Infiniti, חטיבת רכבי היוקרה של חברת ניסאן, חושפת מערכת שעשויה להפוך מכוניות בהנחיה-קולית למציאות – steer by wire (מערכת היגוי אלקטרונית)
במשך עשרות שנים השתמשו מהנדסים של כלי טיס במערכות fly-by-wire אלקטרוניות במקום במחברים מכניים ובהידראוליקה כדי לחבר את הג'ויסטיק של הטייס לכנפיים. השנה, Infiniti מוציאה את דגם הרכב הראשון עם המקבילה הרכבית – steer-by-wire.
המערכת של Infiniti, שאמורה להיות מושקת על הסדאן G 2014, משתמשת במפעיל חשמלי כדי למדוד את התזוזה של ההגה. יחידות בקרה אלחוטית עצמאיות מעבירות אז הוראות למערכת מפעילים נוספת, אשר מסובבות על ציר את מתלה ההיגוי (וכך, בתורן, מסובבות את הגלגלים). המערכת נשלטת-המחשב יכולה באופן מידי לשנות יחסי היגוי וסיוע היגוי-כוח בתמרונים במהירות נמוכה או ביציבות במהירות גבוהה. וללא חיבור מכני, המערכת יכולה לסנן החוצה "רעש" משיכות הגה כמו רטט בדרכים משובשות ומכות.
נהיגה-על-חוט משפרת גם את מערכת מעבר-הנתיבים העכשווית של Infiniti. כיום, כשהמצלמה המורכבת על השמשה חשה שהמכונית סוטה מהנתיב, מחשב מפעיל את הבלמים הקדמיים כדי לתקן בגסות את כיוון המכונית. עם נהיגה-על-חוט, מעבד המחובר למצלמה ידריך את המערכת לשמור את המכונית על נתיבה.
היגוי בתגובה ישירה של Infiniti מה הוא: מערכת steer-by-wire האלקטרונית הראשונה של תעשיית הרכב זמינות: במהלך השנה אילוסטרציה: פול ווטון |
יצרניות רכב היו איטיות לאמץ נהיגה-על-חוט מכיוון שביטול רכיבי היגוי מכניים של רכב נראה לכמה רגולטורים ונהגים מסוכן. על מנת להבטיח שהמערכת היא בטוחה, Infiniti התקינה שלושה יחידות בקרה עצמאיות – שתיים לגיבוי במקרה שהבקר הראשי יכשל. אבל לפחות בשביל הדור הזה, יצרנית הרכב החליטה לשמור גם את עמוד ההגה הקונבנציונלי במקומו; אם אבדן כוח קטסטרופלי ישבית את מערכת הנהיגה-על-חוט ואת כל מערכות הגיבוי שלה, יכנס קלאץ' לפעולה כדי להשיב לנהג שליטה מכנית.
אבל אם הכל יתנהל טוב ונהגים ורגולטורים ירגישו בנוח עם נהיגה-על-חוט, מהנדסים יוכלו להסיר לחלוטין את עמוד ההגה, לחסוך במשקל ולמנוע אבדני כוח כתוצאה מחיכוך. בסופו של דבר, נהיגה-על-חוט תוכל אפילו לבטל לחלוטין את ההגה: ג'ויסטיק או הוראות קוליות יעבדו היטב.
עוד על חידושים בגליון אפריל של popular science ישראל – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il