תוספת מנגנון הגנה בפני רמאויות במשחקים מקוונים מבית חברת Denuvo השנויה במחלוקת יוצר שלל בעיות מרגיזות עבור שחקנים שכבר רכשו את כותר הפעולה העדכני
מפתחת ומפיצת המשחקים האמריקאית Bethesda חוותה תקופה עתירת אכזבות לאחרונה, עם הכותרים Fallout 76, Wolfenstein Youngblood ו-Rage 2 שנחשבו כולם לכשלונות ביחס לציפיות הגבוהות מהם בהתאם להצלחת אלו שקדמו להם – ודווקא כשנראה כי הכל מתחיל לחזור אל המסלול עם ההשקה המוצלחת של Doom Eternal מגיע העדכון המפתיע שמעורר כעס גדול אצל אלו שכבר רכשו את כותר הפעולה האלים.
Doom Eternal זכה לביקורות חיוביות מאוד אצל השחקנים והמבקרים כאחד כשהושק בחודש מרץ, עם ביצועים טכניים ראויים ומשחקיות מהירה וממכרת שמרגישה כמו שכלול וצעד קדימה עבור המותג המפואר. אפילו השימוש בהגנת הקבצים המוכרת של חברת Denuvo לא גרע מקבלת הפנים החביבה – אולי משום שברוב גרסאות המשחק הסתתר לו קובץ הרצה חלופי שלא כלל את טכנולוגיית ה-DRM הזו, כך שלמעשה כל השחקנים יכלו לבצע החלפה קלילה ולקבל את המשחק שלכם בתצורה 'נקייה' יותר.
עכשיו, בחברה השיקו את עדכון התוכן המשמעותי הראשון עבור המשחק – שכולל בתוכו את טכנולוגיית ה-Denuvo Anti Cheat החדשה, שנועדה להקשות על רמאים לבצע מניפולציות במצבי המשחק המקוונים ב-Doom Eternal. מדובר במטרה לגיטימית למדי עבור קהילת השחקנים, אך הבעיה היא בכך שהתקנת מנגנון ההגנה החדש הזה מתבססת על מנהל התקנים בעל גישות הרשאה עמוקות (Ring 0) למערכת ההפעלה, מחברה שאינה בהכרח מוכרת לכולם כבעלת מוניטין ללא רבב בפיתוחיה.
עם העדכון החדש לא ניתן להפעיל יותר את Doom Eternal ללא מנגנון ה-Denuvo Anti Cheat, גם אם אתם מעוניינים לשחק במצב העלילתי לשחקן יחיד, כאשר התקנת מנהל ההתקנים החדש מעניקה הרשאות מעשיות למגוון פעולות איסוף מצד Denuvo – וכמו כן מעמידה את יציבות מערכת ההפעלה כולה בסיכון מסויים (במידה ויתגלו באגים כלשהם במוצר החדש והצעיר).
כבר עתה ישנם דיווחים ברשת כי העדכון של Doom Eternal מביא איתו לקריסות של מערכת חלונות (מסך המוות הכחול המוכר), נפילות של עשרות אחוזים בביצועים ואף אי יכולת להפעיל את הכותר על מערכות מבוססות לינוקס באופן גורף – ובאופן טבעי רבים מזדרזים לייחס את רוב המצבים הללו לתוספת הבלתי צפויה של Denuvo Anti Cheat. במפתחת ובמפיצה מצהירים כי מנגנון ה-Anti Cheat יופעל אך ורק כאשר Doom Eternal יופעל, ויפסיק לפעול ברגע שתסגרו את המשחק, וכמו כן מבטיחים כי הם בוחנים לעומק את הדיווחים הטריים על בעיות טכניות – אך נראה שכדור השלג הזה כבר החל להתגלגל ויהיה קשה לעצור אותו.
השחקנים כועסים, כנראה שבצדק, על כך שלא קיבלו התראה מראש במעמד הרכישה על כך שיש תוכניות לשלב את מערכת ההגנה מרמאויות שמהווה כעת תוסף חובה על מנת להריץ את המשחק – ויש מדינות בעולם בהן מדובר בעבירה של ממש על הנחיות סוכנויות הדירוג השונות.
עם זאת, ראוי להצהיר כי עצם הרעיון ליצור דור חדש של מנגנוני Anti Cheat שיהיה אפקטיבי ועוצמתי יותר הוא מבורך. קהילות משחק מקוונות רבות כיום סובלות משטף של רמאים שהורסים את החוויה – ונראה כי אחרי שמשחק הפעולה הטרי Valorant זכה למערכת הגנה משלו ברמת מנהל התקנים שנמצא ברמת הרשאות עמוקה והכניסה של חברת Denuvo אל המשחק מדובר בתחום שעתיד לצבור תאוצה במהירות בשנים הקרובות, גם אם ממש לא כולם יתלהבו מזה.
נותר לנו רק לקוות כי קול הצעקה שעולה עכשיו יגרום ל-Bethesda לתקן את השגיאות בהקדם, וללמוד לקח לעתיד (וגם ללמד חברות משחקים אחרות שעשויות להצטרף לטרנד) כיצד עושים זאת נכון, תוך פגיעה מינימלית בשחקנים לגיטימיים שבסך הכל רוצים ליהנות מהמוצר אותו רכשו במיטב כספם.
אם באמת מדובר על התקנה ב"עומק" כזה פסיכי מי שמתקין.
יש לא מעט Kernel Drivers במערכות ההפעלה שלנו (תוכנות אבטחת מידע, מנהלי התקנים של חומרות שונות), אך החשש כאן הוא להתקנת יישום שכזה בתור חובה ללא זכות בחירה, ללא התראה מראש לשחקנים לפני שהחליטו לבצע רכישה של המשחק, ועל ידי חברה ללא מוניטין משמעותי וותיק בעיני המשתמשים הביתיים.
ועל זה שחברת אפליקציה חושבת שיש לה זכות לרדת להתעסק עם הKERNEL. ההשלכות של זה לא נורמליות.
כמעט לכל אנטי צ'יט יש דרייבר, ראה EasyAntiCheat, Battleye ואחרים
יש הבדל בין DRIVER לROOTKIT (שזה בפועל מה שהם מתקינים).
ממש מצב אבסורדי.
הרי יצאה פרצו את המשחק והפיצו אותו ברחבי הרשת בדיוק בזמן ההשקה שלו, וכל המשתמשים שרצו להיות הגונים\אידיוטים (תלוי לפי הגישות השונות לסרבנות השימוש במשחקים הפרוצים) קנו את המשחק חרף זאת שיכלו להשיג אותו בקלות בחינם, ועוד דופקים אותם כהוגן….
ההיסטוריה חוזרת… אותה בעיה היתה עם סטארקראפט 2 בשעתו. לא למדו.
לא ברור למה הגנת הצ'יט לא קיימת ברמת השרת.