ניטור והשפעה על התנהגותם של הנהגים בכבישים עשויה לחסוך דלק בשווי מיליארדי דולרים
בשנה שעברה ציינו רוכשי הרכבים האמריקניים את החיסכון בדלק בתור השיקול המשמעותי ביותר לקניית מכונית, אפילו יותר מאיכות ובטיחות. השינוי בא במקביל להצפת השוק במנועי בעירה פנימית היברידיים ובעלי יעילות-גבוהה. אבל יעיל ככל שמנוע יכול להיות – הטוב מביניהם יכול להגיע לעד 21.25 ק"מ לליטר דלק – הוא לא יכול לפצות על חוסר-יעילות מובהק אחד: הנהג. הרגלי נהיגה לא טובים (לחיצות בלתי מחושבות על הגז) יכולים להפחית את יעילות השימוש בדלק בכשליש. כדי למקסם אותה, המהנדסים צריכים לא רק לייצר מחדש את המכוניות; הם צריכים ליצור נהגים חדשים.
בעבודת הדוקטורט שלו "מחשבים כריזמטיים", הציג ב. ג'יי. פוג, פסיכולוג באוניברסיטת סטנפורד, כיצד טכנולוגיה יכולה להשפיע על התנהגויות. במודל שלו, פעולה היא תוצאה של שלושה אלמנטים – כוח מניע, יכולת וטריגר. עבור הנהגים, הכוח המניע לחסכון בדלק הוא ברור: חסכון בכסף. (ולאלה שאכפת להם – הוא מסייע להפחית את זיהום האוויר). כל נהג יכול לחסוך בדלק, פשוט, על ידי נסיעה במהירות נמוכה מ-80 קמ"ש והימנעות מהאצות או בלימות פתאומיות. מה שהיה חסר עד עכשיו הוא הטריגר.
עד סוף שנות ה-90 לא הייתה לנהגים דרך לדעת כמה דלק הם צורכים בזמן אמת. אז הציגה הונדה את ה-Insight, המכונית ההיברידית הראשונה בייצור המוני בארצות הברית. היא הייתה אחת המכוניות הראשונות עם מד צריכת דלק בזמן אמת בלוח המחוונים. הטריגר נולד. לוחות המחוונים העכשוויים של מכוניות ידידותיות לסביבה, בין אם זו הפורד פיוז'ן או ה-Leaf של ניסאן, עמוסים בכלים המתוכננים לעודד הרגלי נהיגה טובים יותר. ה-LCD של הפיוז'ן, למשל, מציג עלים וצמחים מטפסים כדי לסמל נהיגה טובה.
אילוסטרציה: פול לאשין |
ממשקי נתונים בזמן אמת מתחילים להופיע גם במכוניות עם מכלולי הנעת בעירה פנימית קונבנציונליים. בשנים האחרונות, השיקו מפתחים מספר אפליקציות לטלפונים חכמים שמנתחים את נתוני מד התאוצה של הטלפון כדי לספק נתונים על סגנון הנהיגה וההשפעה שלה על יעילות הדלק. אפליקציות אחרות, כולל ה-Torque וה-Automatic, משלבות דונגלים שמתחברים למעגן הדיאגנוסטיקה המובנה של המכונית. הדונגלים מחוברי ה-Bluetooth מעבירים מידע על ביצועי המנוע מהמחשב המובנה של המכונית לאפליקציה. אפליקציית ה-Automatic, למשל, מצלצלת כשהיא מזהה נסיעה מעל המהירות המותרת, בלימה חזקה או האצה מהירה.
בדיוק כפי שחזה פוג, הטריגרים האלה עובדים. מחקר שבוצע על ידי מרכז התחבורה של אוניברסיטת קליפורניה מצא שכאשר סיפקו לנהגים משוב מיידי על תצרוכת הדלק, השתפר החסכון בדלק בממוצע בשישה אחוזים על כבישים עירוניים. יישמו את החסכונות האלה על שליש מהמכוניות בארצות הברית והרי לכם חסכון של מיליארדי דולרים על דלק.
ניתור ובקרת הרגלי נהיגה יוכלו גם לסלול את הדרך להתפתחויות בכלי רכב. כימות רכבים הוא צעד חשוב לקראת הפיכתם לאוטונומיים. ככל שייצרניות המכוניות יאספו יותר נתונים על ביצועים, כך הן יוכלו לשפר את האלגוריתמים שבסופו של דבר יכוונו את הנהגים הפרטיים האוטונומיים שלנו.
עוד על חידושים בגליון אוגוסט של popular science ישראל – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il