCD

pict0035gl.jpg

פרקתי את שתי מסילות המתכת, הקטודות בפנים נראות במצב אנוש

pict0036br.jpg

בשלב הזה בדקתי אם ניתן להכניס את הפסים לפאנל בלי המסילות. עניין של עצלות

pict0039n.jpg

הפסים נכנסו, אבל הפרספקס באמצע נשאר תלוי על בלימה, והמקטב והדפיוזרים בכלל התעופפו בלי נקודות אחיזה, כך שנאלצתי לחזור למסילות.

pict0041hw.jpg

ומלה על פסי הלדים; הפסים הם ללא נגדים, בכל פס 54 לדים. הם מחולקים ל6 קבוצות של 9 לדים בטור, והאנודה של 6 הקבוצות משותפת. בחיבור הפלאט-כבל שלהם יש 7 קווים. את ה+ המשותף ניתן לזהות לפי העובי הגדול יותר שלו. על הפס עצמו הלדים לא נמצאים בסדר הזה, אלא מחולקים ל9 מקטעים. בכל מקטע הלד הראשון מחובר ללד הראשון במקטע הבא, הלד השני מחובר לשני במקטע הבא, וכך הלאה בכל המקטעים. אני מניח שהסידור הלא באנלי הזה נובע מהרצון לשמור על סביבת עבודה פעילה במקרה שאחד הלדים ישרף. אילו לא היה מבוצע הפיזור הזה, היה מוחשך מקטע שלם. בגלל הפיזור, גם אם ישרף אחד, וקבוצה של לדים בטור תכבה, עדיין המסך יהיה שמיש. בנוסף, שליטה על עוצמת התאורה בPWM טובה יותר כשהם מפוזרים כך.

כאמור, פסי הלדים הודבקו בתוך המסילות עם פס הדבק המקורי שלהם

pict0042t.jpg

ניתן לראות שהפס ארוך מעט מהמסילה, ו3 לדים נשארו בחוץ. בעייתי במקצת, אך עדיין תמיד עדיף ארוך יותר מאשר קצר.

חיברתי את המסילות לפרספקס, הנחתי יפה את הדיפיוזרים, הלחמתי חוטים בקצה הפלאט-כבל כדי להתחבר למקור מתח בצורה נורמלית, והפעלתי לבדיקה

pict0043za.jpg

כפי שניתן לראות, המסך מואר בצורה אחידה ובעוצמה מספיקה, מה שאומר שניתן להסתפק בשני פסי לדים בלבד.

עכשיו הגיע קטע מסובך מעט, והוא התאמת המסגרת האחורית. הבעיה היתה שלושת הלדים שיוצאים מהמסילה. לא ניתן לקפל את פס הלדים בקיפול חד, ולכן אי אפשר להכניס אותם למסילה גם. הדרך שנותרה היא חיתוך המסגרת עם דרמל כדי לאפשר לזנב הפס לצאת.

pict0044gj.jpg

קשה לראות את זה בתמונה, אבל הזנב יוצא בפינה השמאלית התחתונה (מודבק בדבק צהוב) את הזנב של פס הלדים השני ניתן לראות למעלה מימין. בצד הזה לא הייתה מסגרת, ולא הייתה בעיה שישאר לו כך. למרות כל המאמץ לשמור על הפס שלם, בתהליך הסגירה נפגע חיבור אחד הלדים, מה שגם לו, ולכל השמונה שאיתו בטור, להפסיק לפעול. לא התעצלתי, פרקתי הכל, הוצאתי את הלד הסורר, חיברתי לו חוטים (מחוט נחושת מצופה לכה של ממסר. חוט יותר דק משערה) ודחפתי אותו לתוך המסילה. תוך כדי שמתי לב שגם שני לדים הנוספים שבחוץ לא במצב תקין, ובצעתי להם גם את אותו טיפול.

עכשיו, אחרי שהמסגרת מחוברת, אפשר לשים את הזכוכית, הLCD עצמו, ולבדוק

pict0045vd.jpg

בשלב הזה גם בדקתי מתחים וזרמים. בעוצמת תאורה סבירה, כל לד צורך 2.96V בזרם של 11mA. יכולתי כמובן להגיע גם ל20mA, אבל לא רציתי שהפס יתחמם יותר מדי. ה9 לדים מחוברים בטור, ולכן המתח הוא כמעט 27V. וכאן נכנסה בעיה שלא חשבתי עליה קודם. בגדול חשבתי לספק את המתח לפסים מאחד המתחים במסך עצמו, או פשוט להוסיף ספק ולהכניס אותו במארז המסך. אלא שהמסך הספציפי מוזן מספק חיצוני של 12V! ברור שלא אמצא במסך כזה מתחים מעל 27V, ואני גם לא יכול להוסיף ספק חיצוני, כי אין לי 220V. האפשרות היחידה העומדת בפני הוא הוספת ספק DC to DC מ12V למתחים שאני צריך. אפשר כמובן לקנות כזה מוכן, אבל זה מייקר את העניין. הספקים האלו לא זולים בכלל. אפשר גם לבנות כזה, ועל זה חשבתי ללכת.

אלא שאז עבר לילה, שבו עלתה בי מחשבה. הרי הפס מגיע ממחשב . מחשב שהסוללה שלו לא מגיעה אפילו ל12V. גם לפאנל לא מגיעים מתחים הגבוהים מ12V, מה שאומר שיש לו ממיר מתאים בפאנל! חזרתי לפאנלים שמהם הוצאתי את הלדים, ואכן. בחלק הרלוונטי גיליתי נקודות TP זעירות עם שמות מסגירים כמו LEDV, LED_EN. מעט ניסוי וטעייה, והצלחתי להפעיל את פס הלדים מ12V. ואפילו מ5V. לטובת הבונים העתידיים, אפרט כאן את הנקודות:

VLED - מתח כניסה חיובי. כל דבר בין 5 ל 15V.

LED_EN - איפשור הפעלה. צריך לחבר אותו לVLED כדי לאפשר.

S_PWM - משמש כנראה לשליטה בעוצמת התאורה. אני השתמשתי בעוצמה מקסימלית, ולכן הוא חובר קבוע לVLED

VLED_IN - זהה לVLED. זה בעצם מתח הכניסה לאחר פיוז F402

אדמה מחוברת ל"שסי", לא ניתן לפספס.

הפס PCB היה ארוך מדי מכדי להכניס את כולו, וגם ראיתי שמעגל השליטה על הלדים מתרכז באותה פינה, ולכן פשוט... שברתי את החלק הרלוונטי, תוך לקיחת מרווח ביטחון, ושיוף צלעות למניעת קצרים.

הנה תמונה

pict0047u.jpg

ועוד אחת

pict0048d.jpg

והנה זה פועל

pict0046s.jpg

לקחתי 2 כאלה, הדבקתי יפה עם דדו"צ מאחורי הפאנל, והנה

pict0049n.jpg

pict0050pw.jpg

בתמונות האלו רואים רק את קווי המתח, שיתחברו להזנה 12V של המסך. אח"כ הוספתי עוד קו נוסף לאנייבל של הממירים, מהאיפשור של האינוורטר, כך שהמסך יעבוד כמו שצריך, ולא תהייה לו תאורה במצב המתנה.

כך הוא נראה אחרי הלבשת עוד מסגרת אחורית כלשהי

pict0051n.jpg

אפשר לראות את הפאנל עצמו מציץ.

המסך חובר לספק והופעל

pict0052ng.jpg

לא רואים את זה בתמונה, אבל עוצמת התאורה טובה פי כמה מאשר במסך חדש. מסך הטאצ' מוריד הרבה מעוצמת התאורה, אבל כאן זה בקושי מורגש

pict0053m.jpg

מקווה שעזרתי לכל אלו שרוצים לחדש את מסכיהם. מסך לדים בצורה הזו, יכול לפעול עוד עשרות שנים מעבר לתכנון המקורי של היצרן :)

ואחרי שראיתי כמה פרוייקטים עלובים ברשת עם לדים מפוזרים, שרואים אותם מבעד למסך, הייתי חייב להעלות משהו עובד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מדריך טוב מאוד

אין יותר מידי בעיה לשים CCFLים שהם קצרים יותר מהמסך. האור מהקצה של ה CCFL עובר ב 45 מעלות בערך, כלומר הפינה ש "נחתכת" (ובכל מקרה מקבלת מספיק אור מהCCFL ממול, כך שההבדל לא גדול) נופלת אל דברים כמו ה taskbar ולא אל משהוא "מעניין", או אפילו משהוא שבולט (כי הפינה החשוכה דיי נבלעת ב taskbar)

ברוב פסי הלדים יש קבוצות של לדים בטור (ובדרך כלל לא 9 אלא פחות) ללא נגדים, שמחוברות ביניהם במקביל - כך שמכל הפס יוצא רק + ו -, והולכים לממיר DC DC (כי בנטבוק יש לך 5V, ואתה בכל מקרה רוצה ממיר DC DC ולא נגדים כדיי להרים את המתח וכדיי לא לבזבז הספק)

אני במצב שלך הייתי שוקל לשנות את פס הלדים (לחתוך את הקבוצות לכאלה של 3 לדים ולהוסיף נגדים SMD) וכך כן להפעיל את הפס ישר מ 12V + טרנזיסטורים קטנים ל EN ו PWM

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ל010101101;

קודם כל תודה :) אילו היו לי CCFLים קצרים הייתי שם. להזמין לא רציתי, גם עניין של זמן, וגם של כסף. חוץ מזה, אני מרוויח את היתרונות של לדים, שזה אורך חיים, צריכת חשמל נמוכה וכו'.

לא רציתי לשנות את הפס, כי מנסיון קודם זה די מסובך. הלחמות על פס גמיש הן סופר עדינות, ואני לא רוצה להתעסק איתם אם אני לא ממש חייב.

הפסים האלה אגב, הם ממסכי 15.6", המסכים הנפוצים ביותר בניידים כיום. וד"א, בצעתי פעם גם את הטריק עם מנורות קצרות. זה היה מסך 22", והמנורות היו קצרות ב4 ס"מ (!) אבל היו ארבע. ואז יכלתי לחלק בכל צד את ההזחה של כל מנורה לצד אחר, וזה כמעט לא הורגש.

לIlyaN;

לא ניתן לדעת מההגדרה "מרצד" איפה הבעיה. אמנם אני יכול לאבחן תקלה במסכים במבט קצר, ולהגיד לך את מספר הקבל שצריך להחליף מבלי לפתוח אותו אפילו- אבל זה נרכש בנסיון. קשה לי להעביר את זה הלאה..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רק אתמול סידרתי מסך שהיה מרצד (ריצוד כמו של כמו מנורת ליבון אם אתה מחזיק את המפסק בצורה שיש נוצוץ מתמשך בטור למנורה)

מהמעגל יש צליל של ניצוץ כזה, אבל זה יכול באותה מידה להיות צליל מאחד מהשנאים - או של הספק או של הממיר של התאורה, בגלל שיש בו תדר _מאוד_ לא יציב

בסוף מצאתי את המנורה הדפוקה אל ידיי זה שחיברתי מנורה מפאנל אחר (את כל הפאנל, לא פירקתי אותו) במקם המנורות של זה

עכשו שמצאתי איזה מהמנורות דפוקה החלפתי אותה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...